Сегодня: 26 | 09 | 2021

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2006

З січня 2006 року вступає в силу Південноазіатська угода про вільну торгівлю (SAFTA), підписана країнами Південноазіатської асоціації регіонального співробітництва (SAARC) Бангладеш, Бутан, Індія, Мальдиви, Непал, Пакистан і Шрі-Ланка. На засіданні керівників держав-членів SAARC у м. Дака, Бангладеш, у листопаді 2005 р. Індія внесла пропозицію щодо приєднання до угоди SAFTA Афганістану. Прем’єр-міністр Індії Манмохан Сінгх наголосив на прагненні Індії укласти угоди про вільну торгівлю з усіма сусідніми країнами, країнами Середнього Сходу (багатими на нафту), а також з країнами Євросоюзу, Кореєю та Ізраїлем. Індія планує знизити тарифи на імпорт текстилю з Пакистану і Бангладеш, а також бобових і деревини з М’янми. Повідомляється також про наміри створення спільного індійсько-ланкійського виробництва текстилю.

Уряд Індії сформулював Індійську Національну Політику щодо розвитку металургійної промисловості, згідно з якою виробництво металу в Індії має зрости у 2019-2020 рр. до 100 млн. т на рік з наявного на сьогодні обсягу 38 млн. т. За повідомлення інформаційних агенцій багато національних та іноземних компаній інвестують в індійську металургію. Найкрупніші індійські металургійні компанії “ТАТА Стіл”, Джіндал Стіл”, “Ессар Стіл” передбачають збільшити обсяги продукції за рахунок будівництва і введення в експлуатацію нових підприємств. Металургійні гіганти “Похон Стіл Компані” (Корея) і “Міттал Стіл Компані” (володарем якої є індієць Л. Н. Міттал) планують будівництво двох металургійних підприємств в Індії, обсяги виробництва металу кожного з яких буде 12 млн. т на рік.

Уряд Індії запланував грандіозну програму розвитку інфраструктури, пріоритетами якої є будівництво доріг, розвиток телекомунікацій і енергозабезпечення сільських районів, розбудова морських портів, аеропортів, впровадження металургійних і енергетичних глобальних проектів. Урядом створено компанію, яка буде займатися фінансуванням зазначеної програми “Infrastructure Finance Company Ltd.” (IIFCL). Ця компанія буде надавати займи державним, приватним і приватно-державним підприємствам, причетним до реалізації урядової програми розвитку інфраструктури. За попередніми оцінками Уряду Індії на реалізацію вищезазначеної програми буде потрібно 33 млрд. дол. США.

IIFCL буде залучати кошти шляхом випуску довготермінових цінних паперів (на 10 років і більше) під гарантії Уряду Індії під цей випуск у сумі 2,2 млрд. дол. США.

Великі за обсягами проекти розвитку інфраструктури країни будуть виконуватися спільними державно-приватними підприємствами (50:50). Одночасно, Уряд Індії створив Національний інвестиційний фонд для фінансування проектів соціального розвитку.

Міністр фінансів Індії П. Чідамбарам нещодавно виступив в Делі з заявою, що Уряд Індії одним з пріоритетів розвитку економіки країни визначив реформування фінансового сектору, зокрема вдосконаленню управління банками, фінансовими установами і пенсійними фондами. Реформи включають управління фінансовими потоками і спрямування доходної частини на випуск товарів та збільшення послуг. Для забезпечення ефективного управління пенсійними фондами Уряд Індії планує створення Державної установи регулювання і розвитку пенсійних фондів. Залучення інвестицій сприятиме збільшенню працевлаштування людей, кількості споживачів, оборотів готівки на придбання товарів та послуг.

Під час візиту Секретаря Казначейства США Джона Сноу до Індії в кінці 2005 року була підписана рамочна угода про економічне співробітництво між Індією та США. Це підписання пов’язано з підготовкою до візиту в Індію у 2006 році Президента США Дж. Буша, під час якого планується підписати низку угод економічного характеру. Міністр фінансів Індії П. Чідамбарам і Секретар Казначейства США Джона Сноу після підписання угоди обопільно відмітили на прес-конференції, що зроблено ще один крок на шляху збільшення інвестицій з США в економіку Індії.

Уряд Індії прагне лібералізувати інвестиційний режим, зокрема, у сектор роздрібної торгівлі, але “ліві” у Парламенті, особисто Комуністична партія, виступають проти збільшення надходження іноземних інвестицій. Уряд представив ґрунтовні перспективи і можливості щодо залучення інвестицій, зокрема, в сектори торгівлі продуктами харчування, зберігання продуктів, складські господарства та холодильні установки.

Центральний індійський штат Мадхья Прадеш надав права на видобуток алмазів компанії “Де Бірс” (Південна Африка). В Індії уряди штатів мають всі права на землю і на ресурси на своїй території. “Де Бірс” отримала 1590 кв. км для використання під розробки алмазних родовищ. В Індії дуже популярні операції з природними діамантами: їх обробка, виробництво ювелірних виробів, використання у промисловості.

< >< >< >< >< >Китайська Народна Республіка

Шоста міністерська конференція ВТО пройшла 13-18 грудня в Гонконгу, у її роботі взяли участь більш 5800 делегатів 149 членів організації, понад 2000 представників неурядових організацій. Конференцію висвітлювали 3200 журналістів СМИ різних країн світу.

Після шестиденних напружених консультацій на конференції була прийнята "Декларація міністрів", що визначила напрямок для Дохінського раунду переговорів ВТО, який повинен завершитися до кінця 2006 року, і безсумнівно зіграє важливу і позитивну роль для становлення економіки країн, що розвиваються.

"Декларація" передбачає, що розвинуті країни і частина країн, що розвиваються, нададуть до 2008 року найменш розвинутим країнам доступ на ринок усіх товарів, вільний від мита і квотування. Також розвинуті країни скасують у 2006 році субсидування експорту бавовни, а до кінця 2013 року скасують сільськогосподарські експортні субсидії у всіх формах.

У повідомленнях китайських ЗМІ з виступів усіх учасників Конференції найбільшу увагу було приділено виступу голови української делегації А. Яценюка. Також зазначений виступ був єдиним, майже повністю опублікованим (стаття із центральних ЗМІ російською мовою додається).

Із санкції Держради КНР із 1 січня 2006 року в Китаї скасовується практика повернення податків на експорт деяких товарів, а саме кам'яновугільного дьогтю, шкірсировини, хутра, сирої і сухої шкіри. Про це вказується в повідомленні, опублікованому Міністерством фінансів і Державним податковим управлінням КНР.

Поряд з цим у країні ставки повернення податку на експорт деяких товарів, включаючи 25 видів ядохімікатів, парафін і деякі види металопродукції будуть знижені на 5 відсотків.

За останні роки в Китаї була скасована або урегульована практика повернення податків на експорт багатьох видів товарів, при виробництві яких витрачається велика кількість енергії і серйозно забруднюється навколишнє середовище. Метою цих заходів є зм'якшення напруженості з енергопостачанням, охорона навколишнього середовища й оптимізація структури виробництва.

Президент США Джордж Буш 30 грудня відмовився увести квоти на сталеві труби, імпортовані з Китаю, таким чином відхиливши вимогу вітчизняних виробників сталевих труб, вважаючи цю вимогу такою, що не відповідає економічним інтересам США.

