Програма дисципліни «Основи енергозбереження»
Страница 14 из 19
Самостійне вивчення 7.
Тема: Економія енергоресурсів за кордоном.
План:
1. Тенденції розвитку с/г виробництва.
2.Основні напрямки по виконанні робіт по енергозбереженню.
3. Характеристика напрямків.
Література: 1. Корабльов А. Д. ст. 145-149
1.Тенденції розвитку с/г виробництва:
Одна з тенденцій сучасного сільськогосподарського виробництва — оснащення його енергонасиченою технікою. Тільки за останні 10 років потужність машинно-тракторного парку сільського господарства промислово розвинутих країн подвоїлася, досягнувши 1500 млн. кВт. Частка споживання енергії сільським господарством в цих країнах складає від 5 до 18% загального споживання енергії.
За підрахунками іноземних експертів, при сучасних крупних витратах енергії світові запаси нафти будуть вичерпані через 40 років, газу — через 50 і вугілля — через 70...100 років. Тому за кордоном також ведуться великі дослідницькі роботи з метою зниження витрати енергоресурсів.
2.Основні напрямки по виконуваних робіт по енергозбереженню:
Основні напрями робіт, що проводяться: автоматизація виробництва із застосуванням обчислювальної техніки і електроніки;
Використовування енергії відходів сільськогосподарського виробництва;
Вдосконалення організації енергозбереження;
Вдосконалення техніки і технології сільськогосподарського виробництва.
3.Характеристика напрямків:
На першому напрямі дослідження ведуться по широкому використовуванню електроніки і обчислювальної техніки для стеження за технічним станом складальних одиниць складних машин, для регулювання виробничих процесів і підтримки підходящих режимів їх роботи, для контролю і обліку роботи енергоспоживаючих установок.
Наприклад, фірма БПВ (Швейцарія) розробила автоматизовану систему реєстрації, аналізу і обробки даних про стан і роботу автопоїздів. Вона складається з бортової мікроЭВМ, сполученої з електронним блоком і датчиком на вузлах автопоїзда, і стаціонарної міні-ЭВМ, що знаходиться на автотранспортному підприємстві. Інформація зі всіх датчиків поступає на електронний блок, де покази порівнюються з граничними запрограмованими значеннями. Водій зразу ж одержує сигнал від мікроЭВМ при виході окремих показників за допустимі межі, і це дозволяє управляти автопоїздом в найекономічніших режимах. Вся інформація про технічний стан основних складальних одиниць автопоїзда, режимах роботи, витрати палива, простоях в дорозі, надходженнях і виконаннях замовлень поступає з магнітного блоку бортової мікроЭВМ на ЭВМ автопідприємства.
Отримана на ЕОМ інформація обробляється і використовується технічною і комерційною службами для управління системою технічної експлуатації і службою перевезення.
Аналогічна автоматизована система управління вантажним автопарком була розроблена фірмою Киенцле (ФРН). Такі системи доцільно розглянути на предмет використовування в автотранспортних господарствах агропромислового комплексу.
В Угорщині і Данії, наприклад, починають вводити мікропроцесорний контроль за процесом сушки. Мікропроцесор, одержуючи сигнали від різних датчиків, управляє процесом сушки в автоматичному режимі відповідно до заданої програми, не допускаючи перевитрати енергії і забезпечуючи сушку тільки до заданого програмою рівня. Спеціальні сенсори реєструють вогкість продукту і автоматично враховують всі відхилення від заданої величини.
По другому напряму — використовування енергії відходів сільськогосподарського виробництва — основні дослідження ведуться в справі створення біогазових установок і за способами спалювання відходів рослинництва.
Закордоном дані установки набувають все більше і більше поширення, особливо на великих комплексах, де потрібна швидка переробка гною на органічне добриво.
