Сегодня: 27 | 04 | 2024

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2006

< >

МІНІСТЕРСТВО ЕКОНОМІКИ ТА

З ПИТАНЬ ЄВРОПЕЙСЬКОЇ ІНТЕГРАЦІЇ УКРАЇНИ

ДЕРЖЗОВНІШІНФОРМ

Грудень

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2006

К Р А І Н И С Н Д Т А Б А Л Т І Ї........................................................................................ 3

Грузія.......................................................................................................................................... 3

Російська Федерація................................................................................................................. 4

Республіка Казахстан............................................................................................................... 6

Республіка Молдова................................................................................................................. 9

Республіка Узбекистан.......................................................................................................... 13

Є В Р О П А................................................................................................................................. 14

Республіка Австрія................................................................................................................. 14

Албанська Республіка............................................................................................................ 15

Велика Британія..................................................................................................................... 15

Грецька Республіка................................................................................................................ 18

Італійська Республіка............................................................................................................ 19

Литовська Республіка............................................................................................................ 21

Сербія і Чорногорія................................................................................................................. 22

Словацька Республіка........................................................................................................... 26

Румунія..................................................................................................................................... 29

Чеська Республіка.................................................................................................................. 31

Угорська Республіка.............................................................................................................. 32

Федеративна Республіка Німеччина.................................................................................... 33

Б Л И З Ь К И Й С Х І Д......................................................................................................... 36

Кувейт...................................................................................................................................... 36

Об’єднані Арабські Емірати.................................................................................................. 37

Турецька Республіка.............................................................................................................. 39

А З І Я........................................................................................................................................... 41

Республіка Індія...................................................................................................................... 41

Китайська Народна Республіка........................................................................................... 42

П І В Н І Ч Н А Й Ц Е Н Т Р А Л Ь Н А А М Е Р И К А................................................. 49

США......................................................................................................................................... 49

Л А Т И Н С Ь К А А М Е Р И К А.......................................................................................... 50

Бразилія.................................................................................................................................... 50

А Ф Р И К А................................................................................................................................. 51

Алжир....................................................................................................................................... 51


< >К Р А І Н И С Н Д Т А Б А Л Т І Ї

< >< >< >< >< >Грузія

За словами Президента Грузії М. Саакашвілі, 2006 році до Грузії очікуються інвестиції в обсязі 800 мільйонів EUR. Серед основних напрямків інвестування Президент Грузії виділив - будівництво дорожньої і готельної інфраструктури.

20 грудня 2005 р. Парламент Грузії, 162 голосами «за» при 20 – «проти», затвердив Державний Бюджет на 2006г. Доходи і гранти Держбюджету-2006 визначені на рівні 3.07 мільярди ларі, витрати – 3.28 мільярдів лірі.

Із слів заступника голови російського Газпрому Олександра Рязанова, «всі країни Закавказзя отримуватимуть російський газ за єдиною ціною» – $110 за 1,000 кубометрів. Про це Рязанов, заявив на брифінгу у Державній канцелярії Грузії 19 грудня 2005г. після закінчення зустрічі з Прем'єр-міністром Грузії Зурабом Ногаїделі.

Державний міністр Грузії Каха Бендукидзе вважає, що магістральний газопровід, який проходить через Грузію з РФ до Вірменії, може бути проданий Росії за приємну для Грузії ціну. В той же час, з боку Газпрому, знов підтвердили прагнення придбати газопровід, поки було виказане тільки «загальне бажання» без конкретизації термінів і ціни.

За даними Transparency International, Грузія займає 130-е місце з індексу сприйняття корупції, який склав 2.3. Індекс, який відображає сприйняття корупції підприємцями і аналітиками, визначається в межах від 10 (корупція практично відсутня) до 0 (дуже високий рівень корупції).

За інформацією ТОВ Залізниця Грузії, в 2006 році планується оновлення інфраструктури і зростання вантажопотоку, що повинне дозволити отримати доходи в 286 мільйонів ларі. Орієнтовно, цей показник на 10 мільйонів ларі перевищить обсяги поточного року.

За інформацією ТОВ Залізниця Грузії, 60% перевезених залізницею вантажів припадає на нафту і нафтопродукти. За 11 місяців поточного року перевезено 10.3 мільйонів т. нафти і нафтопродуктів, що на 25% перевищує показники за весь 2004 роки.

В цілому залізницею за січень-листопад було перевезено 17.1 мільйони т. вантажів, що на 17% перевищило прогнозні параметри і на 21% показники 2004 року.

В Тбілісі при фінансовій підтримці ОБСЄ відкрився центр Орхусської Конвенції, в якому можна буде знайомитися з інформацією у сфері охорони навколишнього середовища. Подібні центри діють практично на всьому просторі СНД.

