РЕФЕРАТ Основные теории о местных финансов
Страница 3 из 4
Перші дослідження сутності місцевих фінансів, бюджетів місцевих спілок, їх місця у державних і місцевих фінансах, принципів місцевого оподаткування з'явилися у другій половині XIX на початку XX ст., їх авторами були М. Курчинський, В. Лебедєв, А. Марков, І. Озеров, В. Твер-дохлєбов, Л. Ходскій, М. Цитович, І. Янжул та ін.
На початкових етапах існування радянської держави науковий інтерес до вказаної проблематики значно зріс у зв'язку з відновленням інституту місцевих фінансів. Багато вчених досліджували теоретичні засади та практику їх організації, до них належать Н. Белькович, Б. Весе-ловський, Є. Гловінський, С. Котляревський, Б. Кринська, X. Лебідь-Юрчик, М. Леонтьєв, С. Лепський, М. Мітіліно, П. Озеров, М. Сірінов, І. Смірнов, М. Соболєв, Г. Тіктін, В. Целевич, Є. Яніцкій та ін.
В 1930—1940 рр. були написані підручники і навчальні посібники, в яких теоретично обґрунтовується сутність і роль місцевих фінансів, місцевих бюджетів, узагальнюється практика їх функціонування за роки радянської влади. До таких видань належать книга "Місцеві фінанси СРСР", підготовлена колективом авторів під керівництвом професора Н. Ровінського (1933 р. і 1936 р.), праця "Місцевий бюджет", підготовлена під керівництвом І. Смірнова (1936 р.), "Місцеві бюджети СРСР" В. Шавріна (1946 р.).
У 1960—1980-х рр. особливої актуальності набули проблеми складання місцевих бюджетів і використання бюджетних коштів, удосконалення бюджетного регулювання. Ці питання розглядались у працях багатьох вчених, зокрема А. Александрової, М. Васильєвої, Л. Величко, С. Вишнякова, В. Демченкова, А. Колеснікова, Р. Кудряшова, Г. Лалає-ва, Г. Поляка, М. Ужвенко, Я. Хесіна, Б. Філімонова, Н. ПІиркевич та інших авторів.
Проте протягом тривалого часу в економічній літературі поширеним був погляд на місцеві фінанси як на категорію, характерну для капіталістичного господарства. Так, у Фінансово-кредитному словнику (редактори В. Ф. Гарбузов і Н. В. Гаретовський), виданому у Москві у 1984— 1988 рр., зазначалося, що місцеві фінанси в розвинутих капіталістичних країнах і країнах, які розвиваються, — це відносини, за допомогою яких місцеві органи управління мобілізують, розподіляють і використовують частину національного доходу відповідно до покладених на них функцій.
На початкових етапах існування радянської держави поняття місцевих фінансів широко використовувалось як в економічній літературі, так і в законодавчих документах, на практиці.
У 1926 р. виходить нове Положення про місцеві фінанси, згідно з яким місцеві фінанси визнавалися складовою єдиної фінансової системи країни. Положення визначало не тільки дохідну і видаткову частини місцевих бюджетів, але і механізм бюджетного регулювання. Було започатковано практику формування субвенційних фондів і фондів регулювання.
Проте на початку 1930-х рр. відбувалося посилення централізованих засад у керівництві економікою, поступово звужувалася сфера функціонування місцевих фінансів, посилювалася залежність місцевих бюджетів (як головного місцевого фінансового інституту) від державного бюджету, зменшувалася частка місцевих доходів, незначними за розмірами залишалися місцеві податки і збори, які, власне, не відігравали суттєвої фіскальної ролі. Прийняття у 1938 р. рішення про включення місцевих бюджетів, а також бюджетів державного соціального страхування в єдиний державний бюджет стало логічним наслідком посилення процесу централізації державних фінансових ресурсів у країні. Цим рішенням перекреслювався весь попередній етап становлення інституту місцевих фінансів, започаткований в роки нової економічної політики 1920-х років.
Таким чином протягом 1930—1980-х років категорія місцевих фінансів поступово втратила своє значення і практично не використовувалася ні в економічній літературі, ні у законодавчих документах; у багатьох випадках місцеві фінанси ототожнювалися з місцевими бюджетами.
Відхід у 1980-х рр. від командно-адміністративних методів керівництва та створення необхідних умов для розвитку ринкових засад зумовили низку змін в економічному житті країни.
