Сегодня: 02 | 05 | 2024

Лекція Академічна філософія другої пол. ХІХ - поч. ХХ ст



З цього погляду І. Франко обстоює розуміння історії як процесу зростання людської вільної діяльності, спрямованої на розширення меж можливого з огляду реалізації індивідом власного погляду на щастя. «Ціла історія нашої цивілізації, матеріальної і духовної, — під­креслює він, — се не що інше, як постепенне, система­тичне і ненастанне відсування, віддалювання границь неможливого». Але шлях до повного щастя, «еман­сипацію людської одиниці» неможливо здійснити на­одинці. «Наскільки чоловік може бути щасливим у жит­ті, він може се тільки у співжитті з іншими людьми, в родині, громаді, нації».

Істотно, що, визначаючи спільності, через які люди­на здатна реалізувати своє прагнення до щастя, І. Франко, завершуючи їх перелік (родина, громада), акцентує увагу на нації. Саме нація, на думку Франка, становить невід’ємну «органічну», «натуральну» складову частину історичного процесу.

Вільний розвиток індивіду без цієї складової частини неможливий. «Все, що йде поза рами нації, — підкрес­лює І. Франко, — се або фарисейство людей, що інтер­національними ідеалами раді би прикрити свої змаган­ня до панування однієї нації над другою, або хоробливий сентименталізм фантастів, що раді би широкими «вселюдськими» фразами покрити своє духовне відчу­ження від рідної нації».

В цьому — один з істотних моментів розходження І. Франка з марксизмом. Критикуючи українських со­ціал-демократів в огляді марксистського журналу «Вільна Україна», він дорікає їм передусім за те, що «...вони не уявили собі гаразд свого національного ха­рактеру, не відчули того, що вони наперед українці, а потім соціал-демократи; трактували це українство як формальну концесію, а не як натуральний вислів своєї душі».

Отже, проблема «індивід і народ» вирішується І. Франком через усвідомлення нації як органічного фактора історичного поступу, залучення до нації є обо­в’язковою передумовою самостановлення і саморозвит­ку людської індивідуальності.

Історія, на погляд І. Франка, звичайно, не є істо­рією героїв, вона завжди є історією «масових рухів і пе­ремін». Так стверджує він, критикуючи одного з реч­ників романтичної філософії історії англійського філо­софа Томаса Карлейля. Але це не означає обезособлення людини масою — «а ми кожний особисто, — тут же додає Франко, — хіба не часть тої маси, яка си­ми подіями покликана до руху та переміни?» Тим-то смислобуттєвим завданням, що реалізується кожною людською одиницею, має бути перетворення себе з не­свідомої частини маси на самостійний компонент її. Цей процес реалізується через перетворення етносу як «природного» компоненту історії на націю, яка є «суцільним культурним організмом». Важливими пе­редумовами цього процесу є усвідомлення індивідами, які складають націю, Ідеалу, що єднає їх, та Віри, яка передбачає не лише усвідомлення, а й сприйняття сер­цем цього ідеалу.

Критикуючи погляд на історичний прогрес як на «природний» процес, що зумовлюється характером ма­теріальних відносин, він акцентує увагу на ролі суб’єк­тивного чинника в історії. Етнос перетворюється на на­цію, якщо індивідів, що складають її, об’єднують «ідеал повного, нічим не в’язаного і не обмежуваного (крім добровільних концесій, яких вимагає дружнє життя з сусідами) життя і розвою нації». До того ж цей ідеал — «се синтез бажань, потреб та змагань», який має бути не лише усвідомлений, а й перетворитися на символ віри. «Ми мусимо, — підсумовує І. Франко у статті «Поза ме­жами можливого», — серцем почувати свій ідеал, муси­мо розумом уяснювати собі його, мусимо вживати всіх сил і засобів, щоб наближуватись до нього, інакше він не буде існувати і ніякий містичний фаталізм не ство­рить його нам, а розвій матеріальних відносин перший потопче і роздавить нас, як сліпа машина».

Як же досягти того, щоб кожен не лише розумом, а й серцем, не тільки через знання, а й у вірі осягнув ідеал нації? Як досягти перетворення інертної в собі етнічної маси на самостійний і самодіяльний організм? У здійс­ненні цих завдань І. Франко вбачає справжнє покликан­ня інтелігенції, а проблема «індивід і нація» набуває ха­рактеру питання «будитель і народ», яка й аналізується ретельно не лише в наукових, публіцистичних творах, а передусім в мистецький спадщині поета-мислителя.