В рамках виділених ЄС 3 мільйонів EUR в регіонах Квемо Картлі і Самцхе-Джавахеті будуть здійснені пілот-проекти, направлені на подолання бідності. Сума буде поділена між регіонами порівну.

Парламент Грузії вирішив відкласти на майбутній рік розгляд проект нового Митного кодексу, який планувалося прийняти ще у 2005р.

Кодекс буде розглянутий в ході весняної сесії і, відповідно, набуде чинності не з 1 січня 2006 року (як спочатку передбачалося), а з 1 січня 2007 року.

В Грузії знов розглядається можливість будівництва ТЕЦ в Ткібулі.

Розмови про можливість будівництва працюючої на вугіллі ТЕЦ в Ткібулі велися ще з кінця 1990-х років, проте проект так і не був реалізований. В даний час, Міністерство енергетики Грузії знов підіймає питання про будівництво ТЕЦ потужністю 200-250 мВт.

Парламент Грузії ратифікував рамкову Конвенцію проти тютюну, прийняту Всесвітньою Організацією Охорони здоров'я. Затверджені також зміни до Законів Грузії «Про контроль тютюну» і «Про рекламу», підготовлені Міністерством охорони здоров'я, соцзабезпечення і праці Грузії.

Представники австрійської фірми Schirnhofer провели в м. Мцхета презентацію проекту будівництва заводу з переробки м'яса. Вартість заводу, який планується побудувати за півтора року складе 14 мільйонів EUR.

За повідомленням Міністерства економічного розвитку Грузії, ухвалено рішення про початок приватизації енергетичних об'єктів малих ГЕС. Інвесторам буде запропоновано 5 малих ГЕС, в їх числі АцГЕС, Чхороцька ГЕС і ін.

Комітет із галузевої економіки Парламенту Грузії, обговорив зміни до Закону Грузії «Про автомобільний транспорт» та не підтримав ануляцію дозволів на автомобільні перевезення через територію Грузію для іноземних перевізників. Ці зміни планувалося внести на розгляд засідання Парламенту до кінця 2005р.

За інформацією Міністерства сільського господарства і продовольства Грузії, обсяг конкурсних грантів на впровадження і розповсюдження інновацій у фермерських господарствах складе $1 мільйон. Гранти будуть видані у 2006 році, термін подачі заявок закінчується 10 січня 2006р.

Також, за інформацією Міністерства сільського господарства і продовольства Грузії, до кінця 2005р. Грузія збере 100,000 т цитрусових, що в 2.5 рази перевищить аналогічні торішні показники (38,200 т). Починаючи з 2000 року, урожай цитрусових в Грузії складав в межах 40,000-60,000 т.

ТОВ Energy&Industry Complex (Грузія) повністю покрило вартість активів АТ Руставській Металургійний Комбінат і його дочірньої структури – цеху з виробництва арматури. Вартість активів, які ТОВ придбало у жовтні 2005 року, складає $20,05 мільйонів.

За заявами іноземних експертів на семінарі, який проходив у Національному Банку Грузії, процентні ставки за кредитами грузинських комерційних банків, складали від 18 до 24% на рік, є досить високими (наприклад, у Канаді дані ставки складають в середньому 4.5-5%).

Законопроект «Про мікрофінансові організації», підготовлений Національним Банком Грузії, обговорено у Фінансово-бюджетному комітеті і буде винесено на розгляд Парламенту Грузії.

Згідно законопроекту, статутний капітал мікрофінансових організацій повинен складати не менше 250,000 ларі, а обсяг видаваного кредиту не повинен перевищувати 30,000 ларі.

Грузія представила країнам-членам GUAM (Грузія, Україна, Азербайджан і Молдова) проект Національного плану заходів в митній сфері. Даний документ розрахований на 5 років.

За інформацією Митного департаменту Мінфіну Грузії, в 2006 році планується створення сайту Митного департаменту, за допомогою якого імпортери зможуть заповнювати митні декларації у електронній формі. На цю ціль буде направлені митному відомству кошти USAID у обсязі $4.5 мільйонів.

Експерти Організації сільського господарства і продовольства (FAO) рекомендують Грузії приєднатися до Мадридської угоди про санкції за помилкові і неправильні позначення походження товарів. Цей документ, разом з Лісабонською угодою про захист вказівок місця походження виробів і їх міжнародну реєстрацію, до якого Грузія вже приєдналася, дозволять ефективно забезпечити захист грузинських вин від фальсифікації на міжнародних ринках.

Експерти Єврокомісії і Німецького товариства технічної допомоги (GTZ) радять грузинським виноробам освоювати нові ринки і перенести акцент з країн СНД на Європу. Про це йшлося під час брифінгу у Представництві Єврокомісії на презентації підсумків дослідження дистрибуції грузинських вин у Німеччині.

