Сегодня: 03 | 05 | 2024

Лекція. Іммануель Кант як засновник німецької класичної філософії.

1.  світ скінчений у просторі і часі та світ нескінчений у просторі і часі;

2.  усе в світі просто і неподільно – усе в світі складно і подільно;

3.  у світі є свобода - у світі немає свободи і все відбувається по законам природи, тобто необхідно;

4.  існує Бог як першопричина світу – не існує ніякої першопричини світу, тобто Бога.

За допомогою останньої антиномії Кант показав неможливість раціонального доведення чи спростування існування Бога і тим самим обґрунтував, що питання існування Бога є предметом віри, а не науки.

У цілому Кант обмежив пізнавальні можливості людини, але його заслугою у теорії пізнання є те, що він вперше розкрив невідривний взаємозв’язок чуттєвого і раціонального у процесі пізнання і обґрунтував принципову неможливість усунуту суб’єктивний вимір із процесу пізнання.

Незважаючи на певні філософські заблудження, Кант вагомо вплинув на подальший розвиток філософської думки. У ХХ ст. його вчення від­роджується у вигляді неокантіанства. Роблячи підсумок, можна виділи­ти такі філософські відкриття Канта у теорії пізнання.:

1.  Він вперше розглянув пізнання не як споглядання, а як діяльність, що проходить за власними законами.

2.  Розкрив взаємозв’язок чуттєвого та раціонального у пізнанні. Він писав з цього приводу: “Відчуття без понять - сліпі, а поняття без відчуттів - пусті”. Він також наполягав: "Усяке наше знання розпочинається з почуттів, переходить потім до розсудку і закінчується у розумі, вище якого немає в нас нічого для обробки матеріалу споглядання і для підведення його під вищу єдність мислення".

3.  Відкрив та описав шаблі мислення: розсудок та розум.

Розсудок як здатність мислення складається із категорій – форм мислення. Усі категорії він представляє у формі таблиці

Таблиця категорій

І

Кількості

Єдність

Множинність

Цілокупність

2  3

Якості Відношення

Реальність Субстанція і акциденція

Заперечення Причинність і залежність (причина і наслідок)

Обмеження Спілкування (взаємодія)

4

Модальності

Можливість - неможливість

Існування – не існування

Необхідність-випадковість

Свій перелік категорій Кант виводить із відповідної таблиці суджень. Так, по кількості судження поділяються на загальні, частні і одиничні, звідки і випливають категорії першої групи. Із якості суджень – стверджувальних, заперечувальних і безмежних він виводить другу групу, тощо. Внутрішній зв‘язок категорій і суджень у тому, що вони є формами синтезу. Свою таблицю Кант називає переліком "усіх первісних чистих понять синтезу", які розсудок вмішує у собі а пріорі і завдяки яким він називається чистим, оскільки завдяки ним він може щось розуміти у багатоманітному змісті споглядання, тобто мислити об‘єкт споглядання.

Коли розсудок виходить за межи досвіду і спрямовується на пізнання речей самих по собі він стає розумом. Чистий розум – це той, який прагне пізнати речі в собі без спирання на чуттєвість. Таке пізнання за Кантом є неможливим у принципі. Тому він критикує претензії чистого розуму – звідси і назва його першої книги.

Розум як пізнавальна здатність виконує такі функції: дає принципи; створює відповідні поняття для абсолютного пізнання. Розсудкові поняття – це категорії. Поняття розуму –ідеї, тобто такі поняття для яких у почуттях не може бути даний ніякий адекватний предмет, це трансцендентальні ідеї.

Продуктом розсудку є природознавство. Продуктом розуму – метафізика. За Кантом "Метафізика суцільно ізольоване спекулятивне пізнання розумом, яка цілком підноситься над знанням із досвіду, а саме пізнання через посередництво одних лише понять". Метафізика – це наука про ідеї. Головних ідей і їх об‘єктів три – душа людини, світ у цілому, Бог.

Розкриття суперечностей чистого розуму Кант називає діалектикою.

4.  Показав, що розум по-суті діалектичен, хоча приписував супереч­ливість лише розуму, а не самій дійсності.

Головною частиною, стрижнем усього вчення Канта є етика, яку він називає практичною філософією. На його думку практична філософія має пріоритет над теоретичною. Етика викладена у трьох основних працях: “Основи метафізики моральності”(1785), “Критика практичного розуму”(1788), “Метафізика нравів у двох частинах”( 1797).

