Сегодня: 06 | 05 | 2024

Методичні матеріали для самостійного опрацювання з Дисципліни «Українська література”

О. Вишня „Дикий кабан, або вепр”, „Сом”, Ю. Яновський „Чотири шаблі”, „Перша пісня”.

Вивчення нового матеріалу. Тестування за наданнною тематикою.

Тема 30. Драматургія 20- 30р. р. ХХст. Микола Куліш. П’єса „Мина Мазайло”.

Микола Куліш. Загальний огляд творчості. „Мина Мазайло”: гостра сатира на новітніх міщан, що втратили глибинні знання вікових традицій народу, його культури, мови, поваги до них.

Модуль3.

Тема 31. Українська література за межами України

Література в Західній Україні (до 1939 р.).

Українська література за межами України

Література в Західній Україні (до 1939 р.): загальний огляд творчості Євгена Маланюка, Тодося Осьмачки, Олега Ольжича, Олени Теліги: позаідеологічність, дотримання національних традицій, ідейно-тематичне багатство.

Тема 32. Робота над визначеними викладачем темами.

Б. І. Антонович „Дороги”, О. Турченський „Поза межами бою”.

Вивчення нового матеріалу. Аналіз творів. Тестування за наданнною тематикою.

Тема 33. Еміграційна література. Євген Маланюк. Поезії: “Під чужим небом”, “Істотне”, “Стилет чи стилос?..”, “Земна мадонна”

Еміграційна література. Організація МУР, „празька поетична школа” української поезії (оглядово).

Євген Маланюк (стисло про письменника). Поезії: “Під чужим небом”, “Істотне”, “Стилет чи стилос?..”, “Земна мадонна”: художнє осмислення життєвих проблем, ностальгічні мотиви, філософічність поезій.

Тема 34. Олег Ольжич. Поезії: “Господь багатий нас благословив...”, “Захочеш — і будеш” (із циклу “Незнаному воякові”). Олена Теліга Поезії: “Сучасникам”, “Радість”, “Пломінний день”.

Олег Ольжич (Стисло про письменника).

Поезії: “Господь багатий нас благословив...”, “Захочеш — і будеш” (із циклу “Незнаному воякові”).

Олена Теліга (Стисло про письменницю).

Поезії: “Сучасникам”, “Радість”, “Пломінний день”: українські національні герої, лицарі духу, виховані за межами України; романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетний патріотизм, висловлені образним словом; моральний заповіт нащадкам.

Вивчити напам’ять: Олени Теліги “Сучасникам”.

Тема 35. Робота над визначеними викладачем темами.

Тодось Осьмачка „Старший боярин”, О. Теліга „Пламінний день”.

Вивчення нового матеріалу. Аналіз творів. Опитування за наданнною тематикою.

Тема 36. Українська література 40-50-х років ХХ ст. Олександр Довженко.

Українська література 40-50-х років ХХ ст.

Загальні зауваження до характеристики літературного процесу.

Олександр Довженко. Загальний огляд творчості.

Кіноповість „Україна в огні”: відображення у творі найтрагічніших сторінок історії вітчизняної війни в Україні; уособлення долі українського народу в образах родини Запорожців; жанрова специфіка твору.Кіноповість „Зачарована Десна”: автобіографічна основа; особливості оповіді; символічність назви; відображення в головних образах національного менталітету; морально-етичні проблеми твору; жанрова специфіка.
ТЛ: кіноповість.

Тема 37. Українська література за межами України. Василь Барка (В. Очерет). Роман “Жовтий князь”.

Василь Барка (В. Очерет). Загальний огляд творчості. Роман “Жовтий князь” (оглядово):історична основа твору, реалістичне змалювання трагедії голодомору, утвердження високого духовного потенціалу українців, їх здатності до саможертовності заради ближнього; гуманістичне звучання твору; образи-символи на означення добра і зла.

Тема 38. І. Багряний (І. Лозов’яга). Роман„Тигролови”.

І. Багряний (І. Лозов’яга). Загальний огляд творчого шляху.

Роман„Тигролови”(скорочено): проблематика твору, характеристика образів.

ТЛ: Поняття про пригодницький роман.

Тема 39. Улас Самчук. Роман„Марія”

Улас Самчук. Роман„Марія” (оглядово) .

Загальний огляд творчості письменника; активна участь у літературному процесі української діаспори.

„Марія” – перший в українській літературі художній твір про насильницьку колективізацію, про нещадне винищення справжніх трудівників землі, страшний голодомор 1933 року.

Тема 40. Робота над визначеними викладачем темами.

Василь Барка „Жовтий князь” ( повн.), Іван Багряний „тигролови” (повн.), Улас Самчук „Марія” (повн.).

Повторенння нового матеріалу. Аналіз творів. Опитування за наданнною тематикою.

Модуль 4.

Тема 41.Українська література другої половини ХХ – початку ХХІ ст. Поети-шістдесятники. Василь Симоненко.

Вступ.Українська література у другій половині ХХ ст. Загальні зауваження до характеристики літературного процесу.

Поети-шістдесятники (загальна характеристика культурологічного явища „шістдесятництва”).

Василь Симоненко. Загальний огляд творчості письменника.

Поезії:„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”, „Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”(або інші поезії за вибором викладача):

„Лебеді материнства”, „Задивляюсь у твої зіниці...”, „Є тисячі доріг...”: вияв щирого патріотизму, синівської любові до Вітчизни як громадянський вибір ліричного героя.

„Ікс плюс ігрек”, „Ну скажи, хіба не фантастично...”: краса інтимних почуттів, любовних переживань ліричного героя.

Вивчити напам’ять: Василь Симоненко „Ну скажи, хіба не фантастично...”

Тема 42. Іван Драч. Поезії.

Іван Драч. Загальний огляд творчості письменника.

Поезії: „Балада про соняшник”: поетичний роздум про мистецтво як життєдайну силу, що одухотворює людину, підносить до нових моральних та естетичних вершин; символічність образів соняшника та сонця.

„Балада про вузлики”: висока вартість нетлінних скарбів людської душі — щедрості, доброти, чесності, працелюбства.

„Крила”: світоглядне протистояння духовнобагатих особистостей та спустошених щоденними клопотами людей; крила як символ одвічного прагнення людини до краси, високої духовності.

ТЛ: балада.

Тема 43. Микола Вінграновський. Поезії.

Микола Вінграновський. Загальний огляд творчості.

Для додаткового опрацювання:

“У синьому небі я висіяв ліс...”, “Сеньйорито акаціє, добрий вечір...”, “Прилетіли коні — ударили в скроні...”, “Чорна райдуга”: вселюдські та національні мотиви крізь призму „інтимного самозосередження”. Збірка інтимної лірики “Цю жінку я люблю”.: вируюча пристрасть, несподівана асоціативність, буйна фантазія, образні деталі поезії, глибинне почуття любові до світу, до жінки.