РОБОЧА ПРОГРАМА З КУРСУ “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” Спеціалізація “Етика”

РОБОЧА ПРОГРАМА З КУРСУ “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” Спеціалізація “Етика”.

 

РОБОЧА ПРОГРАМА

З КУРСУ

“ Філософія в західній Європі ХІХ століття ”.

Для студентів 3 курсу факультету психології та соціології

Спеціалізація “Етика”.

 

Анотація

У європейській культурі ХІХ століття починає нарастати криза попередніх світоглядних і філософських ідеалів доби Модерну. Виникає усвідомлення необхідності вироблення нової філософії, нового світогляду, нового філософського методу. Ці намагання духовного оновлення здійснювалися вже сучасниками Гегеля, його послідовниками та його супротивниками. Основними напрямками такого оновлення стали дві удавані альтернативи: ірраціоналізм та позитивізм. Саме ці альтернативи є основними напрямками розгортання філософської рефлексії у першій половині ХХ століття. Самі ці альтернативи філософського мислення намагається подолати філософія на межі ХХ-ХХІ столітть. Філософи ХІХ століття стали прозвісниками кардинальних змін у філософії і культурі, які відбувалися продовж ХХ століття і які незавершились ще й сьогодні.

Тому вивчення курсу “Філософія в західній Європі ХІХ століття” Має непересічне значення для розуміння духовних пошуків сучасної людини, для осмислення і вирішення найактуальніших проблем сьогодення.

Мета курсу “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” – на підставі системного вивчення філософських вчень представників західноєвропейської філософії ХІХ століття сформувати у студентів цілісне уявлення про основні причини і напрямки подолання новоєвропейської філософської спадщини.

Предмет навчальної дисципліни – Західноєвропейська філософія ХІХ століття.

Завдання курсу “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” :

-  надати систематизовані уявлення стосовно найважливіших світоглядно-методологічних інновацій, які відбулися у царині філософської рефлексії у західноєвропейській філософії ХІХ ст.;

-  засвоїти основні понятття, проблеми та концепції представників західноєвропейської філософії ХІХ століття;

-  досягнути глибокого усвідомлення багатовимірного взаємозв‘язку особливостей філософського мислення та соціокультурного розвитку в ХІХ – початку ХХ століття;

-  сформувати навички самостійного аналізу можливостей і меж філософських вчень представників західноєвропейстьої філософії ХІХ ст.;

-  сформувати навички застосування найважливіших світоглядно-методологічних ідей представників західноєвропейської філософії ХІХ ст. для аналізу сучасних проблем людини, суспільства, пізнання.

В результаті вивчення дисципліни студент повинен:

-вміти орієнтуватися в головних проблемах і концепціях західноєвропейської філософії ХІХ ст.;

-знати основні принципи і положення філософських вчень представників західноєвропейської філософії ХІХ ст.;

-знати основні роботи представників західноєвропейської філософії ХІХ ст. і засвоїти їх головні положення;

-оволодіти навичками знаходження і критичного аналізу сучасної філософської літератури з історії західноєвропейсьокої філософії ХІХ ст;

-вміти застосовувати набуті знання з даного курсу в своїй науковій діяльності і в практиці викладання гуманітарних дисциплін.

Тематичний план

Обсяг годин: 30.

У т. ч.: лекційних – 8,

Семінарських – 10,

Індивідуальна робота –12.

Підсумковий контроль – залік.

Робоча програма

Лекційний курс – 8 год.

Тема 1. Становлення некласичної філософії у ХІХ столітті. Позитивізм і прагматизм.

План

1.  Соціокультурні передумови формування некласичної філософії та її основні принципи.

2.  Філософія позитивізму та її еволюція.

3.  Філософія прагматизму.

Тема 2. С. К¢єркегор як прозвісник екзистенциалізму.


 

План

1.  Принцип людської індивідуальності як центральна ідея філософії К‘єркегора.

2.  Три способи жижття.

3.  Суб‘єктивність істини, “страх” і “хвороба до смерті”.

