Сегодня: 19 | 04 | 2024

Тема 16. Норми витрат палива і мастильних матеріалів, способи їх економії

 

План-конспект

Проведення заняття по пожежно-технічній підготовці

 

Тема 16. Норми витрат палива і мастильних матеріалів, способи їх

економії

Заняття 1,2. Норми витрати пального, мастил і спеціальних рідин при

експлуатації, ремонті та експлуатації пожежних автомобілі. Способи

економія пально-мастильних матеріалів при експлуатації пожежних автомобілів

Навчальні питання:

1. Норми витрати пального, мастил і спеціальних рідин при

експлуатації пожежних автомобілів.

2.Способи економії пально-мастильних матеріалів при експлуатації

пожежних автомобілів

Мета заняття: Ознайомити особовий склад з нормами витрати пального,

мастил і спеціальних рідин при експлуатації, ремонті та

експлуатації пожежних автомобілі.

Час: 150хв.

Метод проведення: Лекція.

Матеріальне забезпечення: Стенди, Плакати

Місце проведення: Навчальний клас

Література: 1. Пожежно-технічна підготовка / А. В.Пенкало, І. І. Отчик,

Ю. Г.Гунбин М.: Воениздат, 1984 р.

2. Пожежно-технічне озброєння / С. В. Піголев, Ф. В. Сухо

3. Пожежна техніка / Дзикас Н. М., Шебеко Н. Д. М.: Технічне

управління, 1974 р

П/п

Зміст

Час

(хв)

Організаційно-методичні вказівки

1

2

3

4

1

Вступна частина

1. Приймаю рапорт від чергового по групі про наявність особового складу до занять.

2. Перевіряю наявність особового складу.

3. Доводжу тему та мету заняття.

4. Проводжу вибіркове опитування курсантів за попередньою темою

1

2.

10

2

Основна частина

Паливна економічність

Умовні позначення: QT - питома витрата палива автомобілем, л/100 тонно-кілометрів; Q - питома витрата палива автомобілем, л/100 км; Gсум - кількість палива, витраченого автомобілем за визначену відстань, кг; Gт - годинна витрата палива двигуном, кг/год; ge - питома витрата палива двигуном, г/к. с. год (г/кВт*г); Lсум — загальний пробіг автомобіля (з вантажем і без вантажу), км; Lгр— пробіг автомобіля з вантажем, км; rг— щільність палива, г/см3; Gp - корисний вантаж, перевезений автомобілем, кг.

Паливну економічність оцінюють питомою витратою палива в літрах на 100 тонно-кілометрів або 100 км пробігу.

Питома витрата палива на 100 тонно-кілометрів транспортної роботи

.

Питома витрата палива на 100 км пробігу автомобіля

.

Питома витрата палива на 100 км пробігу при русі автомобіля пов'язана з питомою витратою палива двигуном відношенням

.

Використовуючи рівняння балансу потужності, одержуємо

* .

*

*Це рівняння показує, від яких факторів залежить витрата палива при русі автомобіля.

Якщо , то наведене рівняння дає можливість визначити витрату палива при сталому русі автомобіля по дорозі з визначеним опором .

Графік залежності питомої витрати палива від швидкості руху для різних значень називається економічною характеристикою автомобіля.

НОРМИ

Витрати пального, масел, мастил і спеціальних рідин

При експлуатації, ремонті та консервації

Військової техніки й озброєння ЗС України

Норма № 60

Витрати пального при використанні

Автомобільної техніки

60.1 Норма витрати пального для автомобілів,

Які знаходяться на укомплектуванні військ

№№

Пп

Марка і модель автомобіля

Норма витрати пального на 100 км пробігу

Основна

Лінійна

Автомобілі вантажні і спеціальні

31

ЗИЛ 131, 131Н

49,5 л

41,0

60.5 Додаткові надбавки до норм витрат

Пального при використанні автомобільної

Техніки в особливих умовах

№№

Пп

Умови експлуатації

Надбавка,

% до норми, не більше

1

1.2 Всі області України, які не перераховані у п 1.1

10

2

Для автомобілів при роботі на дорогах із складним планом (наявність у середньому на 1 км шляху 5-ти і більше закруглень радіусом менше 40м)

10

3

Для автомобілів, які використовуються при бойовому злагоджені частин і з’єднань

15

4

Для автомобілів при проведені польових навчань та маневрів:

4.1 По бурково-щебневому шосе і твердій степовій цілині

4.2 По ґрунтових дорогах і дорогах з закріпленими пісками

25

30

5

При роботі автомобілів у кар’єрах (у важких дорожніх умовах), на лісових ділянках – до основної магістралі (вивезення лісу)

20

6

При роботі автомобілів у важктх дорожніх умовах в період сезонного бездоріжжя, снігових чи піщаних заносів (на строк не більше одного місяця)

35

8

Для навчальних автомобілів і автомобілів, які виділяються для навчання водінню особового складу відповідно до навчальних програм

25

11

При експлуатації автомобілів, які вийшли з капітального ремонту і нових, при пробігу першої тисячі кілометрів

5

Примітки:

1 При роботі спеціалізованих автомобілів норми витрати пального збільшуються на кожну тону перебільшення чи зменшення такого автомобіля проти базового: для автомобілів з карбюраторними двигунами на 2 л, для автомобілів з дизелями – на 1,3 л.