Ця проблема не лише розробляється І. Франком як суто теоретична, вона глибоко переживається ним як смисложиттєва з огляду на особисте переживання влас­ної ролі, покликання репрезентованого ним покоління свідомих свого призначення українських інтелігентів, яким доводиться діяти за надзвичайно складних і не­сприятливих для цього умов бездержавного існування українського народу.

Саме тому проблема «будитель і маса» фокусується у творчості І. Франка через осмислення зіткнення ціле­спрямованої активності «будителя» з тим опором, який чинить йому маса, що живе згідно з волею, яка супере­чить керованій ідеалом волі «будителя».

У цьому зіткненні «будительство» суб’єктивно пере­живається як страждальність. У поетичних збірках «Мій Ізмарагд», «Із днів журби», «Sempertiro», як і в поемах та публіцистиці, починаючи від 90-х років, однією з центральних є ідея страждання як фатальна доля інтелігента-»будителя». Проте шлях до розв’язання пробле­ми для І. Франка не у зневірі у здатності розбудити масу, а в оптимістичному ствердженні виправданості жертов­ного подвигу, який може коштувати будителеві навіть життя. Адже цим шляхом, зрештою, лише й досягається жадана мета — пробудження маси, перетворення її на самосвідому й активно діючу національну силу. В про­лозі до поеми «Мойсей», адресуючи свій спів, «хоч ту­гою повитий, та повний віри», рідному народові, який «замучений, розбитий, Мов паралітик той на роздорожжу. Людським презирством, ніби струпом, вкритий», І. Франко стверджує:

«Та прийде час, і ти огнистим видом

Засяєш у народів вільних колі,

Труснеш Кавказ, впережишся Бескидом,

Покотиш Чорним морем гомін волі

І глянеш, як хазяїн домовитий,

По своїй хаті і по своїм полі».

Тим самим серед ознак, якими І. Франко визначає шлях будителя, поряд з ідеалом і вірою, істотної ролі набуває Щирість, що допомагає будителеві не зрадити, віру в ідеал, слугувати йому до кінця.

Специфічним для поета-мислителя відгалуженням в розробці загальної проблеми «інтелігент і народ» є осмислення ним особливості мистецької творчості, у межах якої він здебільшого й реалізує власний шлях будительства. Цим зумовлюється спеціальне місце, яке посідає у його філософському здобутку естетична кон­цепція.

Естетику І. Франко вважає наукою, об’єктом ви­вчення якої є саме життя, все те в цьому житті, що ви­кликає благородні почуття. Розробляючи переважно ес­тетику художньої творчості, він передусім виходить з усвідомлення реальної взаємодії між соціальною дійс­ністю та мистецтвом. З одного боку, суспільна ситуація збуджує уяву митця, виступаючи тим ґрунтом, на якому здійснюється мистецький розвиток. З іншого боку — мистецький твір має значення остільки, оскільки він стає «сильним фактором в суспільності», який впливає і на «поступ її думок». Обстоюючи принцип реалізму в мистецтві, він вважав, що суть цього методу полягає не в копіюванні дійсності, а в здатності через одиничне, індивідуальне виразити загальне, вселюдське. Термін «реалізм» «яко метода» конкретно-чуттєвого зображен­ня життя він пов’язує з розумінням ідеалізму, що трак­тується «яко зміст, яко ціль», що передбачає глибоке ідейне поновлення мистецького конкретно-чуттєвого образу. В такому сенсі І. Франко пише про «реалізм іде­альний», «ідеалістичний реалізм».

Особливо І. Франка привертає дослідження специ­фіки естетичного освоєння дійсності. Цьому присвячено його трактат «Із секретів поетичної творчості» (1898—1899 pp.), в центрі якого — питання про співвід­ношення підсвідомого та свідомого в поетичній твор­чості, аналіз законів поетичної асоціації, з’ясування особливостей творчої уяви (фантазії). Спираючись на резу-тьтати аналізу психології творчості, здобуті в євро­пейській науці завдяки працям Дессуара, Дю Преля, Штейнталя, Фехнера, Вундта, І. Франко досліджує чин­ники, що сприяють в творчому акті «оживленню», «збудженню» сфер підсвідомого, які в момент натхнен­ня здіймаються з «нижнього» шару свідомості і спричи­няють творення художнього образу. Досліджуючи сут­ність поетичної асоціації ідей, І. Франко розкриває складний механізм, що забезпечує зщеплення ідей і ху­дожніх образів, дає змогу поетові викликати в душі чи­тача не лише певні емоційні переживання, а й відповід­ні думки.