Офіційний курс національної валюти Грузії, встановлений Національним банком Грузії на 3 січня 2006р. був за 1 дол. США = 1,7980 ларі (1,7980 GEL/$1), за 10 українських гривен = 3,5728 ларі.

< >< >< >< >< >Російська Федерація

< >< >За оцінкою Мінекономрозвитку, темп росту ВВП у листопаді до відповідного періоду 2004 року склав 7.5% проти 6.7% у жовтні; з виключенням сезонного і календарного факторів ріст збільшився з 0.3% у жовтні до 0.4% у листопаді. Позначилося, насамперед, більш інтенсивне підвищення інвестиційної активності і прискорення зростання виробництва в промисловості. У цілому за січень-листопад ВВП збільшився відносно рівня 11 місяців 2004 р. на 6.3 відсотка.

Інтенсифікувалося розширення інвестиційного попиту. Інвестиції в основний капітал з виключенням сезонності збільшилися в листопаді на 1.7% проти 0.7% у жовтні і 0.9% у середньому за місяць у III кварталі. У цілому за 11 місяців інвестиції в основний капітал виросли до відповідного періоду попереднього року на 10.2% у порівнянні з 11.1% за січень-листопад 2004 р., причому відставання поступово скорочується. Про підвищення інвестиційної активності в останні місяці говорить і динаміка кредитів банківської системи нефінансовим організаціям: якщо за січень-вересень їхній обсяг виріс на 19.5% (проти 25.8% за відповідний період 2004 року), то за січень-жовтень – на 23.4% (26.7 відсотка).

Високі темпи росту зберігає динаміка споживчого попиту: оборот роздрібної торгівлі збільшився в січні-листопаді на 11.8%, платні послуги населенню – на 7.2%, що близько до показників росту роком раніше. Підтримка високої динаміки споживання товарів і послуг при уповільненні темпів зростання реальних доходів населення базується на могутній підтримці з боку споживчого кредиту: за січень-жовтень обсяг кредитів, наданих фізичним особам, збільшився на 67.7%; частка зазначених кредитів в активах банківського сектора склала на 1 листопада 11.5% (на 1 січня – 8.6%), а в загальній сумі кредитів, виданих банківським сектором, – 17.4% (на початок року – 13.9 відсотка).

При високій динаміці вартісних обсягів експорту, обумовлених збереженням виняткової цінової кон'юнктури, ріст фізичних обсягів експорту товарів продовжує сповільнюватися: за січень-жовтень до відповідного періоду попереднього року – на 3.7% проти 10.3% за січень-жовтень 2004 р. Вирішальним фактором уповільнення є скорочення абсолютних обсягів експорту нафти: за січень-листопад – на 2.1%, насамперед, через зниження привабливості експорту нафти залізничним транспортом в умовах росту тарифів.

Імпорт товарів, навпроти, характеризується високими темпами росту фізичних обсягів: за січень-жовтень до відповідного періоду 2004 року – на 22.9%, при більш скромній динаміці цін (ріст на 5.7%). Триваюче масштабне розширення імпорту обумовлене високою динамікою доходів населення і підприємств при значному реальному зміцненні рубля: за 11 місяців за ефективним курсом – більш ніж на 10%. Хоча зміцнення рубля сприяє істотному росту імпорту устаткування і товарів проміжного призначення, що має позитивні наслідки в середньо - і довгостроковій перспективі, у короткостроковому плані відбувається зниження конкурентноздатності обробних галузей, особливо автомобілебудування.

У листопаді відбулося прискорення зростання промислового виробництва під впливом інвестиційного попиту, що прискорюється, при збереженні стійкого розширення споживчого попиту. З виключенням сезонного і календарного факторів промислове виробництво збільшилося в листопаді на 0.55% проти 0.4% у жовтні. При цьому після помітного уповільнення росту в жовтні (до 0.2%), у листопаді прискорився ріст в обробних виробництвах (0.7%), при збереженні досить скромної динаміки у видобутку корисних копалин, виробництві і розподілі електроенергії газу і води. Зберігається стриманий ріст у нафтовидобутку (трохи більше 2%). При підтримці стійкого росту у видобутку корисних копалин (особливо, залізної руди), у металургійному виробництві і виробництві готових металевих виробів, обробці деревини і виробництві виробів з дерева, целюлозно-паперовому виробництві, видавничій і поліграфічній діяльності, виробництві транспортних засобів і устаткування, в останні місяці відзначалася стагнація виробництва (із сезонним очищенням) у текстильному, швейному, шкіряному і взуттєвому виробництві, спад у випуску машин і устаткування. У цілому індекс промислового виробництва збільшився в січні-листопаді на 4% проти 7.6% за 11 місяців 2004 року.

