Сегодня: 27 | 07 | 2021

БЮЛЕТЕНЬ ОСНОВНІ Торговельно-економічні події (По країнах перебування торговельно-економічних місій При дипломатичних представництвах за кордоном) КИЇВ-2005

Земельним урядом буде створено експертну групу з метою оцінки зазначених проектів. Вирішальним фактором має стати як екологічність так й економічна ефективність.

Згідно інформації, розміщеної на офіційному сайті тендерних оголошень в Австрії, компанією TIWAG на сьогодні оголошуються переговори щодо здійснення будівельних робіт на трьох об’єктах ГЕС у 2005-2006 роках.

Wirtschaftsblatt, 10.12.2004

OPEC зменшує квоту

OPEC, не зважаючи на все ще високий попит на нафту та незначні її резервні запаси, прийняло рішення щодо зменшення квоти видобутку: починаючи з січня наступного року замість 28,2 млн. барелей на день має видобуватися лише 27 млн. Причина, на думку експортерів нафти, зашвидкий темп падіння ціни на сировину. Додаткова мотивація: з падінням курсу долара зменшилась й ціна нафти на європейському та японському ринках у перерахунку в євро та єну.

Оскільки країни експортери негласно видобували максимально можливі обсяги нафти, з одного боку – щоб стабілізувати ринок, з іншого - максимально використати високу ціну, тепер вони мають чітко дотримуватись встановленої квоти, що призведе в реальності до ще більшого скорочення обсягів. Лише тільки Саудівська Аравія, наприклад, качає на сьогодні сировини на 11% більше граничного обсягу (9,7 млн. барелей на день).

Спроби Міжнародної енергетичної агенції IEA призвати OPEC не зменшувати квоту стали марними. На її думку ціна нафти 40 дол./барель все ще зависока. Крім цього, з огляду на невеликі резервні запаси, невизначеними факторами впливу залишаються погодні умови в США та зростання попиту на ринку Китаю.

За оцінкою IEA споживання нафти на сьогодні складає 82,4 млн. барелей на день, в наступному ж році цей показник зросте ще на 1,4 млн. Країнами OPEC покривається на сьогодні третина світового споживання.

Wirtschaftsblatt, 11.12.2004

Зростання попиту на вугілля та руду на світовому ринку

Попит на вугілля та руду металовиробників Китаю, який на сьогодні переживає економічний бум, зріс протягом поточного року майже на третину до 195 млн. тонн. Надвисока потреба у сировині призводить до завантаження світових портів та збільшення вартості морського транспорту. На сьогодні вартість транспортування 1 тонни руди з Бразилії до Китаю зросла майже в двічі до 46 дол./тонна. Разом з тим перевалочні комплекси портів Бразилії та Австралії не справляються з обсягами вантажу, що призводить до застою та черг. Так у найбільшому перевалочному порту Бразилії Тубарао на черзі стоять 17 кораблів, час очікування – 7 днів.

“За допомогою” Китаю пароплавні компанії на сьогодні сягають великих прибутків. Так компанією D/S Nord збільшено прибуток у порівнянні з минулим роком майже в тричі. Вартість фрахту одного корабля з тоннажністю 175 тис. тонн на сьогодні коштую 150 тис. дол. на день.

Wirtschaftsblatt, 09.12.2004

< >< >< >Республіка Болгарія

Щодо головних тенденцій розвитку економіки

За даними Національного Статистичного Інституту (НСІ) РБ у листопаді 2004 року рівень безробіття в РБ становив 11,88%. Проти жовтня поточного року він збільшився на 0,07%, а у порівнянні з листопадом 2003 року – зменшився на 1,34%.

ВВП за підсумками третього кварталу 2004 року становив 10765,8 млн. левів (на одну особу припадає 1376 левів), що дорівнює 6726,9 млн. доларів США (відповідно 859,8 доларів на одну особу). У порівнянні з третім кварталом 2003 року реальний обсяг ВВП зріс на 5,8 відсотків.

