Сегодня: 27 | 07 | 2021

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2006

За даними міністерства фінансів Албанії протягом першого півріччя 2005 року країну відвідали 241 тис. іноземних туристів, що на 9% більше ніж у першому півріччі 2004 року. За дев’ять місяців 2005 року ця цифра склала 622 тис.. Доходи країни від туристичного бізнесу у 2006 році прогнозуються на рівні 410 млн. дол. США.

За підрахунками фахівців річний обсяг виробництва електроенергії в Албанії у 2006 р. може сягнути 1 млрд. кВт. При цьому на сьогодні в країні працюють 83 малих гідроелектростанцій з загальною потужністю 14 тис. кВт та річним обсягом виробництва електроенергії приблизно 56 млн. кВт.

У грудні 2005 р. рівень споживчих цін в Албанії знизився на 0,2% у порівнянні із своїм значенням у попередньому місяці. Одночасно річний рівень інфляції за попередніми розрахунками склав 3%.

Уряди Албанії та Чехії домовились про виплати протягом найближчих 10 років чеській стороні державного боргу Албанії у 12,3 млрд. дол. США рівними платежами без нарахування відсотків. Зазначена заборгованість накопичувалась за бартерними товарними операціями починаючи з 1990 року.

Станом на 1 грудня 2005 р. офіційний курс євро в країні становив 122,85 лек за євро, а долара США – 104,13 лек до долар. Загалом курс лека у грудні 2005 р. становив 102,01-104,61 лек за долар США.

< >< >< >< >Велика Британія

< >< >< >< >< >Подальше спрощення кредитних процедур для малого бізнесу.

У грудні 2005 року вступили в силу зміни до Програми гарантійної підтримки кредитування малого бізнесу (Small Firms Loan Guarantee). Програму започатковано у 1981 році для допомоги малим компаніям, які ще не мають достатньої кредитної історії для отримання фінансування розвитку своїх розробок та проектів. З початку роботи Програми, було надано підтримку в отриманні близько 4 млрд. ф.ст. позик. Так, ліміт позики малим та середнім підприємствам (Small and Medium Enterprises) збільшено до 250 тис. ф.ст., максимальний річний оборот для кваліфікації у Програмі збільшено до 5,6 млн. ф.ст. Також, крім збільшення ресурсної бази Програми, прийнято рішення щодо спрощення кваліфікації проектів осіб, які брали участь у попередніх проектах; створено додаткові резерви банківського кредитування.

Великобританія підтримує провідні космічні досягнення.

За повідомленням заступника Міністра торгівлі і промисловості з питань науки, Великобританія відіграватиме провідну роль у реалізації програми Європейської космічної агенції. Поряд із обов’язковим фінансуванням наукової програми (374,3 млн. євро) та поточної роботи (169,5 млн. євро), Уряд Сполученого Королівства планує надати 108,1 млн. євро для здійснення робототехнічного дослідження на Марсі (ExoMars).

Заступник Міністра торгівлі і промисловості з питань споживачів вносить зміни до функціонування ринку ветеринарних засобів.

Заходи із стимулювання конкуренції на ринку ветеринарної медицини повинні привести до зниження цін для володарів домашніх тварин. Плату за рецепти (до цього часу складала до 30 ф. ст. за 1 рецепт) було відмінено терміном на 3 роки. У приймальнях ветеринарних клінік буде тепер обов’язковим інформувати про ціни на певні препарати. Такі зміни покращать існуючу цінову ситуацію на ринку ветеринарних послуг та товарів.

Уряд виділяє додаткове фінансування для вивчення стовбурних клітин.

В рамках Інвестиційної та регуляторної стратегії Великобританії протягом 2006-07 рр. 100 млн. ф.ст. буде виділено для розвитку засобів боротьби з пов’язаними захворюваннями, які на цей час не лікуються. Підтримку буде надано через фінансування діяльності дослідних центрів, клітинного депозитарію, Спільної британської фундації з стовбурних клітин та Ради медичних досліджень.

Перспективи мікрогенерації в рамках розвитку британської енергетики.

За очікуваннями урядових експертів значну частину енергетичних потреб, 30-40% вже у 2050 році можуть задовольняти сонячні панелі та інші малі енергогенеруючі пристрої. Такий розвиток зменшив би і атмосферні викиди на 15 відсотків на рік.

Збільшення замовлень на будівництво.

У січні-жовтні 2005 року відзначено 7-відсоткове зростання замовлень на будівництво поряд із показниками січня-грудня (!) 2004 року. У серпні-жовтні відносне збільшення склало 16 відсотків. Водночас, частка замовлень початку року є більшою за останні місяці (~2%).

Росія та Казахстан отримають від Великобританії понад 2 млн. ф.ст.

У Росія та Казахстан отримають від Великобританії 2.2 млн. ф.ст. у допомогу на декомісіювання ядерних реакторів та зменшення ризику ядерної проліферації. Гроші поступатимуть через Програму Міністерства торгівлі і промисловості Великобританії щодо ядерної спадщини країн колишнього СССР, включаючи 330 тис. ф.ст. для декомісіювання реактору в Актау (Казахстан), що в свою чергу гарантуватиме, що реактор не буде знов запущено для виробництва плутонія та, як слід, забезпечить протидію проліферації. Другим проектом, для якого надається фінансування (майже 1,9 млн. ф.ст.) є покращення фізичної безпеки московського НДІ ім. Карпова, який має значні обсяги ядерних та радіоактивних матеріалів.

Працівники задоволені жорсткими діями проти невиплат мінімальної зарплати.

Понад 12 тис. працівників з мінімальною заробітною платою святкуватимуть Різдво зі значними виплатами після розслідувань Податкової служби Великобританії (Her Majesty’s Revenue and Customs, HMRC). За період з 1 квітня по 31 жовтня поточного року HMRC провела розслідування 2409 справ і відшкодувала понад 1,7 млн. ф.ст. недоплачених компаніями більш ніж 12 тисячам працівників. На цей час встановлено мінімальну заробітну плату на наступному рівні:

- 5,05 ф. ст. на годину для людей, яким виповнилось 22 роки;

- 4,25 ф. ст. на годину (18-21 рік);

- 3,00 ф. ст. на годину (16-17 років).