Виробництво продукції сільського господарства виросло за січень-листопад до відповідного періоду 2004 року на 1.6%. За попередніми даними, валовий збір зерна в поточному році склав 78.1 млн. тонн, або на рівні попереднього року. Практично цілком відповідно до потреби засипано насіння ярових зернових і зернобобових культур. Виробництво худоби і птиці на забій зменшилося за 11 місяців на 1.9%, при зростанні виробництва птиці на забій. Незважаючи на ріст надою молока на одну корову, валовий надій молока скоротився.

З червня по листопад темпи інфляції сповільнилися в 1.9 рази проти відповідного періоду 2004 року. За 12 днів грудня споживчі ціни збільшилися на 0.3%. Разом з тим у цілому за січень-листопад темп інфляції склав 10% (проти 10.5% за січень-листопад 2004 р.). Тим самим «обрана» гранична інфляція, установлена на рік (оцінка в цілому за 2005 рік – 11-11.2%). Перевищення початкового цільового показника інфляції обумовлено, насамперед, ростом попиту населення, що випереджає пропозицію вітчизняних і імпортних товарів, різким підвищенням тарифів на послуги житлово-комунального господарства на початку року.

Тенденції, що сформувалися в динаміці економічного росту за одинадцять місяців, включаючи деяке прискорення в листопаді, дозволяють оцінити ріст ВВП у цілому за 2005 рік на рівні 6.4% проти 5.9% за попередньою оцінкою, зробленою в серпні. Це викликано насамперед: істотним підвищенням оцінки споживання домашніх господарств у частині товарів і, особливо, платних послуг населенню; прискоренням інвестиційної активності в останні місяці і збільшенням річної оцінки інвестицій в основний капітал; деяким підвищенням оцінки вартісних обсягів експорту в умовах цінової кон'юнктури, що зберігається; збільшенням оцінки виробництва продукції сільського господарства в зв'язку з високим врожаєм поточного року, а також з урахуванням публікації Росстатом даних по доданій вартості секторів економіки за III квартал 2005 р.

Економічні новини та прогнози

За словами прем'єр-міністра РФ Михайла Фрадкова темпи економічного росту в Росії за підсумками 2005 року складуть, як мінімум, 6,4%, інфляція складе не більш 11%", що вище, ніж заплановано, але нижче рівня минулого року. Ріст реальних наявних доходів населення склав 9,1%, а інвестицій в основний капітал - більш 10%. Разом з тим він відзначив, що темпи росту в промисловості і сільському господарстві не забезпечують "якісного росту" у переробних галузях.

Забезпечити рівень інфляції в 5,5% до 2008 року - задача реальна, але важка, вважає міністр економічного розвитку і торгівлі РФ Герман Греф.
Оцінюючи темпи зміцнення реального ефективного курсу рубля на найближчі три роки, глава Мінекономрозвитку помітив, що в середньому планується зниження цих темпів у 2006 році в два рази при планованих сценарних умовах такого зміцнення.
"При усіх варіантах темпи зміцнення будуть коливатися в коридорі 4-6% зі зниженням ще на один процентний пункт у наступні роки", - сказав Г. Греф.

Протягом найближчих трьох років Мінекономрозвитку не очікує росту відтоку капіталу з Росії Разом з тим він відзначив у якості "негативного фактора" для вітчизняної економіки період з кінця 2007 року по кінець 2008 року, коли в країні повинні пройти вибори.

За інформацією глави Мінекономрозвитку Г. Грефа, у 2006-2008 р. у Росії темпи росту інвестицій в основний капітал будуть складати в середньому 9% щорічно. При цьому темпи росту інвестицій будуть випереджальними в порівнянні з ростом ВВП. В 2006 році істотним фактором по залученню інвестицій в економіку Росії повинно стати очікуване приєднання країни до Всесвітньої торговельної організації (ВТО).

Герман Греф називає підвищення конкурентноздатності РФ головною ідеєю програми соціально-економічного розвитку на 2006-2008 рр. М. Греф заявив, що в порівнянні з програмою, що була розглянута на засіданні уряду наприкінці минулого року, у нову версію був доданий ряд розділів. Зокрема, за його словами, середньострокова програма повною мірою враховує стратегічні задачі, що визначив президент у посланні Федеральним Зборам. Крім того, у програму інтегровані національні проекти, заявлені президентом. Міністр відзначив такі нововведення, як пакет антиінфляційних заходів, заходи для забезпечення додаткових темпів економічного росту, пропозиції по розвитку ПЕК.

