Лекція № 4 Тема: «Принципи і методи управління в ДПО»
Лекція № 4 Тема: «Принципи і методи управління в ДПО».
(спеціалізація – тактика).
Місце проведення: аудиторія за розкладом
Час проведення: 80 хвилин.
Ціль лекції: ознайомиться з поняттям і сутністю принципів і методів управління в ДПО
План лекції:
1. Поняття принципів управління
2. Поняття методів управління
3. Організаційно-розпорядницькі методи
4. Соціально-психологічні методи управління
5. Поняття економічних методів управління
Література:
1. О. М.Бандурка. «Основи управління в органах внутрішніх справ України» -Х.: «Основа», 1996 р, стор. 31-41
2. «Основи менеджменту». Навч. посібник за редакцією В. С.Верлоки. –Х.: «Основа», 1996 р.
3. А. К.Макєєв. «Пожежа». Економічні, екологічні, соціальні проблеми» - М.: «Вища школа», 1996 р.
Вступ
На минулій лекції Ви ознайомилися з функціями ДПО, з тим, що кожному працівнику ПО визначене коло його обов'язків (функціональних) відповідно до його посади і певної ділянки діяльності (інспектор – функції ДПН, ділянка території, адмінпрактика, автоматика, НТР, агітація і пропаганда, ДПД і ДЮП, об'єкти з масовим перебуванням людей, облік і аналіз пожеж та ін). Згідно функціональних обов'язків працівники ДПО здійснюють управлінську діяльність, застосовуючи при цьому принципи і методи управління, властивим органам і підрозділам пожежної охорони.
Про те, які застосовуються принципи і методи управління в підрозділах і органах ДПО, ми і поговоримо на сьогоднішній лекції.
Запишіть тему лекції. «Принципи і методи управління в ПО».
Зачитати питання лекції
1. Поняття принципів управління
Відносини між суб'єктами управління підпорядковані певним принципам, і їхнє застосування на практиці не допускає вільностей і стихійності. Керівникам підрозділів ПО стосовно підлеглих спираються на основні правила або принципи управлінської діяльності.
Принципи управління – це норми поводження, зведення керівних настанов або основних правил, спрямованих на управління загальними процесами.
Вони поєднують у єдине ціле окремі види управлінської діяльності в різних підрозділах ПО, забезпечують взаємну погодженість і загальну спрямованість на реалізацію поставлених цілей. На основі принципів організується процес управління
У теорії і практиці управління існують загальні принципи і галузеві. Загальними принципами керуються всі суб'єкти управління. До них можна віднести наступні принципи:
- соціальної спрямованості управлінської діяльності;
- законності;
- об'єктивності;
- гласності;
- сполучення колегіальності і єдиноначальності.
Розглянемо докладно кожний з них.
Принцип соціальної спрямованості визначається розмаїттю інтересів всіх учасників процес керування. Органу управління (ДПО) доводиться при виробленні й ухваленні рішення враховувати інтереси суспільства, підрозділів ПО, колективу, працівників, окремих співробітників. (Пр: При прийомі на службу виявляють інтереси, по інтересах формують колектив і т. д.)
Принцип законності заснований на тому, що діяльність апарата управління і посадових осіб регламентується нормами права (визначені права й обов'язки співробітників ПО в ЗУпроПБ ст.18) і Положення про ДПО ст.10.
Принцип об'єктивності полягає в тому, що всі завдання повинні бути обґрунтовані і реальні. Він дозволяє керівникам використовувати знання об'єктивних законів для досягнення цілей, що стоять перед ПО, і задач.
Гласність в управлінні – це коли до обговорення й участі у виробленні управлінського рішення допускаються всі працівники підрозділу ПО на основі повного інформування співробітників і обліку суспільної думки.
Єдиноначальство – це принцип управління, коли колектив підкоряється волі керівника, а керівник, у свою чергу несе персональну відповідальність за результати прийнятого рішення. (Приклад: КГП на пожежі – віддав хоча б одну команду – несе відповідальність за весь процес гасіння пожежі).