Для автомобілів, робота яких не обчислюється в тонно-кілометрах і на яких встановлено озброєння чи спеціальне обладнання, норми витрати на пересування встановлюються, виходячи із основної норми, затвердженої для базової моделі автомобіля. Ці норми збільшуються на кожну тонну перевищення номінальної вантажності бойового автомобіля з карбюраторним двигуном на 2 л, для автомобіля з дизелем – на 1,3 л.

5 Списання пального із застосуванням надбавок, передбачених в цій нормі, проводиться за фактичною витратою, але не більше встановлених меж (границь).

6 При необхідності застосування деяких надбавок, норма витрати пального встановлюється по сумі чи різниці цих надбавок (знижень). Підсумування надбавок, вказаних в пп. 4, 8, 10, з надбавкою, ВКАЗАНОЮ В П. 6, не дозволяється.

11 При навантажувально – розвантажувальних роботах в пунктах, де за умовами пожежної безпеки забороняється глушити двигун (склади пального, склади спеціального палива та ін. об’єкти), норми витрати пального на 1 год. простою встановлюються з розрахунку витрати пального на 5 км пробігу за основною нормою.

Норма № 61

Витрати моторного масла на поповнення втрат

Від угару при використанні автомобільної техніки

№№

Пп

Тип автомобіля

Масло для

Двигуна, л

1

Легкові, вантажні та спеціальні автомобілі, автобуси з карбюраторними двигунами...

2,2

Норма № 62

Витрати пального для роботи

Засобів підігріву

№№

Пп

Тип

Підігрівника

Марка двигуна

Назва пального

Витрата пального, кг/год

3

П-16, П-100

ЗИЛ-130, 131, 375

Бензин А-76

2,9

Норма № 64-68

Витрати пального, масел, мастил і спеціальних рідин

При технічному обслуговуванні, ремонті та підготовці

До зберігання автомобільної техніки

Норма № 64 Автомобілі легкові і вантажні

№№

Пп

Марка автомобіля

Вид

Обслугов.

Нефрас

С4-50/170

Масло моторне

Масло трансмісійне

Присадка

АКОР-1

М-63/10В

ТАп-15В

Масло Р

9

ЗИЛ-131, 131А, 131Н

ТО 1

2,4

0,6

1,0

0,1

ТО 2

7,0

7,7

1,0

0,3

СО

0,4

0,6

1,0

ТО 1х

0,4

0,1

ТО 2х

0,4

0,6

1,0

0,1

0,4

ТР

0,4

0,6

1,0

0,1

СР

2,8

8,0

20,1

2,4

КР, РР., РТО

5,6

10,6

24,6

3,0

Консервація

0,1

9,6

22,0

3,5

Переконсерв.

0,1

9,6

11,0

2,3

Розконсерв.

0,5

№№

Пп

Марка автомобіля

Вид

Обслугов.

Мастила пластичні

Зам-ка

ЗЗК-Зу

АЖ-

12Т

Літол-24

Літа

Циатим-

210,

221

Графіт.

Гармат.

9

ЗИЛ-131, 131А, 131Н

ТО 1

0,5

ТО 2

0,5

СО

0,5

ТО 1х

ТО 2х

0,5

0,3

0,3

0,2

ТР

0,5

СР

7,8

0,9

КР, РР., РТО

9,3

0,1

0,05

1,0

0,9

Консервація

9,3

3,0

0,3

0,5

Переконсерв.

9,3

3,0

0,3

0,5

Розконсерв.

Норма № 70

Витрати пального для роботи обладнання,

Встановленого на спеціальних і спеціалізованих

Автомобілях

№№

Пп

Марка автомобіля

Вид обладнання

Базова модель

Автомобіля (марка двигуна приводу спец. обладнання)

Марка

Пального

Норма

Витрати пального на 1 год роботи

13

Автомобілі пожежні загального

Призначення

АЦ-40 (131)

ЗИЛ-131

Бензин автомобільний

19,8

14

Автомобілі пожежні спеціального

Призначення

Пожежна машина високої прохідності ПМВП-55

(пожежний танк)

Т-55

Пальне дизельне

63,3

15

Мотопомпа переносна

МП-800А, 800Б

Суміш 20 частин бензину автомобільного

І 1 частини масла моторного

6,3

Таблиця

Місткості баків, систем. агрегатів

І вузлів автомобілів та спеціальних колісних шасі

Пп

Марка автомобіля,

Спецшасі

Місткість л

Палив баків

Система змащування

Двигуна

Агрегатів трансмісії і кермового механізму

Гідропідс

Кермового

Управління

Аморти-

Заторів

Сис-

Тема

Охолод

Ження

Картерредуктора

Лебідк

39

ЗИЛ-131,131В

340

9,5

28,35

2,75

0,9

31

2,4

Норми витрати паливно-змащувальних матеріалів

Витрата паливо-мастильних матеріалів (ПММ) залежить від конструкції двигуна, умов експлуатації ПА, режимів роботи механізмів і кваліфікації водія. На практиці витрата ПММ багато в чому залежить від технічного стану механізмів і систем пожежного автомобіля. Норми витрати палива встановлюються наказом МО України. Витрата рідких масел і пластичних мастил для кожного типу двигунів нормується залежно від витрати палива.