Стрижнем етичного вчення Канта є Категоричний імператив – це безумовний припис, певний наказ, який не залежить від жодних умов і відповідає поняттю абсолютної цілі; він вимагає поводитись морально заради самої моральності, а не якихось осібних цілей.

Так, Кант у невеликій праці “Про гадане право брехати через людинолюбство” (1797) наполягає на відсутності морального права брехати навіть із людинолюбства. Навіть спасіння друга від смертельної небезпеки не може бути куплене ціною брехні; нехай краще загине чуттєве життя однієї людини, аніж буде знищена моральнісна гідність іншої. Окрім неправди “найбільш жахливими трьома пороками, котрі ми можемо розглядати усі разом і котрі втілюють “подлейшие и злейшие наши устремления, являются: неблагодарность, зависть и злорадство. Когда же они достигают высшей степени, то превращаются в дьявольские пороки».

Категоричний імператив може бути лише один, але він виражається у Канта у трьох взаємопов’язаних формулах.

Перша формула, яка отримала назву “формули універсалізації”, говорить: “Чини тільки відповідно до такої максими, керуючись якою ти в той же час можеш бажати, щоб вона стала всезагальним законом”.

Друга – “формула персональності”: Чини так, щоб ти завжди ставився до людства і у своєму власному обличчі, і в обличчі усякого іншого також як до мети і ніколи не ставився до нього лише як до засобу”. Ця формула утверджує повагу до людської особи та її самоцінність.

Третя - “формула автономії”: “Воля має бути не просто підпорядкована закону, а підпорядкована йому так, щоб вона розглядалася також як така, що сама себе встановлює законодавство. Тобто людина підлегла тільки своєму власному законодавству і зобов’язана чинити рахуючись лише зі своєю власною волею, яка встановлює однак загальні закони згідно з ціллю природи. Тут наголошується момент добровільності у визначенні та дотриманні універсальних правил поведінки. Звідси уявлення Канта про внутрішню автономію як невід’ємну властивість особи. А внутрішня автономія і означає внутрішню незалежність, засновану на самозаконності.

Таким чином до основних понять за допомогою яких Кант будує свою етику відносяться: практичний розум (воля), автономія, категоричний імператив, обов’язок, схильність, найвище благо, чеснота і щастя, особистість, емпіричний і ноуменальний характер, постулати практичного розуму – свобода, безсмертя душі, Бог, переконання і віра.

Зрозуміти природу моральних норм та цінностей неможливо виходячи лише з емпіричного чуттєвого досвіду. Відомо, що цей досвід відкри­ває нам не тільки перемогу моральності, але й аморальності, що дуже образно висловлено у строках Гете: “Чому під ношею хреста весь у крові стелиться правий? Чому неправого стрічають завжди і з почістю, і з славой?”. Одначе звідси Кант теж зробив не безумовні висновки: Відніс мораль до сфери надприродного, інакше людина буде морально безвідповідальною (тому що у природній сфері, як він вважав, панує необхідність й немає місця свободі); Якщо бога немає, він з необхід­ністю повинен бути вигадан, інакше мораль буде аморальною (тому що аморально, за Кантом, вимагати від людини моральних дій якщо вони суперечать усьому устрою суспільного життя й немає ніякої надії на потойбічну відплату); Якщо моральні почуття суперечать моральному обв’язку, то слід віддавати перевагу обов’язку, звіси його відомий заклик “в ім’я людини, але не для реальної людини”. Останній висно­вок Канта зазнав найбільшої критики, оскільки беспосередньо призво­див до морального формалізму. Ще Шіллер у своєму вірші “Філософи” дав образну критику цього положення.

Вагання совісті:

Ближнім охоче слугую, але ж! - маю до них прихильність.

Ось і гнітить питання: чи справді моральним є я?

Рішення:

Немає тут іншого шляху: намагаючись мати презирство до них

Та с відразою у душі, роби що вимагає обов’язок.

Справді, формалізм у етиці неприпустимий. Відомо, наприклад, що одночасне несуперечливе застосування усіх десяти християнських запо­вітів неможливе, тому людина повинна завжди особисто здійснювати свій моральний вибір, керуючись не тільки почуттям обов’язку, але й велінням серця. Інакше вона може перетворитися на бюрократа чи фанатика. Крім того, історія свідчить, що в ім’я людини часто здійснюва­лись найбільш антилюдяні та аморальні діяння, починаючи з вогнищ інквізиції та закінчуючи концентраційними таборами.