Розглядаючи природу поетичної фантазії, І. Франко за аналогією з даними, одержаними в психології снови­дінь і галюцинацій, підкреслює не лише репродуктив­ний, а й творчий характер фантазії, яка, спираючись на здобутки, нагромаджені у сфері підсвідомого, здатна представити образи, сцени, ситуації, які людина ніколи не переживала в своєму житті.

Зіставляючи поезію з музикою, живописом, І. Фран­ко віддає перевагу художньо-літературній творчості, яка, на відміну від інших видів мистецтва, здатна апе­лювати до всіх п’яти чуттів людини. Оперуючи словом, поезія викликає в нашій душі враження, що охоплюють увесь спектр людських чуттів.

Другу частину трактату І. Франко присвячує роз­криттю естетичних основ творчості, докладно досліджу­ючи роль чуттів у художній діяльності. У підсумковому розділі, з’ясовуючи, що таке поетична краса, І. Франко зазначає, що не вона є самометою мистецтва, а чуття естетичної насолоди, яке виникає під час сприйняття витвору мистецтва. Завданням індивідуальної естетики є, на думку І. Франка, не судити і приписувати закони мистецтву, а передусім зрозуміти, як мистецтво викликає чуття естетичної насолоди, в чому полягає та насо­лода, що її пробуджує в нашій душі художній витвір.

Естетична теорія, як і мистецька спадщина І. Фран­ка, поряд з його науковим, публіцистичним доробком своїм філософським змістом і спрямуванням істотно збагатили українську філософську культуру XIX — по­чатку XX ст. Вагомий внесок у розробку філософських засад світоглядної позиції представників покоління «Молодої України» належить Лесі Українці.

Леся Українка (Лариса Петрівна Косач) (1871—1913) народилась у м. Новоград-Волинському. ЇЇ батько Пет­ро Антонович Косач, юрист, громадський діяч, мати — письменниця Ольга Петрівна, відома під псевдонімом, як Олена Пчілка. Широкі літературні зв’язки родини Косачів сприяли ранньому вияву потужного мистець­кого обдарування Лесі Українки, яка почала друкувати­ся від 13 років. Відтоді й впродовж усього життя в її творчості яскраво втілюється активний протест проти ганебної дійсності, що робить примарними перспекти­ви вільного розвитку особистості. Пафос оптимістичної віри в емансипацію людської особистості, звільнення її від соціального й національного гноблення стверджу­ється всією творчістю поетеси всупереч тяжким умовам життя, які випали на її долю. Невиліковна хвороба, ма­теріальні нестатки, тиск з боку представників офіційно­го уряду царської Росії, — все це здолала глибинна віра в історичний процес, .у здійсненність високого ідеалу побудови суспільства, де «свободний розвій кожного буде услів’ям свободного розвою всіх». Відкидаючи «глуху покору», «поміркований лібералізм», все те, «що-так утомило нас, молодих українців», Леся Українка втілює власною творчістю та життям ідею самовіддано­го служіння народу в ім’я його світлого майбуття. Ви­значаючи місце Лесі Українки, її творчості в загальному контексті тогочасного українського суспільного, по­літичного й культурного життя, І. Франко писав: «Від часу Шевченкового «Поховайте та вставайте» Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як з уст цієї слабосилої хворої дівчини. Читаючи м’які та рознервовані писання сучасних українців-мужчин і порівнюючи їх з тими бадьорими, сильними та смілими, притім такими простими словами Лесі Українки... мимо­волі думаєш, що ця хвора слабосила дівчина трохи чи не одинокий мужчина на всю новочасну соборну Україну».

«Тридцятилітня війна» з хворобою змушує Лесю Українку часто виїжджати на лікування. Вона побувала в Петербурзі, Мінську, Тарту, Тбілісі, в Болгарії, Німеч­чині, Австро-Угорщині, Італії, Єгипті. Знання багатьох сучасних європейських мов (французькою, німецькою та італійською вона могла писати навіть вірші), а також грецької і латини істотно розширюють кругозір поете­си, надаючи справді загальноєвропейського рівня її творчості, що збагатила українську літературу новими ідеями, темами, розширюючи її обрії.