Колегіальність – принцип управління, коли розробкою проектів рішень займається колектив. Колегіальність колективів за вироблення і прийняття управлінських рішень.
Сучасному керівнику необхідно знати і використовувати у своїй роботі й інші принципи управління, так звані галузеві:
- делегування повноважень (передача влади, обов'язків);
- розподіл обов'язків і і відповідальності між учасниками загального керівництва (між заст. нач-ка ЗДПО, УДПО);
- визначення функціональних обов'язків конкретних виконавців і т. д.
Ці принципи управління відносять до галузевих, тому що реалізація їх відбувається на рівні структурних підрозділів ПО, окремих груп працівників.
Зі сказаного можна зробити висновок, що у своїй роботі кожен керівник повинен використовувати всі принципи управління для кращого керівництва органами і підрозділами ПО.
2. Поняття методів управління
Методи управління – це способи, прийоми, засоби впливу керуючої системи на керовану для досягнення поставлених цілей. Методи управління впливають на організацію системи управління, на специфіку управлінської праці.
Приклад: Якщо взяти метод “побудови дерева цілей”, розглянути покладені функціональні обов'язки на відділ ДПН і місцеві органи ДПН, цілі, що ставляться перед органами ДПН, можна представити як впливає відділ ДПН на місцеві органи ДПН, побудувати за цим методом структуру органів ДПН у вкласти до виконавців.
Великий вплив методи, що робить на ефективність роботи органів і підрозділів, окремих фахівців у пожежної охорони. Звідси випливає – об'єктом методу керування є колективи, групи, окремі працівники.
У процесі керування органами і підрозділами ПО кожний керівник повинний добре знати, якими головними спонуканнями керується співробітник (підлеглий) у своїй виробничій і суспільній діяльності, що визначає головну лінію його поводження.
Основними рушійними мотивами в діяльності можуть, є їхньої потреби, що формуються з цілей, інтересів, бажань і т. д.
Розрізняють первинні потреби – потреби в їжі, сні, подиху і вторинні – у повазі, самоствердженні, збагаченні й ін. Потреби людини формують мотиви його діяльності, так називану мотивацію.
Мотивація – це процес спонукання себе й інших (підлеглих) до діяльності до досягнення цілей організації.
Найбільш повне знання факторів, що визначають поводження людини, групи людей, колективу людей, дозволяє впливати на ці фактори, змінювати поводження працівників у потрібному напрямку, робити на їхній вплив.
В особливостям впливу методи керування можна підрозділити на:
- організаційно-розпорядницькі (адміністративні, директивні);
- економічні;
- соціально-психологічні.
У процесі керування вони можуть бути використані будь-яким керівником на будь-якому рівні.
Поводження колективів працівників ПО визначаються безліччю інтересів. Найбільший ефект може бути досягнуть шляхом застосування всіх цих методів у місці (комплексно).
3. Організаційно-розпорядницькі методи керування
Діяльність ПО по забезпеченню пожежної безпеки в державі, а також діяльність по керуванню самої ПО зв'язані з застосуванням директивних методів керування (організаційно-розпорядницьких)
Організаційно розпорядницькі методи керування – це способи впливи засновані на відносинах між людьми, їхніх потребах в організації для здійснення спільної діяльності.
Характерними рисами їх є:
- прямий вплив на об'єкт керування (наказ, розпорядження, вказівки й ін.);
- обов'язковий характер їхнього виконання;
- строго визначена відповідальність за їхнє виконання.
Основними групами організаційно-розпорядницьких мір є:
- організаційні;
- розпорядницькі;
- дисциплінарного впливу.
3.1. Організаційні методи.
Головний зміст організаційних методів полягає у встановленні складу структурних підрозділів, їхніх прав, обов'язків, установленні зв'язків між ними. Організаційні методи містять у собі регламентовані, нормування, інструктування.
