Сегодня: 27 | 07 | 2021

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2005

Інші економічні показники минулого місяця.

Промислове виробництво

Обсяг промислового виробництва у США збільшився у листопаді на 0,3% у порівнянні з жовтнем. У жовтні, згідно з переглянутими даними Федеральної резервної системи США, обсяг промислового виробництва зріс на 0,6%, а не на 0,7%, як повідомлялось раніше. Промислове виробництво включає виробництво на заводах та фабриках, у шахтах і на родовищах, а також у комунальному господарстві. У листопаді виробництво на заводах та фабриках збільшилось на 0,3%, виробництво у шахтах та на родовищах зросло на 2,1%, а виробництво у комунальному господарстві впало на 1,4%.

Коефіцієнт використання промислових потужностей склав у листопаді 77,6%, що стало найвищим показником після травня 2001 р. У жовтні, згідно з переглянутими даними, коефіцієнт дорівнював 77,5%, а не 77,7%, як повідомлялось раніше.

Зайнятість

Згідно з опублікованим 3 грудня 2004 р. Міністерством праці США звіту щодо рівня зайнятості за листопад, кількість робочих місць в американській економіці за межами сільськогосподарського сектору збільшилась у листопаді 2004 р. на 112 тисяч. Як повідомляє Reuters, економісти в середньому прогнозували збільшення кількості робочих місць на 180 тисяч. Рівень безробіття знизився у листопаді до 5,4%, у порівнянні з 5,5% у жовтні.

Крім того, Міністерство праці США переглянуло у сторону зниження показник приросту кількості робочих місць за жовтень 2004 р. Згідно з уточненими даними, у жовтні кількість робочих місць у США зросла на 303 тисячі, а не на 337 тисяч, як повідомлялось раніше.

Нафта

Протягом грудня 2004 р. спостерігалось зменшення обсягів запасів нафти та нафтопродуктів у США. Зокрема, згідно зі звітом Міністерства енергетики США, за останній тиждень 2004 року товарні запаси нафти скоротились на 3,3 млн. барелів (до 291,8 млн. барелів). Разом з тим, це на 22,5 млн. барелів більше, ніж у той же самий час минулого року. Середній рівень імпорту нафти до США на останньому тижні грудня складав майже 9,8 млн. барелів на день, що на 88 тис. барелів на день менше, ніж на попередньому тижні.

Станом на кінець грудня 2004 р. постачання нафти на американські НПЗ складали в середньому 15,8 млн. барелів на день. Коефіцієнт використання виробничих потужностей на НПЗ за останній тиждень місяця збільшився до 94,8% (94,2% на попередньому тижні). Рівень виробництва бензину у США залишався високим – більше дев’яти млн. барелів на день. На попередньому тижні виробництво бензину на американських НПЗ досягло рекордного рівня – майже 9,2 млн барелів на день.

Комерційні запаси бензину у США на останньому тижні місяця зросли на 2,0 млн. барелів, та склали 214,3 млн. барелів. Це на 7,6 млн. барелів більше, ніж у той же період минулого року, та залишається вище верхньої межі середнього діапазону. Запаси дизельного пального збільшились на 700 тис. барелів (до 69,8 млн. барелів). При цьому запаси опалювального мазуту, ключового зимового нафтопродукту, зросли на 1,2 млн. барелів (до 50,1 млн. барелів). Проте цей рівень на 5,0 млн. барелів виявився меншим, ніж в той же час минулого року.

Обсяг стратегічних нафтових резервів США на останньому тижні місяця збільшився на 400 тис. барелів та склав 674,0 млн. барелів.

< >Л А Т И Н С Ь К А А М Е Р И К А

< >Бразилія

Бразилія-МЕРКОСУР

З 14 по 17 грудня ц. р. в м. Бело Орізонте проходила зустріч високого рівня країн-членів МЕРКОСУР і 27-е засідання Ради вільної торгівлі країн МЕРКОСУР. Одним з найвагоміших результатів цього форуму стало рішення про приєднання ще трьох країн до блоку – Колумбії, Еквадору та Венесуели.

Під час закриття згаданої зустрічі Президент Бразилії Л. І. Лула да Сілва наголосив на важливості розширення блоку та сказав, що наступними претендентами мають бути Гайана і Сурінам.

