Сегодня: 27 | 07 | 2021

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2006

У Німеччині триває ріст оптових цін, і у листопаді його темпи досягли 5 відсотків. Це - найвищий показник за останні 23 роки. Таке різке подорожчання промислової продукції пояснюється „зльотом” цін та енергоносії, що тривав з листопада минулого року. Протягом минулих 12 місяців різні енергоносії подорожчали у Німеччині в середньому на 17 з половиною відсотків. Причому найбільші скачки здійснили ціни на природний газ – вони зросли майже на 30 відсотків, та на мазут, яким топлять у Німеччині багато жилих приміщень. Мазут коштує нині на 73 відсотки більше, ніж рік тому.

Прискорення економічного зростання, скоріш за все, таки відбудеться у Німеччині. Принаймні було оголошено, що індекс ділового настрою „ifo” у грудні не очікувано різко виріс та піднявся до найвищого рівня з 2000 року, коли Німеччина переживала економічний бум. Це означає, що менеджери 7 тисяч німецьких компаній, яких опитали експерти, досить оптимістично оцінюють, як поточні справи у своїх фірмах, так і перспективи на найближчі півроку. Публікація індексу „ifo” сприяла укріпленню євро, і курс європейської валюти знову піднявся вище позначки 1 долар та 20 американських центів. До цього рівня євро злетів після того, як представники Федеральної резервної системи натякнули на завершення циклу підвищення ставок у Америці. Втім, після цього попит на європейську грошову одиницю знову знизився, і євро усіма силами намагався утримати рубіж 1 долар 20 центів.

Протягом грудня 2005 р. курс єдиної європейської валюти виріс і досяг максимального рівня за останні два місяці та перевищив позначку 1 долар та 21 американський цент. Вирішальний вплив на ріст євро мало опублікування даних протоколу засідання Комітету відкритого ринку Федеральної резервної системи США від 13 грудня. У документі зазначено: більшість членів комітету вважають, що найближчим часом можна припинити підвищувати процентні ставки в США. Оскільки головної мети – зниження ризику інфляції – було досягнуто. Минулого разу Федеральна резервна система 8 разів підвищувала процентні ставки. Нині вони складають 4,25 відсотка. Для порівняння: європейський Центробанк протягом року підвищив процентні ставки лише одного разу – до 2,25 відсотків.

В грудні 2005 р. покращився стан переробної промисловості єврозони. Про це свідчить індекс європейських менеджерів по закупівлі. Обсяги продукції виявилися більшими, ніж передбачалось прогнозами: вони продовжують зростати на підприємствах 12-ти країн-членів Європейського Союзу вже сьомий місяць поспіль. Експорт європейських товарів дотепер залишався високим, проте попит зріс і в самій Європі. В результаті на складах різко скоротились запаси готової продукції, оскільки багато фірм виявились не готовими до швидкого збільшення продажів. Індекс менеджерів по закупівлі європейської зони підраховується британським науково-дослідним інститутом „NTS” на основі опитування менеджерів 3000 промислових підприємств Європи. Він вважається особливо точним барометром кон’юнктури, оскільки менеджери по закупівлі, за родом своєї діяльності, загалом дуже вразливо реагують на будь-які зміни попиту.

Джерело: Www. bundesregierung. de, Федеральне статистичне відомство Німеччини, „dpa”.

Зовнішньоекономічна мозаїка та калейдоскоп основних подій

Кількість будинків, які виставляють примусово на продаж, досягла в 2005 році в Німеччині рекордного рівня. Ця цифра збільшилася майже на 92 з половиною тисячі. Про це пише „Hamburger Abendblatt”. Усього протягом 2005 року пішла з молотка нерухомість більше, ніж на 18 млрд. євро. На першому місці за кількістю примусового продажу перебувають федеральні землі, які розташовані на сході Німеччини. Зокрема, Саксонія та Тюрінгія. Кількість судових приписів у справах щодо примусового продажу майна зросла в 4 рази і нині складає 278,4 на 100 000 мешканців. Більшість об’єктів, які були виставлені на примусовий продаж, – приватні будинки.

Німецький автомобілебудівний концерн „Volkswagen” та фірма „Chrysler”, яка належить до німецько-американського підприємства „DaimlerChrysler”, домовились про спільне виробництво мінівенів на заводах США. За даними німецького інформаційного агентства „dpa”, відповідний договір буде підписано восьмого січня на автомобільній виставці у місті Детройт. „Chrysler” випускатиме мінівени для „Фольксваґена“ на основі моделі „Voyager”. Нові автомобілі з'являться на американському ринку в 2008-му році, об'єм продукції становитиме до 45 тис. автомобілів на рік. В даний момент „Volkswagen” зазнає значних труднощів зі збутом своїх моделей на найголовнішому автомобільному ринку світу – в США. З січня по листопад 2005 року обсяг продажу скоротився в порівнянні з відповідним періодом попереднього року на 15 з половиною відсотків. За попередніми даними, втрати німецького концерну у Сполучених Штатах в минулому році становили один млрд. євро. Менеджери „Фольксваґену“ заявили про намір відновити випуск моделей, які користуються найбільшим попитом – „Джетта“ та „Пассат“, а також розробляти нові автомобілі, що відповідатимуть смакам американських споживачів.

Німецька компанія, що займається сталлю та інженерними розробками „ThyssenKrupp” отримала контроль над „Atlas Elektronik”, виробником навігаційного обладнання для підводних човнів. „ThyssenKrupp” придбала 60 відсотків акцій компанії в британського оборонного концерну „BAE Systems” за 145 млн. євро. Решту акцій купила європейська агенція з аеронавтики „EADS”. „Atlas Elektronik” налічує 1,750 співробітників і є одним з лідерів у галузі виробництва навігаційних систем. Придбання контрольного пакету цієї компанії – наступний крок. „ThyssenKrupp на шляху отримання контролю над галуззю виробництва підводних човнів у Німеччині.