За інформацією Міністра фінансів РБ М. Велчева ВВП у 2005 році можливо збільшиться у зв’язку з тенденціями зниження цін на нафту. Як відомо, саме через ціни на нафту вперше у бюджеті на 2005 рік вказані два прогнози росту ВВП – 5 і 5,6%. Прогноз росту ВВП поточного року складав 5,3%. Проте на основі звітного 9 міс. росту 5,7%, очікується, що закінчиться рік зростанням на 5,5% (для порівняння: у 2001 році - 4,1%, у 2002 році -4,9%, у 2003 році - 4,3%). Політика Уряду Болгарії не переслідує високе тимчасове зростання, що може привести до кризи, а впроваджує послідовне та стійке зростання, - підкреслив М. Велчев.

За прогнозами фахівців середньорічна інфляція у наступному році становитиме 3,6%. У 2006 році за планом бюджет буде збалансовано, а у 2007 році вперше передбачається бюджетний надлишок.

Прибуток Болгарії від приватизації за одинадцять місяців складав 8 млрд. левів. Від продажу трьох електророзподільних товариств отримано 1356 млрд. левів, що по курсу дорівнює 693,2 млн. євро.

Щодо зовнішнього боргу РБ

Зовнішній борг РБ за 10 місяців 2004 року становив 12292,7 млн. євро (63,4% від ВВП) і збільшився на 1816,5 млн. євро (17,3%) у порівнянні з минулим роком (10476,2 млн. євро, 59,5% від ВВП). Довгострокові зобов’язання країни становлять 9008,1 млн. євро (73,3% від боргу), а короткострокові – 3284,6 млн. євро (26,7%).

Громадський зовнішній борг на кінець жовтня 2004 року становив 6612,4 млн. євро (34,1% від ВВП) при 7101,9 млн. євро (40,4% від ВВП) на кінець 2003 року. Таке зменшення пояснюється в основному із достроковим погашенням у липні 2004 року брейдоблігацій типу DISC.

За 10 місяців 2004 року зовнішні зобов’язання по заборгованостям в приватному секторі становили 5680,3 млн. євро (29.3 від ВВП) при 3374,3 млн. євро (19.2% від ВВП) на кінець 2003 року. Зовнішній борг приватних торгових банків становив 1353,5 млн. євро і збільшився на 672,1 млн. євро (98,7%) у порівнянні з минулим роком. На кінець жовтня 2004 року борг приватних нефінансових підприємств становив 4326.8 млн. євро і виріс на 1633,8 млн. євро (60,7%) проти кінця 2003 року.

На думку Віце-прем`єр-міністра, міністра економіки РБ Л. Шулевої, головна проблема економіки РБ, особливо виробничого сектору, полягає не у відсутності перспективних ринків, а скоріше у низькій конкурентноздатності продукції. На думку іноземних експертів, перспективним шляхом вирішення цієї проблеми є збільшення обсягів залучення інвестицій та розвиток інновацій.

За офіційними даними БНБ в 2004 році в Болгарію вкладено біля 2020 млрд. євро іноземних інвестицій. Так, за 10 місяців поточного року внесено - 1209 млрд. євро (6,2 % від ВВП) іноземних вкладів, за листопад і грудень – 811 млн. євро.

Щодо скасування ввізного мита

Рада Міністрів РБ ухвалила Постанову щодо впровадження автономних заходів про скасування ввізного мита з 1 січня 2005 р. Цим нормативним документом тимчасово припиняється дія митних ставок на певні групи товарів.

Метою впровадження мита є стимулювання економічної активності виробничих підприємств.

Згідно з діючою процедурою, цей захід може бути впроваджений на вимогу зацікавлених юридичних та приватних осіб. Ці вимоги розглядаються Комітетом інтегрованих митних тарифів при Міністерстві фінансів. Тимчасове припинення дії митної ставки впроваджується двічі на рік – з 1 січня та 1 липня наступного року, пояснив директор Агентства „Митниці” Асен Асенов.