Правління Федеральної служби по тарифах РФ (ФСТ) прийняло рішення проіндексувати залізничні тарифи на вантажні перевезення убік російських портів у 2006 р. на 12,8%. У цілому індексація тарифів складе 7,5%, однак тарифи в напрямку прикордонних переходів будуть залишені без змін, а у внутрішньоросійському сполученні й у напрямку російських портів - проіндексовані на 12,8%. У 2007 році тарифи для перевезень у порти будуть проіндексовані орієнтовно на 10,4%, у 2008 році - на 8,8%.
За підрахунками ФСТ, різниця між тарифами на порти і прикордонні переходи до 2009 року складе 12% на користь портів. Служба розраховує в 2009 році проіндексувати тарифи в цілому на 4,7%. Скорочення різниці між тарифами на порти і прикордонні переходи проходить у рамках підготовки до вступу Росії у ВТО. В даний час різниця між даними видами тарифів складає приблизно 1,75 рази.

Зміни в нормативно-правовій базі

Із 1 січня 2006 року набирає чинності постанова про інвестиційний фонд Російської Федерації. Відповідно до схваленого урядом фінансового плану, у 2006 році обсяг інвестфонду складе 69,7 млрд. рублів, у 2007 році - 72,9 млрд. рублів, у 2008 році - 73,2 млрд. рублів. У положенні про інвестиційний фонд відзначається, що його кошти можуть використовуватися для реалізації інвестиційних проектів, спрямованих "на соціально-економічний розвиток РФ у частині створення і (або) розвитку інфраструктури (у тому числі соціальної), що має загальнодержавне значення або необхідної для виконання відповідно до міжурядових угод зобов'язань РФ по створенню об'єктів на території РФ; на створення і (або) розвиток елементів російської інноваційної системи; на забезпечення реалізації інституціональних перетворень". Державна підтримка може здійснюватися в наступних формах: софінансування на договірних умовах інвестиційного проекту, направлення коштів у статутні капітали юридичних осіб, надання державних гарантій РФ під інвестиційні проекти. Мінімальна вартість проектів повинна бути не менш 5 млрд. рублів. При цьому мінімально можлива частка участі приватного інвестора в спільних з державою проектах повинна бути не менше 25%.
Держава буде гарантувати до 60% суми кредиту, залученого компанією для реалізації інвестиційного проекту, що пройшов відповідний добір. Термін держгарантії не буде перевищувати 5 років.

Оприлюднений Федеральний закон РФ “О внесении изменений в Федеральный закон «О внесении изменений в Федеральный закон «О государственном регулировании производства и оборота этилового спирта, алкогольной и спиртосодержащей продукции» и о признании утратившими силу отдельных положений Федерального закона «О внесении изменений в Федеральный закон «О государственном регулировании производства и оборота этилового спирта, алкогольной и спиртосодержащей продукции», який підписано Президентом РФ 31 грудня 2005 року.

Курс ЦБ РФ для долара США на 31.12.05

Курс ЦБ РФ для євро на 31.12.05

28,7825 руб./$1

34,1850 руб./EUR1

< >< >< >< >< >Республіка Казахстан

У листопаді 2005р. інфляція склала 0,6%. З початку року індекс споживчих цін склав 107,6% до відповідного періоду 2004 р. До грудня 2004р. індекс склав 106,6%. При цьому продовольчі товари подорожчали на 6,8% до грудня 2004р., непродовольчі - на 5,2 %, платні послуги - на 7,6%. На зростання цін у листопаді 2005р. (відносно грудня 2004р.) на продовольчі товари найбільш вплинуло зростання цін на фрукти (+16,5%), овочі (+18,1%), цукор (+11,6%), м’ясо (+11,7%), рибу та морепродукти (+9,3%). В той же час зменшилися ціни на яйця (-10,3%).

На ринку непродовольчих товарів: у вересні ціни на бензин збільшилися на 4,1% відносно грудня 2004 року, будматеріали – на 7,2%, друковані видання – на 7,4%.

У сфері платних послуг за вересень найбільш зросли освітянські послуги на 19,3%, готельні послуги на 8,9%, тарифи на газопостачання (+33,4%) та утримання житла (+9,4%) .

Ціни підприємств-виробників промислової продукції, з урахуванням послуг виробничого характеру, у листопаді збільшилися на 21,7% по відношенню до грудня 2004 року.

У листопаді 2005 р. ситуація на внутрішньому валютному ринку РК залишалася стабільною і характеризувалася у першій половині грудня п. р. укріпленням тенге долару США. Якщо на 01.12.05 курс складав 134,6 тенге за 1 долар США, то на 22 грудня – 133,58 тенге за 1 долар. Спостерігалося незначне укріплення євро з 157,78 до 160,5 тенге за євро. До російського рубля, курс тенге практично не змінівся. Таким чином національна валюта з початку року девальвувала до долару США у номінальному виразі на 3,2%.