Тема 3. Шопенгауер як засновник філософії життя і прозвісник некласичної філософії у цілому.

План

1.  Світ як Воля та уявлення в філософії Шопенгауера.

2.  Ірраціоналізм та пессімізм філософії Шопенгауера.

3.  Етична та естетична концепції Шопенгауера.

Тема 4. Ніцше як ідейний натхненник некласичної філософії. Основні теми філософії Ніцше.

План.

1.  Життя і філософська творчість Ніцше. Cоціальні і гносеологічні витоки «філософії життя» Ніцше. Ідея «періоцінки усіх цінностей». «Аполонівський» і «діонісійський» початки кльтури.

2.  Вчення Ніцше про пізнання, про роль і призначення науки, про істину. Тлумачення позитивізму як прообразу нігілізму.

3.  Ставлення Ніцше до християнства. Теза про «Смерть Бога» і витоки європейського нігілізму. Ідея «вічного повернення». Концепція «надлюдини» та її соціально-політичні наслідки.

4.  Культурно-історичне значення філософії Ніцше.

ТЕМАТИКА І ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТТЬ – 10 год.

Тема 1. Філософія позитивізму

План

1. Основні ідеї позитивізму, сформульовані О. Контом.

2. Основні положення позитивної філософії Д. С. Мілля і Г. Спенсера.

3. Другий позитивізм, або емпіріокритицизм Е. Маха та Р. Авенаріуса.

Тематика доповідей та рефератів:

1.  Історчині та ідейні передумови формування позитивістських ідей.

2.  Криза філософії як науки – антиуніверсалістська орієнтація: критика класичних форм метафізики в позитивізмі.

3.  Принцип відностності знання і нове розуміння істини в позитивізмі.

4.  Тлумачення Контом класичної метафізики як “негативної філософії”.

5.  Контівська концепція самропізнання і склад “наук про дух”.

6.  Д. С.Мілль і йго концепція методу.

7.  Класифікація наук за Контом і Спенсером.

8.  Спенсер про еволюцію та його ставлення до дарвінізму.

9.  Вчення Спенсера про суспільство та її біологізаторські тенденції.

10.  Місце позитивізму в історії філософії.

11.  Позитивізм та прниродничонауковий матеріалізм (К. Фогт, Я. Молешот, Л. Бюхнер).

12.  Соціокультурні та природничонаукові умови виникнення та поширення емпіріокритицизму.

13.  Специфіка емпіріокритицизму по відношенню до «першого» позитивізму в тлумаченні джерел і змісту знання.

Література:

14.  Авенариус Р. Философия как мышление о мире сообразно принципу наименьшей меры силы.- СПб., 1899.

15.  Асмус В. Ф. Огюст Конт // Асмус В. Ф. Историко-философские этюды.- М., 1984.- Стр. 203-216.

16.  Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 3, 4.

17.  Конт О. Курс позитивной философии.- СПб., 1900.- Т. 1.

18.  Конт О. Курс позитивной философии. Общий обзор позитивизма. - Родоначальники поитивизма.- СПб., 1912.- вып. 4, стр. 1-46, 49-53, 61-63, 71-74, 80-83.

19.  Конт О. Дух позитивной философии.- СПб., 1906.

20.  Ленин В. И. Материализм и эмпириокритицизм. ПСС - Т. 18.

21.  Мах Э. Анализ ощущения и отношение физического к психическому.- М., 1908.

22.  Мах Э. Популярно-научные очерки.- СПб., 1909.

23.  Мах Э. Принцип сохранения работы. История и корень его. - СПб., 1908.


 

24.  Мах Э. Познание и заблуждение. Очерки по психологии исследования. - М., 1909.

25.  Мах Э. Механика. Историко-критический очерк ее развития. - СПб., 1909.

26.  Милль Д. С. Огюст Конт и позитивизм.- СПб., 1906.

27.  Милль Д. С. Обзор философии сэра Вильяма Гамильтона.- СПб., 1906.