Дж. Буш, у заяві відзначив, що застосування квотних обмежень на сталеві труби китайського виробництва для "надання допомоги американським промисловцям не відповідає національним економічним інтересам США". На його думку, обмеження ввозу китайських товарів у США лише приведе до збільшення обсягу експорту інших країн у США і росту американської ціни на сталь. І економічний збиток споживачів може бути в значній мірі вище, ніж прибуток американських виробників.

До цього 7 американських виробників сталевих труб і Асоціація сталеливарників зажадали від американської адміністрації ввести квотні обмеження на сталеві труби китайського виробництва.

Доходи від основної господарської діяльності Китайської промислової корпорації озброєнь Китаю, як передбачається, зростуть у 2005 році до 78,8 млрд. юанів (1 дол. США = 8,07 юаню), або у 2,3 рази в порівнянні з 2000 роком. Середньорічні темпи росту доходів складуть 19 відсотків. А до кінця 11-ї п'ятирічки (2006 - 2010 р.) керівництво корпорації припускає довести доходи від головної господарської діяльності до рівня, що перевищує 120 млрд. юанів.

Як повідомив на конференції 4 грудня 2005 року генеральний директор корпорації Ма Чжиган, у 2005 році вдалося домогтися помітних успіхів у досягненні мети скорочення збитків і підвищення рентабельності. Корпорація вступила в нову стадію розробки і виробництва високотехнологічних і сучасних видів зброї, поряд з цим принесла перші результати реалізована корпорацією стратегія стикування з міжнародним ринком.

У грудні 2005 року в Китайському проектно-дослідницькому інституті вертольотобудування стартував китайсько-французький спільний проект по розробці цивільного вертольота 6-тонної категорії, загальний обсяг капіталовкладень у який складе 600 млн. євро. Цей проект стане найбільшим в рамках китайсько-французького співробітництва в області авіатехніки. Вертольоти будуть виробляти в Харбіні /Північно-Східний Китай/. Перші літні іспити нової машини призначені на 2009 р.

Новий вертоліт призначений, головним чином, для перевезень, пошуково-рятувальних робіт, операцій у ближніх морських акваторіях і т. п. За прогнозом, у найближчі 30 років світовий попит на вертольоти подібної категорії досягне 1000 одиниць.

23 грудня авіакомпанії Зімбабве був зданий 3-й пасажирський літак типу "Сіньчжоу-60", самостійно розроблений у Китаї. Поставка відбулася в рамках реалізації підписаної ще у 2004 р. угоди між Китаєм і Зімбабве про постачання літаків. Перші два лайнери відповідно до угоди були здані авіакомпанії Зімбабве 30 квітня поточного року. Авторськими правами на вітчизняний літак для внутрішніх авіаліній володіє Сіанська літакобудівна компанія Першого китайського об'єднання авіаційної промисловості. До цього часу китайськими виробниками вже одержано від Зімбабве, Замбії, Непалу, Куби, Лаосу й інших країн замовлення на постачання 17 літаків зазначеного типу.

У нинішньому році завдяки здійсненню стратегії розвитку торгівлі за рахунок науки і техніки в Китаї спостерігалася тенденція прискорення росту імпорту й експорту високотехнологічної продукції. У січні-листопаді загальний обсяг імпорту й експорту високотехнологічної продукції склав 371,69 млрд. дол. США, збільшившись на 26,9 відсотки, зокрема обсяг імпорту – 177,05 млрд. доларів (ріст на 21,3 %.), обсяг експорту – 194,46 млрд. доларів (ріст на 32,5 %). За попередніми оцінками загальний обсяг товарообігу високотехнологічної продукції в Китаї складе більш 400 млрд. доларів.

За перші 11 місяців питома вага експорту високотехнологічної продукції досягла 28,4 відсотки, був установлений новий рівень після 2004 року. У листопаді був досягнутий рекордний рівень по трьох показниках імпорту й експорту високотехнологічної продукції: обсяг товарообігу склав 42,92 млрд. доларів із приростом на 27,9 відсотка; обсяг експорту – 23,38 млрд. доларів при збільшенні на 37,9 відсотка, що перевершило найвищий місячний рівень в історії на 2,14 млрд. доларів, обсяг імпорту – 19,54 млрд. доларів.

Також підсилилася роль експорту високотехнологічної продукції в стимулюванні росту зовнішньої торгівлі країни. У січні-листопаді темпи росту експорту високотехнологічної продукції були на 2,8 процентні пункти вище темпів росту зовнішньоторговельного обороту країни, темпи росту її імпорту на 4,2 процентні пункти вище темпів росту обсягу зовнішньоторговельного імпорту в країні, темпи росту імпорту в тому ж місяці виросли до 30 відсотків.

Обсяг активного сальдо в рамках торгівлі високотехнологічної продукцією склав 17,59 млрд. доларів, а за весь рік – більше 20 млрд. доларів.

У 2005 році валовий збір зерна в Китаї, як передбачається, складе більш 480 млн. тонн.

Цього року число китайських провінцій, що звільнилися від сплати сільськогосподарського податку, досягло 28, податковий тягар селян скоротилося на 22 млрд. юанів (1 дол. США = 8,08 юаню). Виробники зерна в 29 провінціях одержали 13,2 млрд. юанів прямих субсидій. Крім того, у деяких районах надані субсидії на придбання елітних насінь, сільгоспмашин і знарядь, у деяких головних районах виробництва зерна встановлені мінімальні закупівельні ціни на зернові.

Китай буде активно і належним чином просувати регулювання і реорганізацію центральних підприємств, у результаті чого в найближчі роки будуть створені 80 – 100 великих корпорацій і великих блоків-підприємств, що відрізняються основною господарською діяльністю, оснащених передовими технологіями, що володіють правами самостійної інтелектуальної власності, раціональною структурою і гнучким механізмом. Про це було повідомлено 25 грудня 2005 р. на нараді керівників центральних підприємств.

В останні роки з метою інтенсивного розвитку основної господарської діяльності запроваджуються заходи для регулювання і реорганізації центральних підприємств. Була підтверджена основна спрямованість господарської діяльності 96 центральних підприємств, довершена реорганізація 9 груп, 18 центральних підприємств. До дійсного часу кількість центральних підприємств скоротилося до 169. Був проведений корисний пошук для просування регулювання і реорганізації підприємств за допомогою компанії по управлінню капіталом.

На даний час в КНР нараховуються 138 тис. державних промислово-торговельних підприємств, на яких зайняті близько 43 млн. робітників та службовців; існує 169 центральних підприємств, чисельність робітників та службовців яких складає 10,53 млн. чоловік. У результаті реформи щорічно зменшуються майже 4000-5000 держпідприємств і державних холдингових підприємств.

Останні цифрові дані Комітету з контролю і управлінням державним майном при Держраді КНР показали, що прибуток центральних підприємств країни за підсумками 2005 року може скласти 600 млрд. юанів (1 дол. США = 8,0765 юаню).

На кінець листопаду загальний обсяг активів центральних підприємств Китаю склав 10,6 трлн. юанів (ріст на 14,2 %), загальний обсяг чистих активів – 4,5 трлн. юанів (ріст на 14,6 %).

По попередніх підрахунках вищезгаданого комітету, віддача активів центральних підприємств цього року складе 7,3 відсотки (ріст на 0,5 процентного пункту), прибутковість чистих активів – 9,5 відсотка (ріст на 1 процентний пункт).