У спільному Комюніке Президентів, підписаному главами чотирьох держав-членів блоку під час закриття зустрічі, йшлося про досягнення у реалізації програми діяльності МЕРКОСУР на 2004-2006 рр., зокрема про зусилля, здійснені в галузі поглиблення митного союзу, а також укріплення перспектив щодо політичної, економічної, торговельної, інституціональної, соціальної і культурної інтеграції країн блоку.

Було погоджено програму ліквідації подвійного стягнення єдиного зовнішнього тарифу, яка передбачає перерозподіл митних доходів та взаємопов’язаність систем митного контролю в країнах-членах.

Створення Фонду структурної конвергенції МЕРКОСУР стало ще одним вагомим результатом зазначеного форуму. Цей Фонд забезпечуватиме фінансування проектів, направлених на зменшення існуючих асиметрій розвитку у регіоні, збільшення конкурентноздатності економік країн-членів та посилення їх соціальних зв’язків.

Також було підписано угоду про сприяння підприємницькій діяльності в країнах МЕРКОСУР, яка спрощує та гармонізує юридичні процедури щодо в’їзду та перебування підприємців, які планують здійснювати підприємницьку діяльність в регіоні.

Щодо політичного аспекту було ще раз підтверджено налаштованість сторін щодо створення до 2006 року власного Парламенту МЕРКОСУР.

Президентом Бразилії було запропоновано об’єднати зусилля країн-членів блоку у боротьбі проти захворювання на ящур і на початку 2005 р. організувати зустріч на рівні міністрів сільського господарства разом з відповідними санітарними відомствами з метою вироблення спільних дій у цій боротьбі.

Окрім зазначеного, під час форуму було завершено переговори з Індією та п’ятьма країнами Африки – ПАР, Намібія, Ботсвана, Свазіленд і Лесото щодо угод з митних преференцій, які передбачають знижки до 100% тарифів на імпорт.

Міністр закордонних справ Бразилії Селсо Аморін заявив в Бело Орізонте, що в середині січня 2005 р. МЕРКОСУР починає переговори з Канадою щодо укладення угоди з вільної торгівлі. Також є зацікавленість в укладанні таких угод з боку Південної Кореї, Пакистану, Мексики, Ізраїлю, Китаю та Японії. Він зазначив, що сьогодні можливо говорити про відкритий регіоналізм і зокрема сказав: „хто знає, чи не стане у майбутньому Південноамериканська Співдружність Націй, яка була створена тиждень тому в м. Куско (Перу), такою ж інтегрованою, як ЄС”.

Наступна зустріч високого рівня МЕРКОСУР запланована на червень 2005 р. в м. Асунсьйон (Парагвай).

Бразилія –Парагвай

16.12.2004 в м. Бело Орізонте було підписано Меморандум щодо розширення техніко-промислового співробітництва між Бразилією та Парагваєм в галузі біопалива. Бразилія відзначається високим рівнем технологічного розвитку виробництва етанолу та його використання як пального. Парагвай є імпортером рідкого палива та зацікавлений у стимулюванні споживання альтернативних видів пального, таких як біодизель та етанол.

Зазначений Меморандум є частиною зусиль бразильського уряду щодо створення умов для використання етанолу як одного з базових продуктів у міжнародній торгівлі за участю обох країн. Біопаливо є продуктом, який вимагає менше витрат на виробництво, але відповідає міжнародним вимогам та угодам щодо збереження навколишнього середовища, і останнім часом відзначається зростаюча тенденція попиту на нього у всьому світі.

Бразилія –Аргентина

Під час зустрічі в Бело Орізонте ще раз виявилося загострення відносин між Бразилією і Аргентиною. Аргентинські високі посадовці не з’явилися на зустрічах в перші дні форуму.

Виконавчий секретар Палати зовнішньої торгівлі Бразилії Маріо Мугнаіні заявив, що країна може вжити заходів щодо обмежень на імпорт аргентинського вина, часнику, рису та борошна. На що посол Аргентини в Бразилії зазначив, що перш ніж приймати такі рішення ФРБ повинна довести, що її економіці було нанесено шкоду.

14.12.04 міністр економіки Аргентини Роберто Лаванья підтвердив позицію свого уряду щодо нелібералізації ринку автомобілів між двома країнами, хоча це було передбачено відповідною двосторонньою угодою.

Економічний розвиток та інфляція

В грудні Комітет монетарної політики (СОРОМ) ще раз підвищив базову відсоткову ставку на 0,5% і вона склала 17,75% на кінець року.