28.  Милль Д. С. Система логики силлогистической и индуктивной.- М., 1900.- ч. 2, гл. 1-5.

29.  Нарский И. С. Очерки по истории позитивизма.- М., 1960.

30.  Петцольд И. Введение в философию чистого опыта.- СПб., 1908.

31.  Позитивизм и наука. - М., 1975.

32.  Спенсер Г. Основные начала.- СПб., 1911.

33.  Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1897.- ч. I – V.

34.  Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1898.- ч. VI –X.

35. Спенсер Г. Социальная статика.- СПб., 1906.

36. Тэн И. Об уме и познании.- СПб., 1894.

Тема 2. Філософія прагматизму

План.

1. Основні ідеї прагматизу, запропановані Ч. Пірсом.

2. Програмові положення філософії У. Джеймса.

3. Філософія прагматизму Дж. Дьюі та Міда..

Тематика доповідей та рефератів:

1.  Особливості социальної та культурної ситуації в Північній Америці XIX ст. і їх вираження у філософських концепціях.

2.  Критика Пірсом картезіанського принципу універсального сумніву.

3.  Пірс про функції і завдання мислення.

4.  Концепція істини Пірса та її теоретичне значення.

5.  Розробка Джеймсом прагматистської концепції істини і йго тлумачення "принципа Пірса".

6.  Основні положення «інструменталізму» Дьюі.

7.  Педагогічна концепція Дьюі.

8.  Основні положення біхейвіористського прагматизму Дж. Г.Міда.

9.  Співвідношення прагматизму та європейського позитивізму.

10.  Еволюція прагматизму: концептуалізм К. Льюіса, логізований прагматизм У. Куайна, методологічний прагматизм Н. Решера, соціоцентристський варіант прагматизму Р. Рорті.

Література:

1.  Джемс У. Прагматизм. - СПб., 1910.

2.  Джемс У. Вселенная с плюралистической точки зрения. - М., 1911.

3.  Джемс У. Зависимость веры от воли. - СПб., 1904.

4.  Джемс У. Многообразие религиозного опыта. - М., 1910.

5.  Мельвиль Ю. К. Американский прагматизм. - М., 1957.

6.  Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 14 – 15.

7.  Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста. – К.,2000.

8.  Рорті Р. Прагматизм і філософія// Після філософії: кінець чи трансформація?.- К.,2000.


 

Тема 3. Філософія С. К‘єркегора.

План.

1.  Основні проняття і принципи філософії К‘єркегора.

2.  Три способи жижття.

3.  Суб‘єктивність істини, “страх” і “хвороба до смерті”.

Тематика доповідей і рефератів:

1.  Критика К‘єркегором "ессенціалізму" в філософії та гегелівського панлогізму.

2.  Поняття екзистенції в філософії К‘єркегора.

3.  Ідея виховання можливістю в філософії К‘єркегора.

4.  К‘єркегор про свободу вибору і її фундаментальне значення в житті.

5.  Поняття «страха» в філософії К‘єркегора.

Література:

1.  Бердяев Н. А. Лев Шестов и Киркегор / Н. А. Бердяев о русской философии. Свердловск, 1991.

2.  Быховский Б. Э. Кьеркегор. М., 1972.

3.  Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному. Новая онтология ХХ века. М.. 1997.

4.  Гайденко П. П. Трагедия эстетизма. - М., 1970.

5.  Долгов К. М. От Киркегора до Камю. - М.,1991.

6.  Киркегард С. Наслаждение и долг. СПб., 1894

7.  Керкегор С. Повторение. М., 1997.

8.  Кузнецов В. Н. Немецкая классическая философия второй половины XVIII - нач. ХIХ в.- М., 1957.- гл. 5.

9.  Кьеркегор С. Или - Или. М., 1991.

10.  Кьеркегор С. Страх и трепет. - М., 1993.

11.  Киркегор С. Страх и трепет // Философские науки 1991, №6.

12.  Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора.- М., 1994.

13.  Петер П. Роде Сёрен Киркегор. - Челябинск. 1998.