Для спалювання рослинних відходів, наприклад соломи, стебел кукурудзи, соняшнику і т. п., в багатьох західноєвропейських країнах і США були розроблені спеціальні агрегати, що служать для виробництва теплової енергії. По розрахунку західнонімецьких фахівців, енергетичний потенціал соломи, одержуваної з 1 га посівів зернових, еквівалентний 1200... 1800л рідкого палива. Рослинні відходи пресують в пакунки, які і спалюють в печах. Істотною трудністю при спалюванні стебел кукурудзи є їх висока вогкість (35...60 %), що не дозволяє пресувати їх в пакунки. Перешкодою є також висока вартість машин для прибирання, зберігання і спалювання стебел. Тому в цій області основні дослідження ведуть по вдосконаленню конструкцій печей Для спалювання відходів.
По третьому напряму — вдосконалення організації енергозбереження — основні дослідження ведуться по методах стимулювання економії палива. Так. наприклад, в Угорщині була введена система придбання палива для автотранспорту за готівковий розрахунок. Не витрачені на паливо гроші залишаються у водія як винагорода. Завдяки такому матеріальному стимулюванню водіїв став зразковим зміст автомобілів, їзда — більш економічної.
Постійно контролюється витрата палива. При перевищенні витрати на 10 % в порівнянні з нормами повинна бути в шестиденний термін була виявлена причина цієї перевитрати. Якщо продовжується експлуатація несправного автомобіля, то винні карають штрафом рівним 100-процентній вартості перевитрачаного палива. Такі жорсткі заходи забезпечили особливо дбайливе відношення до автотранспорту.
По четвертому напряму досліджень — вдосконалення техніки і технології сільськогосподарського виробництва — роботи виконуються аналогічно роботам, що проводяться в нашій країні. Це сушка сільськогосподарських продуктів активним вентилюванням використовування теплоти охолоджуваного молока і відпрацьованого повітря тваринницьких приміщень через рекуператори і регенератори енергії для нагріву повітря і води.
Самостійне вивчення 8.
Тема: Гідроелектростанції для малих рік.
План:
1. Гідроелектростанції для малих рік.
2. Водоводи.
3. Регулювання параметрів електричного струму.
Література: 1. Корабльов А. Д. ст. 157-159, 162-165, 172-176.
1. Гідроелектростанції для малих рік:
В області створення і будівництва малих і мікро ГЕС в нашій країні ведуться наступні роботи:
- організація обстеження і продовження робіт по уточненні оцінки гідроенергетичного потенціала малих річок по економічних районах країни;
- проведення необхідних науково – дослідних і конструкторських робіт із створення спеціального високоавтоматизованого гідромеханічного і гідросилового устаткування;
- організація дослідницьких робіт, розробка проектної техдокументації для будівництва малих ГЕС в районах децентралізованого енергопостачання ціллю зменшення чисельності діючих дизельних електростанцій і скорочення витрати дорого дизельного палива.
В даний час були створені проекти на споруду сучасних автоматизованих малих ГЕС потужністю 0,5...2,0 МВт з уніфікованим обладнанням і уніфікованими будівельними конструкціями.
Розроблені стаціонарні і транспортабельні мікро ГЕС. Вони були розраховані на роботу без постійного обслуговуючого персоналу.
Практика будівництва виробила ряд вимог, якими слід керуватися при конструюванні малих ГЕС:
- вживання стандартних або наперед спроектованих вузлів для зниження вартості будівельно-монтажних робіт;
- пристосованість до широкого діапазону витрат і натисків;
- використовування спрощених схем ручного і автоматичного управління;
- вживання робочих коліс з високою частотою обертання;
- використовування спрощених конструкцій турбін з мінімумом поворотів потоку.
На основі узагальнення технічних і економічних досягнень по будівництву малих і мікро ГЕС, наявність. гідроенергоресурсів, потребі сільського господарства в енергії були сформульовані Основні принципові напрями в конструюванні ГЕС для сільського господарства:
–стосовно видів споживачів типи ГЕС повинні бути як стаціонарні (для об'єктів), так і транспортабельні для кочового періоду роботи.(рисунок 1);