РОБОЧА ПРОГРАМА З КУРСУ “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” Спеціалізація “Етика”.
РОБОЧА ПРОГРАМА
З КУРСУ
“ Філософія в західній Європі ХІХ століття ”.
Для студентів 3 курсу факультету психології та соціології
Спеціалізація “Етика”.
Мета курсу “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” – на підставі системного вивчення філософських вчень представників західноєвропейської філософії ХІХ століття сформувати у студентів цілісне уявлення про основні причини і напрямки подолання новоєвропейської філософської спадщини.
Предмет навчальної дисципліни – Західноєвропейська філософія ХІХ століття.
Завдання курсу “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” :
- надати систематизовані уявлення стосовно найважливіших світоглядно-методологічних інновацій, які відбулися у царині філософської рефлексії у західноєвропейській філософії ХІХ ст.;
- засвоїти основні понятття, проблеми та концепції представників західноєвропейської філософії ХІХ століття;
- досягнути глибокого усвідомлення багатовимірного взаємозв‘язку особливостей філософського мислення та соціокультурного розвитку в ХІХ – початку ХХ століття;
- сформувати навички самостійного аналізу можливостей і меж філософських вчень представників західноєвропейстьої філософії ХІХ ст.;
- сформувати навички застосування найважливіших світоглядно-методологічних ідей представників західноєвропейської філософії ХІХ ст. для аналізу сучасних проблем людини, суспільства, пізнання.
В результаті вивчення дисципліни студент повинен:
-вміти орієнтуватися в головних проблемах і концепціях західноєвропейської філософії ХІХ ст.;
-знати основні принципи і положення філософських вчень представників західноєвропейської філософії ХІХ ст.;
-знати основні роботи представників західноєвропейської філософії ХІХ ст. і засвоїти їх головні положення;
-оволодіти навичками знаходження і критичного аналізу сучасної філософської літератури з історії західноєвропейсьокої філософії ХІХ ст;
-вміти застосовувати набуті знання з даного курсу в своїй науковій діяльності і в практиці викладання гуманітарних дисциплін.
Обсяг годин: 30.
У т. ч.: лекційних – 8,
Семінарських – 10,
Індивідуальна робота –12.
Підсумковий контроль – залік.
Лекційний курс – 8 год.
Тема 1. Становлення некласичної філософії у ХІХ столітті. Позитивізм і прагматизм.
План
1. Соціокультурні передумови формування некласичної філософії та її основні принципи.
2. Філософія позитивізму та її еволюція.
3. Філософія прагматизму.
Тема 2. С. К¢єркегор як прозвісник екзистенциалізму.
1. Принцип людської індивідуальності як центральна ідея філософії К‘єркегора.
2. Три способи жижття.
3. Суб‘єктивність істини, “страх” і “хвороба до смерті”.
Тема 3. Шопенгауер як засновник філософії життя і прозвісник некласичної філософії у цілому.
1. Світ як Воля та уявлення в філософії Шопенгауера.
2. Ірраціоналізм та пессімізм філософії Шопенгауера.
3. Етична та естетична концепції Шопенгауера.
Тема 4. Ніцше як ідейний натхненник некласичної філософії. Основні теми філософії Ніцше.
План.
1. Життя і філософська творчість Ніцше. Cоціальні і гносеологічні витоки «філософії життя» Ніцше. Ідея «періоцінки усіх цінностей». «Аполонівський» і «діонісійський» початки кльтури.
2. Вчення Ніцше про пізнання, про роль і призначення науки, про істину. Тлумачення позитивізму як прообразу нігілізму.
3. Ставлення Ніцше до християнства. Теза про «Смерть Бога» і витоки європейського нігілізму. Ідея «вічного повернення». Концепція «надлюдини» та її соціально-політичні наслідки.
4. Культурно-історичне значення філософії Ніцше.
ТЕМАТИКА І ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТТЬ – 10 год.
Тема 1. Філософія позитивізму
План
1. Основні ідеї позитивізму, сформульовані О. Контом.
2. Основні положення позитивної філософії Д. С. Мілля і Г. Спенсера.
3. Другий позитивізм, або емпіріокритицизм Е. Маха та Р. Авенаріуса.
Тематика доповідей та рефератів:
1. Історчині та ідейні передумови формування позитивістських ідей.