Для страхових компаній світу 2005-й рік став найзбитковішим за всю історію. Обсяги компенсацій збитків, завданих, передусім, руйнівними ураганами, що пронеслися над Америкою, перевищили 75 млрд. доларів. Це вдвічі більше, ніж торік. За даними найбільшої в світі страхової компанії – німецької „Münchener Rück”, загальний збиток, завданий природними катастрофами народним господарствам світу, перевищив 200 млрд. доларів. Приблизно дві третини цієї суми - на рахунку урагану „Катріна”, що зруйнував частину південного берега США. Чимало було й людських жертв. Як повідомив далі „Münchener Rück”, 2005 року внаслідок стихійного лиха загинуло понад сто тисяч осіб, більшість з них – під час землетрусу в кашмірському регіоні. За останні 25 років ще більша кількість жертв була зареєстрована лише 1991-го року (через повень у Бангладеш) і торік (через цунамі в Південно-Східній Азії). Великі обсяги компенсацій, які „Münchener Rück” доведеться виплатити своїм клієнтам – страховим компаніям, призвели до скорочення його річного прибутку. Але, як би парадоксально це не звучало, прибуток компанії, так само, як і виплати за страховими полісами, цього року буде рекордним - 2 мільярди 600 мільйонів євро.

За даними німецького Центробанку, й досі, через чотири роки після запровадження в обіг єдиної європейської валюти, близько 15 млрд. німецьких марок, або приблизно сім з половиною мільярдів євро, все ще не обміняли на нові гроші. Частину цих грошей їхні власники, вірогідно, вирішили зберегти на пам’ять про кращі часи, частину просто загубили. І значна частина цієї суми й надалі перебуває в обігу паралельно до національної валюти – наприклад, у балканських країнах.

Після тривалих і досить складних переговорів німецько-американський автомобілебудівний концерн „DaimlerChrysler” оголосив про те, що його підрозділ з виробництва дизельних двигунів „MTU Friedrichshafen” віднині належатиме іншому власнику. Ним стане шведська інвестиційна компанія „EQT”. Шведи куплять і частину американської компанії з виробництва дизельних двигунів „Detroit Diesel Corporation”, яка теж належить „ДаймлерКрайслеру”. Загальна сума контракту сягає одного мільярда 600 мільйонів євро. Отже, автомобілебудівник розлучається зі своїми останніми частками участі у великих компаніях для того, щоб повністю зосередитися на виробництві автомобілів.

Підсумки компаній за рік, що минув, свідчить про нове піднесення в Європі в галузі туризму. За даними лідера європейських туристичних концернів – німецького „TUI” – найпопулярнішим місцем відпочинку німців цього року став іспанський острів Майорка і, якщо взяти до уваги те, як продаються путівки на літо, він залишиться фаворитом і наступного року. На другому місці – Туреччина, на третьому – Марокко. Представники концерну „TUI” наголосили на значному збільшенні кількості проданих путівок в ті європейські міста, куди можна долетіти низькотарифними авіалініями.

Найбільший у Німеччині виробник цементу „HeidelbergCement” придбав українську фірму „Донцемент”. Про це представники німецької фірми повідомили у Штуттгарті. Угоду ще мають схвалити антимонопольні відомства обох країн. Сума контракту не розголошується.

Великі підприємства Німеччини продовжують укріплювати свої позиції на ринках східноєвропейських країн. Так німецький концерн „E. ON” збирається поглинути газове відділення угорського нафтогазового гіганта „Mol”. Як було оголошено, антимонопольне відомство у Брюсселі схвалило цей контракт – щоправда, висунуло цілу низку умов. Зокрема, німцям доведеться поступитися значною долею газу іншим постачальникам.

Минулий рік був особливо невдалим не лише для американців, а й для німецької фірми „MercedesBenz”, яка входить до німецько-американського концерну „DaimlerChrysler”. З усіх німецьких автобудівників саме „Mercedes” відкликав найбільшу кількість машин. Загалом – 350 тисяч штук – через певні дефекти. Чи то у системі гальмування, генераторі або ж склоочищувачах. На другому місці після „MercedesBenz”, щоправда із значним відривом – французький концерн „Peugeot” (65 тисяч авто із технічними вадами) на третьому місці – американський „Ford „(61 тисяча 400 машин).

Європейський оборонний та аерокосмічний концерн „EADS „має намір помітно розширити географію своїх виробничих майданчиків. У першу чергу йдеться про Китай, Індію, США, Росію та Корею. „Наш портфель замовлень – найтовстіший у світі”, - заявив представник авіабудівельної компанії „Airbus,” яка входить до складу EADS. Виконати всі ці замовлення на одних тільки європейських виробничих майданчиках не вдасться, додав він. На початку грудня „Airbus” дістав велике замовлення на аеробуси з КНР. Рішення про те, чи побудують європейці завод зі складання літаків у Китаї, поки що відкладено на наступний рік. Занадто великим є ризик копіювання технологій з боку КНР.

У листопаді знову було менше продано нових машин, ніж у попередньому місяці. Варто зауважити, що скорочення попиту виявилося більшим, ніж у жовтні. Серед п’яти провідних європейських автомобільних країн – Німеччини, Франції, Великобританії, Іспанії та Італії – певне зростання спостерігалося лише в Італії. Серед автомобільних марок найбільшим попитом користувалися: серед німецьких – „Volkswagen”, „Mercedes” та „BMW”, а серед азіатських – „Toyota”, „Suzuki”, „Honda” та „Kia”. А от продаж французьких „Renault” та „Peugeot”, так само як і японських „Ніссанів” скоротився.