Рівень інфляції, розрахований згідно із загальним індексом ринкових цін (IGP-M) у грудні мав невелике підвищення до 0,63% (у листопаді – 0,60%). За рік цей показник досяг рівня 12,29%. Загальний індекс ринкових цін (IGP-M) є показником, який впливає на зміну тарифів на електроенергію та вартість контрактів оренди нерухомості.

За період з січня до кінця листопаду 2004 р. в країні було створено 1875369 нових робочих місць, що майже у 2 рази більше, ніж за такий же період 2003 р. (945351 одиниць). Міністр праці ФРБ Рікардо Берзоіні заявив, що динаміка росту економіки в цьому році складе приблизно 5%, а зростання офіційної зайнятості – 8%.

30 грудня 2004 р. Президент Лула погодив закон про державно-приватне партнерство (так званий закон «РРР»), який протягом року жваво обговорювався у бразильському суспільстві, і зазначив, що цей закон є фундаментальним, але він не зможе вирішити усі проблеми країни. Тепер протягом 30 днів має вийти відповідний декрет для набуття чинності цього закону.

Втілення проектів «РРР» передбачається з 2006 року. Урядом було відібрано 20 проектів у галузі будівництва автострад, залізних доріг, портів та іригаційних споруд на загальну суму 13,067 млрд. реалів (близько 4,667 млрд. дол. США), які будуть фінансуватися приватними підприємствами, федеральними банками та пенсійними фондами. Президент Лула заявив, що РРР – це не проект для діючого уряду, а міцний інструмент інвестицій в інфраструктуру країни на найближчі роки.

< >А Ф Р И К А

< >< >< >Алжир

< >< >В грудні поточного року Урядом АНДР було уточнено очікувані у 2004 році показники зростання економіки країни.

Загальний рівень економічного зростання за 2004 рік, як очікується, повинен становити 5,8 %.

При цьому, згідно з опублікованими даними, за підсумками 9 місяців 2004 року зростання в секторі видобування нафти і природного газу оцінюється на рівні 6,4 %. Цей показник складається із зростання виробництва сирої нафти та скрапленого природного газу на 19,8 % та 15 % відповідно. Разом з тим, в інших складових цього принципового сектору алжирської економіки спостерігається зниження, зумовлене падінням обсягів нафтопереробки та обсягів виробництва підприємств по скрапленню природного газу - на 23 та 10,6 % відповідно. Частково це є наслідком великої аварії на нафтопереробному заводі в місті Скікда, яка відбулась на початку поточного року.

Щодо тенденцій зростання поза межами нафтогазового сектору. В цілому за підсумками 9 місяців 2004 року воно оцінюється на рівні 2,6 %.

У вказаний період зростання спостерігається в секторі металургії та металообробки (+11 %), секторі виробництва деревини та картону (+ 9,4 %), шкіряних виробів (+22 %). Поряд із цим спостерігається падіння в секторі харчової промисловості (-16,5 %); в текстильній промисловості (-11,7 %), в хімічній промисловості (-5,9 %).

Зростання в секторі сільського господарства оцінюється на рівні 2,2 %.

Зростання в секторі послуг - на 7,3 %.

Очікувані загальні показники імпорта товарів до АНДР у 2004 році – 18,8 млрд. дол. США. Оцінка обсягів експорта, що представлений на 97 % постачанням нафти і природного газу складає 31,2 млрд. дол. США.

Зростання рівня доходів від реалізації нафти та природного газу помітно укріпило фінансову позицію країни. Наприкінці вересня 2004 року рівень золотовалютних резервів становив 37,4 млрд. дол. США. Таке зростання резервів є зумовленим в основному накопиченням сальдо торговельного балансу у вказаний період – 9,7 млрд. дол. США.

Йдеться також про помітне зменшення обсягів зовнішнього боргу країни – з 22,3 млрд. дол. США на початок 2004 року до майже 19 млрд. дол. США на кінець року.

Інфляція протягом 9 місяців 2004 року склала 4 % проти1,8 % за відповідний період 2003 року. Разом з тим, враховуючи, що за підсумками І півріччя 2004 року було зафіксовано рівень інфляції у 4,5 %, фактичной деться про приборкання інфляційних процесів, що набули розвитку у наслідок підвищення заробітної плати в державному секторі та соціальних виплат.

Офіційний курс національної валюти – алжирського динара змінився протягом 2004 року з 78,95 динара за доллар до 71,78 динара за доллар США.

