Сегодня: 06 | 05 | 2024

Методичні матеріали для самостійного опрацювання з Дисципліни «Українська література”

Тема 3. Панас Мирний (П. Рудченко). Роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”.

Панас Мирний (П. Рудченко). Загальна характеристика творчості. Роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?” (скорочено) .

„Хіба ревуть воли, як ясла повні?” (скорочено): перший в українській літературі соціально-психологічний роман; співавторство з І. Біликом; широта подання картин народного життя; особливості композиції; духовно-моральна деградація Чіпки, її причини, типове й екстремальне у долі героя; проблеми життєвого вибору, обов’язку людини перед собою та іншими, заперечення зла й насильства; утвердження високого духовного потенціалу народу, втіленого в образах твору.
ТЛ: соціально-психологічний роман.

Тема 4. Робота над визначеними викладачем темами.

Народний епос.

Узагальненння знань про народний епос та його основні види. Читання історичних пісень та дум ( „ Зажурилась Україна, бо нічим прожити”, „Гей не дивуйте ж добрії люди”, „ Чи не тей той хміль”, „ Хмельницький і Барабаш”).

Тема 5. Іван Карпенко-Карий П’єси „Мартин Боруля”, „Хазяїн”.

Іван Карпенко-Карий (І. Тобілевич). Загальна характеристика творчості П’єси „Мартин Боруля”, „Хазяїн”.

„Мартин Боруля”: жанрова специфіка (трагікомедія); підміна особистісних етичних цінностей (чесність, порядність, працелюбність) становою приналежністю; психологічна переконливість і трагікомічне „звучання” образу Мартина Борулі; характеристика головного героя з точки зору сучасного читача.
Комедія „Хазяїн”:сатирична комедія про деградацію людської особистості; мета життя „хазяїна” –„стяжання заради стяжання”; ; характеристика головного героя з точки зору сучасного читача.
ТЛ: жанри драматичного твору.

Тема 6. Михайло Старицький. П’єса «Не судилося».

Михайло Старицький. Загальний огляд творчого шляху.

Повість „Оборона Буші” (оглядово), п’єса «Не судилося».

Повість „Оборона Буші” : пригодницький сюжет, драматизм історико-романтичних подій повісті; трагічні сторінки в житті українського і польського народів. Образи та символи твору.

П’єса «Не судилося»: розкриття внутрішніх переживань героїв у зв’язку з життєвими проблемами; проблеми взаємин поколінь та вибору життєвих ідеалів представниками різних соціальних груп.

Тема 7. Іван Франко. Поезії. Проза.

Іван Франко. Загальний огляд життя і творчості.

Поезія “Декадент” — поетичне кредо І. Франка.

Лірика збірки “З вершин і низин”: загальне уявлення про зміст, ідейне звучання, композицію збірки; Франкова концепція поступу людства, незламності життєвого та національного оптимізму (“Гімн” ; віра в майбутнє своєї нації (цикл «Україна» „Розвивайся ти, високий дубе...” та інші поезії циклу за вибором викладача).

Поетична збірка “Зів’яле листя”: автобіографічність збірки; тема кохання у творчості І. Франка; емоційна палітра почуттів ліричного героя; утвердження невмирущості вищих людських поривань, пошуки ідеалу кохання ( “Ой ти, дівчино, з горіха зерня”, “Чого являєшся мені...”).

ТЛ: сонет.

Для додаткового опрацювання за бажанням студента: поезія “Легенда про вічне життя” : драматизм людських стосунків, роздуми про безсмертя людини, взаємне кохання як критерій щастя, можливість чи неможливість його досягнення.

Філософська поема „Мойсей” (оглядово): проблематика твору: історичний шлях нації, визначна особистість як її провідник, пробудження національної свідомості, історичної пам’яті народу. Пролог до поеми — заповіт українському народові на шляху державотворення.
ТЛ: філософська поезія.

Повість „Перехресні стежки” (оглядово) – твір про пошуки українською інтелігенцією шляхів національного, соціального та духовного визволення народу.

Тема 8. Робота над визначеними викладачем темами.