Антимонопольне відомство Німеччини має намір сприяти пожвавленню конкуренції серед німецьких імпортерів природного газу. Зокрема воно пригрозило лідеру газового ринку ФРН – концерну „E. ON Ruhrgas” – забороною на підписання довгострокових угод про постачання блакитного палива. Подібні угоди доведеться переглянути. Передусім йдеться про домовленості „Рургазу” з міськими комунальними службами. Нове правило може набрати чинності вже 2006 року. Наступ антимонопольного відомства на „Рургаз” має стати попередженням іншим, більш дрібним німецьким імпортерам. Згідно з практикою, якою користувалися досі, угоди про постачання газу міським господарствам підписувалися на термін до 25 років, що ускладнює вихід на ринок інших учасників та сприяє підвищенню цін.

Головою компанії-оператора Північноєвропейського газопроводу, будівництво якого офіційно стартувало у грудні, призначено Маттіаса Варнінґа головного координатора німецького „Dresdner Bank” в Росії. Напередодні старту будівництва один з підрозділів німецького банку отримав пропозицію придбати більш, як 30-відсотковий пакет акцій „Газпромбанку” - найважливішого фінансового підрозділу російського державного концерну „Газпром”. Таким чином, „Dresdner Bank” фактично стає третім великим німецьким учасником цього проекту. Як стало відомо напередодні старту будівництва, комітет акціонерів компанії-оператора Північноєвропейського газопроводу, що проляже дном Балтійського моря, очолить, скоріш за все, колишній канцлер Німеччини Ґерхард Шрьодер. Сама компанія зареєстрована у Швейцарії. 51 відсоток її акцій належить російському „Газпрому”, 49 відсотків порівну ділять німецькі енергетичні концерни „BASF” та „E. ON”.

Про двох найбільш успішних німецьких автомобілебудівниках – концерни „Porsche” та „BMW”. Концерн „Porsche”, що спеціалізується на виробництві спортивних авто, з серпня по листопад знову значно збільшив оборот та отримав більше прибутків у порівнянні з тим самим періодом минулого року. „Porsche” є дуже популярним. Збут моделі „Boxter” вже потроївся. А от позашляховик „Cayenne” продавався погано, його виробництво найближчим часом буде суттєво скорочено. Концерн BMW за перші 11 місяців минулого року продав більше автомобілів, ніж за весь минулий рік. Хоча збут за весь минулий рік був рекордно високим. Швидкими темпами зростали продажі усіх трьох марок концерну – власне „BMW”, „Rolls-Royce” та „Mini”.

Джерело: Www. bundesregierung. de, „dpa”, „Frankfurter Allgemeine Zeitung“, „Der Tagesspiegel”, „Die Welt”, „Handelsblatt“, „Süddeutsche Zeitung“, „Die Presse“, "Financial Times Deutschland".

< >< >< >Б Л И З Ь К И Й С Х І Д

< >< >< >< >< >Кувейт

За інформацією Центрального банку Кувейту, рівень інфляції в країні у другій чверті 2005 року становив 3,92%.

Парламент Кувейту розглянув питання роботи Кувейтської інвестиційної адміністрації (КІА) та закликав її збільшити інвестування проектів в Кувейті, зокрема, направити на їх імплементацію до 30% надходжень до Фонду майбутніх поколінь.

Протягом першого півріччя 2005 року Кувейт витратив на рекламу 204 мільйони доларів. Загалом, починаючи з 2004 року, країни РСАДПЗ витратили на рекламу 4 мільярди доларів США. На першому місці – реклама урядових заходів (12,6%), далі – косметичні засоби та парфуми (9,3%), продукти харчування та тютюнові вироби (7,5%), лікарські засоби та страхування (по 7,2%), автомобілі (6%). Рекламні матеріали були оприлюднені через щоденні газети (45%), телебачення (42%), журнали (10%), більборди (2%) та радіо (0,85%).

Кабінет Міністрів Кувейту ухвалив проект постанови про створення нової приватної авіакомпанії „National Airways Company”. Це вже друга приватна авіакомпанія, створена протягом року.

Міністерство торгівлі та промисловості, на подання Комітету з іноземних інвестицій, спеціальним наказом звільнила від сплати податків на 10 років дочірні підприємства 3-х іноземних компаній, що працюють в еміраті, а саме HSBC Middle East, PNB Paribas та компанію “Union Carbide Corporation”. Рішення викликало негативну реакцію представників місцевих банків.

Кувейт має намір продати частку акцій British Petroleum (0,9% від загального числа) на суму 2,1 мільярди доларів США. Після продажу Кувейт володітиме 2,56% акцій компанії. Після оголошення наміру вартість акцій BP на ринку різко впала. Також Кувейт продав весь свій пакет акцій американської компанії GlobalSantaFe Corp. за 977 мільйонів доларів США.

Банківська група “Citigroup” отримала ліцензію Центрального банку Кувейту на банківську діяльність та найближчим часом відкриє філію в еміраті.

Економічне співробітництво в рамках Ради по співробітництву арабських держав Перської затоки(РСАДПЗ)

В Кувейті відбулася 10 конференція промисловців країн РСАДПЗ. Під час виступу Міністр торгівлі та промисловості Кувейту А. Аль-Тавіль наголосив, що у країнах угрупування намітилося стабільне зростання виробничого сектору, особливо в хімічній та нафтовій галузях, і наразі становить 103 мільярди доларів США. Товарообіг між країнами РСАДПЗ щорічно зростає на 20%. Він також підкреслив, що Кувейт розробляє новий законодавчий акт для боротьби з демпінгом в промисловості.

Делегація Кувейту на чолі з Міністром фінансів Бадером Аль-Хумейді взяла участь в роботі 70-ї Надзвичайної зустрічі фінансово-економічного комітету РСАДПЗ.

Двостороннє економічне співробітництво

Кувейт з офіційним візитом відвідав Президент Пакистану П. Мушараф. Під час зустрічей з офіційними особами серед інших обговорювались питання економічного співробітництва, зокрема, поставки нафти. Президент Пакістану закликав бізнесменів емірату до інвестування коштів в країну, наголосивши на сприятливому законодавстві для інвесторів.