2. Криза філософії як науки – антиуніверсалістська орієнтація: критика класичних форм метафізики в позитивізмі.
3. Принцип відностності знання і нове розуміння істини в позитивізмі.
4. Тлумачення Контом класичної метафізики як “негативної філософії”.
5. Контівська концепція самропізнання і склад “наук про дух”.
6. Д. С.Мілль і йго концепція методу.
7. Класифікація наук за Контом і Спенсером.
8. Спенсер про еволюцію та його ставлення до дарвінізму.
9. Вчення Спенсера про суспільство та її біологізаторські тенденції.
10. Місце позитивізму в історії філософії.
11. Позитивізм та прниродничонауковий матеріалізм (К. Фогт, Я. Молешот, Л. Бюхнер).
12. Соціокультурні та природничонаукові умови виникнення та поширення емпіріокритицизму.
13. Специфіка емпіріокритицизму по відношенню до «першого» позитивізму в тлумаченні джерел і змісту знання.
Література:
14. Авенариус Р. Философия как мышление о мире сообразно принципу наименьшей меры силы.- СПб., 1899.
15. Асмус В. Ф. Огюст Конт // Асмус В. Ф. Историко-философские этюды.- М., 1984.- Стр. 203-216.
16. Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 3, 4.
17. Конт О. Курс позитивной философии.- СПб., 1900.- Т. 1.
18. Конт О. Курс позитивной философии. Общий обзор позитивизма. - Родоначальники поитивизма.- СПб., 1912.- вып. 4, стр. 1-46, 49-53, 61-63, 71-74, 80-83.
19. Конт О. Дух позитивной философии.- СПб., 1906.
20. Ленин В. И. Материализм и эмпириокритицизм. ПСС - Т. 18.
21. Мах Э. Анализ ощущения и отношение физического к психическому.- М., 1908.
22. Мах Э. Популярно-научные очерки.- СПб., 1909.
23. Мах Э. Принцип сохранения работы. История и корень его. - СПб., 1908.
24. Мах Э. Познание и заблуждение. Очерки по психологии исследования. - М., 1909.
25. Мах Э. Механика. Историко-критический очерк ее развития. - СПб., 1909.
26. Милль Д. С. Огюст Конт и позитивизм.- СПб., 1906.
27. Милль Д. С. Обзор философии сэра Вильяма Гамильтона.- СПб., 1906.
28. Милль Д. С. Система логики силлогистической и индуктивной.- М., 1900.- ч. 2, гл. 1-5.
29. Нарский И. С. Очерки по истории позитивизма.- М., 1960.
30. Петцольд И. Введение в философию чистого опыта.- СПб., 1908.
31. Позитивизм и наука. - М., 1975.
32. Спенсер Г. Основные начала.- СПб., 1911.
33. Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1897.- ч. I – V.
34. Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1898.- ч. VI –X.
35. Спенсер Г. Социальная статика.- СПб., 1906.
36. Тэн И. Об уме и познании.- СПб., 1894.
План.
1. Основні ідеї прагматизу, запропановані Ч. Пірсом.
2. Програмові положення філософії У. Джеймса.
3. Філософія прагматизму Дж. Дьюі та Міда..
Тематика доповідей та рефератів:
1. Особливості социальної та культурної ситуації в Північній Америці XIX ст. і їх вираження у філософських концепціях.
2. Критика Пірсом картезіанського принципу універсального сумніву.
3. Пірс про функції і завдання мислення.
4. Концепція істини Пірса та її теоретичне значення.
5. Розробка Джеймсом прагматистської концепції істини і йго тлумачення "принципа Пірса".
6. Основні положення «інструменталізму» Дьюі.
7. Педагогічна концепція Дьюі.
8. Основні положення біхейвіористського прагматизму Дж. Г.Міда.
9. Співвідношення прагматизму та європейського позитивізму.
10. Еволюція прагматизму: концептуалізм К. Льюіса, логізований прагматизм У. Куайна, методологічний прагматизм Н. Решера, соціоцентристський варіант прагматизму Р. Рорті.
Література:
1. Джемс У. Прагматизм. - СПб., 1910.
2. Джемс У. Вселенная с плюралистической точки зрения. - М., 1911.
3. Джемс У. Зависимость веры от воли. - СПб., 1904.