Наприкінці 2004 року Уряд Алжиру висловив чіткі наміри здійснити приватизацію 1200 підприємств, що представляють різноманітні сектори національної економіки.

Це рішення є одним із помітних кардинальних кроків країни, в економіці якої домінує державний сектор, у напряму приватизації

Вже відбулися перші публікації оголошень щодо проведення приватизаційних конкурсів. Зокрема, йдеться про приватизацію 9 молокозаводів, що розміщені на сході, заході та півночі країни; готелів та підприємств із виробництва пробки.

В черзі на приватизацію знаходяться підприємства виробничих об’єднань абразивних матеріалів та скла, паперу та целюлози, каучуку та пластиків, тютюну та сірників, виробництва транспортних засобів, ліків.

Розпочато також обговорення щодо відкриття капіталу державних банків, які складають зараз основу банківської системи АНДР.

В контексті оголошеної приватизації є помітною значна активізація інтересу транснаціональних групп щодо металургійного сектору АНДР. На сьогодняшній день день, як вже відзначалось, цей сектор переживає бум попиту, що є основним чинником зростання обсягів українського експорту до країни перебування.

В грудні Алжир відвідав індійський бізнесмен Лакшмі Міттал. Метою його візиту стала зустріч з алжирським прем’єр – міністром з метою обговорення питань приватизації ряду підприємств металургійної галузі, які пропонуються в ході оголошеної приватизації 1200 підприємств державного сектору в АНДР. Йдеться про підприємства EMB, TPL (місто Оран), . Anabib (Шардая), Ghazaouet та Alfatus (підприємство з виробництва сварних труб).

Як відзначають публікації в місцевій пресі, після заключення відповідної угоди в 2001 році з провідним алжирським підприємсвтвом EI-Hadjar (Annaba) Sider, індійський бізнесмен інвестував у виробництво близько 75 млн. дол. США, що дозволило збільшити потужність виробництва з 2200 до 5000 тон на день.

Наприкінці грудня в офіційні пресі АНДР було опубліковане оголошення про об’єднання LNM Holding N. V., учасником якого є алжирське металургійне підприємство Ispat Annaba Spa, з Ispat International LNM Holding з метою формування нової компанії Mittal Steel Company ("Mittal Steel"), акції якої будуть котуватись на біржах Нью-Йорка та Амстердама під назвою "MT" (Mittal Steel). Відповідно, алжирське підприємство IspatAnnaba Spa, як філіал загальної компанії буде переіменовано в Mittal Steel Annaba Spa.

Нова компанія, як відзначається, буде об’єднувати підприємства в 14 країнах. Загальний обсяг реалізації підприємств, що увійшли до його складу, за 9 міс. 2004 року становив 16 млрд. дол. США, або в натуральних показниках – близько 32 млн. тон.

В цьому контексті слід відзначити активізацію боротьби з подлогом при експорті металобрухту. Говориться про заниження майже удвічі цін експорту (на рівні 80 дол. США за тону) порівняно із існуючим світовим рівнем – 160 дол. США за тону.

Даний процес має на меті сприяти переорієнтації потоків експорту металобрухту на користь внутрішнього виробництва металу найбільш простим електроплавільним засобом, що активно використовується алжирськими підприємствами.

В контексті рішення ОПЕК щодо скорочення щоденої квоти виробництва на 1 млн. барелів на день з метою її привадення до рівня 27 млн. барелів на день, що було прийняте на сесії цієї організації у грудні, Алжир повинен скоротити власне виробництво на 46 тис. барелів на день, що складає приблизно 6 % від попередньо встановленої для країни квоти.

Продовжується опрацювання питань, що пов’язані із вступом Алжиру до СОТ.

Серед питань, на яких особливо наполягають члени робочої групи СОТ – питання захисту інтелектуальної власності, а також щодо загальної нормалізації зовнішньоторговельного режиму країни. Крім того, прийнята в бюджеті країни на 2005 рік норма щодо продовження заборони імпорту алкогольних напоїв суперечить принципам СОТ.

Як відзначається з посиланням на джерела в Міністерстві торгівлі АНДР, на надані питання алжирська робоча група надала чіткі відповіді. У відповідь на пропозицію щодо відкриття окремих сепкторів, алжирська робоча група готує пропозиції щодо відкриття для вільної конкуренції телекомунікацій, морського, воздушного та залізничного транспорту, страхування, банківської справи, туристичного сектору та охорони здоров’я.