Кувейт та Сенегал підписали Угоду про співробітництво в галузі туризму. На думку представників обох країн, ця Угода має надати імпульсів у подальшому розвитку співробітництва та інвестиційної діяльності.

Кувейт та Китай підписали угоду про будівництво в провінції Гуандонг нафтопереробного заводу, що перероблятиме від 300 до 350 тисяч барелів нафти на день і працюватиме на кувейтській сировині. Загальна вартість проекту – 5 мільярдів доларів США. Орієнтовно завод розпочне діяльність у 2010 році.

Міністр енергетики Кувейту, діючий Президент ОПЕК шейх Ахмад Ф. Ас-Сабах відвідав Москву, де провів переговори з Міністром енергетики та промисловості В. Христенком, Міністром закордонних справ С. Лавровим, іншими офіційними особами. Під час переговорів розглянуто питання співробітництва між Росією та ОПЕК, а також повернення кувейтських кредитів Росією (1,1 мільярда доларів США).

У ТПП Кувейту відбувся бізнес-форум представників кувейтських та аргентинських ділових кіл. Під час зустрічі обговорено питання збільшення обсягів двостороннього економічного співробітництва. Кувейтська сторона запросила аргентинських бізнесменів до участі в проектах у Кувейті, загальний обсяг яких наразі складає 15 мільярдів доларів США.

Кувейтська Компанія по транспортуванню та торгівлі великою рогатою худобою (LTTC), із ціллю диверсифікації ринків, заключила контракт на поставку рогатої худоби, зокрема овець, з Китаю загальною кількістю 70000 голів.

Кувейт та Ірак домовились про будівництво газопроводу, який постачатиме газ до Кувейту. На першому етапі Ірак постачатиме 35 мільйонів м3, збільшуючи загальний обсяг до 350.

Інвестиційна та кредитна діяльність

Кувейтський Фонд арабського економічного розвитку (КФАЕР) надав кредит Республіці Гвінея в розмірі близько 14 мільйонів доларів США, який буде використано на розширення інфраструктури освіти. Планується побудувати 50 шкіл та закупити для них обладнання. Це вже 11 кредитна угода між КФАЕР та Гвінеєю. Загальна сума виділених коштів досягла 155 мільйонів доларів США.

КФАЕР надасть близько 37 мільйонний (доларів США) кредит Пакистану на будівництво 4 шпиталів та ГЕС у зоні, що постраждала внаслідок землетрусу.

КФАЕР заключив угоду з Урядом Оману на кредитування проекту модернізації шляхів на загальну суму близько 20 мільйонів доларів США.

Також КФАЕР підписав угоду з Урядом Індонезії про виділення кредиту загальним коштом 13,8 мільйонів доларів США на будівництво моста в м. Бандунг.

Група кувейтських компанії(Aref Investment Group) прийняла рішення інвестувати близько 2 мільярдів доларів США в проекти в Сирії, зокрема, у фінансову галузь, в розвиток технологій, ЗМІ, освіту та охорону здоров”я. До цього Кувейт через КФАЕР заключив з урядом Сирії 26 кредитних угод на загальну суму 1,1 мільярди доларів США.

Кувейтська компанія „Khorafi Group” прийняла рішення про інвестування 20 мільйонів доларів США в заключну стадію проекту „Курорт Джоулем” в Албанії. Загалом інвестиції компанії, яка є найбільшим іноземним інвестором, в економіку Албанії становлять 400 мільйонів доларів США.

КФАЕР виділив кредит в розмірі близько 50 мільйонів доларів США Уряду Йорданії на будівництво військового шпиталю в районі Аль-Акаба. Загалом з 1962 року КФАЕР кредитував 24 проекти розвитку в Йорданії на загальну суму 440 мільйонів доларів США.

На кінець грудня ціна кувейтської нафти складає 48,62 долари за барель.

Станом на 31.12. 2005 р. за інформацією “National Bank of Kuwait” курс іноземних валют по відношенню до кувейтського динара в становив :

Валюта

Купівля

Продаж

Дол. США

0,286450

0,295050

Євро

0,343460

0,348510

Фунт стерлінгів

0,502210

0,510750

< >< >< >Об’єднані Арабські Емірати

Однією з головних подій грудня ц. р. стало проведення 18-19.12.2005 р. в Абу-Дабі 26-го Саміту лідерів країн Ради співробітництва арабських держав Перської затоки (РСАДПЗ). На економічному напрямку розглядалися питання економічної інтеграції, зокрема створення до 2007 року спільного ринку для країн РСАДПЗ і перехід до 2010 року до спільної валюти з формуванням монетарного союзу, розвитку меліораційної та водопостачальної інфраструктури, залізничної мережі РСАДПЗ, уніфікації посвідчень особи, демографічної ситуації, соціального захисту, спільної боротьби з поширенням пташиного грипу. Крім того, учасники обговорили продовження до 2007 року перехідного періоду зі створення митного союзу та продовження на рік митних пільг та обмежень на деякі імпортні товари. За результатами переговорів було прийнято спільне комюніке – Декларація Абу-Дабі, який містить такі основні положення в економічній сфері:

- ухвалено програмний документ щодо торговельної політики, спрямований на уніфікацію зовнішньоторговельної діяльності держав РСАДПЗ. Результатом його виконання має стати вироблення єдиної економічної політики стосовно міжнародного ринку товарів та послуг;

- прийнято документ щодо внутрішньої торгівлі між державами РСАДПЗ, яким визначаються напрями діяльності зі спрощення транскордонного руху робочої сили, товарів та послуг з урахуванням необхідності захисту навколишнього природного середовища та інтересів споживачів;