Заступник Міністра торгівлі і промисловості з питань споживачів вносить зміни до функціонування ринку пошуку нерухомості

Заходи по стимулюванню конкуренції на £190-мільонному ринку пошуку нерухомості тепер занесені до Плану дій Уряду. Так, примусовим буде повне висвітлення компаніями-операторами ринку кошторису наданих клієнтам послуг після виконання замовлення, надання інформації про дії в рамках проведеного пошуку та чітко інформувати клієнта про покращену процедуру скарг.

Боротьба із піратством

Під час рейдів (спільна операція «Схід») в районі Уемблі (Wembley, UK) у листопаді п. р. нова багатостороння група по боротьбі з піратством захопила контрафактної продукції (в т. ч. DVD та CD) на суму понад 1,5 млн. ф.ст.

Відновлювальні джерела енергії – стан розвитку.

В рамках плану дій з забезпечення Великобританії «зеленою енергією» Міністерством торгівлі та промисловості Великобританії (DTI) відібрано десять найбільш вдалих проектів, які були розпочаті у 2005 році. Наявність обґрунтованих та інноваційних енергетичних проектів має на меті зменшення впливу парникового ефекту та підвищення ролі та застосування відновлюваних джерел енергії (до 2010 року урядом Великобританії заплановано отримання 10 відсотків всієї виробленої у електроенергії з відновлюваних джерел).

До переліку відібраних проектів входять наступні об’єкти:

1. Вітряна ферма на шельфі (Kentish Flats, басейн Темзи, розробка компанії Herne Bay (Elsam Engineering), вартість 105 млн. ф.ст., потужність 90 МВт – третя шельфова ферма, що збудована на британському шельфі.

2. Сонячна електростанція. Розробка компанії CIS Building, Manchester. Збудована у 1962 році як частина виробництва кооперативної страхової компанії, нещодавно реконструйована, зокрема, здійснено монтаж енергогенеруючих сонячних пластин на південній, східній та західній частинах будівлі. Фінансована DTI у рамках гранту Програми сонячної енергії, електростанція використовує найбільшу у Британії кількість сонячних пластин. Кінець реконструкції – січень 2006 року, проте офіційно відкрита Прем’єр–міністром у листопаді п. р.

3. Вітряна ферма на шельфі: Black Law A, Південний Ланкашир, Шотландія, компанія – власник Scottish Power, розроблена для забезпечення «зеленою енергією» 70 тисяч житлових помешкань, має 62 турбіни, потужність 143 мегават, на разі єдина велика у Британії вітряна ферма, що введена в експлуатацію.

4. Використання біомаси: Balcas' renewable energy plant – завод відновлювальної енергії, Enniskillan, Північна Ірландія. Робота цього об’єкту об’єднує в собі принцип використання пари та сили, завод виробляє революційно нові біоенергетичні капсули з дерева. Цей перший в світі об’єкт із застосуванням біомаси для виробництва відновлювального паливу, що використовує енергію створену згорянням відходів з деревини. Відкрито офіційно заступником Міністра торгівлі та промисловості з питань енергетики Малколм Вікс (Malcolm Wicks) у листопаді.

5. Використання мікрогенерації: Spen Valley Sports Centre, Liversedge, Північній Лідс, Західний Йоркшир. Проект розроблено радою учнів та студентів після консультацій із представниками місцевої громади. Проект успішно отримав грант DTI за програмою «Чисте небо», за що розробниками було отримано грошові кошти розміром у половину вартості 15 киловатної вітряної турбіни.

6. Використання сонячної енергії : Eden Centre, St Austell, Корнуол. The Eden Trust – відома біостанція, відвідання якої допомагає зрозуміти взаємовідносини між виробництвом, людством та ресурсами енергії. Будівництво та монтаж сонячних пластин також частково фінансувалося DTІ.

7. Шельфова вітряна ферма: Cefn Croes, nr Aberystwyth, Уельс, компанія власник - Falck Renewables. Найбільш потужна на час свого відкриття вітряна ферма Британії, відкрита у червні 2005 року. 39 турбін, потужністю 58 мегават, що може забезпечити електричною енергією 42 тисячі житлових будівель. Експлуатація цього об’єкту може «заощадити» 4 млн. тон вуглецевих викидів протягом своєї 25річної роботи.

8. Використання енергії морських хвиль: Wave buoy, Північний Корнуел, вартість 70 тис. фунтів стерлінгів, введена у експлуатацію компанією Renewable Energy Agency for the South West у лютому 2005 року на березі Атлантичного океану. Розроблена з метою використання енергії морських хвиль, як одна з трьох ферм, що будуть збудовані протягом трьох наступних років. Розглядається як частина національної енергетичної системи, що з’єднується через підводний кабель.

9. Використання сонячної енергії: East Hall, the Science Museum, Лондон. Музей науки у Лондоні – світовий виставковий центр для всіх видів наукових розробок та досліджень. Установка з акумуляції сонячної енергії була змонтована на даху Східного Залу (East Hall). Як і перші два з переліку об’єкти з використання сонячної енергії, частково фінансована DTI.

10. Використання мікро генерації: Nissan Motor Plant, Sunderland. Перший об’єкт з потужностей компанії Nissan у світі, вартістю 2 млн. фунтів стерлінгів, має 6 турбін, що виробляють щорічно 5 відсотків необхідної енергії для місцевості розміром 750 акрів.

Показники економічного розвитку Великобританії (за даними Казначейства Великобританії, HM Treasury, на 30 грудня 2005 року)

Показник

Період

Рівень

Динаміка

1. Забезпечення зростання ВВП

ВВП

3 квартал (05/04)

-

+1,70%

В т. ч. послуги

3 квартал (05/04)

-

+2,50%

Промислове виробництво

3 квартал (05/04)

-

- 1,30%

Обробна промисловість

3 квартал (05/04)

-

+ 0,10%

2. Ринок праці

Безробіття

Серпень - Жовтень (05/04)

1,49 млн. / 4,90%

+72 тис.

3. Інвестиції

Інвестиції в економіку

3 квартал (05/04)

-

+3,90%

Інвестиції в бізнес

3 квартал (05/04)

-

+1,2%

4. Інфляція

CPI – індекс споживчих цін

Листопад

2,10%

-

RPI – індекс роздрібних цін

Листопад

2,40%

-

RPIX – індекс роздрібних цін, що виключає іпотечні платежі

Листопад

2,30%

-

5. Платіжний баланс

Поточний рахунок

3 квартал

Дефіцит 10,2 млрд. ф. ст.

Торгівля товарами

3 квартал

Дефіцит 17,0 млрд. ф. ст.