А). Регламентовані полягають у розробці, удосконаленні і введенні в дію документів, що визначають специфіку і порядок функціонування органів і підрозділів ПО.
Приклад: Постанова КМУ №508 ,Положення про ГПН», «Облік пожеж», Наставляння по організації роботи органів ГПН», Наказ МВДУ №807, Положення про проходження служби рядовим і начальницьким складом ОВД (Наказ МВДУ №114 від 14.08.1991 р.), Статути (стройовий, дисциплінарний, бойовий).
До регламентування також відносять розробку положень, що визначає внутрішній порядок роботи, задачі, функції, повноваження, відповідальність структурних підрозділів, їхніх типових структур і штатів.
Б). Організаційне нормування полягає в розробці і впровадженні нормативів часу, обслуговування й ін. Нормативи дозволяють впливати на колективи за допомогою заздалегідь розрахованих і точно визначених для даних організаційно технічних умов, що є загальних і обов'язковими для різних органів і підрозділів ПО.
Приклад:
Нормативи по физподготовке, вогневій підготовці, ПСП.
Ведеться робота з визначення нормативів штатної чисельності працівників різних підрозділів ПО, нормативів за часом ПТО об'єктів і ін.
Уточнення діючих і розробка нових нормативів є важливим напрямок удосконалювання організаційно-розпорядницьких методів.
В). Інструктування – це спосіб організаційного впливу, полягає в ознайомленні працівника з умовами майбутньої роботи.
При постановки задачі, яку потрібно виконати, керівник органа ГПО пояснює поточну обстановку і можливі відхилення від її, застерігає від можливих помилок, пояснює труднощі, зв'язані з виконанням завдань, дає ради по найбільш раціональному виконанню окремих видів робіт і т. д.
Інструктування - це своєрідна форма інформаційної і методичної допомоги, спрямованої на успішне виконання роботи.
Приклад:
- інструктажі добового убрання;
- інструктажі про міри пожежної безпеки (на виробництві, в аудиторіях АПБУ);
- інструктажі перед виконанням визначеного виду робіт (про міри, зв'язаних з дотриманням ТБ).
Начальник будь-якого органа, підрозділу, апарата керування ГПО повинний уміти користуватися прийомами інструктування. Це необхідно при виконанні особливо складних і небезпечних завдань у процесі бойової роботи (гасіння пожежі, порятунок людей із завалів),особливо складних у технічному, соціальному і психологічному плані робіт при ПТО, організації правильних відносин з адміністрацією об'єктів.
Інструктування може здійснюється шляхом особистих контактів, колективно (інструктаж ланки перед розвідкою, інструктаж добового убрання).
Приклади:
3.2. Методи розпорядницької дії.
Розпорядницькі методи являють собою способы вольового впливу на колективи і на окремих працівників у процесі організації діяльності ПО.
У положенні про ГПН записані права й обов'язку працівників підрозділів ПО і саме здійснення (використання) цих прав і обов'язків являє собою реалізацію розпорядницьких методів.
Приклад:
Співробітники органів ГПН мають право: вручити розпорядження, здійснювати нагляд за проектними організаціями і новобудовами, застосовувати штрафні санкції, притягати до адміністративній відповідальності осіб, винних у порушенні ППБ, припиняти роботу об'єктів – тим самим вони використовують і реалізують розпорядницькі методи.
До складу методів розпорядницького впливу входять:
- директиви;
- накази;
- указівки;
- розпорядження;
- резолюції (привести приклад)
Розпорядницькі впливи можуть бути усними або у виді документів.
Обидві ці форми широко застосовуються в ПО.
Усна форма більш оперативна і тому широко застосовується в бойовій обстановці, при рішенні поточних оперативних питань.
Приклад: при гасінні пожежі ніколи писати накази (Нач. кар. водію – додай тиск, скинь тиск), (Нач. ОГПО телефоністу – при виході на зв'язок нехай інспектора зв'яжуться з мною і т. д.)
