Сегодня: 06 | 05 | 2024

Методичні матеріали для самостійного опрацювання з Дисципліни «Українська література”

Прочитати та проаналізувати:

1. І. Карпенко - Карий (І. Тобілевич) „Хазяїн”

Література:

Основна:

БорзенкоО. І.,Сподарець. Українська література 10 клас. Хрестоматія.- Х.: Веста.- 2003р.- С.149-190.

1.  Галабутська Г. Життєві і творчі обрії Карпенка-Карого // Дивослово.— 1995.— № 12.

2.  Мороз Л. Іван Карпенко-Карий (Іван Тобілевич). Історія української літератури ХІХ ст.— К., 1997.— Кн. 3.

Додаткова:

1.  Рильський М. Гордість української драматургії: Про творчість Карпенка-Карого // Рильський М. Статті про літературу.— К., 1980.

2.  Свербілова Т. Уроки “Хазяїна” наприкінці ХХ ст.: не зовсім за підручником // Слово і час.— 1998.— № 3.

Методичні рекомендації:

Під час самостійної роботи з цієї теми студент повинен:

Знати:

- основні відомості про творчість митця, його роль у становленні „театру корифеїв”.

- зміст трагікомедії „Хазяїн”,

Визначити: причини особистісної драми головного героя;

Характеризувати: посилаючись на текст, героїв п’єси; визначати проблематику твору з точки зору сучасного читача.
Розуміти: негативні наслідки, прагнення людини вивищитись над іншими, нехтуючи національними та родинними традиціями, народною етикою і мораллю.

Питання для самоконтролю:

1.  Висвітліть творчий шлях Карпенка-Карого в контексті розвитку української національної культури.

2.  У чому виявилося новаторство письменника як автора драми «Бурлака»?

3.  З'ясуйте жанрові особливості соціально-психологічної драми.

4.  Що лежить в основі конфлікту комедії «Мартин Боруля»? Як розвивається цей конфлікт?

5.  З'ясуйте, в чому виявилася злободенність проблематики комедії «Сто тисяч».

6.  Чи є зв'язок між комедіями «Розумний і дурень», «Сто тисяч» і «Хазяїн»?

7.  Висвітліть життєву основу комедії «Хазяїн».

8.  Розкрийте проблематику комедії «Хазяїн».

9.  Які особливості характеризують жанрово-композиційну структуру комедії «Хазяїн»?

10.  Розкрийте механізм «хазяйського колеса», змодельованого в комедії «Хазяїн».

11.  Схарактеризуйте образи Пузиря і його поплічників.

12.  Чому Золотницький називає Пузиря «мужиком»?

13.  В чому виявляється мовне багатство комедії «Хазяїн»? Як будуються діалоги в п'єсі?

14.  Чим був зумовлений інтерес українських письменників до історичної тематики?

15.  Які твори про минуле України ви читали, які історичні події знайшли в них відголос?

16.  Зіставте романтичну трагедію Миколи Костомарова і реалістичну трагедію Івана Карпенка-Карого про Саву Чалого. Що є спільного в цих творах і чим вони відрізняються один від одного?

17.  Визначте місце драматургії Карпенка-Карого в українській літературі.

18.  Напишіть роботу на тему «Майстерність Івана Карпенка-Карого в розгортанні конфлікту в п'єсі «Хазяїн».

Тема 4. І. Франко „Мойсей”. (2 Години).

Питання (завдання) для самостійної роботи

Прочитати та проаналізувати:

1. І. Франко поема „Мойсей”.

Література:

Основна:

БорзенкоО. І.,Сподарець. Українська література 10 клас. Хрестоматія.- Х.: Веста.- 2003р.- С.302-312. Басс І., Каспрук А. Іван Франко: життєвий і творчий шлях.— К., 1983. Вервес Г. Іван Франко і світова література // Українська література в загальнослов’янському і світовому контексті: У 5 т.— К., 1987.— Т. 1. Гундорова Т. Франко — не Каменяр.— Мельбурн, 1996. Дей О. Іван Франко, життя і діяльність.— К., 1981. Денисюк І. Невичерпність атома.— Франкознавчі студії.— Львів, 2001.

Додаткова:

Єфремов С. Іван Франко: Критико-біографічний нарис.— К., 1926. Жулинський М. Від традицій ХІХ ст. до ранніх пошуків ХХ ст. та Іван Франко // Сучасність.— 1997.— № 5. Зеров М. Франко — поет // Зеров М. Твори: В 2 т.— К., 1990.— Т. 2. Іван Франко і світова культура: Матеріали Міжнародного симпозіуму ЮНЕСКО: В 3 кн.— К., 1990. Іван Франко — письменник, мислитель, громадянин. Матеріали Міжнародної наукової конференції.— Львів, 1998. Павличко Д. З глибин душі // Франко І. Зів’яле листя.— К., 1985. Погребенник Ф. З вірою в силу духа народного (Поема І. Франка “Мойсей”) // Українська мова і література в школі.— 1986.— № 8. Рудницький Л. Іван Франко і німецька література.— Мюнхен, 1974. Скупейко Л. Іван Франко про творчу індивідуальність письменника.— К., 1986. Франко З. У спектрі засобів майстерності філософських поем Каменяра // Українське літературознавство.— 1969.— Вип. 7. Шерех Ю. Другий “Заповіт” української літератури // Шерех Ю. Третя сторожа: Література. Мистецтво. Ідеології.— К., 1993.

Методичні рекомендації:

Під час самостійної роботи з цієї теми студент повинен:

З’ясовувати основну сюжетну лінію поеми „Мойсей”, визначити найнапруженіші епізоди. Пояснювати біблійну основу сюжету, актуальність проблематики для епохи національно-визвольних рухів; розкривати алегоричність притч про дерева та Оріона; характеризувати образ Мойсея.

Усвідомити відповідальність провідників нації за долю народу.

Питання для самоконтролю:

1.  Іван франко народився:
А) 27 грудня 1856 р.
Б) 27 червня 1856 р.
В) 27 серпня 1856 р.
2. В сім`ї:
А) коваля
Б) лікаря
В) комбайнера
3. У якому селі народився?
А) Нагуєвичі Дрогобицького повіту
Б) с. Веселівка Новомиргородського району
В) м. Вінниця
4. Дитинство Франка відбилося в повістях: (Вибрати)
"Олівець", "У кузні", "Під оборогом", "Малий Мирон", "Грицева шкільна наука", «У столярні»
5. Спочатку Франко навчався в школі села:
А) Ясениця Сільна
Б) Нагуєвичі
В) Бажанівка
6. Де навчався Франко з 1867-1875 рр.
А) у василіанському монастирі
Б) у Ясениці Сільній
В) у Дрогобицькій гімназії
7. Ранні вірші Франка були надруковані на сторінках Львівського журнала:
А) «Маяк»
Б) «Друг»
В) «Школяр»
8. Реалістичні оповідання Франка «Два приятелі» та «Лесина челядь» були надруковані у 1876 році в альманасі
А) «маятник»
Б) «Друг»
В) «Дністрянка»