Крім того, за січень-листопад обсяг податків центральних підприємств склав 493,14 млрд. юанів при збільшенні на 24,4 відсотки в порівнянні з відповідним періодом минулого року. На частку державних і державних холдингових торгово-промислових підприємств приходиться 43 відсотка від загального обсягу промислово-торговельних податків країни, при цьому обсяг податків центральних підприємств складає 48 відсотків податків державних і державних холдингових торгово-промислових підприємств

Цього року в Китаї випущена держпозика на суму понад 700 млрд. юанів

У 2005 році в КНР випущені облігації держпозики на загальну суму в 704,2 млрд. юанів /1 дол. США = 8,07 юанів/, у тому числі 15 документарно-облікових держпозик на загальну суму 504,2 млрд. юанів і 5 вексельних облігацій держпозик на загальну суму в 200 млрд. юанів.

23 грудня в Китаї пройдуть торги на міжбанківському ринку цінних паперів у зв'язку з випуском останньої партії облігацій 2005 р. -- 15-ї документарно-облікової держпозики терміном на 3 місяці на загальну суму 41,1 млрд. юанів.

Під час прес-конференції 19 грудня в Пекіні міністр фінансів КНР Цзинь Жэньцин заявив, що на кінець листопаду фінансові доходи Китаю досягли 2894,19 млрд. юанів.

Також міністр повідомив, що у 2003 році фінансові доходи перевищили 2-трильйонний рубіж і склали 2171,5 млрд. юанів із приростом на 281,2 млрд. юанів; у 2004 році вони досягли 2639,6 млрд. юанів при збільшенні на 468,1 млрд. юанів. За січень-листопад 2005 року фінансові доходи країни збільшилися на 18,5 відсотка в порівнянні з тим же періодом минулого року. Зокрема, центральні фінансові доходи склали 1556,098 млрд. юанів (ріст на 17,5 %); місцеві фінансові доходи – 1338,092 млрд. юанів (ріст на 19,8 %). Фінансові витрати країни склали 2532,628 млрд. юанів (ріст на 17,3 %). Зокрема центральні фінансові витрати склали 665,99 млрд. юанів (ріст на 6,2 %), місцеві фінансові витрати – 1866,638 млрд. юанів (ріст на 21,8 %).

Було відзначено, що зростання фінансових доходів Китаю було досягнуто завдяки поглибленню реформи і перетворенню в життя наукового погляду на розвиток у фінансовій роботі в інтересах соціально-економічного розвитку країни. Відповідно до вимог ринкової економіки фінансові установи змінили способи підтримки економічного розвитку і впровадили низку заходів для сприяння розвитку підприємств і економіки, у тому числі посилення і поліпшення фінансового макрорегулювання і макроконтролю, просування реформування механізму повернення податку на експортну продукцію.

У період 11-ї п'ятирічки, за словами міністра, основна увага фінансової роботи Китаю буде приділена наступним напрямкам: активне сприяння підвищенню здатності підприємств до самостійних інновацій, культивування і зміцнення ринкових суб'єктів; активне сприяння зміні моделей економічного росту і просування тривалого, швидкого і здорового розвитку економіки; активне сприяння розширенню внутрішнього спроста і посилення тягової ролі споживання в економічному росту; активне сприяння гармонічному розвиткові міст і сіл і розширення охоплення суспільними фінансами сільського господарства, селянства і села; активне сприяння створенню гармонічного суспільства й удосконалюванню системи казенних фінансів; поглиблення реформи фінансово-податкової системи.

Під час проведення 17 грудня Форуму з питань розвитку сфери страхування Голова Китайського страхового товариства Дай Фенцзюй повідомив, що у січні-жовтні 2005 року загальні доходи страхових компаній Китаю досягли 412,3 млрд. юанів /1 дол. США=8,07 юаню/, що наближається до показника за весь минулий рік. Темпи щорічного приросту страхових внесків в Китаї складають в середньому близько 30%, майже у 6 разів перевищуючи середньосвітовий показник.

При всебічному відкритті вітчизняного страхового ринку для закордонних країн китайські страхові компанії ведуть активне співробітництво з банківсько-фінансовими установами країни, що стало важливим фактором динамічного зростання доходів даної галузі.

На прес-конференції Голови Пекінського статистичного управління, що відбулася 21 грудня 2005 року, були оприлюднені економічні показники розвитку Пекіну. Зокрема, повідомлялося, що станом на кінець 2004 р., ВВП Пекіну досяг 606 млрд. юанів /1 дол. США = 8,08 юаню/, і середньодушовий показник склав 4,97 тис. дол. США, що наближається до рівня країн із середніми доходами.

Підсумки 1-й Всекитайського економічного перепису показують, що ВВП столиці виявився на 177,7 млрд. юанів більше наміченого показника.

За повідомленням, ВВП Пекіна, реалізований у сільському господарстві, промисловості й індустрії послуг, складав 9,5 млрд., 185,4 млрд. і 411,1 млрд. юанів, відповідно.

Відповідно до Зведення перепису, середньодушовий ВВП Пекіна займає 2-і місце серед 31 провінції, уступаючи лише Шанхаю.

В грудні 2005 року Державне управління валютного контролю КНР повідомило, що станом на кінець вересня 2005 року залишок зовнішнього боргу КНР (не вважаючи САР Гонконг, Макао і Тайвань) склав 267,46 млрд. доларів США, що на 19,97 млрд. доларів або 8,07 відсотка більше в порівнянні з кінцем минулого року.

Разом з тим, як свідчать розповсюджені відомством дані, середньо - і довгостроковий зовнішній борг скоротився на 801 млн. або 0,65 відсотка проти кінця 2004 року - до 123,49 млрд. доларів.

У свою чергу короткостроковий борг зріс на 20,76 млрд. доларів або 16,86 відсотка і досяг 143,97 млрд. доларів.

У січні - вересні 2005 року зареєстровано 208,08 млрд. доларів нових запозичень, що на 83,95 млрд. доларів або 67,63 відсотка більше в порівнянні з тим же періодом минулого року.

У той же час країна погасила 194,03 млрд. доларів зовнішнього боргу і виплатила 2,21 млрд. доларів на відсотки по зовнішньому боргу. Обидві цифри зросли на 87,71 і 14,74 відсотка відповідно.

Сінцзян-уйгурський автономний район (СУАР) КНР планує виділити в майбутні 20 років 200 млрд. юанів на будівництво "Нового Шовкового шляху".

"Новий Шовковий шлях" являє собою сучасну дорожню мережу, що з'єднує внутрішній район Китаю з промисловим центром Західної Європи, зв'язуючи Китай із країнами Центральної, Західної, Південної Азії, Східної, Південної і Західної Європи. Довжина шляху на території Китаю складає 4395 км, зокрема сінцзянська ділянка – 1476 км. Це є також сама довга автомагістраль державного значення в країні.

За останніми даними Міністерства залізниць КНР, у 2005 році обсяг вантажних перевезень через залізничні контрольно-пропускні пункти країни склав 45,8 млн. тонн, що на 22,4 відсотки більше, ніж у 2004 році.

У минулому році обсяг увозу нафти через китайські залізничні КПП досяг 9,33 млн. тонн із приростом на 1,8 млн. тонн, обсяг увозу лісу -- 15,99 млн. тонн /приріст - 3,73 млн. тонн/.

З 30 грудня 2005 р. у китайській столиці офіційно вводиться Держстандарт-3 у відношенні автомобільних вихлопів, аналогічний стандартові "Євро-3". Про це повідомив заступник начальника Пекінського управління по охороні навколишнього середовища Пей Ченху.