14.  Шестов Л. Киргегард и экзистенциальная философия. - М., 1992.

Тема 4. Філософія А. Шопенгауера.

План

1.  Основні принципи філософії Шопенгауера.

2.  Пессімізм Шопенгауера як філософія надії.

3.  Естетична концепція Шопенгауера.

Тематика доповідей і рефератів:

1.  Критика Шопенгауэром панлогічної філософської настанови.

2.  Дисертація «Про четвероякий корінь достатньої основи» (1813 г.) і її роль у визначенні філософської позиції Шопенгауера.

3.  Твір Шопенгаера «Сіт як воля та уявлення» та його основні ідеї.

4.  Порівняльна характеристика трансценденталізму Шопенгауера і Канта.

5.  Критика Шопенгауером філософії Фіхте.

6.  Зміст поняття «дійсність» у Шопенгауера та Гегеля.

7.  Роль страждання у житті за Шопенгауером.

8.  Вплив Шопенгауера на подальший розвиток західної філософії та культури.

Література:

1.  Антология мировой философии.- М.,1970. - Т.3.- С.708-735.

2. Быховский Б. Э. Шопенгауэр.- М., 1975.

3.  Ватсон Э. К. Шопенгауэр. / Биографическая библиотека Ф. Павленкова "Жизнь замечательных людей". - СПб., 1998.

4.  Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.

5.  Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентому.- М., 1997.

6.  Зотов А. Ф., Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 9.

7.  Краткая история философии. - М., 1997. - С. 471-487.

8.  Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. - Иркутск.,1986.

9.  Лопатин Л. М. Нравственное учение Шопенгауэра / Философские характеристики и речи. - М., 1995.

10.  Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора. - М., 1994.


 

11.  Петер П. Роде Сёрен Киркегор. - Челябинск., 1998.

12.  Фишер К. А. Шопенгауэр. - М., 1896.

13.  Фолькельт И. А. Шопенгауэр, его личность и учение.- СПб.,1912.

14.  Чанышев А. А. Человек и мир в философии А. Шопенгауэра // Философия и жизнь 1990,№12.

15.  Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.

16.  Шопенгауэр А. О четверояком корне...; Мир как воля и представление, т.1; Критка кантовской философии. - М., 1993.

17.  Шопенгауэр А. Мир как воля и представление.- М., 1993.- Т. 2.

18.  Шопенгауэр А. Избранные произведения. - М., 1992 .

19.  Шопенгауэр А. Понятие воли. // Избранные произведения. - М., 1992. - С.41-63.

20.  Шопенгауэр А. Идея этики. // Избранные произведения. - М., 1992. - С.133-189.

21.  Шопенгауэр А. Свобода воли и нравственность. - М.,1992.

22.  Шопенгауэр А. Собрание сочинений в пяти томах. Том 1 –Вступительная статья и произведение «Мир как воля и представление».

Тема 5. Філософія Ф. Ніцше.

План

1.  Життя і філософська творчість Ніцше.

2.  Основні ідеї і мотиви філософії Ніцше.

3.  Вплив Ніцше на подальший розвиток західної філософії та культури.

Тематика доповідей та рефератів:

1.  Ідея вічного повернення в філософії Ніцше.

2.  Ідея «надлюдини» в філософії Ніцше.

3.  Роль діонісійського та аполонівського початків в культурі за Ніцше.

4.  Критика Ніцше християнства.

5.  Ідея переоцінки усіх цінностей в філософії Ніцше.

6.  Теза Ніцше «Бог помер» та європейький нігілізм.

7.  Соціально-політичні погляди Ніцше.

Література:

1.  Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.

2.  Галеви Д. Жизнь Фридриха Ницше.- М., 1991.

3.  Делез Ж. Ницше. – С.-Пб., 1997.

4.  Зотов А. Ф и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века. - М., 1988.- гл. 10 – 12.

5.  История современной зарубежной философии: компаративистский подход: для высш. шк. / А. С. Колесников и др.; Отв. ред. М. Я. Корнеев. - Спб.: Лань, 1997.