У разі, якщо ці пропозиції та пояснення Алжиру будуть прийняті, не виключено, що Алжир може стати членом СОТ вже у 2005 році.

В парламенті країни здійснюється підготовка та обговорення нового законопроекту про вуглеводні, метою якого є збільшення присутності іноземних компаній в цьому секторі. Вирішення цього питання частково було простимульовано прикладом Лівії, яка пом’якшила власне законодавство, щоб зробити цю область більш привабливою. Зокрема, передбачено змінити ліміт в 49 % щодо участі іноземних компаній в розподілі прподукції з відкритого родовища до 65 %. Також передбачена можливість концесії транспортних інфраструктур.

Уряд АНДР розпочав підготовку законопроектів про внесення змін у ціивільно – процесуальний та адміністративний кодекс. Передбачаються, зокрема, нові заходи щодо захисту авторських прав та корисних моделей.

В грудні відбулось засідання комітету контролю Союзу Арабського Магрибу. Згідно із заявою Міністерства закордоних справ АНДР, будівництво інтегрованого магрибського простору, щоб максимально захищати інтереси магребського співтовариства по відношенню до викликів глобалізації та створення євросередземноморської зони вільної торгівлі до 2010 року. Перегляд юридичних та організаційних, а також фінансових аспектів з метою забезпечення функціонування та досягнення цілей Союзу Арабського Магрибу.

Також в грудні відбулася зустріч міністрів закордоних справ 5+5 в алжирському місті Оран. Ця зустріч у взаємозв’язку із барселонським процесом та має на увазі пошук шляхів активізації співробітництва в рамках барселонського процесу.

Алжир висловлюється за модернізацію механізмів євро – середземноморського партнерства, маючи на увазі моділі розвитку відносин з рядом європейських країн, з якими такі відносини мають найбільшу динаміку за останій період. Зокрема, йдеться про реальне наповнення прийнятого рішення щодо створення зони вільної торгівлі до 2005 року, створення фінансових механізмів в рамках барселонського процесу. Алжир послідовно відстоюватиме тезіс щодо необхідності забезпечення вільного руху людей та більшу відкритість розвинутих країн Середземномор’я в цьому питанні.

З зазначеними позиціями Алжир збирається вийти на зібрання на рівні урядів країн – учасниць барселонського процесу, що, як передбачається, повино відбутись у Люксембурзі наприкінці травня 2005 року.

< >Лівія

Щодо лівійсько-туніського співробітництва

28 грудня 2004 року у Лівії перебував з одноденним візитом прем’єр-міністр Тунісу М. Ганноші. Главу туніського уряду прийняв лівійський лідер, якому М. Ганноші передав листа від президента Тунісу З. Бен Алі.

Того ж дня під головуванням глав урядів двох країн відбулося засідання комітету по виконанню домовленостей, досягнутих в рамках діяльності лівійсько-туніської спільної комісії. З туніського боку в засіданні взяли участь міністр торгівлі Тунісу М. Зенаїді та міністр промисловості і енергетики А. Шалабі. За результатами була досягнута домовленість щодо проведення в Лівії у січні 2005 р. засідань лівійсько-туніських комітетів з фінансово-економічних та торгівельних питань.

Сторони також погодилися прискорити початок реалізації у 2005 р. спільного проекту по побудові газопроводу довжиною 275 км. з Лівії до Тунісу та укласти угоду про створення спільної нафтової компанії, яку планується підписати під час наступного 18-го засідання спільної комісії.

У ході засідання були також обговорені проекти двосторонніх угод про сприяння та захист інвестицій, обмін інформацією між центральними банками двох країн, а також здійснено огляд стану співробітництва двох країн у сферах сільського господарства, освіти, культури, інформації, молоді та спорту.

Лівія є головним торгівельним партнером Тунісу серед арабських та африканських країн. За прогнозами експертів, двосторонній товарообіг у 2004 р. може досягти обсягів у 1,2 млрд. дол. США. /Jamahiriya News Agencу, Angolapress/

Щодо лівійсько-американських відносин

Віце-президент центрального банку Лівії Ф. Бен Кідара заявив про визволення лівійських активів, які було заморожено в США та їх переказ на банківські рахунки в інших країнах. На рахунках у США було заморожено 400 млн. дол., а загальна сума з відсотками становить близько 1 млрд. дол.