За його словами, у порівнянні з Держстандартом-2 новий стандарт дозволить зменшити обсяг вихлопів більш ніж на 50 відсотків.

Передбачається, що до 2008 р. число автомобілів у Пекіні зросте з нинішніх 2,5 млн. до 3,5 млн. одиниць. За підсумками наукових досліджень, дострокове введення нового стандарту і прискорення відновлення старих автомашин дозволять до 2008 р. зменшити обсяг вихлопних газів і знизити загазованість повітря столиці на більш ніж 20 відсотків.

Введення нового стандарту не позначиться на продажних цінах на автопродукцію, тому що при придбанні автомобілів, що відповідають Стандартові-3, акциз на них знизиться на 30 відсотків.

Янцзи -- найбільша в Китаї й Азії і третя по довжині ріка на планеті -- вийшла на перше місце у світі по обсязі перевезених по ній вантажів, випередивши Міссісіпі і Рейн.

Заступник начальника департаменту річкових перевезень Міністерства шляхів сполучення КНР Цао Дэшэн повідомив, що в 2004 році обсяг вантажоперевезень по Янцзи досяг 730 млн. тонн, у той час, як на ріках Міссісіпі і Рейн він складав відповідно 460 і 310 млн. тонн. На 7 провінцій і 2 міста центрального підпорядкування, через які протікає Янцзи, приходиться понад 41 відсоток ВВП Китаю. На Янцзи приходиться 80 відсотків обсягу внутрішніх річкових вантажоперевезень у країні.

18 грудня в другій половині дня китайська авіакомпанія "Ер Чайна Ер Карго" і німецька авіакомпанія "Люфтганза" спільно відкрили регулярну вантажну авіалінію Чэнду /пров. Сичуань/ -- Пекін --Франкфурт. За повідомленням, це перша вантажна авіалінія, що зв'язує західні райони країни і Європу.

По зазначеному маршруту виконують рейси вантажні лайнери "Боінг 747-200". По четвергах і неділях літаки вилітають з аеропорту м. Ченду в 22:30 /за пекінським часом/ і після зупинки в Пекіні приземляються у Франкфурті в 7:30 /за місцевим часом/.

Німеччина є найбільшим у Європі торговельним партнером західно-китайської пров. Сичуань. В останні роки обсяг вантажів, доставлених з м. Ченду в Європу літаками, щорічно збільшується на 20 відсотків. Пасажирська авіалінія по цьому маршруті уже відкрилася у вересні 2005 року.

За період десятої п'ятирічки Китай домігся помітних досягнень у розвитку енергетики і будівництві енергетичних об'єктів, заявив 27 грудня віце-прем'єр Держради КНР Цзен Пейянь, виступаючи на 19-м засіданні ПК ВСНП десятого скликання з доповіддю про нинішню енергетичну ситуацію в Китаї і проблемах у сфері енергетичної безпеки.

За його словами, за минулий період у країні постійно збільшувався потенціал в галузі забезпечення енергоресурсами і зростав рівень технічного оснащення енергетичної сфери. Споживча структура в сфері енергетики досягла оптимальних величин, були також здійснені переміщення в області економії енергоресурсів і охорони навколишнього середовища. Крім того, впевнено просувається реформа структури енергетичної галузі, помітно активізувалася законодавча робота в цій області.

Говорячи про майбутню діяльність у сфері енергоресурсів, Цзен Пейянь дав зрозуміти, що уряд КНР готовий докладати зусиль по їхній економії на всіх напрямках, нарощуванню внутрішнього енергопостачання, посиленню заходів безпеки в процесі енерговиробництва, підвищенню рівня енергетичних технологій, розширенню міжнародної енергетичної взаємодії, прискоренню реформ енергетичної структури й активізації правового будівництва в цій галузі.

Міністерство фінансів Китаю прийняло рішення про разове відрахування з центрального бюджету корпорації Sinopec 10 млрд. юанів /1 дол. США - 8,07 юанів/ для надання компанії грошової допомоги, у зв’язку з понесенням великих збитків в області нафтопереробки в зв'язку з невисокими темпами росту цін на нафтопродукти на внутрішньому ринку при підвищенні цін на сиру нафту на світовому ринку.

Грошову допомогу одержать корпорація Sinopec і три дочірні компанії, що займаються нафтопереробкою, включаючи Шанхайську нафтохімічну компанію.

Виступ делегації України на 6-й Міністерській конференції ВТО

Глава украинской делегации Министр экономики Украины А. Яценюк выступил с речью на Министерской конференции ВТО в Сянгане.

В первую очередь, он назвал ВТО единственным международным форумом для проведения многосторонних торговых переговоров и одним из краеугольных камней мировой экономической и законной структурой для обеспечения стабильного роста международной торговли путем дальнейшей либерализации и поступательного экономического роста стран мира.

Многосторонней торговой системе предстоят большие вызовы в условиях интеграции мировой экономики, однако ВТО в состоянии обеспечить стабильные торговые отношения между ее членами, что приводит к дальнейшему экономическому росту и развитию.

В настоящее время функционирование нынешней мировой экономики немыслимо без законов и соглашений ВТО, которая гарантирует участникам комплекс законных и многосторонних механизмов для решения торговых проблем и защиты их экономических интересов.

Члены ВТО запустили нынешний раунд международных торговых переговоров -- Дохинский раунд переговоров в 2001 году. Дохинский раунд призывает к дальнейшей либерализации мирового торгового климата и предоставляет его участникам шанс содействовать социально-экономическому развитию. Украинской делегацией одобрены объекты, задачи и цели либерализации ВТО, благодаря которым возможно обеспечить стабильное развитие международного сообщества, мир и благополучие всех людей на планете.

Многосторонней торговой системе предстоят трудности в достижении компромисса для успешного завершения нынешнего раунда переговоров. В условии отсутствия единого понимания разрыв между развивающимися и развитыми странами еще более углубится. Однако подобный компромисс, включающий в себя содействие процветанию развивающихся стран, будет служить гарантией дальнейшего роста и развития международных торговых связей.

В системе торгово-экономических законов ВТО играет ведущую роль в обеспечении экономической безопасности. Украина приложит все усилия для завершения переговоров по вступлению в ВТО в кратчайшие сроки. И без всяких сомнений Украина поддерживает цели и задачи Дохинского раунда переговоров. Более того, для скорейшего завершения процесса по вступлению в ВТО Украина планирует внести свой вклад в достижение целей Дохинской министерской декларации и рамочного соглашения, подписанного в июле 2004 года, и в частности для осуществления ключевого пункта -- значительных сдвигов в вопросе доступа на рынок.

Украинская делегация приветствовала вступление Саудовской Аравии и Тонги в ВТО, и выразила намерение Киева укреплять свое сотрудничество со всеми странами-членами ВТО для реализации целей стабильного экономического роста, дальнейшей либерализации международного торговли и укрепления торговых отношений в рамках глобальной экономической среды и путем двусторонних торговых механизмов.

