ОСНОВНА ЧАСТИНА
Види, періодичність і місце проведення технічного обслуговування
Технічне обслуговування пожежних автомобілів за періодичністю, переліком та трудомісткістю виконуваних робіт розподіляється на такі види:
— щоденне технічне обслуговування;
— технічне обслуговування після обкатки пожежного автомобіля;
— технічне обслуговування при пожежі або навчанні (при кожному виїзді);
— технічне обслуговування при поверненні з пожежі або навчання (при кожному виїзді)
— основне технічне обслуговування проводиться в повному обсязі тільки при наявності приведеного пробігу шасі (км)
Автомобілі до 10 років – через 9 тис. км
Автомобілі з 10 до 15 років – через 8 тис. км
Автомобілі понад 15 років – через 7 тис. км;
- сезонне технічне обслуговування (СО).
Щоденне обслуговування проводиться в пожежній частині під час зміни караулів водієм і особовим складом бойового розрахунку, що заступає на чергування під керівництвом командира відділення.
Для нових типів шасі та імпортних пожежних автомобілів можуть встановлюватися додаткові види технічного обслуговування згідно з інструкціями заводів і фірм-виробників.
Проведення основного технічного обслуговування на місцях підрозділами пожежної охорони в містах і селищах міського типу, де є в наявності спеціалізовані підприємства з ремонту та обслуговування автотехніки, технічне обслуговування спецагрегатів виконується при необхідності виїзною бригадою ПАРМ або в загонах (частинах) технічної служби.
Перед зміною караулів пожежні автомобілі, що знаходяться в бойовому розрахунку і резерві, повинні бути чистими, повністю заправленими експлуатаційними матеріалами і вогнегасними речовинами та укомплектовані за табельною належністю.
Водій, який змінюється, зобов'язаний внести всі записи про роботу пожежного автомобіля під час чергування в експлуатаційну картку і підготувати автомобіль до здавання. Особовий склад під керівництвом командира відділення здійснює підготовку пожежно-технічного оснащення до здавання згідно з обов'язками номерів бойового розрахунку.
Водій, що приймає основний і резервний пожежні автомобілі, в присутності водія, який здає автомобілі, повинен перевірити стан автомобілів у обсязі переліку робіт щоденного технічного обслуговування і зробити відповідні помітки в експлуатаційних картках і журналах ТО, при цьому час роботи двигуна не повинен перевищувати:
— З хв.— для основних пожежних автомобілів загального застосування із карбюраторними двигунами, у тому числі 1 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 5 хв.— для основних пожежних автомобілів цільового застосування і автомобілів із дизельними двигунами, у тому числі 2 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 7 хв.— для спеціальних пожежних автомобілів, у тому числі 5 хв. на роботу із спецагрегатами;
— 10 хв.— для пожежних автодрабин і колінчатих підйомників із висотою підйому 45 м і більше, у тому числі 7 хв. на роботу із спецагрегатами.
При виявленні несправності пожежного автомобіля водій, який приймає автомобіль, зобов'язаний негайно доповісти про це командиру відділення (начальнику караулу) і вжити заходів щодо її усунення. Виявлені дрібні несправності пожежного автомобіля усувають водії, що заступає та здає чергування.
Резервний пожежний автомобіль перед постановкою на бойове чергування повинен пройти щоденне технічне обслуговування, яке виконується водіями і особовим складом бойового розрахунку, що заступає на чергування під керівництвом командира відділення.
Несправності, що не вимагають великих трудових затрат, усуваються водіями, що змінилися і заступили на чергування.
Про усунення несправностей старший водій (водій) робить запис у журналі обліку ТО.
Після прийняття автомобіля водій повністю відповідає за його технічний стан, а також вживає заходів для усунення несправностей, які виявлені під час чергування, з обов’язковим внесенням записів у журнал обліку технічного обслуговування.
Відповідальність за утримання пожежно-технічного оснащення пожежних автомобілів у справності та чистоті покладається на командирів відділень, за якими вони закріплені.
Під час зміни караулу пожежно-технічне озброєння приймається командиром відділення, який заступає на чергування, і особовим складом бойового розрахунку згідно з табельною належністю. У разі некомплекту або несправності окремих видів оснащення командир відділення доповідає про це начальнику караулу і вживає невідкладних заходів для його поповнення або заміни справним.
Догляд за автомобілями, пожежно-технічним озброєнням здійснюється щоденно особовим складом бойового розрахунку чергових караулів у встановлений розпорядком дня час. Справність пожежно-технічного озброєння, призначеного для роботи на висотах і рятування людей (драбини, рятівні мотузки, пояси і карабіни), перевіряється особисто командиром відділення під час заступання на чергування.
Загальне керівництво обслуговуванням пожежно-технічного озброєння покладається на начальника караулу.
Пожежно-технічне озброєння, що вивозиться на пожежному автомобілі, і пожежні рукави повинні бути надійно закріпленими.
Не допускається виконувати реконструкцію пожежного автомобіля і змінювати місця розміщення пожежно-технічного озброєння при відсутності відповідної нормативно-технічної документації.
Особовий склад, що заступає на чергування, і водій доповідають командиру відділення про справність автомобіля і пожежно-технічного озброєння.
Командир відділення зобов'язаний доповісти начальнику караулу про бойову готовність пожежного автомобіля до виконання оперативних завдань.
Технічне обслуговування автомобіля після обкатки проводиться водіями, які закріплені за автомобілем, під керівництвом старшого водія.
За результатами контрольного огляду старший водій з урахуванням зауважень водіїв складає план проведення ТО з розподілом всього обсягу робіт між залученими до ТО водіями і особовим складом бойового розрахунку.
Старший водій (технік, механік) зобов'язані завчасно підготувати потрібні для проведення технічного обслуговування експлуатаційні матеріали, інструмент, пристрої і запасні частини.
Після проведення періодичного технічного обслуговування кожний водій розписується в журналі обліку ТО за фактично виконані роботи.
Сезонне технічне обслуговування проводиться двічі на рік і містить роботи з підготовки пожежних автомобілів до експлуатації в холодну чи теплу пори року.
Сезонне обслуговування, як правило, поєднується (суміщається) з черговим технічним обслуговуванням.
Складаючи графік періодичного технічного обслуговування пожежних автомобілів, службовий і вільний від чергування час між водіями слід розподіляти рівномірно.
Особливості експлуатації пожежних автомобілів у різні пори року
Підготовка пожежної техніки до експлуатації у літню чи зимову пори року здійснюється за наказом командира частини.
Перед настанням літнього чи зимового періодів із водіями і особовим складом організовуються заняття, на яких вивчаються:
— особливості обслуговування і утримання пожежних автомобілів;
— способи і засоби підвищення їх прохідності;
— особливості керування автомобілями в складних дорожніх та погодних умовах.
Під час підготовки до експлуатації взимку, крім того, вивчаються:
— порядок пуску холодного двигуна за низької температури навколишнього середовища;
— засоби, що полегшують пуск холодного двигуна;
— засоби обігріву і підтримки нормальної температури двигуна під час руху і на стоянках;
— правила безпеки під час прогрівання двигуна і поводження з токсичними охолоджувальними рідинами, що не замерзають за низьких температур;
— особливості роботи із спецагрегатами при гасінні пожеж при низьких температурах.
Під час підготовки пожежної техніки до експлуатації в літню і зимову пори року для всіх пожежних автомобілів проводиться сезонне технічне обслуговування із врахуванням вимог заводів-виробників, викладених у інструкції з експлуатації пожежного автомобіля, його шасі і приблизним переліком основних операцій СО.
|