З ухваленням постанови з 1 січня скасовуються мита по 5 групах товарів: концентрати соків на базі цитрусових та тропічних фруктів, що являють собою сировину для виробництва натуральних соків та фруктових нектарів, які не можуть бути забезпечені болгарськими виробниками; гранульовані продукти, який використовуються для виробництва преміксної лікарської форми для ветеринарно-медичних потреб, що додаються до фуражу; зерновий дистилят витриманий, що використовується для виготовлення віскі (включаючи сировину, що попадають до тарифних позицій 2208 30 380, 2208 30 580 та 2208 30 780); суміш рослинних жирів, які не містять молочних жирів та води, призначених для виготовлення маргарину та м’ясопродукти з свинини (тарифний номер 0203 29 550).

Щодо будівництва нафтопроводу Бургас-Скоп”є-Вльора

28 грудня поточного року в м. Софія був підписаний меморандум щодо будівництва транс-балканського нафтопроводу „Бургас–Скоп”є–Вльора” міністром регіонального розвитку і благоустрою РБ В. Церовским, міністром промисловості і енергетики Республіки Албанія В. Додаю, міністром економіки Республіки Македонія Ф. Бесимом та президентом американською корпорації АМБО Едуардом Фергюсаном. Спеціально з цією нагоди в Софію прибули і прем’єр-міністри Албанії та Македонії.

Прем’єр-міністри трьох балканських країн (С. Сакскобурготський /РБ/, Ф. Нано /Албанія/ та В. Бучковськи /Македонія/) підписали спільну політичну декларацію щодо підтримки зазначеного проекту, який є важливою складовою енергетичної інфраструктури європейського транспортного коридору №8 (Дурас-Тірана-Скоп”є-Софія-Пловдів-Бургас-Варна).

В спільній політичній декларації підтверджується приоритетне значення інфраструктурного проекту нафтопроводу „Бургас–Скоп”є–Вльора”, відзначається необоротність процесів інтеграції Балканського регіону до європейських та євроатлантичних структур і об’єктивну необхідність більш ефективних зв’язків між ними, як основу передумови довгострокової стабілізації в Південно-Східній Європі. Також в декларації зафіксовано про підтримку РБ щодо вступу Албанії і Македонії до НАТО, а також інтеграція цих країн до ЄС.

Меморандум та політична декларація транс-балканського проекту нафтопроводу „Бургас-Скоп”є-Вльора” є одним із перехідних етапів до підписання майбутньої тристоронньої угоди і гарантом надання кредитів для початку будівництва нафтопроводу. В проекті меморандуму уточнюються механізми реалізації співробітництва між „АМБО Корпорейшн” та кожної із сторін-учасниць будівництва нафтопроводу, підтримки та експлуатації нафтопроводу та створення транс-балканської комісії, завданням якої буде координація переговорів і укладання майбутніх угод.

Щодо туристичної діяльності в Болгарії

За попередніми даними Міністерства економіки Болгарії, прибуток від міжнародного туризму за 10 місяців 2004 року склав 1601,2 мільйонів євро, що у порівнянні з аналогічним періодом минулого року більше на 20,77 %. Витрати болгарських громадян, які відпочивали за межами країни в січні-жовтні поточного року склали 656,4 мільйонів євро, що на 17,82 відсотків більше ніж з аналогічним періодом 2003 року.

За статистичними даними, чисельність туристів, які відвідали Болгарію протягом січня-листопада зросла у порівнянні з аналогічним періодом 2003 року на 14,45% і становила 3 млн. 794 тис. По п’ятдесяти країнах кількість іноземців, які перебували в Болгарії з метою відпочинку та туризму характеризується наступними даними:

Таблиця №3

№№

П/п

Країни

Кількість

(осіб)

2004/2003

(%)

П/п

Країни

Кількість

(осіб)

2004/2003

(%)

1.

Греція

631569

+33,25

26.

Кіпр

12543

+57,00

2.

Македонія*

603352

-2,01

27.

Білорусь

12008

-1,26

3.

Німеччина

562346

+5,85

28.

Словенія

11196

+74,23

4.

Сербія та

Чорногорія*

531696

-1,88

29.

Ірландія

11106

+91,68

5.

Великобританія

250863

+63,38

30.

Іспанія

9059

+39,67

6.

Росія

118158

-1,32

31.

Молдова

7914

+22,15

7.