Торгівля послугами

Вересень 05

Профіцит 2,9 млрд. ф. ст.

Експорт товарів

3 квартал (05/04)

-

+8,20%

Імпорт товарів

3 квартал (05/04)

-

+6,50%

6. Фінанси

Облікова ставка

4,50%

-

< >Грецька Республіка

< >< >< >< >Згідно з заявою турецького консорціуму, обраного для будівництва підводної частини газопроводу між Туреччиною та Грецією (лист ТЕМ від 02.12.2005 № 01-03/502), його будівництво буде повністю завершено у листопаді 2006 року. “12-місячний період будівництва (підводної ділянки під Мармарним морем) розпочався 15 листопада п. р.. Ми маємо завершити цю ділянку до 15 листопада 2006 року”, - заявив офіційний представник вищезгаданого консорціуму Oztas-Peker Is Partnership. У минулому офіційні представники заявляли, що очікують перші поставки газу між Туреччиною та Грецією на початку 2007 року.

Довідково. Греція та Туреччина у минулому році погодились побудувати 285-кілометровий газопровід вартістю у 300 млн. дол. США (254 млн. євро), який буде частиною амбіційного проекту транспортування газу з регіону Каспійського моря та Середнього Сходу до енергетично голодної Європи. Турецька державна трубопровідна компанія Botas оголосила окремі тендери на земельні та підводні труби після того, як попередній тендер було скасовано внаслідок заяв щодо корупції. Проектом передбачено, що з часом щорічні обсяги перекачки газу сягнуть 11 млрд. куб. метрів, зокрема, 3 млрд. куб. метрів – для Греції, а решта – для реекспорту до інших країн Європи.

У вересні п. р. місяці Італія та Греція підписали угоду вартістю у 950 млн. євро про подовження газопроводу з Греції до Італії. 200-кілометровий газопровід між узбережжями Італії та Греції буде побудовано спільним підприємством Posidon, яке утворено між компанією Едісон та грецькою газовою компанією Depa з інвестуванням у 350 млн. євро. Botas міг би приєднатись до цього підприємства пізніше. Решту 600 км газопроводу у Греції буде побудовано Depa з витратами у 600 млн. євро. Роботи на цій ділянці газопроводу мають розпочатись у 2007 році та закінчитись у 2010р.

Провідна іспанська енергетична компанія IBERDROLA заявила про наміри участі у тендерах грецького оператора розподілу електроенергії DESMHE щодо побудови двох електростанцій з загальним виробництвом енергії у 800 мегават. IBERDROLA планує розділити участь у зазначеному проекті зі своїм грецьким партнером – компанією ROKAS, яка має контрольні пакети у декількох будівельних підприємствах. Одночасно ROKAS, 34% акцій якої належить IBERDROLA, заявила про наміри побудувати електростанцію на вітряній енергії на Кіпрі. Одночасно дві зазначені компанії повідомили про тимчасове припинення подальшої розробки своїх проектів у Туреччині внаслідок несприятливої законодавчої кон’єктури ринку. Одночасно керівництво ROKAS повідомило, що вважає умови на ринках Південно-східної Європи на сьогодні загалом несприятливими для розвитку там своєї діяльності.

На думку ТЕМ, зазначене може негативно вплинути на результати розгляду ROKAS Group та іспанською корпорацією IBERDROLA проекту своєї участі в добудові Дністровської гідроакумуляційної станції (лист ТЕМ від 26.07.05 №01-04/337).

20,1 млрд. євро інвестиційних субсидій було надано Греції на період 2007-2013 років за результатами самміту ЄС у середині грудня п. р., що суттєво допоможе подальшому розвитку країни. Одночасно Греція отримуватиме 2,8 млрд. євро для допомоги фермерам. Обидва види допомоги визначені для Греції програмою CSF IV (Community Support Framework). Грецькі економісти вважають такий обсяг фінансової допомоги за програмою великим успіхом діючої влади, зважаючи на суттєве скорочення бюджету ЄС та приєднання до програми нових 8 країн, які вочевидь бідніші за Грецію. Одночасно за новими правилами отримання фінансової допомоги за програмою CSF IV, ці т. зв. ”інвестиційні субсидії” мають бути повернені країною за три роки після їх отримання від ЄС. Наразі для програми CSF IІІ цей термін складає два роки, внаслідок чого Греція втратила 500 млн. євро і може втратити ще 1 млрд.. Передбачається, що програма CSF IV буде орієнтована передусім на проведення реформ у сфері зайнятості та Програмі партнерства влади та бізнесу (лист ТЕМ від 26.07.05 №01-04/337).

З 12 по 19 грудня 2005 р. у Греції відбувся тиждень страйків, участь у яких взяли всі профспілки країни. Участь у страйках взяли як держслужбовці, так і працівники приватного сектору. Профспілки вимагають від уряду постійних трудових угод, підвищення зарплат та пенсій, покращення страхового забезпечення.

28.12.05 уряд країни оприлюднив нові ставки податків на продаж нерухомого майна, які покликані покращити доходну частину державного бюджету. Відтепер вартість кожного об’єкту нерухомості буде розраховуватись відповідно до нової методології, яка враховує сучасний рівень цін на ринку. В середньому зазначені ставки податків у 2006 році зростуть на 30% у порівнянні з діючими у 2005 році, зокрема, для Салонік вони піднимуться на 31%, а для престижних пляжних районів Афін – на 70%. Одночасно уряд запевнив, що встановлені ставки, які не підвищувались вже чотире роки, не будуть зростати протягом наступних трьох років. Таким чином, у 2006 році уряд очікує збільшити надходження від податків на продаж нерухомого майна двічі у порівнянні з 2005 роком, що, таким чином, сприятиме запланованому скороченню дефіциту держбюджету до 3% від розміру ВВП (лист ТЕМ від 03.02.05 № 01-03/30).

Довідково: рівень інфляції у грудні 2005 р. у відношенні до грудня 2004 року становив 3.4%.

< >< >< >< >< >< >Італійська Республіка

Протягом 2005 року продукція італійського виробництва продовжувала втрачати експортний потенціал, принаймні, доволі ємну частку ринку високо розвинутих країн (країни „великої вісімки”, OPEC тощо), що спричинено, переважно, слабкою пропозицією товарів з високою технологічною складовою.

