Сегодня: 24 | 04 | 2024

Навчальний посібник Управління Земельними Ресурсами В. В. Горлачук В. Г. В'юн А. Я. Сохнич (частини 1)

 

Кожний з цих варіантів має свої переваги і недоліки:

1. Створення системи з "нуля" дозволяє повністю задовольнити всі потреби користувачів, оскільки часто продукти інших фірм не можуть забезпечити відповідність картографічним стандартам України на підготовку технічної документації. Тому сьогодні багато організацій, які мають сильну команду програмістів і достатнє фінансування, взялися за розробку ГІС з "нуля" своїми силами.

2. Створення геоінформаційної системи на основі інструментальної ГІС. У цьому ви падку система пишеться на внутрішній мові програмування, що дозволяє добавити в інструментальну ГІС функції користувача. Сюди можна віднести Мар Basik в
Марinfo чи AVENUE в Arcinfo. При цьому також використовують спеціальні бібліотеки функцій, які позволяють швидко скласти спеціалізовану ГІС з повним вмістом всіх
необхідних функцій.

3. Для створення ГІС використовують низку універсальних САПР, таких як: Microstation має свою внутрішню С-подібну і Basik-подібну мову програмування, підтримка ОLЕ, а у версії Microstation J можна складати додатки на Java; CADdy - Має свою внутрішню С-подібну мову програмування. На основі CADdy фірмою Ziegler Information, а сьогодні вже й іншими фірмами розроблено багато модулів для виконання картографічних і кадастрових функцій; AutoCAD і ГІС розширення AutoCAD МАР містить повний набір функцій для складання своєї спеціалізованої геоінформаційної системи. Причому AutoCAD і його ГІС розширення AutoCAD МАР також підтримують ОLЕ-технологію і містять повний набір картографічних функцій. Під час складання ОLЕ-додатків недоліком ОLЕ-технологій, реалізованих в AutoCAD, є спрямованість на розробку додатків з допомогою Visual Basik. Y Delphi I c ++ Builder будуть виникати труднощі з передачею масивів.

Говорячи про перспективи розвитку ринку ГІС, треба відзначити, що за останній період часу значно зросла продуктивність персональних комп'ютерів, вибуховий розвиток переживають системи, засновані на застосуванні відкритої глобальної комп'ютерної мережі Internet і великих корпоративних комп'ютерних мереж (технологія їх створення на основі стандартів отримала назву Internet). Під впливом цих чинників ринок ГІС зазнає радикальних змін. Як будь-який із секторів ринку у сфері високих технологій описується моделлю "гойдалки": поперемінне формуються фази, в яких домінують то пропозиція, то попит. Є всі підстави вважати, що з появою мережевих інформаційних технологій глобального охоплення ринок ГІС переміщається в ту довгоочікувану фазу, коли розпочинають домінувати вимоги масових користувачів.

Сьогодні контингент користувачів ПС, на думку деяких оглядачів, ділиться на три групи в пропорціях 1000:100:10.

Найбільш масову з цих груп - Групу "ГІС-глядачів" — Складають ті, хто працює у звичайних офісних середовищах і спонтанно звертається до послуг програм перегляду даних. Мови запитів для таких програм зближуються за властивостями з мовами запитів, доступних клієнтам World Wide Web в Internet.

Середній клас "користувачів-аналітиків" Складають ті, хто працює з базами даних і володіє навичками статистичного аналізу. Для них інтерфейс ГІС - тільки зручне середовище сеансів проектної або аналітичної роботи, під час якої доводиться формувати складні електронні документи і працювати з різнотипними система ми управління базами даних.

Нарешті, "жерці", Конструктори ГІС, Складають групу, до послуг якої корпоративні замовники вдаються рідко, лише тоді, коли потрібний явний огляд особливо складних сценаріїв.

Освоєння ринку ГІС-рішень, орієнтованих на вищезазначених користувачів, вимагає реалізації в ПС ще однієї ключової властивості. В операційних системах і системах управління базами даних ця властивість отримала назву Масштабованість. ГІС-рішення, яке Масштабується, Набуває властивості рости разом з розширенням інформаційної структури підприємства, залишаючись при цьому адаптивним, і дозволяє розробляти специфічні додатки для офісів, проектних відділів тощо.

6.2.6. Комп'ютеризація

Управління земельними Ресурсами

Економічні реформи, які нині здійснюються в Україні, не привели до відчутних змін на краще. Особливої уваги, вдумливого підходу до реформування потребує основний економічний потенціал - земля. Саме вдала земельна реформа дозволить нашій державі вийти на передові рубежі.

Відповідно до ситуації в країні Президент, Верховна Рада та Уряд України видали низку указів, законів, постанов, які ініціювали здійснення земельної реформи. Наприклад, Указ Президента України від 3 грудня 1999 року "Про невідкладні заходи щодо прискорення реформування аграрного сектора економіки" окреслив стратегічні напрями розвитку аграрного сектора. Для їх реалізації необхідний якісно новий механізм управління земельними ресурсами. Це особливо є актуальним, коли відбуваються трансакції із земельними ділянками (продаж, купівля, обмін, дарування, здача в оренду, зміна цільового призначення тощо).