Чехія

101638

+30,23

32.

Японія

7046

+31,90

8.

Польща

99170

+61,80

33.

Австрія

5265

+35,45

9.

Швеція

95824

+36,60

34.

Канада

5217

+25,41

10.

Румунія *

84577

+19,84

35.

Хорватія

4265

+29,05

11.

Ізраїль

76101

+14,40

36.

Люксембург

2739

+15,81

12.

Словаччина

75024

+17,72

37.

П. Корея

2564

+2,77

13.

Фінляндія

58370

+19,76

38.

Албанія

2498

+12,17

14.

Данія

52394

+23,37

39.

Португалія

2336

+65,32

15.

Франція

47398

+36,61

40.

Литва

2242

+26,38

16.

США

37885

+27,75

41.

Боснія і Герцеговина

1949

+57,81

17.

Туреччина

34503

+12,21

42.

Ліван

1708

-17,92

18.

Угорщина

32651

+52,06

43.

Латвія

1499

+186,62

19.

Австрія

31180

+41,05

44.

Естонія

1437

+56,71

20.

Бельгія

29460

-6,90

45.

Мальта

1346

+97,94

21.

Україна

29341

-29,87

46.

Йорданія

1182

+34,93

22.

Італія

26215

+15,49

47.

Нова Зеландія

1104

+22,8

23.

Голландія

24967

+19,16

48.

Кувейт

771

-4,10

24.

Норвегія

21253

+37,53

49.

Казахстан

623

+11,25

25.

Швейцарія

19754

+39,93

50.

Єгипет

605

+34,74

* включено із торговцями

Найбільший приплив іноземних туристів на курорти Болгарії було на узбережжі Сонячного берегу та Південного Чорномор’я. Найбільше зростання має місце за кількістю туристів з країн – членів ЄС без новоприйнятих (+25,03). За прогнозами, кількість туристів з України зменшилась(-29,87%) у зв’язку з падінням курсу долара США (середньорічний валютний курс: 2003 р. 1 USD = 1.73283 болгарських левів, 2004 p. 1 USD = 1.57709 болгарських левів) та введенням транзитних віз Румунією. Якщо у 2001 році Болгарію відвідало з метою відпочинку 70168 туристів з України, то після запровадження візового режиму РБ, а згодом і Румунією та падінням курсу долара кількість відпочиваючих з України за 11 місяців 2004 року становила лише 29341 громадян. Відчутними темпами збільшується кількість туристів з країн-членів та кандидатів до ЄС.

< >Велика Британія

Обмінний курс фунту стерлінгу зростає, в той час як дефіцит платіжного балансу значно збільшується

За даними Офісу національної статистики (Office of National Statistics) темпи зростання економіки є швидшими ніж прогнозувалося раніше, зокрема, протягом третього кварталу відповідний показник збільшився до 0,5% (прогноз – 0,4%). Водночас цей державний орган залишив прогноз щодо річного темпу зростання без змін – 3,1%. Прискорення темпів економічного зростання відбулось суттєво зміцнення курсу фунту стерлінгу до провідних світових валют та різкого збільшення дефіциту платіжного балансу, який зріс з 5,8 млрд. ф. ст. у другому кварталі до 8,8 млрд. ф. ст. у третьому. Аналітики прогнозували максимальне його зростання до 6,3 млрд. ф. ст. Дефіцит зовнішньої торгівлі із найбільшим торговельний партнером - країнами ЄС становив 6,4 млрд. ф ст.

Нові вимоги щодо ведення звітності та сертифікації призведуть до додаткового навантаження на приватний бізнес

У новому році бізнесмени очікують на додаткові втрати, пов’язані із введенням в дію з 1 січня великої кількості нових нормативних актів. Нові правила в першу чергу стосуються компаній харчового сектору та електропостачання. Закони щодо встановлення походження (traceability laws), наприклад, будуть вимушені зберігати відомості про всіх своїх постачальників сировини та про всі свої збутові компанії.