< >< >Саудівська Аравія

У грудні 2005 року КСА офіційно оформило свій вступ до СОТ і стало 149 країною-членом цієї організації. Відповідно до взятих зобов’язань Саудівська Аравія має зменшити імпортні тарифи і покращити умови доступу товарів іноземного виробництва на внутрішній ринок, а саме – протягом 10 років КСА має знизити імпортні тарифи до середнього рівня 12,4% для сільськогосподарської продукції та 10,5% - для промислових товарів. Індивідуальні імпортні тарифи для с/г продукції коливатимуться від 5% до 200% (тютюнові вироби та фініки). 11% промислових виробів матимуть нульовий тариф, найбільші імпортні тарифи матимуть такі товари як деревина, металопродукція та сталь. 92,6% імпортних тарифів набули силу після вступу КСА до СОТ, решта тарифів набуде силу протягом 2008-2010 р. р., але не пізніше 2015 року.

У грудні 2005 року у м. Ріяд під патронатом Короля КСА Абдулли під гаслом „До стійкого економічного розвитку” відбувся Другий Ріядський економічний форум (РЕФ), організатором якого була ТПП Ріяду. Головними питаннями Другого РЕФ були готовність приватного сектору саудівської економіки до діяльності в умовах членства КСА в СОТ; прозорість та звітність діяльності державного та приватного секторів економіки КСА; іноземна робоча сила в КСА; участь приватного сектору у виконанні проектів з будівництва саудівських інфраструктурних об’єктів; розвиток технологічних індустріальних територій; встановлення та розвиток партнерських взаємовідносин між державним та приватним секторами саудівської економіки; участь саудівських жінок у національній економіці.

Під час роботи форуму було зазначено, що Саудівська Аравія є однією з найбільш закритих країн з точки зору доступу до статистичної інформації фінансового та економічного характеру, як у державному секторі економіки, так і приватному, навіть для саудівських громадян та суб’єктів підприємницької діяльності (КСА займає 2 місце в світі за недоступністю інформації та невизначеністю національного регулятивного законодавства та 70 місце щодо заборони розповсюдження інформації серед 154 країн світу). Особливу занепокоєність делегатів викликала широка розповсюдженість практики застосування неписаних законів та інструкцій, якими на практиці користуються саудівські міністерства та відомства. Саудівське законодавство не зобов’язує державні органи влади оголошувати урядові закони. Наприклад, Суд розгляду скарг та вирішення конфліктів КСА припинив оголошення своїх правил в 1983 році.

Питання готовності саудівських ділових кіл до діяльності в умовах членства Саудівської Аравії в СОТ було найбільш важливим під час роботи Другого РЕФ. Виклики членства КСА в СОТ виявили серйозну занепокоєність саудівської ділової спільноти щодо обізнаності саудівських бізнесменів з національним законодавством з економічних питань, відсутності чіткої національної системи винесення судових рішень, що матиме катастрофічні наслідки для саудівських підприємців в умовах жорсткої конкуренції з іноземними компаніями. За образним висловлюванням одного з делегатів, надалі саудівські бізнесмени не зможуть укладати торговельні угоди та вирішувати комерційні конфлікти через просте рукостискання.

Дискусія, що відбулось з приводу членства КСА в СОТ, продемонструвала, що саудівські ділові кола, незважаючи на реальні зусилля саудівських урядових установ довести до суспільства правила та умови діяльності в рамках СОТ, не виявили достатньої спроможності опрацювати інформацію з цих питань та отримати чітке розуміння правил СОТ, що є підтвердженням певної відсутності уміння та навичок з боку саудівської ділової спільноти опрацьовувати нові підходи щодо торговельно-економічної діяльності. У зв’язку з цим, заява заступника міністра торгівлі та промисловості КСА про рішення уряду створити найближчим часом спеціальний суд для вирішення комерційних спорів під юрисдикцією міністерства юстиції КСА викликала загальну підтримку та схвалення.

12 грудня 2005 року на спеціальній сесії з бюджетних питань Кабінету Міністрів КСА було оголошено Державний бюджет КСА на 2006 фінансовий рік (31 грудня 2005 – 30 грудня 2006), що наразі є найбільшим державним бюджетом КСА за всю історію існування країни (на 20% більший за попередній), а також попередні фінансово-економічні показники за 2005 рік.

Головними показниками бюджету є:

Встановити загальні доходи бюджету (прибуткову частину бюджету) на 2006 фінансовий рік у сумі 390 млрд. саудівських ріалів (104 млрд. доларів США);

Встановити державні видатки бюджету на 2006 фінансовий рік у сумі 335 млрд. саудівських ріалів (89,3 млрд. доларів США).

Таким чином передбачається профіцит державного бюджету обсягом 14,7 млрд. дол. США. 126 млрд. саудівських ріалів (33,6 млрд. доларів США) будуть асигновані на виконання нових проектів. У порівнянні з державним бюджетом 2005 року державні видатки збільшені на 14,7 млрд. доларів США.

Асигнування державного бюджету КСА на 2006 рік розподіляються таким чином: 23,28 млрд. доларів США (26% видатків бюджету) – освіта та професійна підготовка робочої сили; 8,26 млрд. доларів США (9% видатків бюджету) – охорона здоров’я; 6 млрд. доларів США (7% видатків бюджету) – водне господарство, сільське господарство, розвиток інфраструктури (2,45 млрд. доларів США з цієї суму асигнується на будівництво нових доріг, аеропортів, морських портів, залізниці та розвиток поштових послуг, 3,46 млрд. доларів США – на виконання проектів у галузі водного господарства, опріснення води, каналізаційних систем); 3,57 млрд. доларів США (4% видатків бюджету) – виконання муніципальних проектів (міські дороги та мости, вуличне освітлення, очистка вулиць); 3,06 млрд. доларів США (3% видатків бюджету) – транспорт та телекомунікації; 45,1 млрд. доларів США (51% видатків бюджету) – інші сектори (перш за все, оборона та безпека).

Запланований профіцит державного бюджету КСА на 2006 рік обсягом 14,7 млрд. доларів США демонструє впевненість керівництва Саудівської Аравії в подальшому посиленні світового нафтового ринку. Хоча, за підрахунками експертів Саудівсько-Американського Банку (SAMBA), державний бюджет КСА на 2006 рік ґрунтується на доволі консервативній ціні на нафту на рівні 35 дол. США за барель. Таким чином можна очікувати, що реальний профіцит державного бюджету за підсумками 2006 року буде значно більшим.

Формування державного бюджету КСА на 2006 рік ґрунтується на перевищенні державних доходів над видатками у 2005 році завдяки значному зростанню цін на нафту та збільшенню доходів від нафтового експорту. Середня ціна на саудівську нафту в 2005 році становила 51 дол. США за барель. Доходи від нафтового експорту в 2005 році оцінюються в 157 млрд. дол. США, що на 52 млрд. доларів США більше, ніж у 2004 році. Доходи від ненафтового сектору (доходи від капіталовкладень, податки, мито) складають звичайно близько 20% прибуткової частини саудівського державного бюджету.

За попередніми розрахунками міністерства фінансів КСА, загальні доходи КСА в 2005 році складуть 148 млрд. доларів США, видатки – 90,9 млрд. доларів США. Таким чином, профіцит бюджету Саудівської Аравії в 2005 році дорівнюватиме 57,1 млрд. доларів США. Зростання номінального ВВП КСА у 2005 році оцінюється в 22,7%, реального – 6,54%. Номінальний ВВП складе 306,6 млрд. доларів США (у 2004 році – 248,5 млрд. доларів США) реальний - 204,72 млрд. доларів США.

За прогнозом Валютної Агенції Саудівської Аравії (SAMA), торговельний баланс КСА у 2005 році становитиме 122,7 млрд. доларів США, що на 45,1% переважує аналогічний показник 2004 року. Поточний платіжний баланс у 2005 році становитиме 87 млрд. доларів США, що на 67,7% більше за результат 2004 року.