За словами Ф. Бен Кідара, переказ коштів з американського банку не свідчить про намір Лівії розірвати зв’язки з банківським сектором США. Нові лівійські рахунки в американських банках будуть відкриті внаслідок розвитку економічного співробітництва між двома країнами. /Middle East Online/

Щодо візиту до Лівії міністра енергетики та промисловості Катару

25-27 грудня 2004 року в Лівії перебував з візитом віце-прем’єр-міністр, міністр енергетики та промисловості Катару А. Аль-Атія.

У рамках візиту відбулися лівійсько-катарські переговори у розширеному складі, на яких А. Аль-Атія наголосив на високому рівні розвитку відносин між двома країнами, відзначивши прагнення Катару започаткувати спільні з Лівією проекти у сфері енергетики, нафтогазового комплексу та альтернативних джерел енергії. Делегацію Катару було ознайомлено зі станом реалізації проекту під назвою “Західно-лівійський газовий проект” (Western Libya Gas Project), що здійснюється спільно з італійською компанією “Ені”, а також з діяльністю нафтопереробного комплексу в м. Завія.

Відбулася також окрема зустріч А. Аль-Атії з главою лівійського уряду Ш. Ганемом, на якій сторони обговорили перспективи розвитку двосторонніх відносин у нафтогазовій та авіаційній сферах, можливості здійснення спільних інвестицій та розширення двостороннього торговельно-економічного співробітництва. /Jamahiriya News Agencу/

Інші події

11 грудня 2004 року лівійський лідер прийняв радника прем’єр-міністра Великобританії Е. Крокета, який передав М. Каддафі листа від Т. Блера, в якому наголошено на прагненні зміцнювати економічне співробітництво з Лівією та відкрити нові горизонти для інвестицій. Підкреслюючи важливість співробітництва Лівії з ЄС, Т. Блер відзначив прагнення Великобританії відігравати активну роль у розвитку такого співробітництва.

У цьому контексті глава британського уряду наголосив на підтримці, наданій з боку Великобританії участі Лівії у діяльності низки міжнародних організацій, зокрема Світового банку, Міжнародного валютного Фонду та Світової організації торгівлі.

13 грудня 2004 року відбулася зустріч М. Каддафі з президентом французької компанії „Алкатель” С. Шуроком. Згадана компанія здійснює проект по запуску супутника, який забезпечуватиме телефонний зв’язок, теле - та радіомовлення і доступ до Інтернету по всій території Африки. Прототип такого супутника був продемонстрований лівійському лідеру під час зустрічі.

Ідея запуску африканського супутника була висловлена М. Каддафі у листопаді 1999 року на засіданні міністрів інформації африканських країн. У жовтні 2002 року у Тріполі було укладено протокол про запуск супутника під назвою „AS” („African Satellite”), пункт управління яким знаходитиметься у Тріполі. Проект здійснюється Лівією та французьким концерном „Алкатель” за участі 44 держав-членів Африканського Союзу. /Jamahiriya News Agencу/

Щодо виступу Ш. Ганема на Арабському стратегічному форумі

У рамках Арабського стратегічного форуму, який проходив у м. Дубаї (ОАЕ) 13-15 грудня 2004 року, на тему „Арабський світ у 2020 році” відбулося засідання на тему „Лівія: бачення майбутнього”, на якому виступив лівійський прем’єр-міністр Ш. Ганем.

У своєму виступі Ш. Ганем відзначив прагнення Лівії використовувати надходження від експорту нафти як резерв для економіки, припинити залежність від нафти як головного джерела прибутку та знайти альтернативні джерела надходжень шляхом розвитку інших сфер промисловості.

Торкнувшись питання реформування економіки, Ш. Ганем повідомив про намір керівництва країни приватизувати два головні державні банки, відкрити лівійський банківський сектор для арабських інвесторів, а у майбутньому – приватизувати сферу телекомунікацій. /AFP, Khalej Times/

Щодо вступу Лівії до COMESA

У рамках проведення 18-го засідання міністрів країн-членів Спільного ринку країн Східної та Південної Африки (COMESA) у столиці Замбії Лусаці відбулася зустріч глави лівійської делегації, заступника зовнішньополітичного відомства М. Сіяля з діючим головою COMESA, президентом Уганди Ю. Мусевені.