Форум приватних підприємців (Forum of Private Business) – група, яка здійснює лобіювання інтересів компаній, повідомила, що за їх підрахунками введення нових законодавчих ініціатив потребувати від підприємств харчової промисловості додаткових витрат у розмірі 850 млн. ф. ст. Нові закони, що стосуються постачання електроенергії, примусять електропостачальні компанії проходити сертифікацію з метою захисту споживачів від неправомірних дій операторів. Процес сертифікації не є складним, компанії мають лише подати докази відповідного рівня кваліфікації, компетенції та державного страхування. Але занепокоєння викликає вартість реєстрації, яка становитиме 345 ф. ст., не враховуючи ПДВ. Найбільшим цей тягар буде для малих та середніх компаній, у яких набагато менше можливостей впоратися із обов’язковим регулюванням.

Іноземні компанії попереджені щодо податкового режиму у Сполученому Королівстві

Консультанти з оподаткування не радять мультинаціональним компаніям розміщувати свої головні офіси в Великобританії, зважаючи на той факт, що Британія втрачає позиції найпривабливішої країни у Європі, зокрема з огляду на нещодавні рішення Європейського суду юстиції (European Court of Justice) та посилення боротьби Казначейства Британії (HM Treasury) із уникнення сплати податків. Голова департаменту податків відомої консалтингової групи KPMG пан Хікі вважає, що Іспанія та Данія стали набагато привабливішими з точки зору розміщення штаб-квартир іноземних компаній. Представники UK Trade & Investment вважають, що Британія все ще залишається привабливою у зазначеному аспекті, беручи до уваги середні умови діяльності в Європі., але також визнають той факт, що незважаючи на лідерство Британії у залученні головних офісів, конкуренція в цьому секторі посилюється дуже швидко. Протягом першої половини 2004 року в Великобританії було розміщено 20 головних офісів ТНК для проведення європейських операцій, що становить половину із створених за цей період у Європі відповідних підрозділів.

На думку аналітиків, питання сприятливого податкового режиму є важливим лише для великих компаній, та європейськими лідерами у його запропонуванні є Ірландія, Швейцарія та Нідерланди. Але більшу кількість головних офісів розміщують компанії середнього розміру, які не є дуже чутливими до податкового режиму, та для яких найголовнішими критеріями вибору місця розташування штаб-квартир є наявність та вартість кваліфікованої робочої сили, доступ до ринків, розгалуженість та сучасність транспортної інфраструктури та телекомунікаційної системи.

Податкова служба Британії (Inland Revenue) розповсюджує свій нагляд на офшорні трасти

Податкова служба збільшує свою кампанію із боротьбою проти уникнення сплати податку на спадок, вважаючи що, існуюча практика відмови від розкриття інформації з використанням офшорних трастів є незаконною. Відома юридична фірма DLA вважає, що нова інтерпретація Закону про спадщину 1984 року надасть набагато більше можливостей для податкової служби застосовувати санкції до фінансової інституцій та консультантів, які радять своїм клієнтам користувати послугами офшорних трастових компаній чи юристів. Протягом останніх 18 місяців податкові органи завдяки наданню фінансовими компаніями інформації про офшорні трасти отримали значні додаткові надходження. На думку представників DLA, новітня інтерпретація закону значно розширює вимоги до банків, фінансових інституцій та радників із розкриття інформації про їх клієнтів. До того ж зазначені установи можуть бути зобов’язані перевіряти відомості щодо клієнтів. У зв’язку з цим представники юридичної фірми радять всім особам, які заснували офшорний траст та можуть підпасти під юрисдикцію Закону про спадщину, добровільно надати інформацію про це, що дасть їм змогу бути у більш вигідному становищі під час переговорів, яку суму податку вони мають сплатити.