9 квітня 1990 р. приймається союзний Закон "Про загальні засади місцевого самоврядування і місцевого господарства в СРСР", який створив необхідне підґрунтя для прийняття 5 грудня 1990 р. в Україні Закону "Про бюджетну систему Української РСР" і 7 грудня 1990 р. Закону "Про місцеві Ради народних депутатів Української РСР та місцеве самоврядування". Прийняття цих законів ознаменувало відродження в нашій державі інституту місцевого самоврядування, а отже і місцевих фінансів.
Сучасні уявлення про сутність місцевих фінансів! У фінансовій літературі пострадянського періоду вперше поняття "місцеві фінанси" Згадується в навчальному посібнику, опублікованому в 1991 р. у Києві, "Го-сударственние фінанси за редакцією докторів економічних наук, професорів В. М. Федосова, СЯ. Огородника та В. М. Суторміної. На початку 1990-х років відомими вітчизняними вченими була визнана необхідність існування місцевих фінансів в умовах створення в нашій країні основ ринкового господарювання?]У посібнику розглядались джерела формування місцевих фінансів: бюджетні та позабюджетні кошти місцевих рад, кошти органів громадського територіального самоврядування, залучення ресурсів підприємств, закладів, кооперативів та громадських організацій, населення, кредитів, а також інших джерел. Крім того
Давалася детальна характеристика доходів і видатків місцевих рад, порядку їх розмежування між радами різних рівнів.
Розвиток української економічної науки в умовах незалежності, вивчення теоретичних надбань західної фінансової думки, приєднання
України до Європейської хартії місцевого самоврядування закономірно позначилося на поглядах вітчизняних фінансистів на місцеві фінанси. Все частіше і впевненіше висловлювались думки щодо об'єктивності існування цієї категорії в умовах ринку.
Так, відомий український вчений, доктор економічних наук, професор О. Д. Василик, який одним з перших почав досліджувати теоретичні і практичні питання місцевих фінансів, підкреслював: "Місцеві фінанси — явище об'єктивне, оскільки для здійснення покладених на місцеве самоврядування функцій потребує наявності відповідних фондів фінансових ресурсів у їхньому розпорядженні"6.
У 1999 р. в Україні з'являється перший навчальний посібник "Місцеві фінанси України" доктора економічних наук В. І. Кравченка, в якому ґрунтовно розглянуті теорія місцевих фінансів, склад місцевих фінансових інститутів, внутрішні міжурядові фінансові відносини, державна регіональна фінансова політика і фінансове вирівнювання, управління місцевими фінансами. 1
За трактуванням В. І. Кравченка, місцеві фінанси представляють систему формування, розподілу і використання грошових та інших фінансових ресурсів для забезпечення використання місцевими органами влади покладених на них функцій і завдань, як власних, так і делегованих. Такий підхід відповідає загальним уявленням про категорію фінансів і крім того дає можливість з'ясувати місце у фінансовій системі країни місцевих фінансів та їх тісний та взаємообумовлений зв'язок з інститутом місцевого самоврядування.
Зазначені вище автори, підкреслює зв'язок місцевих фінансів з фінансовою діяльністю підприємств муніципального господарства8.
С& 2002 р. в Україні виходить ще один навчально-методичний посібник "Місцеві фінанси", підготовлений колективом авторів: М. А. Гапонюк, В. П. Яцютою, А. Є. Буряченко та А. А. Славковоюлдей посібник виданий відповідно до нових освітньо-професійних програм підготовки спеціалістів з вищою освітою, в ньому узагальнені найважливіші теоретичні положення науки про місцеві фінанси, розглянута практика їх організації в Україні на початку XXI навчально-методичному посібнику дається таке визначення цієї категорії: "Місцеві фінанси є об'єктивною формою економічних відносин, що пов'язані з розподілом і перерозподілом вартості валового внутрішнього продукту, у процесі яких відбувається формування та використання фондів грошових коштів, призначених для задоволення потреб регіонів країни"9. "Т
Таким чином у розглянутих вище визначеннях категорії місцевих фінансів, а також у запропонованому нами і поданому нижче увага акцентується на таких характерних особливостях:
1)місцеві фінанси представляються як система економічних відносин, пов'язаних з розподілом і перерозподілом вартості валового внутрішнього продукту;
2)у процесі реалізації цих відносин відбувається формування, розподіл і використання фінансових ресурсів;