І. Франко повість „Перехресні стежки”, І. Карпенко –Карий П’єса „Мартин Боруля”, Іван Нечуй-Левицький. Повість „Кайдашева сім’я”, Панас Мирний (П. Рудченко). Роман „Хіба ревуть воли, як ясла повні?”.

Повторенння пройденого матеріалу. Тестування за наданнною тематикою.

Модуль 2.

Тема 9. Українська література 10-х років

ХХ ст. Борис Грінченко.

Українська література 10-х років ХХ ст. Загальний огляд. Борис Грінченко. Загальний огляд творчості. Оповідання “Каторжна”: утвердження прагнення людини до любові, добра; засудження невідповідності між високим призначенням людини та умовами її будення.

Тема 10. Михайло Коцюбинський. Поезії.

Михайло Коцюбинський. Загальний огляд творчості.

Психологічна новела „Intermezzo”: жанрові ознаки „поезії у прозі”; автобіографічна основа; проблема пошуку душевної рівноваги творчою особистістю як передумови повноцінного життя; психологічно переконливе розкриття внутрішнього стану людини.

Для додаткового опрацювання за

Бажанням студента: новели „П’ятизлотник”, „Що записано в книгу життя”.

Зображення психологічного стану героїв, гуманізм новел.

Повість „Тіні забутих предків” (оглядово): язичницьке світовідчуття наших предків; глибока символічність назви у зв’язку з метою написання повісті; проблематика твору: кохання як найвищий вияв духовної краси, невідповідність між високим призначенням людини й умовами її будення, необхідність гармонійного єднання людини й природи.

Утілення в образах Івана та Марічки народних уявлень про кращі моральні якості українців.

ТЛ: новела, імпресіонізм.

Тема 11. Ольга Кобилянська.

Ольга Кобилянська.

Загальний огляд творчості.

Повість „Земля” (скорочено) - психологічне трактування вічних загальнолюдських проблем на українському матеріалі: проблема зв’язку людини із землею; проблема духовної деградації особистості через відступництво від традицій народної моралі; проблема злочину та покарання, відповідальності кожного за власне й чуже життя; трагічна історія родини Федорчуків — новітня інтерпретація християнського мотиву братовбивства; глибокий психологізм твору як новаторство

О. Кобилянської.

ТЛ: психологічна характеристика літературного героя.

Тема 12. Василь Стефаник. Новела „Камінний хрест”. Новела „Новина”.

Василь Стефаник. Загальний огляд творчості.

Новела „Камінний хрест” - психологічна новела про трагедію людини, позбавленої можливості жити і працювати на рідній землі; історична основа твору; драматизм конфлікту.

Новела „Новина” - трагічна доля галицького селянства доведеного до зубожіння й кинутого напризволяще.

ТЛ: експресіонізм.

Для додаткового опрацювання за бажанням студента: Творча співдружність В. Стефаника з Лесем Мартовичем і Марком Черемшиною (“Покутська трійця”).

Тема 13. Леся Українка. Поезії.

Леся Українка. Життєвий і творчий шлях. Поезії: „Contra spem spero!”, „І все-таки до тебе думка лине...”, „Стояла я і слухала весну”, „Все, все покинуть, до тебе полинуть...”

Життєві ідеали та громадянська позиція поетеси у віршах „Contra spem spero!”, „І все-таки до тебе думка лине...”, символічність та романтичність образів, багатство тропіки; утвердження духовної цінності високих почуттів у віршах інтимної лірики „Все, все покинуть, до тебе полинуть...” та „Стояла я і слухала весну...”

Драма-феєрія „Лісова пісня”: фольклорно-мiфологічна основа сюжету; символічність образу Мавки як уособлення духовності й краси; неможливість поєднання високої духовності та буденного прагматизму в образі Лукаша; природа і людина у творі; конфлікт між буденним життям і високими пориваннями душі, дійсністю і мрією; роль пейзажів у творі.
Вивчити напам’ять: Леся Українка “Contra spem spero!”; уривок із “Лісової пісні”.

ТЛ: неоромантизм, драма-феєрія.