Показники економічного розвитку Великобританії (за останніми даними офіційного статистичного відомства країни – The Office for National Statistics)

Показник

Період

Рівень

Динаміка

1. Забезпечення зростання ВВП

ВВП

3 квартал (04/03)

-

3,00%

В т. ч. послуги

3 квартал (04/03)

-

4,00%

Промислове виробництво

Липень-вересень (04/03)

-

0,40%

Обробна промисловість

Липень-вересень (04/03)

-

0,50%

2. Ринок праці

Безробіття

Липень-вересень (04/03)

4,60%

3. Інвестиції

Інвестиції в економіку

2 квартал (04/03)

-

7,30%

Інвестиції в бізнес

2 квартал (04/03)

-

5,90%

4. Інфляція

CPI – індекс споживчих цін

Жовтень

1,20%

RPI – індекс роздрібних цін

Жовтень

3,30%

RPIX – індекс роздрібних цін, що виключає іпотечні платежі

Жовтень

2,10%

5. Платіжний баланс

Поточний рахунок

2 квартал 2004

Дефіцит 6,4 млрд. ф. ст.

Торгівля товарами

Вересень

Дефіцит 4,5 млрд. ф. ст.

Торгівля послугами

Вересень

Профіцит 1,0 млрд. ф. ст.

Експорт товарів

Липень-вересень (04/03)

-

4,20%

Імпорт товарів

Липень-вересень (04/03)

-

7,60%

6. Фінанси

Облікова ставка

4,75%

< >Республіка Польща

9 грудня 2004 року в пунктах пропуску через державний кордон для автомобільного сполучення «Краковець – Корчова» на території України і «Дорохуськ-Ягодин» на території Польщі відбулося офіційне відкриття консультаційних пунктів.

На підставі Угоди між Кабінетом Міністрів України і Урядом Республіки Польща, укладеної 25 червня 2001 року, про співпрацю під час здійснення контролю осіб і транспортних засобів, які перетинають українсько-польський державний кордон, голова Державної прикордонної служби України генерал-полковник Микола Литвин і Головний комендант Прикордонної варти Польщі генерал дивізії Юзеф Климович підписали Протокол про створення консультаційних пунктів у визначених пунктах пропуску через державний кордон.

В ході підготовки до функціонування консультаційних пунктів на українсько-польському кордоні у вересні цього року проходили спільні навчання представників прикордонних відомств України і Польщі, організовані за програмою Європейського інституту сприяння демократії в м. Варшава та за підтримки посольства Великобританії в Польщі. В ході цих навчань українських і польських прикордонників познайомили з роботою аналогічних консультаційних пунктів на польсько-німецькому кордоні.

Європейський Союз повинен завершити переговори про надання Україні статусу країни з ринковою економікою у разі демократичних виборів Президента. Це одна з польсько-німецьких пропозицій Євросоюзу, підготовлених країнами в жовтні цього року на випадок чесних виборів, повідомив у п`ятницю міністр закордонних справ Польщі Влодзімеж ЦІМОШЕВИЧ.

Як повідомляє РАР, він також сказав, що країни пропонують ЄС підтримати Україну при вступі до Світової організації торгівлі та визнати стратегічним співробітництво сторін.

В. ЦІМОШЕВИЧ висловив сподівання, що Євросоюз активізує співпрацю з Україною після чесних виборів. "Надіюся, що країни - члени будуть послідовними... і не обмежаться тільки приємними словами та деклараціями", - сказав В. ЦІМОШЕВИЧ.

Міністр відзначив, що Польща зацікавлена в подальшому поглибленні співпраці України з Євросоюзом, але не може не рахуватися із розумінням цих питань в ЄС.

Європейська комісія 9 грудня схвалила план співпраці ЄС в рамках нової політики сусідства з сімома державами, в тому числі з Україною на найближчі 3-5 років. Євросоюз в 2004 -2006 році на політику сусідства планує направити майже 1 мільярд євро, 700 мільйонів з яких піде на регіональне та транскордонне співробітництво, чим найбільше скористаються Україна і Молдавія. На 2007 – 2013 р. на політику сусідства закладено 13 мільярдів євро.

Державна нафтогазова компанія Polskie Górnictwo Naftowe і Gazownictwo S. A. (PGNiG) досягла попередньої домовленості з Національною акціонерною компанією “Нафтогаз України” щодо використання потужностей українських підземних газосховищ поблизу українсько-польського кордону для зберігання Польщею закупленого в Росії природного газу.

Початок реалізації зазначеного проекту запланований у першому півріччі 2005 року. За словами президента PGNiG Марека Косовського, в українських газосховищах спершу зберігатимуть невеликі обсяги газу (орієнтовно 150 млн. м куб. газу), з подальшим їх суттєвим збільшенням.

