Лекція Становлення Європейської філософії Нового часу
Страница 2 из 3
Найважливішою характеристикою філософії Декарту є антитрадиціоналізм. Він вважав, що нічого не можна сприймати на віру, все підлягає критичному аналізу та сумніву. Не визиває сумнівів лише найбільш очевидні положення та судження (саме очевидність він вважав критерієм істини). А найбільш очевидним з суджень є твердження “Я мислю - отже я існую”. Тому воно і повинно бути вихідним положенням філософії. Із цього положення витікають два основних висновки: 1.розумово осягнений світ більш істиний, вище ніж світ чуттєвий та 2. самосвідомість людини має дуже велику цінність.
Декарту належить ідея створення загального наукового методу - універсальної математики, який забезпечить панування над природою. У праці "Правила для керівництва розумом" Декарт визначив суть методу:" Під методом розумію легкі і достовірні правила, суворо додержуючись яких, людина ніколи не сприйме нічого неістинного за істинне і не витрачаючи марно ніякого зусилля розуму, але постійно крок за кроком приумножаючи знання, прийде до істинного пізнання всього того, що буде здатна пізнати". ЗНачення наукового методу Декарт вбачав в тому, що він дозволить 1. перетворити пізнання на організовану діяльність, вільну від випадковостей, 2. провадити систематичний, безперервний науковий пошук, 3. орієнтуватися не на окремі відкриття, а поєднувати зусилля усіх наук. Наукові знання, як їх уявляє Декарт, це не окремі відкриття, а їх система.
Декарт передбачав розробити понад 30 правил пошуку істини, але згодом дійшов висновку, що досить чотирьох за умови їх суворого дотримання. Сформульовані ним правила можна вважати універсальними. Ось ці правила: Перше правило: ніколи не вважати щось за істинне поспішно і упереджено, брати до розсуду тільки те, що мислиться розумом, ясно, виразно і не викликає ніяких сумнівів. У цьому правилі можна виокремити такі найважливіші принципи раціоналізму Декарта – принцип критичного сумніву – нічого не приймати на віру, і принцип очевидності як критерію істини. Друге правило – ділити кожне явище, що пізнається, на стільки частин, скільки треба, щоб раціонально перебороти труднощі в пізнанні всього явища повністю, цілісно. Мова йде про використання аналізу, як вихідного методу мислення і пізнання. Третє правило; рухатись поступово від найпростіших, що можна перевірити положень, до найскладніших. Тобто використовувати дедукцію в пізнанні. Четверте правило; досліджуючи ті, чи інші явища, завжди необхідно складати пеовні переліки, всеохоплюючи огляди. Це дає впевненість, що нічого не пропущено в процесі пізнання. Мова йде про нову індукцію і про системність в пізнанні.
Декарт виробив і певні Правила моралі, визначив життєві цінності, що стали органічним елементом методу "правильно спрямовувати свій розум":1.покірно сприймати закони і звичаї країни, де живеш, невідступно дотримуватись релігії, уникати крайностей у реалізації громадянських питань; 2. залишатися твердим і рішучим у здійсненні раціональних принципів, 3. завжди намагатися перемагати швидше себе, аніж долю, змінювати свої бажання, а не порядок світу; 4. намагатися вибирати серед рівних занять те, що найбільш прийнятне для тебе і просуватися скільки є сили у пізнанні істини.
Декарттакож розробив філософське вчення про субстанцію, яке ми розглянемо у другій лекції.
. Вплив Декарта знайшов прояв і в тому, що так саме як і Галилей у Італії, який вперше почав писати італійською, Ломоносов у Росії, почавший писати по-російському, а не по старослов’янські, Картезіус вперше у Франції написав свій основний твір “Роздуми про метод” не латиною, як було прийнято у той час, а французською мовою. Ця традиція була продовжена французськими просвітниками, що сприяло росповсюдженню філософських ідей серед широких верств населення.
Ідеї Бекона та Декарта вплинули на формування філософського вчення англійського матеріаліста Томаса Гоббса (1538-1579 р.). Він намагався створити філософську систему і відобразити її у великій роботі "Основи філософії", яка б включала три частини "Про тіло", "Про людину", "Про громадянина". Але під впливом революційних подій у Англії, які закінчилися диктатурою Кромвеля, почав виклад своє системи з праці "Про громадянина". А потім написав працю "Левіафан, або Матерія, форма і влада держави церковної і громадянської" (1951). У 1655 р. видав першу частину праці "Про тіло", друга частина "Про людину" вийшла у 1658 р.
Якщо Декарт механістичну картину світу будував на ґрунті дуалістичного уявлення про дві субстанції - матеріальну та духовну, то Гоббс створив першу в історії філософії Закінчену картину механістичного матеріалізму. Заперечуючи існування душ як особливих субстанцій, він твердив, що єдині субстанції - тіла. Така позиція призвела до механістичного розуміння людини. За Гоббсом люди, як і тварини - складні механізми, дії яких визначаються зовнішніми впливами. Звідси і свободу людини Гоббс тлумачить механістично. Для нього свобода - просто відсутність опору, відсутність завнішніх перепон для руху, тому вона притаманна не тількі людині, але й взагалі всім телам природи. Він також заперечував раціоналізм Декарта, його теорію уродженних ідей та вважав справжнім джерелом пізнання почуття. Таким чином, полемізуючи з Декартом, Гоббс розвивав емпіричну традицію, закладену Беконом. Одначе, на відміну від останнього, Гоббс на перший план висував проблеми наукового розуміння суспільства, держави, права, релегійної віротерпимості. Саме ці питання привертали до себе найбільшу увагу в епоху англійської буржуазної революції, сучасником якої був філософ.
Вчення Гоббса про державу та право, викладане у його праці "Левіафан", одержало широку відомість. Воно базується на розрізненні двох станів людського суспільства - природного та громадського. Природний стан - вихідний, тут кожний має право на все, що може захопити, тобто право співпадає з силою. Тому природний стан є стан “війни усіх проти усіх”.
Згодом Джонатан Свіфт так сатирично відтворив концепцію Гоббса:
Гоббс доказал, что все живое
Ведет борьбу между собою.
Большие малых любят есть,
Но к равным не дерзают лезть.
Обыкновенный средний кит
Селедок стаю съест и сыт.
Волк ест ягненка, а лисица
Гуссиком любит поживиться.
|
Натуралистами открыты
У паразитов паразиты,
И произвел переполох
Тот факт, что блохи есть у блох
И обнаружил микроскоп,
Что на клопе бывает клоп,
Который поедает паразита,
На нем другой... И так везде...
|
Гоббс не жалкував фарб для зображення хижісті людей у їх природному вигляді. Він виражає цю мрачну картину відомим стародавньоримським прислів’ям “Людина людині - вовк”. Одначе, цей стан, за Гоббсом, погрожує людині самознищенням. Звідси робиться висновок про необхідність для усіх людей змінити природний стан на стан громадянський, державний. Люди вимушені укласти “суспільну угоду” для забезпечення загального миру та безпеки, на підставі якої і виникає держава. Хоча з уявленням Гоббса про первинну агресивність людини навряд чи можна погодтись, але його ідеї про природне, а не надприродне походження держави стали безумовним кроком уперед на шляху дослідження цієї проблеми.