- обговорено процес функціонування митного союзу між державами РСАДПЗ. За результатами дискусії досягнуто домовленості щодо перенесення орієнтовної дати започаткування його повномасштабної дії на 2007 рік. Крім того, прийнято рішення про звільнення окремих видів товарів від митних стягнень;

- розглянуто підсумки діяльності у 2005 року з формування спільного ринку РСАДПЗ. За результатами прийнято пропозиції Комітету з економічного та фінансового співробітництва (КЕФС) щодо розширення участі громадян держав РСАДПЗ у транскордонній економічній діяльності. КЕФС уповноважено вжити необхідних заходів для остаточного формування спільного ринку до 2007 року;

- обговорено представлену Генеральним секретаріатом РСАДПЗ доповідь щодо процесу формування валютного союзу. У цьому контексті лідери держав погодили критерії монетарної та економічної інтеграції;

- розглянуто низку доповідей з важливих економічних питань, зокрема, розвитку меліораційної та водопостачальної інфраструктури, залізничної мережі РСАДПЗ. Обговорено практичні досягнення держав з уніфікації посвідчень особи.

- розглянуто доповідь щодо профілактичних заходів, введених державами РСАДПЗ, та дано доручення відповідним національним структурам посилити роботу щодо боротьби з пташиним грипом;

У цьому ж розділі також викладено інформацію про розгляд учасниками стану відносин РСАДПЗ з іншими міжнародними інституціями в економічній сфері. Головну увагу приділено співробітництву РСАДПЗ та ЄС, яке здійснюється на основі рамкової угоди про економічне співробітництво. Учасники Саміту, розглянувши переговорний процес між РСАДПЗ та ЄС щодо підписання угоди про вільну торгівлю, позитивно відзначили досягнутий прогрес та висловили сподівання щодо її укладення у найближчому майбутньому.

В ході саміту обговорено також низку питань, пов’язаних з охороною здоров’я та захистом навколишнього природного середовища. Учасники підтримали зусилля міжнародного співтовариства з захисту озонового шару та встановили режим контролю за використанням речовин, що його руйнують.

За оцінками фахівців, результати Саміту РСАДПЗ стали логічним продовженням домовленостей, досягнутих в ході позачергового Саміту Організації Ісламська Конференція (ОІК), який відбувся 7-8 грудня ц. р. у Саудівській Аравії. В першу чергу, це стосується якісної трансформації відносин між державами з метою вироблення єдиних позицій для захисту спільних інтересів на міжнародній арені у багатосторонньому форматі.

Інша економічна інформація

*Відповідно до даних економічного дослідження, здійсненого фахівцями Інформаційно-енергетичної агенції (ЕІА), за результатами 2005 р. чистий прибуток ОАЕ від експорту нафти-сирцю на світові ринки досягне нового рекордного показнику і становитиме біля 39 млрд. доларів США. В процесі підрахунків фахівцями Агенції за основу бралися середня ціна на нафту 45 доларів США за барель при щодобовому видобутку 2,3 млн. барелей нафти.

Фінансовими аналітиками зазначається, що такі прибуткові показники є найбільшими за всю історію ОАЕ з моменту, коли Емірати почали експортувати нафту на світовий ринок. Стабільно високі ціни на нафту дозволять збільшити прибутки ОАЕ від продажу нафти і в 2006 р., які за прогнозами ЕІА, становитимуть 42,7 млрд. дол. США. Окрім того, фахівцями агенції прогнозуються також високі показники нафтових прибутків Катару, які за результатами 2005 р. становитимуть біля 17 млрд. дол. США, а у 2006 р. - 17,2 млрд. дол. США.

Загальний прибуток країн ОПЕК від експорту нафти, за даними дослідження ЕІА, у 2005 р. складатиме понад 429,8 млрд. дол.. США, в 2006 р. – 447,2 млрд. доларів США.

*Відповідно до рішення керівництва ADNOC, нафтового монополіста ОАЕ, в січні 2006 р. компанією на 10% будуть зменшені обсяги експорту нафти-сирцю марки Murban, що постачається ОАЕ в середньому 1,5 млн. барелей щодобово. Скорочення становитиме біля 150 тис. барелей на добу і пов’язано з проведенням ремонтних та профілактичних робіт на газопереробному комплексі Ruwais. Постачання іншим марок експортної нафти на світовий ринок не зменшиться. Обмеження експорту нафти марки Murban, за попередньою інформацією, триватимуть до кінця січня 2006 р.

*Керівництвом Департаменту економіки та планування емірату Абу-Дабі прийнято рішення щодо заснування в еміраті нового промислового містечка ICAD-2. Створення містечка, вартість якого складатиме понад 120 млн. доларів США, стало одним з заходів по виконанню стратегічного плану уряду Абу-Дабі по диверсифікації економіки країни, створення сучасної індустріальної бази, нових підприємств важкої промисловості, залучення іноземних інвестицій та технологій з метою прискорити економічний розвиток та зменшити залежність держави від нафтових надходжень.

Заслуговує на увагу, що одночасно з рішенням щодо заснування промислового міста в еміраті Абу-Дабі, департаментом економіки видано декрет, відповідно до якого в межах ICAD-2 дозволяється створювати промислові підприємства зі 100% іноземною власністю. Органу управління ICAD-2, Вищій корпорації спеціальних економічних зон, будуть надані регуляторні права з реєстрації, ліцензування нових компаній в ICAD-2, видання необхідних дозволів, звільнення від оподаткування та надання митних дозволів.

*Згідно з доповіддю керівництва Центрального банку ОАЕ, за результатами 2005 р. загальний обсяг прямих іноземних інвестицій в Емірати становив понад 11 млрд. дол. США. За висновками фахівців ЦБ, ОАЕ вдалося залучити такий значний обсяг іноземних інвестицій в основному завдяки створеному в країні привабливому інвестиційному клімату, політичній та економічній стабільності, відсутності оподаткування, розвинутій бізнесовій інфраструктурі та відсутності обмежень щодо репатріації капіталу.