Письмова форма розпорядницького впливу застосовується при рішенні довгострокових або особливо важливих задач. Ця форма добре піддається обліку і контролю.
Приклад: Наказ МВДУ №807, «Положення про ГПН – можна проконтролювати як співробітник виконує обов'язки. Наказ №641 і №599 порядок проведення експертизи і перерахування грошей)
3.3. Методи дисциплінарного впливу
Методи дисциплінарного впливу полягає в строгій відповідальності за доручену роботу.
Розрізняють особисту моральну, матеріальну, службову відповідальність.
Ці види відповідальності передбачені Конституцією України, різними законодавчими актами (КК, УПК, КОАП і ін., Положення про проходження служби, а також Дисциплінарним статутом ОВД, відомчими наказами (матеріальна відповідальність)).
«Написані» кодекси честі співробітників ОВД передбачають моральну відповідальність перед суспільством, людьми і т. д.
До методів дисциплінарного впливу можна віднести і заохочення, що визначені Дисциплінарним Статутом.
Не будемо докладно зупиняється на методах дисциплінарного впливу. Ви їх иизучали на заняттях по вишколі, ПО ДПО, Осип.
Висновок: Уміння вважати відповідальності і різних видів впливу на різних рівнях є важливою умовою правильного застосування організаційних методів керування, а так само важливим елементом мистецтва керування.
4. Соціально-психологічні методи керування
Перш ніж почати говорити соціально-психологічних методах керування розглянемо, що ж таке соціальна психологія.
Соціальна психологія – це наука, що вивчає закономірності поводження і діяльності людей, у закономірності суспільної і групової психології.
Соціальна психологія досліджує психологію великих соціальних груп (класи, науки і т. д.) малих груп і колективів, а також особливості психології особистості, формуються і виявляються в суспільній і спільній діяльності (як людина розвивається і поводить усередині колективу, як колектив впливає на особистість і як особистість впливає на колектив).
Об'єктом соціально-психологічної теорії керування є форми взаємодії людей у структурах, групах і колективах, що вирішують різні задачі (Задачі ГПО – гасіння пожеж, порятунок людей і матеріальних цінностей на пожежах, здійснення функцій ГПН).
Соціально-психологічні методи можна розділити на дві складові:
- соціальні методи;
- психологічні методи.
Соціальне керування – це діяльність по організації суспільних процесів, підстави на свідомому використанні властивих їм (цим процесом) закономірностей.
До діючих соціальних методів можна віднести:
- погіршення житлових і побутових умов співробітництва (квартири, квартирні телефони, пристрій дітей у дитячі садки, табори відпочинку, путівки в санаторії, пансіонати і т. д.)
- полегшення умов праці (комп'ютеризація, нова пожежна техніка, дихальні апарати Dreger, АСВ-2, кімнати психологічного розвантаження, будівництво нових пожежних депо, спортмайданчиків, кабінети на 2-3 чоловік – (інспектори) і ін.)
- підвищення освітнього і культурного рівня співробітників (не має вищого утворення учаться на вечірніх і заочних відділеннях Вузов, навчаються в адъюнктурах і аспірантурах);
- організація активного відпочинку співробітників (відвідування театрів, музеїв, виїзди родинами на природу й ін.)
На практиці їх застосовується велика кількість.
У Законі України «Про пожежну безпеку ст№21 і22 присвячені оплаті праці працівників ПО і їхньому соціальному захисті відповідно
Приклад: (зачитати)
За допомогою соціальних методів керування здійснюється вплив і на зміцнення родини - основного осередку будь-якої держави.
До соціальних методів керування можна так само віднести і моральне стимулювання:
- подяка;
- грамота;
- фотографування біля прапора;
- вдячний лист батькам;
- нагородження нагрудними знаками й ін.