Проблеми виникають з реєстрацією трансферних операцій із землею та виготовленням відповідної документації, веденням обліку кількісного та якісного стану земель, наданням висновків та довідок про стан земельних ділянок, проведенням консультацій, оскільки державні органи управління земельними ресурсами працюють із паперовими носіями інформації (земельно-кадастрові книги, карти, звіти, реєстраційні книги тощо), які заношуються, затираються, рвуться.

Альтернативою паперовим носіям інформації є цифрові комп'ютерні носії.

Ми проаналізували "за" і "проти" таких технологій:

1. Паперові Носії. Щоб зробити якусь виписку чи внести корективи, потрібно: знайти не обхідну папку в сейфі чи шафі, відповідні дані, показати особі, яка їх вимагає, якщо потрібно зробити виписку, а якщо якась інформація змінилася, то її потрібно доповнити. Бувають випадки, коли необхідно все переписати, повністю поновити картографічний матеріал.

2. Комп'Ютерні Носії. Значно спрощується пошук потрібної інформації, необхідна її частина легко роздруковується, не виникає проблем з внесенням змін і доповнень, попередні дані архівуються.

Як Бачимо, у другому випадку прискорюється процес пошуку інформації, відповідно зростає ефективність праці, якість обслуговування споживачів.

Разом з тим комп'ютерна техніка для нас є ще дорогою. Вона вимагає фахівців відповідної кваліфікації для обслуговування.

Однак всім землевпорядним організація, органам управління земельними ресурсами потрібно переходити на доступну їм комп'ютерну техніку і програмне забезпечення, створювати бази даних землевласників, землекористувачів, орендарів землі; земельних угідь за категоріями, ґрунтовим складом тощо. Картографічний матеріал, який найбільш використовується, також потрібно перевести у цифровий вигляд.

На нашу думку, необхідні наступні технічні засоби: комп'ютер класу не нижче Pentium-ІІ CPU, 64МВ RАМ, НDD 20-40GВ, FDD 3,5", CDRW, відеоплата 16МВ RАМ, монітор - 15" SVGА, принтер матричний формату АЗ.

Програмне забезпечення: для створення баз даних: Microsoft Access для Windows, Oracle, Informix; для цифрового картографічного матеріалу: Autocad, Інвентград, Mapinfo, ArcViev, MicroStation.

Вказаний перелік не слід сприймати як еталон, адже ми орієнтувались на найдешевші і найбільш поширені у користуванні системи, доступні більшості користувачів. З часом, коли буде створена державна стандартизована земельна інформаційно-реєстраційна система, складені відповідні програми, накопичений фактичний матеріал, можна без труднощів стандартизувати.

З кожним роком комп'ютерна техніка все більше проникає у наше життя. Вже неможливо на побачити, що ці технічні засоби при вмілому їх використанні можуть не тільки виконувати обчислювальні операції, але і вирішувати життєві проблеми і приймати реальні рішення, зробити легшою вашу працю, звільнити час для творчої роботи.

Створення ефективної системи управління земельними ресурсами абсолютно неможливе без застосування сучасних інформаційних технологій, заснованих на використанні комп'ютерної техніки. Традиційна технологія збору, зберігання, обробки та розподілу інформації між споживачами довела свою цілковиту неспроможність у забезпеченні ефективного управління земельними ресурсами. Надмірна кількість важкозводимих табличних матеріалів, які недоступні для широкого кола споживачів, різна відомча належність земельно-кадастрової інформації, її дублювання, низька продуктивність праці інженерно-технічного персоналу земельно-кадастрових центрів, дороговизна наданої інформації стали серйозним гальмом на шляху ефективного управління земельними ресурсами.

Тому цілком закономірним став факт прийняття Кабінетом Міністрів України (02.12.1997 р. № 1355) Програми створення автоматизованого ведення державного земельного кадастру на базі комп'ютерної техніки. При цьому зазначається, що органом управління з реалізації цієї Програми є Державний комітет України по земельних ресурсах. Відповідно до цієї програми створено Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України та регіональні центри державного земельного кадастру в областях України, місті Києві та ін.

Реалізація програми знаменує новий якісний етап у розвитку інформатизації в системі "суб'єкт-об'єкт" управління. Створення, наприклад, системи автоматизованого ведення земельного кадастру забезпечить функціонування цивілізованого ринку землі, захист прав власників і землекористувачів, дозволить здійснювати ефективний контроль за використанням земель та їх охороною, забезпечувати збільшення надходжень до бюджету коштів від плати за землю тощо. Розвиток комп'ютерних технологій дозволить органам земельних ресурсів значно розширити спектр світобачення в системі управління земельними ресурсами.

Управління земельними ресурсами В умовах ринкової економіки

7.1. Особливості управління

Оскільки управління земельними ресурсами як один з видів управління дуже молода наука, тому дуже часто термін управління земельними ресурсами ототожнюється з терміном керівництво. Проте, дослідивши це питання, можна зробити висновок, що керівництво - це стратегія діяльності суб'єкта влади даної системи, а управління - це цілеспрямований вплив, свідома діяльність для реалізації системних цілей. Тут керівництво по суті виступає як складова управління, а саме - управління людьми, колективами, групами людей, суспільством в цілому для досягнення певної мети.

У наукових публікаціях ринкового періоду в Україні робляться спроби розкрити зміст і завдання управління земельними ресурсами. І це дуже добра ознака часу. Однак не завжди в зміст управління вкладається його стратегічна сутність, оскільки цей термін у багатьох випадках підміняється терміном регулювання.