Обмінний курс на 30 грудня п. р. – 133,78 тенге за 1 дол. США.

30 листопада п. р. у ході першого засідання представницької ради проекту розробки ТЕО синхронного об'єднання енергосистем країн СНД і Балтії з енергосистемами країн Європейського союзу (ЄС) Національна компанія Казахстану по управлінню електричними мережами АТ "KEGOC" підписала з консорціумом компаній по управлінню енергосистемами західних країн угоду про участь у розробці ТЕО синхронного об'єднання енергосистем країн СНД і Балтії з енергосистемами країн ЄС. Робота компанії в цьому напрямку актуальна в контексті вступу Казахстану до СОТ.

1 грудня п. р. Китай і Казахстан створили робочу групу, яка приступила до вивчення проекту будівництва газопроводу з Туркменії в Китай через Казахстан, повідомив заступник Міністра енергетики і мінеральні ресурси Казахстану М. Ісаєв. Питання прокладки газопроводу між Туркменістаном, Казахстаном і Китаєм розглядалося давно. Цей проект став показником диверсифікованості транспортування газу в РК на світовий ринок, особливо на зростаючий китайський ринок, який, у перспективі, стане одним з найбільших ринків споживання газу у світі.

2 грудня ц. р. акціонери Nelson Resources Limited схвалили продаж компанії "ЛУКОЙЛу". Покупцем акцій Nelson виступить Caspian Resources Investments Ltd. - 100-процентна "дочка" Lukoil Overseas Holding Ltd. Нинішні акціонери Nelson одержать компенсацію в розмірі біля $2.2 за акцію. Nelson Resources володіє 50%-ными частками в 4-х родовищах: Алибекмола і Кожасай (на паритетній основі з "КазМунайГазом"), Північні Бузачи (50% у китайської CNPC) і Арман (50% у "Казмунайгаза") і 76%-ний часткою в родовищі Каракудук. ймовірні запаси вуглеводів Nelson Resources складають 269,6 млн. барелей.

6 грудня п. р. держпакет акцій у розмірі 22,65% від статутного капіталу казахстанського АТ "Казцинк" проданий філіппінській Pasar Holding Incorporated за 14 млрд. 740 млн. тенге ($107млн.). Компанія-переможець взяла на себе зобов'язання побудувати в Східно-Казахстанській області мідеплавильний і електролізний завод продуктивністю 70 тис. тонн рафінованої міді на рік з метою її переробки. Даний завод Pasar Holding повинна ввести в дію до 31 грудня 2010 року з переходом права розпорядження державним пакетом акцій АТ "Казцинк" покупцю. Pasar Holding Incorporated є інвестиційною компанією за участю як акціонера швейцарської компанії Glencore International AG.

8 грудня п. р. було оголошено, що запуск першого казахстанського супутника зв'язку і віщання KazSat, який був попередньо намічений на 29 грудня, у поточному році не відбудеться. Витрати Казахстану по створенню і запуску національного геостаціонарного супутника зв'язку оцінюються в $65 млн.

9 грудня п. р. Урядом Казахстану була прийнята Програма розвитку автодорожньої галузі на 2006-2012 роки, куди буде вкладено 1 трлн. 313 млрд. тенге ($9,8 млрд). У рамках Програми всіма видами ремонту планується охопити 25 тис. км республіканської мережі автодоріг і 18 тис. км місцевих доріг.

13 грудня п. р. в Казахстані створена Асоціація KazЕnergy, яка представляє інтереси енергетичних, у тому числі нафтогазових, компаній. Очолив Асоціацію колишній перший заступник президента НК "КазМунайГаз" Т. Кулібаєв. Засновниками цієї громадської організації виступила НК "КазМунайГаз" та її дочірні структури. Основною метою Асоціації є налагодження діалогу між компаніями даного сектора і владою, участь у розробці законодавства, яке зачіпає інтереси енергетичного ринку.

14 грудня ц. р. Президент Казахстану підписав закон про ратифікацію угоди про єдиний порядок експортного контролю держав-членів Євразійського економічного співтовариства (ЄврАзЕС). Відповідно до цієї угоди, держави-члени ЄврАзЕС приймають зобов'язання по забезпеченню і встановленню у своїх державах єдиного порядку експортного контролю, який включає в себе сукупність гармонізованих норм і правил, які регулюють зовнішньоекономічну діяльність у відношенні окремих видів сировини, матеріалів, устаткування, технологій і послуг, які можуть бути використані при створенні зброї масової поразки і ракетних засобів, його доставки, інших видів озброєння і військової техніки.