Очікується, що в 2005 році ненафтовий експорт КСА збільшиться на 20,6% і його обсяг досягне 18,4 млрд. доларів США (що, однак, становитиме тільки 10,5% загального експорту).

Інфляція (за індексом прожиткового мінімуму) в 2005 році становитиме 0,4%.

У 2005 році відбулось значне зменшення внутрішнього державного боргу КСА, який скоротився на 29% і на кінець 2005 року становить 126,6 млрд. дол. США.

18 - 19 грудня 2005 року в м. Абу-Дабі (ОАЕ) відбувся черговий 25 самміт країн-членів РСАДПЗ. Подальший розвиток економічного співробітництва країн-членів РСАДПЗ перебував у центрі уваги учасників самміту. Здійснення заходів щодо подальшого економічного об’єднання країн-членів РСАДПЗ шляхом створення спільного ринку і впровадження єдиної валюти до 2010 року та митного союзу до 2007 року отримали одностайну підтримку з боку керівництва Саудівської Аравії, ОАЕ, Кувейту, Оману, Бахрейну та Катару.

Учасники самміту ухвалили рішення щодо впровадження єдиної уніфікованої внутрішньої політики з таких питань як пересування громадян, товарів та послуг на території країн-членів РСАДПЗ, а також скоротили номенклатуру товарів, торгівля якими передбачає сплату мита.

Рада затвердила пропозицію фінансово-економічного комітету щодо регулювання підприємницької діяльності громадян країн-членів РСАДПЗ в таких галузях як приватне працевлаштування, оренда автомобілів та діяльність у сфері культури. На самміті не була підтримана пропозиція міністрів праці країн-членів РСАДПЗ щодо встановлення 6-річного максимального терміну перебування іноземних робітників та спеціалістів на території країн-членів організації.

20 грудня 2005 року Король КСА Абдулла оголосив про започаткування проекту будівництва Економічного міста імені Короля Абдулли в Рабігу (поблизу м. Джедда) на узбережжі Червоного моря. Вартість проекту, що наразі є найбільшим в регіоні Перської затоки, становить 26,6 млрд. дол. США. Проектом передбачається будівництво 6 об’єктів: найбільшого в світі сучасного морського порту (площею 2,6 млн. м²), індустріальної та науково-освітньої зон, фінансового центру, житлового району та курорту. Очікується, що будівництво Економічного міста імені Короля Абдулли в Рабігу стане найбільшим інвестиційно привабливим проектом для залучення прямих іноземних інвестицій в КСА.

< >< >< >П І В Н І Ч Н А Й Ц Е Н Т Р А Л Ь Н А А М Е Р И К А

< >< >< >США

Зростання продуктивності праці в США у ІІІ кварталі 2005 р. склало 4.7%, повідомило агентство Bloomberg з посиланням на остаточні дані Міністерства праці. Результат виявився вище середнього прогнозу аналітиків, які очікували підвищення на 4.5%.

Вартість робочої сили в США в ІІІ кварталі, згідно з остаточним даними Міністерства праці США, виявилася нижче за прогноз - зниження на 1% проти очікуваного зниження на 0.9%.

Індекс довіри споживачів в США, що розраховується Мічиганськім університетом, в грудні виріс до 88.7 пунктів. Експерти очікували підвищення до 85 пунктів.

Згідно з остаточними даними Міністерства торгівлі, зростання ВВП США в ІІІ кварталі 2005 року склало 4.1%. При цьому експерти не очікували змін з раніше оголошеного рівня в 4.3%.

Індекс довіри споживачів в США, що розраховується Мічиганськім університетом, в грудні збільшився до 91.5 пунктів. Експерти очікували на підвищення до 89 пунктів.

Федеральна резервна система (ФРС) США підвищила базову ставку на 0.25 п. п. до 4.25%, зберігши курс на її подальше помірне зростання.

ФРС вперше не назвала існуючі ставки стимулюючими, проте подальше помірне зростання ставки залишається можливим, мовиться в заяві Комітету з відкритих ринків. Ринок сприйняв заяву ФРС як сигнал того, що період підвищення базової ставки вже близький до завершення. На даний момент зростання економічної активності в США є міцним, базова інфляція залишається низкою, довгострокові інфляційні очікування - помірними. Проте зростання цін на енергоносії потенційно може збільшити інфляційний тиск, мовиться в заяві Комітету.

Основним підсумком конференції Організації країн-експортерів нафти (ОПЕК) стало збереження норми видобутку нафти на поточному рівні. Добовий видобуток нафти в листопаді склав 30.25 млн. барелів. При цьому всі країни ОПЕК крім Саудівської Аравії перебувають на межі своїх виробничих потужностей. Знов повернутися до розгляду питання щодо зміни норми видобутку планується на позачерговій конференції 31 січня 2006 р., на якій обговорюватиметься план дій на другий квартал, коли споживання нафти сезонно знижується. Ринок нафти дуже нервово відреагував на заяву про можливе зниження видобутку в 2006 році: котирування виросли більш ніж на 3%.

За заявою президента ОПЕК, наступного року вільні виробничі потужності зростуть на 1 млн. барелів на добу і сягнуть 2.5 млн. барелів на добу до кінця 2006 р. Згідно з прогнозами, до 2010 року загальний добовий видобуток картелю складе 38 млн. барелів на добу.

Відповідно до даних Міністерства торгівлі Сполучених Штатів Америки, оприлюднених у грудні, від’ємне сальдо торговельного балансу цієї країни в жовтні місяці досягло рекордного значення за всю історію 68,9 млрд. дол. США, тоді як у вересні цей показник становив 66 млрд. дол. США. При цьому аналітики прогнозували, що в зазначений період імпорт перевищить експорт лише на 62,8 млрд. дол. США. Таким чином, за 10 місяців дефіцит торговельного балансу США склав 598 млрд. дол. США, а у річному вимірі – 718 млрд. дол. США, що значно більше аналогічного показника минулого року (617,6 млрд. дол. США). Головні складові дефіциту торгівлі товарами за жовтень місяць є від’ємні сальдо з Китаєм (20,5 млрд. дол. США), ЄС (12,1 млрд. дол. США) та країнами ОПЕК (9,4 млрд. дол. США).

Критики Адміністрації Білого Дому вважають, що зростання торговельного дефіциту є свідченням провалу політики Президента Дж. Буша щодо лібералізації світової торгівлі. Водночас представники Уряду продовжують тиснути на країни Європи та Японію з метою стимулювання економічного зростання в цих країнах, і, як наслідок, підвищення попиту на американські товари та послуги, а також на Китай, закликаючи керівництво цієї держави проводити подальшу лібералізацію валюти. Курс юаня до американського долара став однією з головних тем переговорів Міністра фінансів США Дж. Сноу під час його нещодавньої поїздки до Китаю, оскільки американські виробники вважають, що вартість китайської валюти занижена принаймні на 40%.

Фінансові ринки відреагували на згадану вище інформацію досить оперативно – миттєво знизилась вартість долара по відношенню до японської єни (зазначеному факту сприяла також публікація позитивного звіту стосовно ділового клімату Японії), а протягом наступних декількох годин і по відношенню до євро.