За попередніми, офіційно оприлюдненими, даними Італійського інституту статистики (ISTAT) за 11 місяців 2005 році товарообіг Італії з країнами світу (за виключенням країн ЄС, з якими статистика буде оприлюднена 26.01.2006) склав 230,3 млрд. євро, у тому числі обсяги експорту становили 110,9 млрд. євро (зростання на 7,3%), а імпорту – 119,4 млрд. євро (зростання на 15,2%). Від’ємне значення сальдо торговельного балансу з цими країнами становило -8,3 млрд. євро, у той час коли за цей період 2004 році дефіцит становив 202 млн. євро. Тільки на ринку країн OPEC, Росії та Китаю, за 11 місяців 2005 року Італія “накопичила” дефіцит у розмірі 27,6 млрд. євро.

Аналізуючи товарну структуру необхідно відзначити зростання імпорту продукції, яка завжди вважалася експортним потенціалом держави. Так, імпорт меблів збільшився на 12,0% а виробів з текстилю – на 7,4%.

Основна причина, що призвела до втрати провідних ринків - різкий спад виробництва. Так, відповідно до даних ISTAT, за 10 міс. 2005 року падіння промислового виробництва становило 2,1%, а зростання цін виробників становило майже 4% у порівнянні з відповідним періодом минулого року. При цьому, найбільше зниження виробництва зареєстровано у секторах продукції „made in Italy”, а саме: виробництва шкіри та взуття (-9,6%), товарів легкої промисловості (-7,1%), виробництва меблів (-3,7%).

Італійська економіка завершує 2005 рік з найнижчими показниками зростання у порівнянні з іншими країнами ЄС. Так, зростання ВВП у ІІІ кв. 2005 р. становило 0,3% від показника попереднього кварталу 2005 року, а порівняно з відповідним періодом 2004 року зростання ВВП склало 0,1%. При цьому зростання ВВП економік основних торговельно-економічних партнерів Італії становило відповідно: США – 3,6%, Великобританія – 1,4%, Японія – 2,9%, Франція – 1,7%, Німеччина – 1,4%. Середнє значення цього показника по „Єврозоні” склало 1,6%.

Зростання споживчих цін за січень-листопад 2005 року склало 2,2%, при цьому найбільший вплив на зростання споживчих цін спричинило подорожчання алкогольних та неалкогольних виробів – на 7,6%, плати за комунальні послуги (вода, світло, газ) – на 4,7% та транспорту – 4,6%, подорожчали також банківські послуги на 9,2%. Натомість, відбулось зниження цін на ліки – 5,2%, на телефонний зв’язок – 1,3%, цукор - 0,7%, на 1% знизились ціни на макаронні вироби – один з основних продуктів споживання італійських сімей. Незмінними залишились ціни на поштові послуги.

Коментуючи ці показники, спостерігачі відзначають, що найбільше зростання відбулось в, так званих, „лібералізованих” галузях – газ, електроенергія і вода. Зростання цін в цих галузях найбільш негативно відбивається на бюджеті більшості італійських сімей і, відповідно, знижує їх купівельну спроможність. З цього приводу аналітики висловлюють занепокоєння і наголошують, що зниження купівельної спроможності сімей негативно впливає на внутрішній попит і, як результат – справляє негативний вплив на темпи розвитку національної економіки. Окремі фахівці у цьому зв’язку висловлюються за необхідність встановлення контролю за цінами і тарифами з боку держави, інакше, на їх думку, „.....90 % італійських сімей працюватимуть лише на збагачення окремих компаній-монополістів, а не на розвиток національної економіки”.

Проте, незважаючи на невтішні макроекономічні показники 2005 року та усупереч бюрократичним бар’єрам, підприємницька активність італійців не зменшується. Відповідно до даних Союзу регіональних торговельних палат Італії, у ІІІ кварталі 2005 року кількість компаній у регіональних реєстрах збільшилася на 24 тисячі (різниця між зареєстрованими і закритими компаніями). Найбільша кількість новостворених компаній припадає на будівельний сектор - 38% від загальної кількості, на сферу надання професійних послуг в області нерухомості, дослідницької діяльності та інформатики - 30%, на комерційну діяльність - 17% та на ресторанно-готельний сектор - 12%. У той же час, інші види комерційної діяльності поступово втрачають свою привабливість, зокрема, частка новостворених виробничих компаній склала менше 5%, а кількість сільськогосподарських компаній зовсім скоротилася, склавши менше 2%. Однак, в цілому тенденція до скорочення частки виробничої діяльності при одночасному збільшенні частки професійних послуг цілком відповідає загальноєвропейській тенденції.

Відомий італійський підприємець, екс-президент Конфедерації італійських промисловців (Confіndustrіa) Вітторіо Мерлоні називає Італію “королевою бюрократії” та приводить наступну статистику: „...в Італії, для того щоб розпочати займатися підприємницькою діяльністю, необхідно зробити 9 різних юридичних дій, що вимагає приблизно 13 робочих днів і коштує у середньому 3800 доларів. У Канаді на ті ж самі дії необхідно витратити 72 години, 221 долар і дві папки замість італійських дев'яти. У Данії бюрократичні перепони займають трохи більше часу, проте, започаткування компанії не коштує ні цента”. Відповідно до оцінки Організації по безпеці та співробітництву в Європі (ОБСЄ), в Італії індекс бюрократизації дорівнює 2,8 пунктам (по шкалі від 0 до 6). З 25 країн ЄС більш високі індекси мають тільки Угорщина і Польща.

Оцінюючи стан економіки країни, представники італійських профспілок відзначають, що для розв’язання нинішньої ситуації уряду країни необхідно вжити термінових заходів по ліквідації стримуючих факторів розвитку економіки. В першу чергу мова йде про необхідність здійснення заходів фіскального характеру для зниження податкового тиску на підприємства і фізичних осіб з метою „відродження віри суб’єктів національної економіки в можливість відновлення економічної спроможності країни”.

Відповідно до останніх оприлюднених офіційних даних італійської ISTAT товарообіг між Україною та Італією за січень-листопад 2005 року склав 2,856 млрд. євро, що на 13,0% більше відповідного показника 2004 року, у тому числі обсяги українського експорту склали 1,73 млрд. євро (зростання на 13,7%), а імпорту – 1,126 млрд. євро (зростання на 12,0%). Сальдо торговельного балансу за цей період, як і у попередні роки, є позитивним і складає 603,4 млн. євро.