14 грудня п. р. Національна компанія Казахстану "КазМунайГаз", Oman Pearls Company (Оман) і компанія Shell уклали Угоду про розділ продукції (СРП) по нафтоносній ділянці "Перлини", розташованій в казахстанському секторі шельфу Північного Каспію. Частки в проекті розподілені таким чином: "КазМунайГаз" - 25%; Oman Pearls - 20%, Shell - 55%. Очікувані ресурси вуглеводів, які будуть добуватися, на ділянці "Перлини" можуть скласти близько 100 млн. тонн.

15 грудня п. р. в Астані Президент РК увів в експлуатацію нафтопровід з Казахстану в Китай Атасу-Алашанькоу. З цього моменту фактично починається заповнення трубопроводу нафтою. Транспортування нафти в Китай по трубопроводу Атасу-Алашанькоу повинно розпочатися в середині 2006 року, а до того моменту в трубопровід повинне бути закачено 600 тис. тонн нафти. Даний проект вартістю порядку $800 млн. спільно реалізували китайська компанія CNPC і "КазМунайГаз", для чого була створена спільна компанія "Казахстансько-китайський трубопровід". При цьому фінансові витрати понесла китайська сторона. Переробка нафти, яка надходить з Казахстану в Китай, буде здійснюватися на НПЗ у Душаньцзи на заході КНР. Ще в серпні 2005 року на цьому заводі була побудована установка по виробництву 10 млн. тонн етилену щорічно. Обсяг інвестицій у будівництво нафтопроводу з Казахстану в Китай склав $806 млн. 15 грудня в селищі Атасу Жанааркінського району Карагандинської області Казахстану (у центрі) введений у дію очисний комплекс нафтопроводу в Китай Атасу-Алашанькоу.

23 грудня п. р. учасники 9-го засідання Ради по транспортній політиці при Інтеграційному комітеті ЄврАзЕс не змогли погодити єдиний наскрізний залізничний тариф. Було заявлено, що без створення єдиного митного і податкового простору не може з'явитися єдиний транспортний простір. Сторони прийняли рішення працювати над збільшенням обсягів перевезення вантажів між Південно-Східною Азією, Європою й Америкою, переорієнтувавши ці вантажопотоки на євразійські шляхи сполучення. Особливий інтерес представляють китайські вантажі. Для обговорення даного питання було прийняте рішення організувати зустріч між транспортниками Білорусії, Росії, Казахстану і Китаю.

27 грудня п. р. АТ "Національна компанія "Казакстан темир жоли" (Казахстанська залізниця) повідомило, що наказом Агентства РК по регулюванню природних монополій від 15.12.2005 р. підвищуються діючі тарифи на послуги магістральної залізничної мережі з 1 січня 2006 року на перевезення вантажів. Тарифи підвищуються на 11% на перевезення залізничним транспортом у міжобласному та міжнародному (експортно-імпортному) сполученнях.

Огляд інвестиційних подій

30 листопада п. р. АТ «Банк розвитку Казахстану» і Японський банк міжнародного співробітництва (JBIC) уклали угоди по наданню експортної банківської позики і незв'язаної двоетапної позики. Іноземний фінансовий інститут відкриває кредитну лінію в 50 мільйонів доларів. Причому БРК — перший банк у СНД, який отримує кошти JBIC на таких пільгових умовах — терміном до 19 років і по низьких процентних ставках. Кредитна лінія по незв'язаному двоетапному займу відкрита при софінансуванні японського комерційного «Mizuho Corporate Bank», частка якого в угоді складає 40 відсотків. БРК передбачає направити гроші на реалізацію інвестиційних проектів з розвитки портової інфраструктури в казахстанському секторі Каспійського моря і забезпеченню її ефективної експлуатації, модернізації основних «крапок» виходу на зовнішні ринки, просуванню транспортно-комунікаційної системи і ринку транспортних послуг, формуванню ключових транзитних коридорів і транспортно-логістичних вузлів.

30 листопада ц. р. в Пекіні проходив Другий російсько-китайсько-казахстанський нафтовий форум. Увага була зосереджена на питаннях нафтової безпеки Азії. Китайський представник зокрема заявив, що урядам, компаніям і науково-дослідним структурам Росії, Китаю і Казахстану можна було б об'єднати зусилля для підготовки стратегічної програми розвитку експорту російської і казахстанської нафти в азіатський регіон. У роботі форуму взяли участь керівники і провідні спеціалісти нафтогазової галузі Китаю, високопоставлені урядовці Казахстану. Росію на форумі представляли співробітники деяких нафтогазових компаній.