Значний внесок у залучення прямих іноземних інвестицій зроблено завдяки функціонування в ОАЕ 15 вільних економічних зон (тільки інвестиції у ВЕЗ Dubai Internet City та Dubai Healthcare City становили, за підрахунками уряду емірату Дубай, понад 1,5 млрд. дол. США). Переважна частина інвестицій направлена в туристичну, торговельну галузі, нафтогазовий сектор, останнім часом стрімко розвивається сектор нерухомості.

Сприяння українським компаніям.

*На виконання доручення Кабінету Міністрів України, 12-14 грудня 2005 р., у еміраті Дубай (ОАЕ), проведено міжнародний економічний форум “Сфери співробітництва України з Об’єднаними Арабськими Еміратами”, присвячений питанням налагодження та розвитку інвестиційної співпраці між двома країнами. В роботі форуму, організованого, за сприяння ТЕМ в складі Посольства України в ОАЕ, Українським торговельним центром в еміраті Дубай спільно з ТПП Дубаю, з українського боку взяла участь делегація України на чолі з Головою Фонду державного майна Валентиною Семенюк. В складі української делегації були народні депутати України, члени уряду, міністри економіки, фінансів та транспорту АР Крим, а також вітчизняні підприємці та бізнесмени.

Згідно з програмою проведення заходу, в ТПП еміраті Дубай відбулась презентація АТ «Укртелеком». Представниками уряду АР Крим також здійснено презентаційну доповідь щодо низки інвестиційних проектів, реалізація яких передбачається найближчим часом у Криму.

*ТЕМ взято участь у підготовці та укладанні угоди між Фондом сприяння інвестиціям та приватизації України та ВЕЗ “Джебель Алі” щодо призначення Фонду представником ВЕЗ “Джебель Алі” на території України. Проведені переговори між керівництвом ВЕЗ та членами української делегації стосовно перспектив співробітництва в інвестиційній сфері по пріоритетним проектам в Україні, перспектив та доцільності використання напрацювань еміратської сторони по забезпеченню функціонування вільних економічних зон, морських портів в умовах України, необхідності створення прозорого механізму діяльності та управління такими зонами для їх ефективної роботи.

*Надано сприяння керівництву Інформаційно-аналітичної агенції “Статінформконсалтінг” (м. Київ) по інформуванню потенційних інвесторів та компаній ОАЕ, які зацікавлені у відкритті та веденні бізнесу в Україні, стосовно використання послуг агенції. Проведена робота по безкоштовному розміщенню в провідному економічному виданні ТПП Абу-Дабі “Commercial News” публікації щодо діяльності ІАА “Статінформконсалтінг”, можливостей агенції та послуг, що пропонуються іноземним партнерам.

< >< >Турецька Республіка

За даними Турецького інституту статистики, за 10 міс. 2005 р. товарообіг (товари) зріс проти відповідного періоду 2004 р. на 18,7 % і досягнув 2 млрд. 861 млн. дол., в т. ч. експорт українських товарів зріс на 13,2 % і склав 2 млрд. 225 млн. дол., а їх імпорт в Україну - 636 млн. дол. (зріс на 43,2 %).

10 –14 грудня у м. Бурса перебувала делегація із Херсону на чолі із Головою державної адміністрації м. Херсона В. В. Сальдо. Під час цього візиту українська делегація зустрілася із представниками державної адміністрації та ділових кіл м. Трабзон і обговорила найбільш перспективні напрямки співпраці. Було також підписано договір про співпрацю між Херсонською ТПП та ТПП провінції Трабзон.

12 – 14 грудня в Україні перебувала делегація турецьких бізнесменів на чолі із екс-Віце-прем”єр-міністром Туречччини Б. Акарджавою. Під час цього візиту турецькі бізнесмени провели переговори у Київській облдержадміністрації та Раді Міністрів АР Крим щодо можливостей інвестування у розвиток виробництва в Україні будівельних матеріалів, житлового будівництво, сфери туризму тощо.

13 -15 грудня у Києві відбулося перше засідання Українсько-Турецької робочої групи з питань енергетики. Під час засідання були обговорені перспективні напрямки співпраці у цій сфері і підписано підсумковий протокол.

13 – 17 грудня в Туреччині перебувала делегація представників Мінекономіки, МЗС та Мінюсту України (5 чол.). Делегація ознайомилася із досвідом Туреччини щодо її підготовки до вступу до ЄС. Організація та фінансування перебування цієї делегації забезпечувалася Турецьким агентством міжнародного співробітництва та допомоги.

18 - 20 грудня у Стамбулі перебувала делегація українського банку “Хрещатик” на чолі із головою правління банку Д. М. Гриджуком. Делегація провела переговори із керівництвом провідних турецьких банків “Фінансбанк” та “Акбанк” щодо їх можливого залучення до будівництва головного офісу банку “Хрещатик”, а також здійснення співробітництва в інших сферах.

Було досягнуто попередньої домовленості щодо відвідання Києва делегацією “Фінансбанку” (орієнтовно у період січень-лютий 2006 р.), під час якого будуть обговорені деталі майбутніх спільних проектів.

Згідно із даними Турецького інституту статистики, за січень - жовтень 2005 р. обсяги зовнішньої торгівлі Туреччини (товари) склали 154,4 млрд. дол., або на 19,4 % більше проти відповідного періоду 2004 р., у т. ч. експорт товарів зріс на 16,9 % і склав 59,4 млрд. дол., а їх імпорт – на 21 % і склав 95 млрд. доларів.

Дефіцит торгівлі товарами склав 35, 6 млрд. дол. (зріс проти 10 міс. 2004 р. на 28,7 %). Основними факторами зростання дефіциту торгівлі товарами є збільшення світових цін на енергоносії, зміцнення національної грошової одиниці, а також розширення видачі кредитів населенню з боку комерційних банків.