4. Джемс У. Многообразие религиозного опыта. - М., 1910.
5. Мельвиль Ю. К. Американский прагматизм. - М., 1957.
6. Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 14 – 15.
7. Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста. – К.,2000.
8. Рорті Р. Прагматизм і філософія// Після філософії: кінець чи трансформація?.- К.,2000.
Тема 3. Філософія С. К‘єркегора.
План.
1. Основні проняття і принципи філософії К‘єркегора.
2. Три способи жижття.
3. Суб‘єктивність істини, “страх” і “хвороба до смерті”.
Тематика доповідей і рефератів:
1. Критика К‘єркегором "ессенціалізму" в філософії та гегелівського панлогізму.
2. Поняття екзистенції в філософії К‘єркегора.
3. Ідея виховання можливістю в філософії К‘єркегора.
4. К‘єркегор про свободу вибору і її фундаментальне значення в житті.
5. Поняття «страха» в філософії К‘єркегора.
Література:
1. Бердяев Н. А. Лев Шестов и Киркегор / Н. А. Бердяев о русской философии. Свердловск, 1991.
2. Быховский Б. Э. Кьеркегор. М., 1972.
3. Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному. Новая онтология ХХ века. М.. 1997.
4. Гайденко П. П. Трагедия эстетизма. - М., 1970.
5. Долгов К. М. От Киркегора до Камю. - М.,1991.
6. Киркегард С. Наслаждение и долг. СПб., 1894
7. Керкегор С. Повторение. М., 1997.
8. Кузнецов В. Н. Немецкая классическая философия второй половины XVIII - нач. ХIХ в.- М., 1957.- гл. 5.
9. Кьеркегор С. Или - Или. М., 1991.
10. Кьеркегор С. Страх и трепет. - М., 1993.
11. Киркегор С. Страх и трепет // Философские науки 1991, №6.
12. Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора.- М., 1994.
13. Петер П. Роде Сёрен Киркегор. - Челябинск. 1998.
14. Шестов Л. Киргегард и экзистенциальная философия. - М., 1992.
План
1. Основні принципи філософії Шопенгауера.
2. Пессімізм Шопенгауера як філософія надії.
3. Естетична концепція Шопенгауера.
Тематика доповідей і рефератів:
1. Критика Шопенгауэром панлогічної філософської настанови.
2. Дисертація «Про четвероякий корінь достатньої основи» (1813 г.) і її роль у визначенні філософської позиції Шопенгауера.
3. Твір Шопенгаера «Сіт як воля та уявлення» та його основні ідеї.
4. Порівняльна характеристика трансценденталізму Шопенгауера і Канта.
5. Критика Шопенгауером філософії Фіхте.
6. Зміст поняття «дійсність» у Шопенгауера та Гегеля.
7. Роль страждання у житті за Шопенгауером.
8. Вплив Шопенгауера на подальший розвиток західної філософії та культури.
Література:
1. Антология мировой философии.- М.,1970. - Т.3.- С.708-735.
2. Быховский Б. Э. Шопенгауэр.- М., 1975.
3. Ватсон Э. К. Шопенгауэр. / Биографическая библиотека Ф. Павленкова "Жизнь замечательных людей". - СПб., 1998.
4. Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.
5. Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентому.- М., 1997.
6. Зотов А. Ф., Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 9.
7. Краткая история философии. - М., 1997. - С. 471-487.
8. Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. - Иркутск.,1986.
9. Лопатин Л. М. Нравственное учение Шопенгауэра / Философские характеристики и речи. - М., 1995.
10. Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора. - М., 1994.
11. Петер П. Роде Сёрен Киркегор. - Челябинск., 1998.
12. Фишер К. А. Шопенгауэр. - М., 1896.
13. Фолькельт И. А. Шопенгауэр, его личность и учение.- СПб.,1912.
14. Чанышев А. А. Человек и мир в философии А. Шопенгауэра // Философия и жизнь 1990,№12.
15. Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.
16. Шопенгауэр А. О четверояком корне...; Мир как воля и представление, т.1; Критка кантовской философии. - М., 1993.
17. Шопенгауэр А. Мир как воля и представление.- М., 1993.- Т. 2.
18. Шопенгауэр А. Избранные произведения. - М., 1992 .
