Лекція Академічна філософія другої пол. ХІХ - поч. ХХ ст
Страница 12 из 15
У творчій еволюції Лесі Українки часто вирізняють два періоди, зміна яких хронологічно припадає на дев’яності роки. Але цей процес відображав не так перехід з однієї позиції на іншу, як етапи визрівання цілісної філософсько-світоглядної позиції. Крутої ломки у поглядах Лесі Українки не було. Про це вона сама свідчила в листі до А. Кримського від 14 жовтня 1911 р. «Як добре зважити, — зазначала вона, — то перелому я ніколи не зазнала, хоча напевне еволюція була і в мене. Життя ламало тільки обстановку навколо мене (ну, і кості мої, як траплялося), а вдача моя, виробившись дуже рано, ніколи не мінялась, та вже навряд чи зміниться. Я людина еластично-уперта..., скептична розумом, фанатична почуттям, до того ж давно засвоїла собі «трагічний світогляд», а він такий добрий для гарту...»
Сутність цієї еволюції визначалась виробленням власної соціально-активної філософської позиції. У ранніх творах, позначених пошуком «правого шляху», що має привести до «правди», «нового життя», виразно виявляється невдоволення пасивно-споглядальним ставленням до дійсності, але ще не до кінця визначеним, доволі абстрактним залишається уявлення про мету й засоби її реалізації.
Лесю Українку не задовольняє інертність, дрібне культурництво рідних українофілів. Вона прагне здолати задуху тогочасної суспільної атмосфери, коли, як пише в поезії «Епілог»,
«Старі мечі поржавіли, — нових
Ще не скували молодії руки:
Були поховані всі мертві, а в живих
Не бойової вчились ми науки».
Ідеал соціально-активної філософської позиції, яка свідомо повинна спрямовуватись на обґрунтування емансипації людської особистості, визначає й ставлення Лесі Українки до світової філософської традиції. Критично оцінюючи релігійно-етичні вчення доби римського елінізму, вона з осудом ставиться до притаманної їм, на думку Лесі Українки, пасивно-споглядальної позиції, що знецінює властивий цим ученням протест проти навколишньої дійсності. Римським філософам та представникам раннього християнства, зазначає вона, «ідейної одваги... бракувало, бо всі вони вижидали з гори, від Бога чи від цезаря, а нічого не важились здобувати самі. Дух Спартака не жив ні в філософах, ні в християнах, тому одні не винайшли нового «Духу законів», а другі не зруйнували ні одної Бастилії, та ще й нові побудували».
Другий період позначений істотним поглибленням філософсько-світоглядної позиції Лесі Українки, що відобразилось і в її публіцистиці, і в поетичних та прозових творах. Але чи не найповніше сутність філософського спрямування творчості письменниці відображають драматичні твори. Драматургія, починаючи від 900-х років, стає чи не найулюбленішим її жанром. За порівняно короткий час (трохи більше десяти років) нею було написано близько 20 драматичних творів. Улюбленою стає проблемна філософська драматична поема. До того часу в Україні переважала соціально-побутова драма. Поява, завдяки творчості Лесі Українки, проблемної філософської драми не лише збагачувала українську літературу й театр. Поряд з епічною поезією з’являється новий для української літератури жанр, в якому максимально повно реалізуються можливості вияву результатів філософської рефлексії у витворі мистецтва.
Як і епічна поезія, філософська поетична драма Лесі Українки присвячена розробці корінних, сенсобуттєвих проблем, що надзвичайно гостро постають перед особистістю в критичній ситуації, за умов кризового стану, що позначає людське існування. Здебільшого тема ця розробляється Лесею Українкою на ґрунті широкого використання світових сюжетів з історії єврейського народу, Стародавньої Греції, Риму, історії ранніх християнських громад тощо. Іноді в тогочасній критичній літературі це пояснювалось недостатнім знанням поетесою життя рідного народу, України, яке викликане було вимушеними частими подорожами Лесі Українки за кордон.
Таке пояснення не відповідає дійсності. Ніби у відповідь на такого типу пояснення Леся Українка в поезії «Legende des siecles» («Легенда віків») роз’яснювала, що вірш її
«Тиранам груди пробивав мечем,
Укупі з бранцями ридав він у полоні,
Пророкував у гордім Вавілоні,
Горів пожаром, в небо линув з димом,
І ріс, і падав з Карфагеном, з Римом...