Психологічні методи керування
Психологічні методи керування - це галузь (окремий напрямок ) психології, що вивчає закономірності спілкування і взаємодія людей у процесі їхньої управлінської діяльності.
Його завдання полягає в аналізі умов і особливостей управлінської діяльності для підвищення ефективності і якості роботи.
Психологічні методи керування спрямовані на регулювання відносин між людьми шляхом створення оптимального психологічного клімату в колективі (дозволяються суперечки, конфліктні ситуації, інспекторський склад не відокремлюється від бойових підрозділів, надає посильну допомогу пожежним у рішенні їхніх соціальних задач) – пристрій дітей у детсадики, забезпечення будматеріалами (цегла, цемент). Уся службова діяльність співробітників ГПО здійснюється на основі їхнього мислення, уваги, пам'яті й ін. елементів.
Тому, природно, психологічний стан людини в тій або іншій ситуації впливає на результати його діяльності і на результати діяльності всього колективу.
До основних психологічних методів керування відносяться:
- формування малих груп і колективів;
- психологічної мотивації (впливу);
- професійного обора і навчання.
Говорячи про малі групи можна визначити, що розуміється під групою. Група – це два чоловіки і більш, що так взаємодіють один з одним, що кожний з них впливає на інших і в той же час знаходиться під їхнім вилянням. Начальник варти впливає на пожежних і в той же час знаходиться під їхнім впливом – приклад будь-якої пожежі – він командує, а вони виконують і від того як виконуються команди залежить моральний климат у колективі – нервує начальник – нервують і підлеглі.
Про методи комплектування малих груп ми окремо зупинимося пізніше (в інших лекціях).
У практиці керування до методів психологічного впливу відносяться:
- переконання (діє на почуття, волю, свідомість людей за допомогою повідомлення, доказу важливості того або іншого положення);
- уселяння (целеноправленое словесний вплив);
- наслідування (вплив шляхом приклада, у тому числі і свого);
- примус (вплив на співробітника проти його волі виконати визначена дія, одна з форм наказ).
- і ін.
Методи професійного добору і навчання співробітників застосовуються для більш ефективного застосування індивідуальних здібностей у роботі в ГПО.
У ПО підбирають водіїв – професіоналів, бажано 1-го або 2-го класу, а бійців підбирають після служби в армії і краще, якщо вони служили в пожежних частинах. Після прийому на службу їх відправляють на навчання в навчальний центр (Центр бойової підготовки) для придбання професійних навичок, щоб вони стали професіоналами. Один раз у 5 років у ПО передбачена перепідготовка о/с з метою підтримки професійної майстерності.
Висновок: Керівник повинний уміти правильно вибрати соціально-психологічний метод керування як один з основних методів впливу.
Одним з найважливіших методів керування є економічні методи керування.
5. Поняття економічних методів керування
Економічні методи керування – це застосування всіх економічних важелів і стимулів як роздільно, так і в комплексі для підвищення зацікавленості всіх працівників і всіх колективів у рішенні задач організації ПО.
Економічний механізм містить у собі методи:
- планування (складання кошторису на зміст ПО);
- фінансування (перерахування коштів на ***** потреб ПО, як будівництво, технічне устаткування й ін.);
- оплата праці;
- матеріальне стимулювання (премії, надбавки, коштовні подарунки);
- страхування і т. п. (усі співробітники ГПО в обов'язковому порядку застраховані на випадок каліцтв або загибелі, Зуопб ст.23 зачитати).
Даючи визначення економічним методам керування в загальному виді можна сказати, що під ними розуміються сукупність засобів і інструментів спрямованих на створення сприятливих умов для функціонування і розвитку органів і підрозділів ГПО.
Висновок: Уміння вибрати найбільш походящий спосіб впливу в кожному конкретному випадку дуже важливо для працівників ГПО, адже різні проблеми повинні вирішуватися не по шаблоні, а з застосуванням найбільш ефективних принципів і методів керування.
Дати список литературы на задание на самоподготовку.