< >< >Л А Т И Н С Ь К А А М Е Р И К А

< >< >< >Бразилія

13 грудня відбулося останнє засідання комітету монетарної політики Центрального банку (Сороm), на якому оцінювалося виконання основних напрямків монетарної політики за рік та розглядалося питання зменшення базової річної відсоткової ставки. Аналітики очікували скорочення цього показника на 1%, тобто з 18,5% до 17,5%, однак було прийнято рішення щодо 18%. Найвищим цей показник був у травні п. р., коли досяг 19,75%, і тільки у вересні Сороm вирішив, що можливо поступово розпочати його скорочення.

Бразилія досягла позитивних результатів щодо контролю за інфляцією (утримується близько цільового показника – 5,1%), зменшення зовнішньої уразливості та фіскальної консолідації, що є основою для забезпечення економічної стабільності країни і створення привабливого клімату для отримання запланованих інвестицій. Такі висновки оприлюднив виконавчий секретар Міністерства фінансів ФРБ М. Португал під час виступу на семінарі «Мікроекономічна ситуація – досягнення і перспективи», який відбувся 13 грудня п. р. в Національній конфедерації промисловості в м. Бразиліа за участі представників органів державного управління та ділових кіл. На семінарі обговорювалися форми та методи, як досягти збільшення приватних інвестицій в економіку країни.

Делегація Бразилії, до складу якої входив Міністр закордонних справ С. Аморін та Міністр розвитку, промисловості та зовнішньої торгівлі Л. Фурлан, взяла участь у міністерській конференції СОТ в Гонконгу, де ними було поставлено як одне з ключових питання вироблення пакету розвитку для найбідніших країн. 12 грудня відбулося окреме засідання з цього питання за участю Бразилії, Японії, США, ЄС, Австралії та Індії і президента СОТ П. Ламі. Як заявив С. Аморін, полеміка навколо цього питання призвела до колапсу останню конференцію в Канкуні 2003 р., бідніші країни не можуть очікувати ще 20 років на справжню реформу торгівельних відносин в аграрному секторі.

Не дивлячись на існуючі проблеми в торговельних відносинах між Бразилією і Аргентиною, двостороння торгівля в 2005 році значно пожвавилася, і торговельний баланс за рік має скласти понад 15 млрд. дол. США, при цьому бразильський експорт зріс на 30% і має сягнути 10 млрд. дол. США. Біля 90% продукції, яку закуповувала Аргентина, - це товари з доданою вартістю.

Компанія „Петробраз” заявила 20 грудня про новий рекорд видобутку нафти за добу – 1.857.425 барель. Це вже 11-й добовий рекорд компанії в цьому році. В 2004 р. середній показник був 1,493 млн. барель. Таких результатів було досягнуто завдяки збільшенню видобутку в північних, північно-східних регіонах і штаті Еспіріту Санто, а також завдяки виключній операційній продуктивності усіх платформ в басейні Кампос, особливо нещодавно установлених Р-43 і Р-48.

Компанія „Вале-ду-Ріо-Досе” і енергетична компанія штату Мінаш Жераіс (Сеmig) очікують отримання дозволу від державного органу, який відповідає за збереження навколишнього середовища (IBAMA), щоб здійснити запуск в роботу гідроелектростанції в Айморесі на річці Досе. ГЕС матиме потужність 330Мвт. Протягом 5 років консорціумом в будівництво було вкладено близько 700 млн. реалів. Цей проект мав подвійне призначення – забезпечити необхідне споживання електроенергії компанією „Вале-ду-Ріо-Досе” та загалом зменшити дефіцит електроенергії в регіоні.

Президент компанії енергетичних досліджень (ЕРЕ) М. Толмаскім відкидає будь-які гіпотези щодо проблем в забезпеченні електроенергією країни в найближчі п’ять років. Навіть якщо завдяки економічній активності ВВП збільшиться понад 4%, не буде обов’язкової необхідності об’являти нові тендери на закупівлю електроенергії в терміновому режимі.

Державне підприємство ЕРЕ було створено в 2004 р. в результаті впровадження нової моделі в енергетичному секторі і підпорядковується Міністерству енергетики. В його функції входить довгострокове планування бразильської енергетичної галузі шляхом визначення попиту і пропозиції електроенергії в країні на довгий термін.

На думку Толмаскіма, якщо економічне зростання навіть буде 5% на рік до 2010, це не означатиме, що бразильський ринок електроенергії збільшиться в такій же пропорції.

На останніх торгах ціна 1МВт була 116 реалів, а на перше півріччя 2006 р. прогнозується 123,22 реали за 1МВт.

Компанія „МRS Logistica” – один з найбільших перевізників вантажів країни, яка володіє великою мережею залізних доріг, отримує кредит від Міжнародної фінансової корпорації в 100 млн. дол. США для фінансування частини інвестиційних проектів, запланованих на 2006 і 2007 рр. Також підприємство проінформувало, що в січні 2006 р. буде підписано контракт з європейським консорціумом „Alstom-Eads” щодо впровадження інтегрованої системи автоматизації і операційного контролю, яка дозволить збільшити потужності існуючої системи. За 2005 рік передбачено, що „МRS Logistica” має переробити 109 млн. т вантажів.

Великі підприємства – переробники сої починають аналізувати економічну доцільність будівництва заводів з виробництва біопалива із сої. Починаючи з 2008 р., буде обов’язковим додавання 2% біодизеля до звичайного дизеля, що збільшить річний попит на цей продукт до 1 млрд. л.

„АВС Inco”, „ADM Brasil”, „Bunge Alimentos” зацікавлені у виробництві біопалива в Бразилії, однак очікують перегляду чинного податкового законодавства, яке на сьогодні передбачає 100% звільнення від двох з основних податків (PIS-Cofins) тільки при виробництві біопалива з пальмової олії і мамони сімейними підприємствами в північних і північно-східних регіонах країни.

< >< >< >< >< >< >< >< >А Ф Р И К А

< >< >< >< >Алжир

Аналіз тенденцій основних економічних показників АНДР підтверджують прогнози щодо продовження зростання алжирської економіки в 2005 році. За попередніми даними, зростання ВВП Алжиру за 2005 рік оцінюється на рівні 5 – 6 % (останній оціночний показник – 5,8 %).

ВВП країни перебування збільшився із 48 млрд. дол. США в 1999 році до 84 млрд. дол. США за підсумками 2004 року. В розрахунку душу населення ВВП збільшився від 1623 дол. США в 1999 році до 2620 дол. США за підсумками 2004 року.

Зроблений алжирським урядом прогноз на середньострокову перспективу передбачає, що темп економічного зростання країни перебування має становити в середньому 5,5 % в період між 2005 і 2009 роками. До 2009 року, ВВП Алжиру має збільшитись до 100 млрд. дол. США або в розрахунку на душу населення – до 3000 дол. США.

В загальній структурі доданої вартості АНДР доля окремих секторів включає: сектор видобування нафти і газу – 43,5 %; сільське господарство – 11,8 %; промисловість – 6,5 %; будівництво – 9,3 %; транспорт та комунікації – 9,6 %; торгівля – 12,8 %; готельна справа – 1,4 %; сфера послуг – 2,5 %.

Зростання алжирської економіки, як і попередні періоди, основане на зростанні доходів від експорту вуглеводнів,

Згідно з останніми офіційними даними за 10 місяців 2005 року вартість експорту вуглеводнів з АНДР становила 33,7 млрд. дол.. США, що складає 97,75 % від загальних обсягів алжирського експорту. Порівняно із відповідним періодом 2004 року вартість експорту вуглеводнів збільшилась на 25,63 %.

