Сегодня: 26 | 04 | 2024

Лекція Академічна філософія другої пол. ХІХ - поч. ХХ ст



Але у 80-х роках, як засвідчує аналіз творчості найвидатніших громадівців, даний етап вичерпав себе. Не випадково і О. Потебня, і М. Драгоманов у своїх погля­дах не лише до кінця реалізують можливості, надані їм громадівським світоглядом, а в ряді істотних результа­тів власної творчої діяльності виходять за межі цього світогляду. Щодо розуміння позиції громадівців після розриву з ними О. Потебні та М. Драгоманова, то тут досить показовою є відповідь одного з лідерів Київсь­кої громади Павла Житецького на запитання молодих українських студентів «Що робити?»: «Якщо хо­чете працювати для українського народу, — радив П. Житецький, — ставайте першорядними вченими й пишіть ваші праці по-українському. Тоді поневолі й чужі вивчатимуть українську мову, щоб знайомитися з вашими працями. А тепер найкорисніше для українсь­кої ідеї — це український театр». Така програма вже не могла задовольнити потреби національного руху. Тим-то й природним був розрив О. Потебні з Харківсь­кою громадою й конфлікт між «Старою громадою» й М. Драгомановим. Своєю творчістю видатні громадівці здійснили самокритику світогляду, що зродив їх, тим самим торуючи шлях до наступного етапу в історії роз­робки філософії української ідеї. Цей етап від кінця 80-х років XIX ст. й по десяті роки XX репрезентує по­коління «Молодої України».

* Гегель Г. В. Ф. Философия истории // Соч. — М.-Л., 1935. — Т. 8. — С. 9