За попередніми даними, наразі газосховища Львівщини заповнені приблизно на 50%. Загалом вони можуть вмістити понад 8 млрд. м куб. газу.

Під час переговорів, сторони також домовилися про будівництво газопроводу “Устилуг-Грубешув”. Враховуючи важливість проекту газифікації НАК “Нафтогаз України” південно-східних регіонів Польщі шляхом спорудження газопроводу “Устилуг-Грубешув”, було підтверджено готовність розпочати випробування газопроводу в травні 2005 року та ввести його в дію до 1 липня 2005 року.

Попередня домовленість про спорудження газопроводу “Устилуг-Грубешув” була досягнута під час переговорів голови правління НАК “Нафтогаз України” Юрія Бойка та голови правління PGNiG Марека Косовського 5 квітня 2004 року в Києві.

В рамах реалізації згаданого проекту, заступник голови правління НАК “Нафтогаз України” Ігор Воронін і голова правління PGNiG Марек Косовський підписали договір про газифікацію району м. Грубешув (південно-східна Польща) й угоду про захист конфіденційної інформації. Постачання природного газу в польське місто Грубешув розпочнеться 1 липня 2005 року. Для цього НАК “Нафтогаз України” побудує газопровід завдовжки 1,7 км до державного кордону, що дозволить на першому етапі газифікувати південно-східні райони Республіки Польща, а у подальшому значно розширити експорт природного газу з України до Польщі.

14 грудня 2004 року Міністерство Державного Майна Польщі почало переговори з українським товарством АвтоЗАЗ у справі закупівлі акцій варшавського автомобілебудівного заводу Fabrykа Samochodów Osobowych (FSO). Передбачається, що усі домовленості будуть завершені протягом найближчих тижнів, умови української інвестиції стануть відомими лише після закінчення переговорів. Недавно українці викупили з останнього, шостого польського банку Pekao заборгованості автозаводу FSO. Минулої п’ятниці суд затвердив угоду погашення заборгованості щодо столичного підприємства, що її було підписано з дрібними позичкодавцями ще 5-го листопада. Це був передостанній етап придбання запорізькою фірмою боргів FSO. Тепер вже сам уряд має продати АвтоЗАЗу в непублічному режимі ефесовські акції серії А і В. Міністр Держмайна Яцек Соха сказав цього тижня, що українське Товариство вже тепер утримує варшавський завод при житті, оскільки отримує 88 % продукції FSO. “Якби ми не здійснили цих дій, то FSO мабуть, що не витримав” – сказав Соха. Відомо, що у майбутньому варшавський завод випускатиме модель авто Ланос 150 Т, - це буде продовженням нині продукованого Ланоса і Матіза. Права на випуск цих автомобілів на FSO актуальні лише до кінця 2006-го року.

І усе було б добре, якби не претензії південнокорейської державної інституції Kamco, яка кілька тижнів тому виступила з вимогою до FSO на суму 570 млн. $. Справа цих претензій має перейти від варшавського заводу до українського інвестора, адже Державна скарбниця Польщі нині утримує 20 % акцій FSO, а майже 80 % знаходиться у розпорядженні корейського Daewoo. Можливо, що саме ці південнокорейські претензії відстрашили інших потенційних інвесторів польського підприємства, - китайського Shanghai Automotive Corporation та британський MG Rover. І хоча поляки недавно заспокоювали, мовляв, там нема чого боятися, усі документи в порядку, претензій від корейців не повинно бути, та все ж, віцеміністер Даржмайна Даріуш Вітковський сказав цього тижня такі слова: “Українська сторона повинна усвідомлювати, що ця справа може виникнути”.

Польща у 2005 році збільшить фінансування проектів неурядових організацій в Україні до 12 млн. злотих (3,85 млн. доларів) з 1,5 млн. злотих в 2004 році.

Про це повідомив Броніслав Коморовський, депутат найчисельнішої опозиційної партії "Громадянська платформа". За його словами, власне ця сума включена в проект польського бюджету, котрий на днях має ухвалити Сейм.

