Сегодня: 03 | 05 | 2024

Лекція Становлення Європейської філософії Нового часу

 

Державу, або Левіафан, Гоббс порівнював зі штучною людиною, яка хіба що більше за розмірами і сильніша, ніж природна людина і створена для охорони і захисту людини.. В цьому Левіафанові верховна влада, що дає життя і рух усьому тілові – є штучна душа, службові особи та представники судової і виконавчої влади – штучні суглоби, нагорода і покарання, являють собою нерви, що виконують ті ж самі функції, що і у природному тілі; добробут і багатство всіх окремих членів становлять його силу, безпека народу –його заняття, радники, які навчають усьому, що необхідно знати – це пам‘ять, справедливість і закони – штучний розум, громадянський мир – здоров‘я, розбрат – хвороба, громадянська війна – смерть.

П‘єр Гассенді (1592 -1655) виступив з критикою раціоналізму Декарта, протиставивши йому сенсуалізм і проголосив відчуття єдиним джерелом пізнання. Свою сенсуалістичну позицію він обґрунтовував атомістичним матеріалізмом Епікура, філософію якого він відроджував, інтерпретуючи відповідно до механістичних уподобань Нового часу. Його основні праці "Свод філософії Епікура" (1649), "Система філософії" (!658) був виданий посмертно у 6-ти томах.

Розвивав анти схоластичну і сенсуалістичну гносеологію, атомістичну фізику, евдемоністичну етику, де виправдовував задоволення як відображення прагнення людини до щастя, але підкреслював і значення благоразумія, при якому розум керує волею.