Італійська ділова спільнота з увагою дивиться за розвитком українсько-російських переговорів стосовно постачання газу в Україну, поступово переймаючи сторону нашої держави у цьому процесі.

Так, провідне щоденне друковане видання Італії „Корр’єре делла сера” 27 грудня 2005 р. опублікувало статтю під назвою „Київ: Москва нас душить газом”, у якій йдеться про, так званий, „газовий конфлікт”, який нещодавно набув свого розвитку між Україною та Росією; автор досліджує позиції двох сторін цього конфлікту і подає власний аналіз ситуації, що склалася.

Зокрема, у статті наголошується, що конфліктна ситуація між двома країнами у „газовому питанні” останнім часом набуває все більшого напруження і „з усе більшою очевидністю виявляє риси політичного питання, з огляду на майбутні парламентські вибори, які пройдуть у Києві в березні наступного року”. У цьому зв’язку зазначається, що „погрози Москви припинити постачання газу в Україну з 1 січня наступного року, у випадку незгоди України заплатити п’ятикратну ціну, виглядають доволі реальними”.

У статті подається коротка історія конфлікту, причиною якого став „брутальний ультиматум „Газпрому” щодо збільшення платні за російський для України з 50 до 230 дол. США за тисячу кубометрів газу. „Київ зі свого боку готується до гідної відповіді і вже дає зрозуміти про конкретні кроки у відповідь, адже поставки відбуваються на основі угоди, дія якої закінчується у 2013 році”, - зазначає автор.

Аналізуючи подальший розвиток ситуації, автор передбачає, що „Україна може задіяти іншу сильну карту, пов’язану із транзитом російського газу українською територією, що складає основну частину газу, який споживають країни Західної Європи”. Як зазначається у статті, „Київ вже сьогодні замовив ціну у 2,50 дол. США за транзит тисячі кубометрів за кожні 100 км, в той час як Росія пропонує лише 1,75 доларів”. У цьому зв’язку висловлюється занепокоєння, що „у випадку, якщо „Газпром” „перекриє кран” постачання газу Україні, це може негативно вплинути на поставки газу до Європи”. Крім „транзитного питання”, на думку автора статті, Україна може знову відновити обговорення питання дислокації російського флоту на українській території.

Окрім цього, зазначає автор, Україна „розігрує карту” Туркменістану і проводить переговори щодо поставок туркменського газу на вигідних умовах в Україну. Відзначаючи перспективність таких переговорів, однак висловлюється припущення, що „основним проблемним питанням може стати той факт, що туркменський газ на шляху до України має пройти російською територією”.

Коментуючи українсько-російський газовий конфлікт, автор наводить слова Президента України В. А.Ющенка про те, що українська сторона підтримує ідею про лібералізацію ціни за газ і платні за транзит, однак вони повинні базуватись на розрахунках економічних, а не політичних”.

< >< >< >< >< >Литовська Республіка

Під час візиту Президента Литви В. Адамкуса в Україну, який відбувся на початку грудня 2005 року, Президент В. А.Ющенко подякував литовському колезі за його внесок у зміцнення ідей "нових демократій" у державах регіонів Балтійського, Чорного і Каспійського морів.

Під час зустрічі Президент В. Адамкус поздоровив Президента України із прийнятим Євросоюзом рішенням визнати Україну країною з ринковою економікою. У свою чергу, В. Ющенко подякував Литві за її позицію в ЄС у відношенні України і підкреслив, що визнання Європейського співтовариства є дуже важливим.

Під час зустрічі глави держав висловили переконання в тому, що ідеї, перераховані на форумі Співтовариства нових демократій, одержать успішний розвиток на зустрічі керівників країн регіонів Балтійського й Чорного морів, що відбудеться у Вільнюсі в травні 2006 року.

Президент В. Адамкус також одержав запрошення прибути в Київ у квітні 2006 року, щоб прийняти присуджену йому міжнародну премію "Людина року".

Німецький концерн з переробки ядерних відходів RWE Nukem обладнає комплекс із переробки твердих радіоактивних відходів Ігналінської АЕС (ІАЕС). Вартість проекту досягає 120 млн. євро (414,3 млн. литів). За словами віце-президента Європейського банку реконструкції і розвитку (ЄБРР) Фабріціо Саккоманні, договір RWE Nukem і ІАЕС - важливий для своєчасного завершення робіт із закриття станції. У такий спосіб завершилися процедури конкурсу, що тривав більше ніж два роки. В останньому етапі конкурсу брала участь ще одна компанія - італо-німецька Ansaldo Energija, яка була створена італійської Divisione Nucleare і німецької Bobcock Noell Nuclear.

Єврокомісія в 2004-2006 роках виділила на проекти закриття ІАЕС 319 млн. євро (1,101 млрд. литів), частина яких знаходиться на рахунку Міжнародного фонду виведення з експлуатації ІАЕС в ЄБРР. Перший реактор ІАЕС був зупинений 31 грудня 2004 року на виконання зобов'язань Литви перед ЄС. У договорі про вступ Литви в ЄС передбачається, що станція буде цілком виведена з експлуатації в 2009 році. У 2005 році ІАЕС виробила близько 70% усієї необхідної Литві електроенергії.

Рішення про будівництво нової АЕС Литва повинна прийняти в найближчий час, а на державні інвестиції у цей проект на першій стадії знадобиться приблизно 350 млн. євро. "Протягом нинішнього року потрібно сформулювати чітке рішення про те, що ми будемо будувати і хто міг би стати інвесторами та почати переговори", - заявив на прес-конференції міністр господарства Литви К. Даукшис. На його думку, урядові має належати як мінімум 30% акцій нової АЕС вартістю приблизно 3 млрд. євро (як перший внесок потрібно буде внести третину своєї частки), а іншими співвласниками могли б бути енергетичні компанії Естонії і Латвії, а також інші інвестори.

"Ми відносимося до цієї АЕС не як до комерційного об'єкта, а як до об'єкта, що забезпечує енергетичну безпеку Литви", - відзначив К. Даукшис.

К. Даукшис наголосив, що при розгляді ідеї про будівництво нової АЕС одночасно потрібно домовлятися з Брюсселем про продовження експлуатації другого реактора ІАЕС на період до будівництва нового реактора. З іншого боку, він визнав, що такі переговори будуть важкими при невисокій імовірності домовитися.