Він висловив переконання, що Сейм ухвалить бюджет, зберігши весь обсяг коштів для України. "Я переконав в цьому усі партії", - підкреслив Коморовський, котрий також був міністром оборони Польщі.

Депутат сказав, що кошти будуть виділятися на проекти розвитку демократичного суспільства, ринкової економіки та свободи медіа. Гранти, найімовірніше, буде розподіляти одна з польських неурядових організацій. Коморовський додав, що Польща в 2006 році може ще збільшити фінансування українських проектів у випадку ефективного використання коштів в наступному році.

Державна митна служба і Державна прикордонна служба посилили контроль на українсько-польському кордоні напередодні новорічних свят.

Служби пояснюють посилення контролю тим, що напередодні свят зростає попит на товари і відповідно, збільшується кількість спроб незаконного ввозу товарів на територію України. Зараз на пунктах пропуску на західному кордоні працюють посилені групи митників і прикордонників з інших регіонів і центрального апарату відомств.

За повідомленням прес-служби Державної митної служби, на автостоянках і в дворах приватних будинків Польщі уже зібралося багато українських вантажівок, завантажених продуктами та іншими товарами, «...які з певних причин не поспішають повертатися в Україну», - говориться в повідомленні. Водночас, за даними прес-служби, автомобілі, які перетинають кордон легально, оформляються в прискореному режимі.

Нагадаємо, що з 1 жовтня 2003 року Польща ввела безкоштовний візовий режим для українців, а Україна залишила для поляків безвізовий режим перетинану кордону.

< >< >Грецька Республіка

< >< >У грудні 2004 року парламент затвердив держбюджет Греції на 2005 рік, який був складений з урахуванням вимог ЄС. Зокрема, у зв’язку з тим, що розмір дефіциту держбюджету країни продовжує бути вищим за граничного встановленого положеням Пакту Стабільності і Зростання ЄС, уряд планує скоротити розмір дефіциту держбюджета з 5.3% від ВВП у 2004 році до 2.8% - у 2005р. Грецькі економісти зазначають, що держбюджет спирається на два достатньо сміливі припущення: по-перше, урядом прогнозується продовження економічного зростання країни темпами навіть вищими ніж у 2004-му “олімпійському” році (3.9% проти 3.7%), а по-друге, передбачається значне підвищення надходжень до держбюджету (на 7.7% у порівнянні з 2004р.). При цьому очікується, що подальше економічне зростання в країні буде зумовлено збільшенням приватних інвестицій та експорту, які підвищяться на 7.9% та 7.5% відповідно. До того ж, у 2005 році економічному зростанню та підвищеним надходженням до держбюджету від розширення податкової бази має сприяти зниження ставки податку з прибутку для юридичних осіб з 35% до 25% (лист ТЕМ від 03.11.04 № 01-03/311). Таке зниження планується проводити поступово: у 2005 році ставка податку складатиме 32%, у 2006 році – 29%, у 2007 році – 25%. Також планується встановити розмір максимального неоподаткованого щорічного доходу фізичних осіб на рівні 11,000 євро. Одночасно ВВП країни планується збільшити на 3.9% (у той час, як фахівці оцінюють перспективи росту економіки ЄС загалом у 2005 році лише як 2%). Грецький урядовець також оголосив про наміри зменьшити державний борг з 121.1% від ВВП у поточному році до 109.5% у 2005 році. Цього планується досягти за рахунок контролю над державними витратами та збільшення надходженнь до бюджету внаслідок економічного зростання економіки та дещо більших податків. Зокрема, якщо зростання державних витрат у 2004 році відбулось на 11.5%, то у 2005 році воно планується на рівні 4.8%. Одночасно, якщо доходи держбюджету у 2004 році збільшились на 40.7 млн. євро, у 2005 році їх планується збільшити лише на 3 млн. євро. Також планується, що доходи держави від сплати податків з прибутку збільшаться на 9.5%, а від непрямих податків – на 7.2%. Також нові надходження до бюджету, розмір яких може скласти 1% від ВВП, мають поступити від приватизації.