19. Шопенгауэр А. Понятие воли. // Избранные произведения. - М., 1992. - С.41-63.
20. Шопенгауэр А. Идея этики. // Избранные произведения. - М., 1992. - С.133-189.
21. Шопенгауэр А. Свобода воли и нравственность. - М.,1992.
22. Шопенгауэр А. Собрание сочинений в пяти томах. Том 1 –Вступительная статья и произведение «Мир как воля и представление».
Тема 5. Філософія Ф. Ніцше.
План
1. Життя і філософська творчість Ніцше.
2. Основні ідеї і мотиви філософії Ніцше.
3. Вплив Ніцше на подальший розвиток західної філософії та культури.
Тематика доповідей та рефератів:
1. Ідея вічного повернення в філософії Ніцше.
2. Ідея «надлюдини» в філософії Ніцше.
3. Роль діонісійського та аполонівського початків в культурі за Ніцше.
4. Критика Ніцше християнства.
5. Ідея переоцінки усіх цінностей в філософії Ніцше.
6. Теза Ніцше «Бог помер» та європейький нігілізм.
7. Соціально-політичні погляди Ніцше.
Література:
1. Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.
2. Галеви Д. Жизнь Фридриха Ницше.- М., 1991.
3. Делез Ж. Ницше. – С.-Пб., 1997.
4. Зотов А. Ф и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века. - М., 1988.- гл. 10 – 12.
5. История современной зарубежной философии: компаративистский подход: для высш. шк. / А. С. Колесников и др.; Отв. ред. М. Я. Корнеев. - Спб.: Лань, 1997.
6. История философии. Запад - Россия - Восток. Книга третья.-. М., 1998.
7. Краткая история философии. -М., 1997. - С. 487-494.
8. Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. – Иркутск, 1986.
9. Ницше Ф. К генеалогии морали.// Избранные сочинения. - М.,1992. - Т.2 -. С.407-525.
10. Ницше Ф. Рождение трагедии.// Избранные сочинения.- М.,1992. - Т.1.- С.59-71,112-116,135-157.
11. Ницше Ф. Сочинения в 2 т. т. - М., 1990.
12. Ницше Ф. Стихотворения, философская проза. - СПб., 1993.
13. Ницше Ф. Странник и его тень.- М., 1994.
14. Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. - М., 1994
15. Ницше Ф. Воля к власти. - М., 1994.
16. Реале Дж. Антисери Д. Западная философия от истоков до наших дней. Т.4. От романтизма до наших дней. - СПб., 1997.
17. Риль А. Нитцше как художник и мыслитель.- Спб., 1901.
18. Шестов Л. Достоевский и Ницше. / Шестов Л. Избр. произв.- М., 1993.
19. Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Время и бытие. - М.,1992.
20. Хайдеггер М. Слова Ницше "Бог мертв". / Вопросы философии, 1990,
21. Хорунжий С. С. Ницше и Соловьев в кризисе европейского человека// Вопросы философии.-2002,№2.
22. Шестов Л. Апофеоз беспочвенности. - Л., 1991.
23. Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.
24. Философия и жизнь 1991, №1.
25. Философия и жизнь 1992, №3.
26. Ясперс К. Ницше и христианство. – М., 1994.
Література:
1. Антология мировой философии. - М.,1970. - Т.3.
2. Бушуева В. В. Философия ХIХ века. - М., 1994.
3. Воронина Т. П. Современная западная философия. - М., 1997.
4. Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.
5. Ильин В. В. Философия нового времени (ХIХ век). М., 1994.
6. История современной зарубежной философии: компаративистский подход: для высш. шк. / А. С. Колесников и др.; Отв. ред. М. Я. Корнеев. - Спб.: Лань, 1997.
7. История философии. Запад - Россия - Восток. Книга третья. - М., 1998.
8. Краткая история философии. - М., 1997.
9. Краткая философская энциклопедия. - М., 1994.
10. Нарский И. С. Очерки по истории позитивизма.- М., 1960.
11. Рассел Б. История западной философии. - М.,1994.
12. Реале Д. и Антисери Д. История философии от истоков до наших дней. т. т. 1-4.- М., 1995- 1997.
13. Современная западная философия: словарь. - М., 1991.
14. Современная западная философия: словарь. – изд. 2-е.- М., 1998.