За 10 міс. дефіцит платіжного балансу ТР зріс проти відповідного періоду 2004 р. на 58,4 % і склав 17 млрд. 114 млн. доларів.

Очікується, що за підсумками 2005 р. дефіцит платіжного балансу може досягнути 21,3 млрд. доларів.

Разом з тим, на думку Віце-прем”єр-міністра ТР А. Шенера, країна не матиме особливих проблем із фінансуванням цього дефіциту. Так, в 2005 р. ТР досягне найвищих показників щодо залучення іноземних інвестицій (вона підійметься на 20 місце серед країн світу, які залучають найбільші суми інвестицій). Крім того, ВНП країни зросте на 5,2 %, відстрочується також сплата чергового боргу перед МВФ, який складає 13,64 млрд. доларів.

Характерною особливістю звітного періоду було продовження підготовки до передвступних переговорів Туреччини з ЄС. Так, 5 грудня ц. р. у Брюсселі відбулося перше установче засідання делегацій Єврокомісії та Туреччини (подібні засідання триватимуть до 16 грудня ц. р.) щодо аудиту глави “сільське господарство” на предмет відповідності нормам та стандартам ЄС, який розпочинається 28 січня 2006 року.

Місцеві фахівці відзначають, що процес аудиту та переговорів з ТР по главі “сільське господарство”, а також “охорона навколишнього середовища” будуть найбільш проблематичними та довготривалими.

За оцінками турецьких економістів, лише на досягнення відповідних стандартів ЄС у цих двох сферах, турецька сторона має витратити Близько 100 млрд. євро.

На даний час держава не в змозі забезпечити таке фінансування. Цей чинник може вкрай негативним чином вплинути на непростий процес передвступних переговорів Туреччини з ЄС.

30 листопада – 1 грудня відбувся офіційний візит нового Міністра закордонних справ Ірану М. Мотакі до Туреччини. Під час його переговорів М. Мотакі з Віце-прем’єр-міністром, Міністром закордонних справ Туреччини А. Гюлем він зазначив, що новий уряд Ірану зацікавлений у зміцненні стосунків із Туреччиною у всіх сферах. Щодо економічної співпраці, то М. Мотакі підкреслив, що обсяг взаємної торгівлі в цьому році складе близько 5 млрд. доларів. Існуючі проблемні питання стосовно діяльності турецьких фірм “TAV” та “Turkcell” в Ірані будуть вирішені у позитивному руслі. Окремо М. Мотакі підкреслив, що політика іранського уряду буде спрямована на підтримку діяльності турецьких бізнесменів і закликав їх здійснювати інвестиції в економіку Ірану, зокрема, у проект будівництва аеропорту ім. Імама Хомейні в Тегерані та компанію “Natans”, яка займається ядерною енергетикою.

Віце-прем’єр-міністр, Міністр закордонних справ Туреччини А. Гюль зі свого боку зазначив, що для підвищення рівня економічних стосунків між двома країнами настала необхідність вдосконалення нормативних документів у сфері митних питань, банківської діяльності та досягнення домовленостей щодо ціни на іранський газ.

8 грудня в Стамбулі відбувся турецько-китайський бізнес-форум з питань підвищення ефективності діяльності малих і середніх підприємств, в роботі якого взяв участь Державний міністр ТР з питань зовнішньої торгівлі К. Тюзмен. За оцінками К. Тюзмена, обсяг торгівлі між ТР і Китаєм у 2005 р. складе приблизно 7 млрд. дол. США. При цьому, обсяг турецького експорту до КНР становитиме лише близько 500 млн. дол. США (обсяг імпорту китайських товарів – 6,5 млрд. дол. США), що, на думку турецької сторони, потребує відповідного корегування (Китай "забезпечує" близько 15 % дефіциту зовнішньої торгівлі ТР).

З метою виправлення ситуації Державний міністр запропонував здійснити заходи щодо збільшення високотехнологічної складової у структурі турецького експорту, розширити контакти з китайськими вільними економічними зонами та активізувати співпрацю в інвестиційній сфері, враховуючи, зокрема, те, що нещодавнє суттєве зниження місцевого корпоративного податку (з 30% до 20%) створює більш сприятливі умови для діяльності в ТР іноземних компаній. К. Тюзмен вважає, що на регіональному рівні важливою формою взаємодії з КНР є розвиток багатостороннього співробітництва в рамках діяльності міжнародних організацій. Туреччина, з огляду на її вигідне географічне розташування, відіграватиме роль важливого каналу взаємодії європейських країн з Китаєм.

13 – 15 грудня у Стамбулі відбулася міжнародна конференція та виставка з питань транспорту та логістики “Logitrans 2005“. На конференції виступив із доповіддю Міністр транспорту Туреччини пан. Б. Йилдирим. Він, зокрема, зазначив, що протягом останніх 2-3 –х років нинішній уряд здійснив у сфері поліпшення транспортної інфраструктури значно більше, ніж усі попередні уряди Туреччини протягом 50-ти років. Разом з тим, він наглосив, що Туреччині потрібно ще чимало зробити стосовно скорочення травматизму та загибелі людей на дорогах. Це особливо важливо у контексті її підготовки до вступу до ЄС. На сьогодні ТР має у цій сфері рекордні показники у порівнянні із 25 країнами ЄС.

14 грудня було продано другого за кількістю абонентів, після компанії "Turkcell", турецького оператора стільникового зв'язку "Telsim" (обслуговує 9.7 млн. клієнтів). Переможцем тендеру оголошено британську компанію "Vodafone", яка запропонувала за "Telsim" 4,55 млрд. дол. США (стартова ціна - 2.8 млрд. дол. США).

Міжнародні спостерігачі відзначають, що за кількістю потенційних абонентів та рівнем проникнення стільникового зв'язку (близько 53 %), турецький ринок надає великі можливості для росту операторів. Компанія "Vodafone" заявила про намір зробити значні інвестиції в розвиток "Telsim" (близько 1 млрд. дол. США у короткостроковій перспективі).