У ході переговорів Ю. Мусевені повідомив про отримання згоди країн-членів COMESA на вступ Лівії до цієї регіональної організації. У червні 2005 р. має відбутися візит до Лівії делегації секретаріату COMESA, під час якого має бути завершено процес набуття членства Лівії у цьому об’єднанні. /Jamahiriya News Agencу/

Щодо заяви Лівії про Союз Арабського Магрибу

Головний Народний Комітет (міністерство) закордонних зв'язків і міжнародного співробітництва Лівії оприлюднило заяву щодо головування Лівії у Союзі арабського Магрибу (САМ), яке країна здійснювала у 2004 році.

У заяві відзначається, що незважаючи на постійні значні зусилля Лівії, направлені на досягнення цілей організації, розвиток САМ суттєво гальмується низкою порушень країн-членів, а саме:

- дотримання окремими країнами-членами міжнародного ембарго, застосованого до Лівії;

- визнання Мавританією Ізраїлю, що суперечить стратегічним вимогам та інтересам САМ та загрожує безпеці інших країн-членів організації;

- призупинення діяльності Союзу, низька ефективність функціонування його робочих органів;

- недотримання більшості основоположних домовленостей, зокрема щодо свободи пересування, праці, перебування та власності майна громадян країн-членів Союзу;

- налаштованість деяких членів САМ співпрацювати з іншими країнами поза рамками, визначеними Союзом, останнім прикладом чого є т. зв. „Стамбульська ініціатива” НАТО та заплановане проведення військових навчань у 2005 р. за участі Ізраїлю, НАТО та деяких країн-членів САМ;

- відсутність результатів діяльності міністерської комісії САМ, створеної лівійським лідером для вивчення обґрунтованості звинувачень на адресу Лівії з боку Мавританії у намірах дестабілізувати країну.

Заява відзначає, що з урахуванням вищенаведених чинників Лівія відмовляється від здійснення подальшого головування в САМ і виносить це питання на розгляд народів країн-членів організації. /Jamahiriya News Agencу/

Щодо діяльності Банку африканського розвитку

Банк африканського розвитку повідомив про надання позик та грантів країнам-членам Африканського Союзу загальною вартістю 143,85 млн. дол. США.

Дві позики призначені Ефіопії (32 млн.$) та Джібуті (27 млн. $) для фінансування проекту побудови лінії електропередачі між цими двома країнами.

51,6 млн. $ виділено для проекту „Нового партнерства африканського розвитку” (НЕПАД), що передбачає розвиток дорожньої інфраструктури між Момбасою, Найробі та Аддіс-Абебою.

Конго отримає позику у розмірі 50,1 млн.$ для розвитку інфраструктури економічного сектору країни.

Грант у розмірі 7,68 млн. $ спрямований на підтримку Африканського університету, зокрема на відкриття його філій у Джібуті, Ефіопії, Замбії, Зімбабве, Кенії, Танзанії, Уганді та на Мадагаскарі. /Jamahiriya News Agencу/

Щодо гуманітарної допомоги Лівії країнам Південної Азії.

29 грудня 2004 року уряд Лівії на своєму засіданні ухвалив рішення про направлення гуманітарної допомоги на суму в 2 млн. дол. США країнам Південної Азії, що постраждали внаслідок стихійного лиха, яке викликало значні людські жертви. /Jamahiriya News Agencу/.

Щодо нафтогазового сектору Лівії

Секретар (міністр) ГНК з питань енергетики Лівії 10-12 листопада здійснив дводенну поїздку до нафтового родовища Сарір, яке розробляється компанією „Arab Gulf”.

Родовище Сарір з щоденним видобутком 230 тис. барелей є найбільшим з низки нафтових блоків, які розробляються згаданою компанією в Лівії, у тому числі Масала, Аль-Нафура, Аль-Сахабі, Аум Аль-Фаруд та Аль-Хамада Аль-Хамра.

„Arab Gulf” також координує діяльність нафтового терміналу Аль-Харік в м. Тобрук та нафтопереробних заводів у Сартрі та Тобруці.

Лівійське інформагентство „Jana” звертає окрему увагу, що серед 5173 працівників компанії лише 207 складають іноземці. (Jamahiriya News Agency).

Щодо лівійсько-корейського співробітництва

Південнокорейський концерн „Hyundai” заявив про укладення контракту з лівійською національною енергетичною компанією на 122,5 млн. дол. США щодо здійснення другого етапу проекту побудови електростанції з комбінованим циклом в м. Завія.

Другий етап включає монтаж двох утилізаційних парових генераторів та однієї парової турбіни.

Зараз концерн здійснює перший етап проекту вартістю 284 млн. дол. США (AFX).