З метою підготовки литовського уряду до початку активних переговорів із концерном Юкос щодо купівлі-продажу акцій литовського нафтоконцерну Mazeikiu nafta (MN) Міністерство господарства Литви уже вибрало британських юристів, що будуть консультувати Литву в цьому процесі. Це лондонська адвокатська контора DLA Piper Rudnick Gray Cary, договір із нею буде підписаний найближчим часом.

Договори між Юкосом і урядом Литви від 2002 року про інвестиції у MN передбачають, що суперечки сторін вирішуються на підставі англійського права.

Єдиний у країнах Балтії нафтоконцерн Mazeikiu nafta (MN) як і раніше зберігає за собою домінуючі позиції на литовському ринку пального. У січні-вересні нинішнього року в Литві було реалізовано близько 1,96 млн. тонн нафтопродуктів, із них близько 91% склала продукція MN. Цього року в литовському нафтовому секторі діяло близько 370 підприємств, що продавали нафтопродукти на 830-ти автозаправних станціях. На виконання положень директив ЄС цього року у Литві були накопичені запаси світлих нафтопродуктів у розрахунку на 31 день середнього рівня споживання.

Термінал литовської промислової групи Achemos grupe може стати серйозним суперником державної компанії Klaipedos nafta, у якої у Клайпедському порту поки не було конкурентів. У січні 2006 року термінал, у який Achemos grupe разом із партнерами вже інвестувала близько 130 млн. литів, планує прийняти перший танкер великої місткості. У північній частині Клайпедського морського порту побудовані 17 нових сховищ. Навесні, коли завершаться будівельні роботи другої черги, сучасний навантажувальний комплекс буде готовий до роботи на повну потужність. До причалу термінала, що складе 250 метрів довжиною та 14 метрів глибиною зможуть швартуватися судна типу Panamax. Achemos grupe належить 51% акцій нового термінала.

За попередніми даними Департаменту статистики Литви у січні-листопаді 2005 року було експортовано товарів на 29,732 млрд. литів (близько 8,618 млрд. євро), а в Литву імпортовано на 38,86 млрд. литів (приблизно 8,290 млрд. євро).

Обсяги литовського експорту за 11 місяців 2005 року в порівнянні з таким само періодом 2004 року зросли на 27,2%, обсяги імпорту - на 24,5%.

Дефіцит зовнішньої торгівлі Литви в січні-листопаді 2005 року склав 9,128 млрд. литів або на 16,4% більше, ніж за аналогічний період 2004 року.

Однак, у зв'язку зі зміною джерела даних, у силу методологічних і організаційних розходжень ці дані не цілком підлягають порівнянню з даними зовнішньої торгівлі, оприлюдненими до 1 травня 2004 року.

У листопаді 2005 року в порівнянні з листопадом 2004 року обсяги експорту зросли на 36,2%, імпорту - на 32,3%, а за місяць (листопад у порівнянні з жовтнем) обсяги литовського експорту збільшилися на 3,4%, обсяги імпорту на 3,6%.

Найбільші обсяги литовського експорту в січні-листопаді 2005 року довелися на Росію (10,4% всього експорту), на Латвію (10,2%), на Німеччину (9,4%) і на Францію (7,2%), переважав імпорт із Росії (28%), Німеччини (15,3%), Польщі (8,3%) і Латвії (3,9%).

Експорт у країни ЄС склав 65,8% всього литовського експорту, імпорт із ЄС - 58,9%, на країни СНД довелося 17,6% експорту і 31,5% імпорту.

Ціни на споживчі товари і послуги в Литві в 2005 році зросли на 3,0%.

У грудні 2005 року ціни в Литві зросли на 0,1%. Середньорічна інфляція в 2005 році склала 2,7%, а її рівень переважно був обумовлений подорожчанням товарів і послуг транспортної групи, а також ростом цін у групі товарів і послуг, пов'язаних з житлом, водопостачанням та енергоресурсами.

Рівень безробіття в Литві в листопаді 2005 року склав 3,9%. Аналогічним він був у листопаді 2004 року й у жовтні 2005 року. Литовська біржа праці повідомила, що на 1 грудня 2005 року було зареєстровано 81,6 тис. безробітних або на 0,7% (562 осіб) менше, ніж місяць тому, і на 33% (40,1 тис.) менше, ніж рік тому. У 2004 році рівень безробіття в Литві склав 6,9%.

< >< >< >< >< >< >< >Сербія і Чорногорія

Міністерство фінансів підготувало зміни до Закону про державний борг, який передбачає початок виплати старого боргу із середини 2006 р. до кінця 2008 р. Планується, що зазначені зміни будуть прийняті парламентом країни найближчим часом.

Проект бюджету на 2006 р. передбачає профіцит у розмірі 39,2 млрд. динарів, що становить 2,3% від ВВП. Це, на думку сербських експертів, певною мірою дозволить забезпечити макроекономічну стабільність країни. Державні витрати планується знизити на 1,3% від ВВП. Передбачається також, що фонд Міністерства охорони здоров'я за рахунок скорочення втричі числа працівників вперше буде мати профіцитний бюджет.

На думку керуючого Національним Банком РС Р. Єлашича, прийняття бюджету повинно у певній мірі вплинути на рівень витрат, тому що профіцит бюджету у значній мірі сформовано за рахунок збільшення доходів, а не зниження витрат, що негативно відображається на рівні інфляції. На відміну від країн з розвинутою економікою, де збільшення обсягів споживання свідчить про зростання обсягів виробництва, у СіЧ збільшення числа споживчих кредитів свідчить не про промислове зростання, а збільшення обсягів імпорту.

30 листопада ц. р. працівники державної компанії Нафтова індустрія Сербії (НІС) провели одногодинну акцію протесту, у ході якої було заблоковано роботу основних нафтопереробних підприємств та головних автозаправочних станцій. Рішення про проведення акції було прийнято Федерацією профспілок державних підприємств Сербії, до якої, окрім НІС, входять профспілки Пошти, Електродистрибуції та Телефонної компанії „Телеком”. Причиною протесту є невдоволення працівників зазначених державних компаній рішенням уряду щодо порядку приватизації цих підприємств. Основне зауваження викликає розподіл безкоштовних акцій між працівниками, які після завершення приватизації стануть повноправними співвласниками цих компаній. Зокрема, рішення уряду передбачає розподіл акцій між малими акціонерами після продажі основного пакету акцій, у той час як профспілки вимагають провести такий розподіл ще до початку приватизаційного процесу. Це пояснюється тим, що після покупки основного пакету ціна решти акцій, що знаходиться у власності малих акціонерів значно впаде у ціні.