8 грудня п. р. керівник торгового відділу посольства Канади в Казахстану М. Бердичівський повідомив, що в Казахстані за підтримкою посольства Канади планується створити раду підприємців двох країн. Ця незалежна некомерційна організація створюється з метою розвитку торгових відносин між двома країнами і надання сприяння канадським компаніям, які працюють у Казахстані. Для канадських компаній пріоритетними сферами економіки в Казахстані є нафтовидобувна, нафтопереробна, гірничодобувна і гірничопереробна промисловість, а також сільське господарство.

8 грудня п. р. в Пекіні було заявлено, що в столиці Казахстану планується будівництво китайського торгово-промислового комплексу будівельних матеріалів. За домовленістю з акіматом м. Астани, площа комплексу складе 60 тисяч квадратних метрів. Спочатку китайські бізнесмени виставлять на продаж виготовлені у своїй країні будівельні матеріали та устаткування. Потім на основі вивчення попиту на базі комплексу буде організоване виробництво продукції, що користається попитом у казахстанських покупців.

12-14 грудня п. р. в Алматі проходило засідання спеціальної робочої групи (СРГ) Наради по взаємодії і мірам довіри в Азії (СВМДА) по розробці застосування мір довіри в економічній, екологічній і гуманітарній сферах з урахуванням нових викликів і погроз. Уперше на азіатському континенті представники 17-ти країн беруть участь у переговорах з обговорення мір довіри по вищевказаному спектру питань. В даний час членами СВМДА є Афганістан, Азербайджан, Китай, Монголія, Єгипет, Індія, Іран, Ізраїль, Казахстан, Киргизія, Пакистан, Палестина, Росія, Таджикистан, Таїланд, Туреччина, Узбекистан; державами-спостерігачами - Індонезія, Японія, Південна Корея, Малайзия, Україна, США, а організаціями-спостерігачами - ООН, ОБСЄ, Ліга арабських держав.

14 грудня п. р. у Гонконгу був підписаний Протокол про завершення двосторонніх переговорів по доступу на казахстанський ринок товарів і послуг з Республікою Куба.

20 грудня п. р. Міжнародне рейтингове агентство Fitch підвищило рейтинг Казахстану по облігаціях в іноземній валюті до "ВВВ" з "ВВВ-". Рейтинг Казахстану по зобов'язаннях у національній валюті також був підвищений на одну ступінь - до "ВВВ+" з "ВВВ". Прогноз цих рейтингів - "стабільний". Крім того, Fitch підтвердило короткостроковий рейтинг республіки на рівні "F3". Верхній рівень рейтингу Казахстану був підвищений до "ВВВ" з "ВВВ-". На рейтингове рішення агентства вплинули високі макроекономічні показники, прогрес у проведенні структурних реформ і триваюче розвиток нафтового і газового секторів РК.

Президент Республіки Казахстан підписав Закон РК № 90-ІІІ від 22.11.2005р. “Про внесення змін та доповнень в деякі законодавчі акти Республіки Казахстан з питань прав інтелектуальної власності”. Зміни та доповнення внесені до Кримінального Кодексу РК від 16.07.1997 р. N 167,- Кримінально-процесуального кодексу РК від 13.121997 р. N 206, Цивільного кодексу РК (особлива частина)від 01.07.1999 р. N 409; Кодексу РК «Про адміністративні правопорушення» від 30.01.2001 р. N 155, Бюджетного кодексу РК від 24.04.2004 р. N 548, Закону РК “Про податки та інші обов'язкові платежі в бюджет (Податковий кодекс)” від 12.06.2001 р. N 209, Закону РК «Про авторське право і суміжні права” від 10.06.1996 р. N 6, Закону РК “Про охорону селекційних досягнень” від 13.07.1999 р. N 422-I, Патентного закону РК від 16.07.1999 р. N 427, Закону РК “Про товарні знаки, знаки обслуговування і найменування місць походження товарів” від 26.07.1999 р. N 456, Закону РК “Про правову охорону топологій інтегральних мікросхем” від 29.06.2001р. N 217. Зміни направлені на приведення казахстанського законодавства у відповідність вимогам СОТ у частині захисту прав інтелектуальної власності.

Президент Республіки Казахстан підписав Закон РК №89 від 22.11.2005р. “Про внесення змін та доповнень в деякі законодавчі акти Республіки Казахстан з питань оподаткування”. Зміни внесені до Кодексу РК «Про адміністративні правопорушення» від 30.01.2001 р. N 155, Митного кодексу РК від 05.04.2003 р. N 401, Закону РК “Про податки та інші обов'язкові платежі в бюджет (Податковий кодекс)” від 12.06.2001 р. N 209. Зміни направлені на стимулювання розвитку малого і середнього бізнесу.