Двигуни пожежних автомобілів експлуатуються в трьох режимах: транспортному при проходженні на пожежі, стаціонарному при роботі на насос і в режимі холостого ходу (без навантаження) при зміні караулу. Для всіх режимів встановлені норми витрати ПММ для середньої смуги нашої країни. Для особливих кліматичних умов (дорожніх і гірських) норми коректуються наказом МО УКРАЇНИ. Крім того, нормуються витрати палива і для різних типів пожежних автомобілів (табл. 5.1). Ці норми витрати враховуються

При плануванні потреби ПММ, а також при контролі їх витрачання. Такий контроль здійснюється зі ставленням фактичного розходу палива з нормованим

Взимку в південних районах норми витрати ПММ збільшують на 5%, в північних районах — на 15%, в районах Крайньої Півночі — на 20 %, в решті районів — на 10%. Збільшуються норми витрати також при експлуатації пожежних автомобілів в гірських і важких дорожніх умовах (бездоріжжя, сніжні занесення). При експлуатації на висоті більше 1500 м над рівнем моря витрата палива збільшується влітку на 10%, а взимку на 20 %, у важких дорожніх умовах на 35 %.

Витрата мастила нормується в літрах, а пластичних мастил — в кілограмах на 100 л палива, що витрачається. Для пожежних автомобілів з карбюраторними двигунами норма витрати моторного мастила рівна 2,4 л, а з дизелями—3,2 л. Витрата трансмісійного мастила відповідно рівна 0,3 і 0,4 л, а пластичних мастил — 0,1 кг.

В даний час ведуться роботи по використовуванню двигунів, що працюють на стислих природних і зріджених нафтових газах. Проводяться також роботи по використовуванню бензино-спиртних сумішей.

Значна економія бензину може бути досягнута в пожежних частинах при підвищенні відповідальності за ведення правильного обліку роботи двигунів на привід насоса і підігрів самого двигуна при зміні караулу. Деяка частина палива втрачається при недбалій заправці паливних баків.

Резервом економії бензину є правильний режим прогрівання двигуна. Відомо, що деяку частину шляху при проходженні на пожежу пожежний автомобіль проходить, коли двигун прогрівається, при цьому витрата палива вище за норму, що витрачається для прогрітого двигуна. Тому необхідно контролювати роботу термостатів в системі охолоджування двигуна. При їх справній роботі час прогрівання двигуна під навантаженням мінімальне.

Із збільшенням терміну служби пожежного автомобіля підвищується витрата палива. Причин для цього дві: знос деталей двигунів приводить до перевитрати палива на 4...6 % унаслідок погіршення режиму його згоряє; більш істотно підвищується витрата палива унаслідок порушення регулювань зв'язаних деталей в різних системах автомобіля. Так, витрата палива і мастила збільшується: при неправильному регулюванні гальм і ступиць коліс на 10...20 і 30...50 % відповідно; при відхиленні від нормальної величини збіжності коліс на 10...15 %; при пониженні тиску в колесах на 4...5 %.

При неправильному регулюванні клапанів газорозподільного механізму: витрата палива може збільшуватися на 5...8%, а мастила — на 15...20 %. Великі перевитрати палива відбуваються при несправностях в системах живлення і запалення двигунів. Так, при одній непрацюючій свічці запалення восьмициліндрового двигуна витрата палива збільшується на 15...18 %, а при двох — до 40%; при одній несправній форсунці дизельного двигуна витрати збільшуються на 20...30 %. Помилка в регулюванні зазора між контактами переривника на 0,2 мм приводить до збільшення витрати палива на 7... 10%, а установка кута випередження запалення на 5е пізніше найвигіднішого збільшує його на 6...8 %. Таким чином, для економії палива начальнику караулу необхідно забезпечити вміст ПА в технічно справному стані, контролювати правильність обліку роботи двигуна ПА і виключити втрати при заправці баків машин паливом.

130

Слідкую за тим, щоб в/с уважно слухали та при необхідності конспектували. Даю відповіді на поставлені питання.

3

Заключна частина

Підводжу підсумки заняття.

Відповідаю на поставлені запитання.

Проводжу вибіркове опитування особового складу.

Виставляю оцінки.

Ставлю завдання на самостійну підготовку.

10