Щодо банківського сектору Лівії

22 листопада ц. р. Вищий Народний Комітет (уряд) Лівії та Центральний банк країни уклали спільний документ про поширення субсидійних позик, кредитів та інвестицій.

Документ дозволяє ГНК (міністерству) фінансів Лівії розмістити 3 млрд. лів. динар у комерційних банках, наявні кошти в яких становлять близько 4 млрд. дол. Ці кошти будуть використані для надання позик на строк до 5 років з річною ставкою не більше 2%. Позики мають бути направлені на фінансування економічної діяльності фізичних та юридичних осіб з відповідними ліцензіями. Пріоритет буде надаватися діяльності, пов’язаній з розвитком секторів видобутку місцевої сировини, нерухомості, туризму, охорони здоров’я, освіти та двосторонньої торгівлі.

Скасовані також обмеження розміру позик, які будуть встановлюватися на підставі обсягів відповідних проектів, а позики на придбання нерухомості будуть надаватися без попереднього ухвалення органами місцевої влади.

Документ передбачає, що Центральний банк Лівії має вжити заходів по полегшенню процедури оформлення позик та скоротити до мінімуму перелік необхідних для цього документів (Jamahiriya News Agency).

Щодо лівійсько-індійського співробітництва

21-23 листопада ц. р. у Лівії перебувала делегація Індії на чолі з міністром торгівлі та промисловості країни Шрі Елангованом. Делегацію супроводжували представники індійських ділових кіл

У рамках візиту відбулося 9-е засідання лівійсько-індійської спільної комісії. З лівійського боку співголовою комісії є заступник секретаря (міністра) ГНК закордонних зв’язків та міжнародного співробітництва Лівії М. Сіяля.

За результатами засідання сторони підписали протокол, який передбачає сприяння здійсненню двосторонніх проектів у сферах енергетики, нафтогазового сектору, транспорту, комунікацій та будівництва залізниці.

Протокол також передбачає зміцнення співробітництва у сферах торгівлі, інвестицій, охорони здоров’я, освіти, культури та інформатики.

Відбулися окремі зустрічі керівника індійської делегації з главою лівійського уряду Ш. Ганемом та міністром економіки та торгівлі А. Аль-Хейром.

У ході переговорів з лівійського боку було підтримано розвиток співробітництва з індійськими партнерами лівійської національної компанії з питань закупівлі продо-вольства „НАСКО”.

У рамках перебування делегації ТПП Лівії організувала проведення 22 листопада ц. р. індійсько-лівійського економічного форуму.

У виступі на цьому заході М. Сіяля наголосив на важливості сприяння спільним лівійсько-індійським інвестиціям, заохочення діяльності приватного сектору та використання індійських експертів. Він також відзначив прагнення Лівії створити сприятливий клімат та правове поле для спільних інвестицій (Jamahiriya News Agency).

Щодо відносин Лівії із США

21 листопада ц. р. Конгрес США ухвалив зняття заборони щодо здійснення операцій експортно-імпортним банком США з Лівією, що має сприяти американським компаніям інвестувати у лівійську економіку. Прохання про відміну цієї санкції було висловлене адміністрацією президента США Дж. Буша (Arabic News).

Щодо лівійсько-німецького економічного форуму

29 листопада ц. р. у Тріполі відбувся лівійсько-німецький економічний форум. Організаторами заходу виступили Лівійська спілка ТПП за підтримки ГНК (міністерства) з питань економіки і торгівлі та німецькі федеральні міністерства економіки і торгівлі. З німецької сторони у форумі брали участь представники понад 180 німецьких компаній, які працюють у нафтогазовій, нафтохімічній, фінансовій, банківській, енергетичній сферах.

У відкритті форуму взяли участь глава уряду Лівії Ш. Ганем та Державний міністр економіки Німеччини Д. Стіфль.

У своєму виступі на урочистій церемонії Ш. Ганем відзначив важливу роль подібних заходів для розвитку економічних відносин між країнами.

У свою чергу, Д. Стіфль ще раз підтвердив зацікавленість Німеччини у розширенні економічного співробітництва з Лівією, яка була заявлена під час візиту до Тріполі канцлера Г. Шрьодера у жовтні ц. р.

Німеччина є одним з провідних зовнішньоекономічних партнерів Лівії. За даними лівійської статистики, експорт з Лівії до Німеччини становить 14,7% загального експорту країни, а імпорт – 11% загального імпорту (Jamahiriya News Agency).