15 грудня Турецька спілка промисловців та підприємців (ТЮСІАД) провела в Анкарі семінар на тему: “Основні фонди, продуктивність та зростання в Туреччині у контексті міжнародних порівнянь та підготовки до вступу до ЄС”.

15 грудня у Стамбулі відбувся другий дискусійний стіл на тему: “Куди рухається Євразія? Регіональне співробітництво з огляду на глобалізацію”. У цій дискусії взяв участь 9-й Президент ТР С. Демірель, колишній Президент Румунії І. Іллієску, колишній Прем”єр-міністр Росії Є. Гайдар, колишній Міністр закордонних справ ТР Х. Четін, заступник Міністра закордонних справ ТР Я. Башкут, президент Турецької спілки бірж і торгівельно-промислових палат Р. Хісарджиклиоглу та голова Євразійської ділової ради Т. Еркін.

22 грудня у м. Гебзе, що поблизу Стамбулу було відкрито новий технопарк “GOSB Teknopark”. На реалізацію цього проекту було витрачено 8,2 млн. дол. США (по 49,6% акцій технопарку належать ізраїльській компанії “Tefen технопарк та розвиток технологій” і впорядкованій промисловій зоні м. Гебзе, решта - місцевим університетам, зокрема, Університету Сабанджи.

На церемонії відкриття технопарку був присутній Міністр промисловості та торгівлі Туреччини А. Джошкун, який у своєму виступі підкреслив, що єдиним фактором, який може допомогти “вижити” Туреччині в дуже складних умовах міжнародної конкуренції на світових ринках, є передові технології, які забезпечать становлення розвинутої та конкурентоспроможної країни. А. Джошкун також наголосив, що уряд визначив політику інтенсифікації розвитку національної сфери досліджень і розвитку як головний пріоритет.

У контексті розвитку турецько-ізраїльського науково-технічного співробітництва слід також відзначити, що 21 грудня ц. р. в Стамбулі було проведено 2-й турецько-ізраїльський “хай-тех” бізнес-форум. Метою цього заходу було виявлення можливостей для подальшої активізації співпраці між турецькими та ізраїльськими компаніями, що працюють в технологічній сфері. З турецької сторони у форумі взяли участь представники 49 компаній.

28 грудня турецька газета “Теркіш Дейлі Ньюс” повідомила, що Світовий Банк затвердив план надання допомоги Туреччині на наступні три роки. Вона складе 4,5 млрд. дол. і буде спрямована на скорочення тіньового сектору в країні, вирішення проблем у соціальній сфері та сфері захисту навколишнього середовища. Пріоритетним напрямком залишається також реалізація програм, пов”язаних із підготовкою ТР щодо її вступу до ЄС.

< >< >< >< >< >< >< >< >< >А З І Я

< >< >< >< >< >< >< >Республіка Індія

За показниками восьми місяців 2005 – 2006 фінансового року (квітень-листопад) зовнішньоторговельний оборот Індії з країнами світу склав 141,7 млрд. дол. США, збільшившись у порівнянні з аналогічним періодом 2004-2005 фін. року на 23,75 %, з них експорт склав 57,0 млрд. дол. США, збільшившись на 16,07 %, а імпорт збільшився на 29,32 % при сумі 84,7 млрд. дол. США.

Сальдо торговельного балансу негативне – 27,7 млрд. дол. США.

Основні показники зовнішньої торгівлі Індії (млрд. дол. США)

2001-2002

2002-2003

2003-2004

2004-2005

2004-2005

Квітень-листопад

2005-2006

Квітень-листопад

Товарообіг

98,499

111,086

141,95

186,25

114,6

141,7

Експорт

43,999

51,7

63,8

79,25

49,1

57,0

Імпорт

54,5

59,386

78,15

107,0

65,5

84,7

Сальдо

- 5,71

-7,685

- 14,35

- 27,75

- 16,4

-27,7

Нафтовий імпорт збільшився у квітні-листопаді 2005-2006 фін. року у порівняні з аналогічним періодом 2004-2005 фін. року – на 43,46 % при сумі 27,8 млрд. дол. США (32,8 % загальної суми імпорту Індії у квітні-листопаді 2005-06 фін. р.).

Найкрупніша індійська державна нафтогазова компанія “Oil and Natural Gas Corporation “ (ONGC) створила з найкрупнішою у світі металургійною компанією Міттал Стіл Компані (“Mittal Steel Company”) спільне підприємство “ONGC Mittal Energy Ltd.” (OMEL), яке придбало перспективне нафтове родовище у Нігерії. З наступного року протягом 25-ти років Індія отримає загалом 32,5 млн. т сирої нафти; у свою чергу, OMEL побудує інфраструктуру в Нігерії, як-то: шляхи, залізницю, електростанцію тощо.

На засіданні країн-членів Світової організації Торгівлі (СОТ) у Гонг Конзі у грудні 2005 року учасники шукали шляхи вирішення проблем, що виникають між розвинутими країнами і країнами, що розвиваються. На цьому самміті країни, що розвиваються гостро ставили питання про припинення розвинутими країнами надання субсидій своїм виробникам сільгосппродукції; розвинуті країни наполягали на відкритті країнами, що розвиваються своїх ринків для сільгосппродукції розвинутих країн; країни, що розвиваються мають знизити тарифи на продукцію з розвинутих країн (позиція країн Євросоюзу і США); країни, що розвиваються наполягають на введення “Спеціального механізму гарантій”, який передбачав би заходи, що захистили б ринки країн, що розвиваються від тиску товарів, експорт яких субсидується розвинутими країнами. Інтереси країн, що розвиваються на засіданні СОТ відстоював альянс G-20, лідерами якого є Китай, Індія, Бразилія, Аргентина і Південно Африканська Республіка.