Коли стрічав гурти рабів німих,
Свій голос гучно подавав за них,
І в їх гіркій, давно минулій долі
Все бачив образ рідної неволі».
Леся Українка добре знала й палко любила рідний край. Душа народу, втілена в образах, що сягають найдавніших глибин, міфологічних символів народної творчості, не тільки безпосередньо відобразилась в її поезії, починаючи від дитячої «Русалки» й аж до останнього твору-казки «Про велета». Доля рідного краю не тільки яскраво втілилась у таких драматичних шедеврах, як «Лісова пісня» чи «Блакитна троянда» та «Бояриня». Творчий пошук, що визначив спрямування її письменницької діяльності впродовж всього її життя, визначається намаганням розв’язати корінні питання буття, від вирішення яких залежала доля рідного народу.
Але вирішення такого завдання, на переконання Лесі Українки, неможливе, якщо залишатись на позиціях етнографічно-побутової провінційності, на яку «хворіли» попередні покоління українофілів. Звертаючись до вічних образів, ідей, що хвилюють людство протягом століть, визначаючи спрямування філософської всесвітньої думки, вона не тікає від рідної дійсності, а виявляє своє ставлення до сучасності. Ставлення, яке не обмежується поверховою констатацією фактів, а сягає найглибших глибин сенсу людського буття. Тим самим її творчість, лишаючись органічним виплодом рідної української культури, підносила цю культуру до рівня загальнолюдських проблем, визначаючи воднораз і справжню філософську насиченість драматично-поетичної творчості Лесі Українки.
Головне спрямування філософського пошуку, що його здійснює Леся Українка, визначає проблема емансипації людської особистості, звільнення її від національного гноблення та соціального рабства.
Ідеальний стан, мета, задля якої необхідне звільнення людини, полягає у ствердженні гармонійного життя, Що забезпечує єдність людини і природи, можливість людського існування не всупереч, а відповідно до сутності людини. Пафос свого філософського бачення Леся Українка утверджує через ідею боротьби за гармонійне вільне життя, яку веде добро проти зла, мрія проти буденності, вірність проти зради, краса людських почуттів проти згубних наслідків занепаду, викликаного гнобленням. Шлях цієї боротьби визначається переходом від згубних пристрастей та сліпих інстинктів, що в поетичній символіці Лесиної творчості уособлюється через образ «червоної троянди» або «квітки граната», до світу, де панує високий людський дух і розум, уособлені образом «блакитної троянди» та «чаші святого Грааля».
На таких засадах вимальовується центральна для філософсько-поетичного світовідчуття Лесі Українки проблема — трагізм роздвоєного життя, породжений неможливістю вільно жиги за законами краси і вірності в світі, де панує буденщина й захланність, сірість і банальність («Лісова пісня»), де відчуття власної гідності придушується пануючими соціальними умовами рабського існування («В катакомбах»), де митець позбавлений можливості вільно творити («У пущі»). Зрештою, відповідно до загального спрямування творчості представників покоління «Молодої України» однією з головних стає тема трагічної роздвоєності народу, позбавленого вільного національного існування. Звертаючись до епізодів з історії бездержавного існування давньоєврейського народу («Вавилонський полон», «На руїнах»), греків часів Римської імперії («Оргія») й свого рідного народу («Бояриня»), Леся Українка яскраво змальовує жахливі наслідки ментального удару, спричиненого ганьбою національного приниження, яке підриває імунні сили народу. Народ, що втратив свою батьківщину, наче поринає в жахливий сон, замикається в собі. В кращому разі він здатний жиги лише спогадами про власну велич у минулому. Але ці сни про минуле — марна спроба зберегти бодай щось із не до кінця винищених національних святинь — не рятують. Втрата сучасного і майбутнього, намагання жити тільки спогадами означає знищення тяглості часу для народу. Такий народ випадає з історії, перестає існувати як суб’єкт історії.
Тим-то логічним є звернення Лесі Українки до вже знайомої нам у зв’язку з розглядом творчості Т. Шевченка, І. Франка теми будителя — того, хто покликаний відновити в свідомості народу зв’язок минулого з сучасним і майбутнім, сприяючи тим самим відродженню народу як суб’єкта історії.