На думку експертів Інституту ринкових досліджень Республіки Сербія, швидке прийняття, під тиском МВФ, бюджету країни на 2006 р. було спрямовано, насамперед, на вирішення завдання по списанню боргу Паризькому клубу. Однак за оцінками фахівців окремі позиції, зазначені у бюджеті, вже зараз викликають сумнів. Зокрема, запланований на наступний рік рівень інфляції в розмірі 9,3% з самого початку вважають малоймовірним. З огляду на намічене на кінець грудня ц. р. підвищення вартості комунальних послуг на 15%, сукупний рівень росту інфляції збільшиться до 1,5%. Цей показник, ймовірно, збережеться і на початку наступного року. Однак, за розрахунками експертів, для того, щоб втримати рівень інфляції в межах 9,3% темп її росту не повинний перевищувати 0,5%. Перевіркою антиінфляційної політики уряду РС буде і його здатність утримати бюджет у твердих рамках. Заплановані бюджетні витрати зменшені майже на 2% від ВВП, що складає 40 млрд. динарів. Зробити це уряд буде спроможний тільки у випадку, якщо зможе уникнути його перебалансування протягом 2006 р. Крім цього, за оцінками спеціалістів, існує також вірогідність виникнення проблеми з дохідною частиною бюджету, де дефіцит може скласти близько 1,2 млрд. динарів.

Товарообіг Сербії в січні-жовтні ц. р. склав 12,8 млрд. дол. США, що на 12,3% більше в порівнянні з тим же періодом 2004 р. Зовнішньоторговельний дефіцит за 10 місяців поточного року склав 4,86 млрд. дол. США, що на 10% менше в порівнянні з аналогічним періодом минулого року. Експорт РС склав 3,66 млрд. дол. США, що на 35,3% більше торішнього показника. Імпорт збільшився на 4,6% і склав 8,52 млрд. дол. США. Покриття імпорту експортом збільшилося і склало 42,9%, у порівнянні з 33,2% у минулому році. У структурі експорту переважали сировина і напівфабрикати, що склали 66,8%, товари широкого вжитку - 27,9% і устаткування - 5,3%. Основними споживачами цієї продукції були БіГ, Італія та Німеччина. Більше всього в цей період Сербія імпортувала продукції з РФ, Німеччини та Італії, серед якої переважали сировина - 62,4%, товари широкого вжитку - 21,2% і обладнання - 16,4%. Найбільший позитивний баланс у розмірі 354 млн. дол. США Сербія має в торгівлі з БіГ, а найбільше від’ємне сальдо - із РФ.

Сукупне зростання рівня роздрібних цін у РС у листопаді стосовно жовтня склав 1,2%, а по відношенню до грудня минулого року рівень цін піднявся більш, ніж на 15,2%. Споживчі витрати в листопаді у порівнянні з минулим місяцем виросли в середньому на 1,3%, а стосовно грудня 2004 р. на 15,2%, рівень цін на сільськогосподарську продукцію (фрукти, овочі, риба) зріс на 4,8%, ціни на продукцію харчової промисловості зросли на 1,3%. Подорожчали м'ясні вироби, перероблені і консервовані овочі, олія і кондитерські вироби, ціни на напої зросли на 0,9%.У листопаді відзначено ріст цін на одяг, взуття, засоби гігієни й автомобілі. Вартість послуг зросла на 1,5%. У листопаді рівень інфляції склав 18%.

Восени 2005 р. посівна в РС проводилась на площі більш 700 тис. га. Пшеницею засіяно близько 500 тис. га, що на 50 тис. менше, ніж торік. За словами Заступника міністра сільського господарства Г. Живкова, субвенції за складування зернових зможуть одержати тільки зареєстровані господарства, число яких не перевищує в РС 20% від загальної кількості. На його думку, зниження площ посівів пшениці в РС лобіюється імпортерами зерна, що відповідає їх інтересам.

З 5.12.05 р. громадяни Сербії можуть увозити через кордон бувші у використанні автомобілі без обмеження щодо терміну їх випуску, якщо вони відповідають вимогам введеного в 1999 р. стандарту „ЄВРО – 3”. Уряд РС прийняв рішення про умови поставок цукру в ЄС, яким передбачено експорт цукру і виробів з нього в розмірі 180 тис. тонн за ціною 550 євро за 1 т.

Російська офшорна компанія „Соломон ентерпрайзис” 01.12.05 р. офіційно придбала у Чорногорії „Комбінат Алюмінію Подгориця” (КАП), частка якого у формуванні сукупного експорту республіки становить 80%.

За словами нового Президента Ради директорів Я. Іцкова, новими власниками підприємства буде виплачений борг кредиторам у розмірі близько 90 млн. дол. США.

Геологічні роботи з дослідження родовища міді і золота „Црні Врх” у районі м. Бор планується почати в першому кварталі 2006 р. Геологічні дослідження буде здійснювати канадська компанія „Данді-Прешиз металз”, яка виграла тендер на їх проведення. Роботи почнуться відразу після підписання договору компанії із сербським урядом. За оцінками канадських фахівців, Сербія має гарний геологічний потенціал. За півтора року роботи в Сербії компанія інвестувала 2,4 млн. дол. США. Вона також зацікавлена у приватизації мідного рудника „Бор”.

За оцінками фахівців, виробництво сільськогосподарської продукції в Сербії за результатами 2005 р. буде на 4% нижче, ніж у 2004 р., що, ймовірно, переорієнтує ринок на імпорт цієї продукції і, відповідно, вплине на її вартість. За даними Інституту ринкових досліджень Сербії, врожай пшениці в поточному році на 27% нижче торішнього показника, обсяг врожаю соняшника знизився в порівнянні з 2004 р. на 18,7%, а фруктів майже на 50%. Крім цього, відзначається зменшення поголів'я худоби. Зростання рівня виробництва сільськогосподарської продукції у 2004 р. складало 19,5%. Вирішальним фактором зниження обсягів сільськогосподарського виробництва у Сербії в 2005 р. є невирішене питання про закупівельні ціни, які нижче торішніх, і оцінюються виробниками як нереальні.

З позики ЄБРР Сербії на 2004-2006 рр. у розмірі 76 млн. євро у 2005 р. витрачено 45,5 млн. євро на прокладку 298 км. асфальтованих доріг. З кредиту Європейського інвестиційного банку у розмірі 95 млн. євро, виділених на аналогічний період, витрачено 55,4 млн. євро на будівництво 252 км. автодоріг.