6.  История философии. Запад - Россия - Восток. Книга третья.-. М., 1998.

7.  Краткая история философии. -М., 1997. - С. 487-494.

8.  Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. – Иркутск, 1986.

9.  Ницше Ф. К генеалогии морали.// Избранные сочинения. - М.,1992. - Т.2 -. С.407-525.

10.  Ницше Ф. Рождение трагедии.// Избранные сочинения.- М.,1992. - Т.1.- С.59-71,112-116,135-157.

11.  Ницше Ф. Сочинения в 2 т. т. - М., 1990.

12.  Ницше Ф. Стихотворения, философская проза. - СПб., 1993.

13.  Ницше Ф. Странник и его тень.- М., 1994.

14.  Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. - М., 1994

15.  Ницше Ф. Воля к власти. - М., 1994.


 

16.  Реале Дж. Антисери Д. Западная философия от истоков до наших дней. Т.4. От романтизма до наших дней. - СПб., 1997.

17.  Риль А. Нитцше как художник и мыслитель.- Спб., 1901.

18.  Шестов Л. Достоевский и Ницше. / Шестов Л. Избр. произв.- М., 1993.

19.  Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Время и бытие. - М.,1992.

20.  Хайдеггер М. Слова Ницше "Бог мертв". / Вопросы философии, 1990,

21.  Хорунжий С. С. Ницше и Соловьев в кризисе европейского человека// Вопросы философии.-2002,№2.

22.  Шестов Л. Апофеоз беспочвенности. - Л., 1991.

23.  Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.

24.  Философия и жизнь 1991, №1.

25.  Философия и жизнь 1992, №3.

26.  Ясперс К. Ницше и христианство. – М., 1994.

Література:

Навчальна і довідкова

1.  Антология мировой философии. - М.,1970. - Т.3.

2.  Бушуева В. В. Философия ХIХ века. - М., 1994.

3.  Воронина Т. П. Современная западная философия. - М., 1997.

4.  Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.

5.  Ильин В. В. Философия нового времени (ХIХ век). М., 1994.

6.  История современной зарубежной философии: компаративистский подход: для высш. шк. / А. С. Колесников и др.; Отв. ред. М. Я. Корнеев. - Спб.: Лань, 1997.

7.  История философии. Запад - Россия - Восток. Книга третья. - М., 1998.

8.  Краткая история философии. - М., 1997.

9.  Краткая философская энциклопедия. - М., 1994.

10.  Нарский И. С. Очерки по истории позитивизма.- М., 1960.

11.  Рассел Б. История западной философии. - М.,1994.

12.  Реале Д. и Антисери Д. История философии от истоков до наших дней. т. т. 1-4.- М., 1995- 1997.

13.  Современная западная философия: словарь. - М., 1991.

14.  Современная западная философия: словарь. – изд. 2-е.- М., 1998.

Першоджерела

1.  Авенариус Р. Философия как мышление о мире сообразно принципу наименьшей меры силы.- СПб., 1899.

2.  Джемс У. Прагматизм. - СПб., 1910.

3.  Джемс У. Вселенная с плюралистической точки зрения. - М., 1911.

4.  Джемс У. Зависимость веры от воли. - СПб., 1904.

5.  Джемс У. Многообразие религиозного опыта. - М., 1910.

6.  Конт О. Курс позитивной философии.- СПб., 1900, т. 1

7.  Конт О. Курс позитивной философии. Общий обзор позитивизма. - Родоначальники поитивизма.- СПб., 1912, вып. 4, стр. 1-46, 49-53, 61-63, 71-74, 80-83.

8.  Конт О. Дух позитивной философии.- СПб., 1906.

9.  Кьеркегор С. Или - Или. - М., 1991.

10.  Керкегор С. Повторение. - М., 1997.

11.  Кьеркегор С. Страх и трепет. - М., 1993.

12.  Ленин В. И. Материализм и эмпириокритицизм. ПСС т. 18.