Тема будителя чи не найдетальніше розроблена у філософсько-поетичному доробкові Лесі Українки. Міріам («Одержима»), Єлеазар («Вавилонський полон»), Тірця («На руїнах»), Кассандра («Кассандра»), адвокат Мартіан («Адвокат Мартіан»), Антей («Оргія») та ін. уособлюють багатовимірний і доволі складний образ шляху становлення будителя нації, сутності його історичного покликання й тих етичних цінностей, сукупність яких втілює моральне обличчя будителя. Такими цінностями є передусім віра в майбутнє рідного народу, воля присвятити себе всього без останку, готовність віддати й життя власне в ім’я відродження народу, усвідомлення потреби служити народові як імперативного обов’язку й справи власної гідності та честі.
Отже, віра, воля, обов’язок, честь — ось риси, що утворюють моральне обличчя проводиря, будителя нації. Вони виступають критерієм, за яким оцінюють особистість, відповідність її життєвої позиції справді людському покликанню.
Детально відображаючи етапи піднесення особистості до вищого щабля моральних чеснот, на якому стає можливою реалізація завдань, що стоять перед будителем нації, Леся Українка створює галерею образів, кожен з яких уособлює моральні якості, що вирізняють справжнього представника еліти нації від недолугих претендентів на це високе звання.
Найнижче опинилися ті, хто позбавлений віри в народ, волі діяти в ім’я його щастя, хто використовує своє життя задля задоволення своїх вузькокорисливих бажань. Це — люди, позбавлені гідності й честі. Ім’я їм — зрадники. Класичним типом ренегата, хто задля міщанського самозадоволення стає на шлях відступництва, є образ Юди у драматичній поемі «На полі крові». Звертаючись до євангельської оповіді, Леся Українка детально змальовує соціальний та психологічний портрет зрадника. Егоїст, він, дбаючи про власний достаток, все життя позивався з сусідами, намагаючись збільшити багатство, яке дісталось йому у спадок від батька. Він і до Месії прийшов, бо «царства сподівався» і хотів у тому царстві зайняти біля Месії місце «перше, не інакше!». Коли ж це йому не вдалося, він зраджує Учителя, продає його за гроші. Подібні до Юди й ті, хто в ім’я гонитви за примарною славою зраджують своєму народові, втрачають віру в нього, йдуть на службу до його гнобителів. Слави «в полоні» бути не може, — стверджує Леся Українка в драмі «Оргія». Образи Неріси, Хілона, Федона переконливо свідчать, що творча особистість, позбавлена віри в свій народ, волі й відчуття обов’язку служити йому, втрачає гідність. «Відступ» і «зрада» — ось категорії, що характеризують такого типу поведінку.
На осуд заслуговує й позиція тих, хто, хоча не до кінця втратив віру й відданість ідеалові свободи, не виявляє достатньої волі її боронити від ворогів. Таким є той, хто, тікаючи від боротьби, намагається служити гнобителям рідного народу, гадаючи домогтись у господаря ласки до поневолених. Марність такої позиції Леся Українка демонструє в образі Степана в «Боярині». Ані сподівання «...на чужині служити рідній вірі, помагати, хоч здалека, пригнобленим братам, єднаючи для них цареву ласку», ані надія, лишаючись посеред ворожого світу, здійснити втечу в родину, збудувати рай подружнього життя, де «на цілім світі вже нема чужини», не дають жодного спокою, заводять у безвихідь.
Така ж доля чекає творчу особистість, яка боронячи лише власну свободу, відсторонюється від неприйнятного для неї оточення «обраних» (скульптор Річард — «У пущі») або гадає, що можна заробляти собі на прожиття своїм ремеслом, служачи поневолювачам, але оберігаючи від них вищі сакральні цінності (Єлеазар — «Вавилонський полон»).
Не гідною є позиція й тих, хто, претендуючи на роль проводирів народу, ділить з ним ганьбу його сьогодення й не виявляє здатності та бажання діяти в ім’я його звільнення. Такими є іудейські та самарійські пророки, що в драматичній поемі «Вавилонський полон» ніяк не можуть дійти згоди, де повинен бути релігійний центр єврейського народу — на Гарізімі чи в Єрусалимі.
Вони не служать ворогам народу, але продовжують «спати» разом зі своїм народом, виявляючи нездатність усвідомити проблеми, що стоять перед рідним народом, й спрямувати власні зусилля до справжнього вирішення цих проблем.