Неенергетичний алжирський експорт за 10 місяців 2005 року склав 776 млн. дол. США або 2,25 % від загальних обсягів експорту. Його зростання становило 6,9 % порівняно із 10 місяцями 2004 року та було досягнуто в основному за рахунок збільшення експорту напівфабрикатів та сировини, а також окремих видів сільськогосподарської продукції.

За 10 місяців 2005 року імпорт до АНДР склав 17,2 млрд. дол. США, що на 14,98 % перевищує обсяги імпорту за аналогічний період 2004 року. В основі зростання імпорту до АНДР – нарощування на 28,8 % імпорту машин і обладнання, що в загалом посідають 41,7 % в загальних обсягах постачання товарів до Алжиру; збільшення імпорту напівфабрикатів на 13,3 %, питома вага яких в алжирському експорті 19,9 %; зростання постачання споживчих товарів на 9,8 % (15 % в загальних обсягах імпорту). В той же час у вказаний період було зменшено на 0,13 % постачання продуктів харчування (17,5 % в загальних обсягах імпорту до Алжиру), на 3,3 % зменшилось постачання сировини (3,8 %).

Завдяки зазначеним тенденціям експорту та імпорту позитивне сальдо зовнішньої торговлі Алжиру за 10 місяців 2005 року склало 17,29 млрд. дол. США. Це в свою чергу забезпечило активне накопичення золотовалютних резервів країни перебування, рівень яких, за останніми даними, наблизився до 60 млрд. дол. США.

Згідно з наявними оціночними даними, в цілому за 2005 рік сума доходів Алжиру від експорту вуглеводнів може становити до 40 млрд. дол. США. Зростання дві основні складові: зростання обсягів виробництва, а також зростання цін на енергоносії на світовому ринку.

Один з нових великих проектів в енергетиці, який був розпочатий в 2005 році - створення спільного з Європою ринку електроенергії. Цей проект стосується трьох країн Магребу, - окрім Алжиру в ньому прийматимуть участь також Марокко та Туніс.

Відповідні базові угоди в цій галузі Алжир підписав з Італією та Іспанією ще в 2001 році. Крім того, в 2003 році в Римі Алжир підписав відповідний протокол разом з Марокко і Тунісом.

Наприкінці 2005 року було підписано документ про створення магребського енергоринку та його об’єднання з європейським ринком електроенергії.

З метою практичної реалізації цього проекту передбачено зробити прокладку підводного кабелю по дну Середземного моря одночасно з проведенням робіт з прокладки транссередземноморського газопроводу. Передбачена потужність цього кабелю, який має об’єднати європейську та загребську енергетичні системи, становить 2000 MW.

Внутрішня п’ятирічна програма розвитку АНДР на 2005 – 2009 роки передбачає, що Алжир має побудувати в цілому до 10 тис. км. автодоріг (зараз в Алжирі близько 110 тис. автодоріг з асфальтовим покриттям). В тому числі передбачено будівництво 1200 км автомагістралей, що складають принципову загально африканську сітку автодоріг, включаючи будівництво автотраси “захід - схід” та добудову сегменту транссахарської автомагістралі безпосередньо до південного кордону АНДР. Крім того, в плані розвитку континентальної автосітки Алжир взяв на себе фінансування 300 автодороги Алжир –Лагос.

В грудні Японію відвідала делегація Міністерства інформації та телекомунікацій. Серед питань, що обговорювались – передача інформаційних технологій, включаючи використання оптичного волокна, використання машин автоматичного сортування пошти. Також було відвідано японське космічне агентство NASDA щодо використання нових технологій, пов’язаних із космічним розвитком, обговорювались питання співробітництва у зв’язку з проектом створення в Алжирі кіберпарку Sidi Abdellah.

В грудні відбувся амеракано – алжирський бізнес – формум, що був організований алжиро-американською ділової радою, Word Trade Center Algeria (WTCA) та Американською торговельною палатою. Серед тематики обговорення – зацікавленість американських компаній щодо роботи у будівельному секторі. На бізнес – форумі були представлені американські фірми Pulsar Development, Wink Global Ventures, Archeton, Active Power и Tak Internation

Також йшлось про те, що між США і Алжиром в найближчій період може бути підписано угоду про відкритий повітряний простір “Open sky”.

Розвивається фондовий ринок. Національне підприємство з буріння (ENAFOR випустило облігації на суму 7,98 млрд. алжирських динарів.

Завдяки ініціативно проведеній ТЕМ роботі, з 16 по 19 грудня 2005 р. відбувся візит делегації Національного космічного агентства України до АНДР.

17 та 18 грудня були проведені зустрічі в Алжирському космічному агентстві (ASAL). Алжирську сторону на переговорах представляв Генеральний директор ASAL А. Усседік. Також були присутні генеральний секретар агентства С. Ферукхі, директор з планування та міжнародного співробітництва А. Кеджар, директор з питань технологій та наукового співробітництва Р. Уігюіні, експерти .

Під час проведеної зустрічі експертами ASAL було проведено презентацію космічної діяльності АНДР, яка зорієнтована на задоволення потреб в різноманітних галузях і сферах, структури і функцій Алжирського космічного агентства, основних завдань, що покладаються на цю інституцію в сфері розвитку космічних технологій.

На даному етапі національна космічна програма АНДР має забезпечити отримання та обробку зображень земної поверхні для потреб ряду галузей та сфер країни перебування, включаючи: сільське господарство (класифікація обробних земель, захист лісних масивів від пожеж), енергетику та добичу корисних копалин (геологічна картографія, прокладання нафто газотранспортних трубопроводів, оцінка стану зон, які знаходяться під впливом промислових ризиків), контроль за стихійними лихами (пожежі, повені, нашестя сарани, боротьба із опустелюванням), оцінку водних ресурсів (картографія водних ресурсів, спостереження за забрудненням), оцінку рибних ресурсів, створення та ведення земельного кадастру, картографію туристичних зон, боротьбу із поширенням епідемій тощо.

Хід проведених переговорів та підписані за їх результатами документи засвідчили високий рівень зацікавленості алжирської сторони щодо розвитку співробітництва з Україною в сфері космічних технологій.

Підписаний між НКАУ та Алжирським космічним агентством протокол передбачає, що сторони домовились щодо співробітництва в космічній сфері, яке відповідає взаємним інтересам України і Алжира та сприяє економічному, соціальному та науковому розвитку двох країн.

На думку сторін, головними сферами співробітництва можуть бути:

Космічні технології та супутникові системи;

- наземна інфраструктура для отримання, обробки, збереження, розповсюдження, використання результатів космічних досліджень;

- запуск алжирських супутників українськими ракетами-носіями;

- підготовка алжирських спеціалістів з проектування, виготовлення і використання супутникових систем різного призначення на базі спеціалізованих учбових закладів України.

Метою створення договірно-правової бази співробітництва між НКАУ і ASAL експерти сторін пропонуватимуть керівництву НКАУ і ASAL провести роботу щодо розробки та наступного підписання Рамкової угоди про співробітництво між Україною та АНДР в сфері дослідження та використання космічного простору в мирних цілях. Домовлено, що проект такої Угоди буде розроблений НКАУ та переданий ASAL не пізніше 1 лютого 2006 року.

Перспективні напрями співробітництва окреслено в міжвідомчому меморандумі про взаєморозуміння та співробітництво в сфері космічних технологій та їх застосування, що також був підписаний між Національним космічним агентством України та Алжирським космічним агентством.