13.  Мах Э. Анализ ощущения и отношение физического к психическому.- М., 1908.

14.  Мах Э. Популярно-научные очерки.- СПб., 1909.

15.  Мах Э. Принцип сохранения работы. История и корень его. - СПб., 1908.

16.  Мах Э. Познание и заблуждение. Очерки по психологии исследования. - М., 1909.

17.  Мах Э. Механика. Историко-критический очерк ее развития. - СПб., 1909.

18.  Мід Дж. Г. Дух, самість і суспільство. З точки зору соціального біхевіориста. – К.,2000.

19.  Милль Д. С. Огюст Конт и позитивизм.- СПб., 1906.

20.  Милль Д. С. Обзор философии сэра Вильяма Гамильтона.- СПб., 1906.


 

21.  Милль Д. С. Система логики силлогистической и индуктивной.- М., 1900, ч. 2, гл. 1-5.

22.  Ницше Ф. Сочинения в 2 т. т. - М., 1990.

23.  Ницше Ф. Стихотворения, философская проза. - СПб., 1993.

24.  Ницше Ф. Странник и его тень.- М., 1994.

25.  Ницше Ф. Философия в трагическую эпоху. - М., 1994.

26.  Ницше Ф. Воля к власти. - М., 1994.

27.  Рорті Р. Прагматизм і філософія// Після філософії: кінець чи трансформація?.- К.,2000.

28.  Спенсер Г. Основные начала.- СПб., 1911.

29.  Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1897, ч. I – V.

30.  Спенсер Г. Основания психологии.- М., 1898, ч. VI –X.

31. Спенсер Г. Социальная статика.- СПб., 1906.

32.  Шопенгауэр А. Избранные произведения. - М., 1992.

33.  Шопенгауэр А. Свобода воли и нравственность. - М., 1992.

34.  Шопенгауэр А. Мир как воля и представление. - Минск, 1998.

Додаткова

1.  Асмус В. Ф. Огюст Конт // Асмус В. Ф. Историко-философские этюды.- М., 1984.- Стр. 203-216.

2.  Бердяев Н. А. Лев Шестов и Киркегор / Н. А. Бердяев о русской философии. - Свердловск, 1991.

3.  Быховский Б. Э. Кьеркегор. - М., 1972.

4.  Быховский Б. Э. Шопенгауэр. - М., 1975.

5.  Ватсон Э. К. Шопенгауэр. / Биографическая библиотека Ф. Павленкова "Жизнь замечательных людей". - СПб., 1998.

6.  Виндельбанд В. От Канта до Ницше. - М., 1998.

15.  Гайденко П. П. Прорыв к трансцендентному. Новая онтология ХХ века. - М.. 1997.

16.  Гайденко П. П. Трагедия эстетизма. - М., 1970.

17.  Делез Ж. Ницше. – С.-Пб., 1997.

7.  Долгов К. М. От Киркегора до Камю. - М.,1991.

8.  Кутлунин Д. Г. Немецкая философия жизни: критические очерки. – Иркутск, 1986.

9.  Лопатин Л. М. Нравственное учение Шопенгауэра / Философские характеристики и речи. - М., 1995.

10.  Мир Кьеркегора. Русские и датские интерпретации творчества Сёрена Кьеркегора. - М., 1994.

11.  Петер П. Роде Сёрен Киркегор. – Челябинск, 1998.

12.  Позитивизм и наука.- М., 1975.

13.  Хайдеггер М. Европейский нигилизм // Время и бытие. М.,1992.

14.  Чанышев А. А. Человек и мир в философии А. Шопенгауэра // Философия и жизнь 1990,№12.

15.  Шестов Л. Достоевский и Ницше. / Шестов Л. Избр. произв. - М., 1993.

16.  Шестов Л. Киргегард и экзистенциальная философия. - М., 1992..

17.  Шварц Т. От Шопенгауэра к Хайдеггеру. - М., 1964.

18.  Ясперс К. Ницше и христианство. – М., 1994.