Уряд Сербії 5.12.05 ініціював тендер на вибір стратегічного радника для приватизації державної компанії „Електропривреда Србіе” (ЕПС). Тендер готується у співробітництві з Всесвітнім Банком і ЄБРР. Від стратегічного радника очікується пропозиція про концепцію подальшого розвитку ЕПС шляхом реструктуризації, а також обсягів інвестування для визначення найбільш придатної моделі розвитку підприємства.

Сербія має намір на початку 2006 р. запросити кредит у Світового Банку на будівництво частини автомагістралей Ніш-Софія та Лесковац-Македонський кордон. Міністерством капітальних інвестицій РС підготовлений відповідний запит. За словами міністра фінансів РС М. Динкича, у 2006 р. Сербія може змагатися з іншими країнами за одержання кредиту від СБ, тому що державний борг країни повинний знизитися на 50%, що обумовлено двома причинами. По-перше, за рахунок передбачуваного списання 700 млн. дол. США боргу Паризькому клубу кредиторів по закінченню трирічної угоди з МВФ. По-друге, планується, що в наступному році борг Косово і Метохії в розмірі 1,2 млрд. дол. США не буде знаходитися в обслуговуванні Сербії.

Харчові продукти у СіЧ за 11 місяців 2005 р. подорожчали на 28,5%, енергоносії на 27%, послуги на 18,1%, квартплата на 23,7%, а транспорт на 14,7%. Запланований на 2005 р. рівень інфляції в розмірі 9,6%, виявився нереальним. Для придбання середнього споживчого кошика необхідно 1,2 середні зарплати. Разом з тим, керівництво країни стверджує, що пріоритетним завданням у поточному році було зниження дефіциту по поточних рахунках з 15,6% до 10% ВВП і зміцнення ділового клімату, у той час як рішення проблеми росту інфляції віднесене на 2006 р.

Зовнішній борг Сербії складає на жовтень 2005 р. 14,8 млрд. дол. США, що означає його щомісячне збільшення майже на 200 млн. дол. США. За оцінками експертів, на кінець року борг складе близько 15 млрд. дол. США. Занепокоєння фахівців викликає те, що Сербія протягом 2005 р. взяла ще близько 1,8 млрд. дол. нових кредитів (коротко-, середньо - і довгострокових), що на 442 млн. дол. США більше, ніж за десять місяців минулого року. Для вирішення проблеми виплати частини поточних зовнішніх боргів необхідно збільшити продуктивність сербської промисловості, забезпечити стабільне зростання ВВП і збільшувати обсяг експорту не менш як на 16% у рік. У противному випадку, у 2007 р., коли підходить термін виплат по зовнішніх кредитах, розмір яких перевищує 1 млрд. дол. США, країна може виявитися в борговій кризі.

За словами заступника міністра фінансів РС Г. Анджелича, уряд країни в даний час розглядає проект Закону про зміни і доповнення Закону про ринок цінних паперів і інших фінансових інструментів і проект Закону про створення акціонерних товариств. Зміни і доповнення Закону про ринок цінних паперів погоджені з Директивами ЄС та міжнародними стандартами. Основна його мета - упорядкування умов і подачі пропозицій про створення акціонерних товариств, прав і обов'язків учасників з метою захисту дрібних акціонерів.

Рада іноземних інвесторів (РІІ) у СіЧ обрала керівництво на наступні два роки. Очолив його колишній президент РІІ представник „Прайсвотерхаус Куперс” Майк Ахерн. Віце-президентом обраний голова представництва у РС Керуючого Ради банку „Сосьете Женераль” Горан Питич. До ради РІІ ввійшли представники „ХВБ банку”, „Раффайзен Банку”, компанії „Хенкель”, видання „Політика” та ін.

На думку сербських експертів, у ході підготовки переговорів про статус Автономного краю Косово і Метохія все більш рельєфно виділяються проблеми економічного характеру. Насамперед, це стосується вимог про повернення майна Сербії і Сербської православної церкви. Рішення цього питання ускладнюється відсутністю більш-менш визначеного розрахунку їхньої вартості. За даними, зробленим ще Міністерством фінансів Союзної Республіки Югославії, Сербія за останні 30 років вклала в розвиток цього краю близько 17 млрд. дол. США. За останні шість років перебування Косово і Метохії під міжнародним протекторатом спроби Белграда захистити свої економічні інтереси в цьому регіоні не принесли результатів. Передбачається, що цим питанням на майбутніх переговорах буде займатися окрема комісія. Однак уже в даний час продаж громадської власності країни, розташованої на території південного автономного краю, УНМІК здійснює через Косовске довірче агентство (КАП). Так, за інформацією сербського Координаційного Центру по південному автономному краю, у ході проведення 10 тендерів продано 145 підприємств на загальну суму близько 148 млн. євро. Продаж об'єктів здійснювався за ціною набагато нижче їхньої реальної вартості й без урахування того, що багато цих об'єктів знаходяться у власності підприємств, банків та різних фондів з центральної Сербії, АК Воєводини та Чорногорії. При цьому покупцями були переважно албанці.

Уряд Республіки Сербія прийняв рішення про те, щоб запросити у МВФ дозвіл на продовження терміну закінчення останньої, шостої ревізії розширеної угоди про кредитування до 28.02.06 р. За словами Міністра промисловості і приватизації РС П. Бубало, таке рішення прийняте з технічних причин, тому що очікується забезпечення профіциту бюджету та обрання приватизаційного радника державної компанії „Нафтова індустрія Сербії” (умови МВФ). Крім цього, парламент країни має прийняти зміни до закону про державний борг у зв'язку з виплатою боргу пенсіонерам. На початку 2006 р. року Рада директорів МВФ має прийняти рішення щодо закінчення терміну зазначеної угоди. Після цього, у відносинах країни з МВФ виникне пауза, яка буде продовжуватися доти, поки не проясняться деякі питання політичного характеру, зокрема, вирішення проблеми статусу Автономного краю Косово і Метохії та результати референдуму про незалежність у Чорногорії. Після чого для МВФ буде зрозуміло з ким укладати новий договір. На думку сербських фахівців, подальші відносини з МВФ будуть будуватися без додаткових фінансових позик, на основі проведення експертами Фонду контролю макроекономічної ситуації в країні й ефективності проведення урядом монетарної політики.