1. Авенариус Р. Философия как мышление о мире сообразно принципу наименьшей меры силы.- СПб., 1899.
2. Джемс У. Прагматизм. - СПб., 1910.
3. Джемс У. Вселенная с плюралистической точки зрения. - М., 1911.
4. Джемс У. Зависимость веры от воли. - СПб., 1904.
5. Джемс У. Многообразие религиозного опыта. - М., 1910.
6. Конт О. Курс позитивной философии.- СПб., 1900, т. 1
7. Конт О. Курс позитивной философии. Общий обзор позитивизма. - Родоначальники поитивизма.- СПб., 1912, вып. 4, стр. 1-46, 49-53, 61-63, 71-74, 80-83.
8. Конт О. Дух позитивной философии.- СПб., 1906.
9. Кьеркегор С. Или - Или. - М., 1991.
10. Керкегор С. Повторение. - М., 1997.
11. Кьеркегор С. Страх и трепет. - М., 1993.
12. Ленин В. И. Материализм и эмпириокритицизм. ПСС т. 18.
13. Мах Э. Анализ ощущения и отношение физического к психическому.- М., 1908.
14. Мах Э. Популярно-научные очерки.- СПб., 1909.
15. Мах Э. Принцип сохранения работы. История и корень его. - СПб., 1908.
16. Мах Э. Познание и заблуждение. Очерки по психологии исследования. - М., 1909.
17. Мах Э. Механика. Историко-критический очерк ее развития. - СПб., 1909.
18. Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста. – К.,2000.
19. Милль Д. С. Огюст Конт и позитивизм.- СПб., 1906.
20. Милль Д. С. Обзор философии сэра Вильяма Гамильтона.- СПб., 1906.
21. Милль Д. С. Система логики силлогистической и индуктивной.- М., 1900, ч. 2, гл. 1-5.
22. Ницше Ф. Сочинения в 2 т. т. - М., 1990.
23. Ницше Ф. Стихотворения, философская проза. - СПб., 1993.
24. Ницше Ф. Странник и его тень.- М., 1994.
25. Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. - М., 1994.
26. Ницше Ф. Воля к власти. - М., 1994.
27. Рорті Р. Прагматизм і філософія// Після філософії: кінець чи трансформація?.- К.,2000.
28. Спенсер Г. Основные начала.- СПб., 1911.
29. Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1897, ч. I – V.
30. Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1898, ч. VI –X.
31. Спенсер Г. Социальная статика.- СПб., 1906.
32. Шопенгауэр А. Избранные произведения. - М., 1992.
33. Шопенгауэр А. Свобода воли и нравственность. - М., 1992.
34. Шопенгауэр А. Мир как воля и представление. - Минск, 1998.
1. Асмус В. Ф. Огюст Конт // Асмус В. Ф. Историко-философские этюды.- М., 1984.- Стр. 203-216.
2. Бердяев Н. А. Лев Шестов и Киркегор / Н. А. Бердяев о русской философии. - Свердловск, 1991.
3. Быховский Б. Э. Кьеркегор. - М., 1972.
4. Быховский Б. Э. Шопенгауэр. - М., 1975.
5. Ватсон Э. К. Шопенгауэр. / Биографическая библиотека Ф. Павленкова "Жизнь замечательных людей". - СПб., 1998.
6. Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.
15. Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному. Новая онтология ХХ века. - М.. 1997.
16. Гайденко П. П. Трагедия эстетизма. - М., 1970.
17. Делез Ж. Ницше. – С.-Пб., 1997.
7. Долгов К. М. От Киркегора до Камю. - М.,1991.
8. Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. – Иркутск, 1986.
9. Лопатин Л. М. Нравственное учение Шопенгауэра / Философские характеристики и речи. - М., 1995.
10. Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора. - М., 1994.
11. Петер П. Роде Сёрен Киркегор. – Челябинск, 1998.
12. Позитивизм и наука.- М., 1975.
13. Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Время и бытие. М.,1992.
14. Чанышев А. А. Человек и мир в философии А. Шопенгауэра // Философия и жизнь 1990,№12.
15. Шестов Л. Достоевский и Ницше. / Шестов Л. Избр. произв. - М., 1993.
16. Шестов Л. Киргегард и экзистенциальная философия. - М., 1992..
17. Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.
18. Ясперс К. Ницше и христианство. – М., 1994.