Сегодня: 25 | 04 | 2024

Лекція Академічна філософія другої пол. ХІХ - поч. ХХ ст



Власну філософську систему О. Козлов назвав «панпсихізмом» і побудував, спираючись на ідеї монадології Лейбниця і одного із його по­слідовників Тейхмюллера — німецького філософа, що пра­цював професором Дерптського університету. Філософія О. Козлов, за суттю, є модифікацією Персоналізму — поширеного напряму новітньої філософії, що виходить з визнання особистості первинною творчою реальністю і вищою духовною цінністю, а увесь світ розглядає як вияв творчої активності вищої особи — Бога.

О. Козлов не приймає позитивістське заперечення філософії і вважає її самостійною галуззю знання, яка має власний предмет і метод дослідження. Філософія - це наука про світ, його пізнання і його ставлення до пізнаючого суб’єкта. На відміну від конкретних наук, у кожної з яких є особливий предмет дослідження, філософія аналізує загальні начала та форми всякого знання, вона розв’язує питання про предмет знання взагалі, виявляючи те, що об’єднує всі конкретні науки.

Суть філософії «панпсихізму» О. Козлова міститься втому, що він вважає буття нічим іншим як сукупністю станів свідомості суб’єкта, «Я». Буття включає три компоненти: субстанцію, її дія­льність і зміст цієї діяльності. У попередній історії філо­софії окремі системи зосереджували увагу лише на од­ному з цих компонентів. Так, Парменід розглядає лише субстанцію, Платон — зміст діяльності, Фіхте — тільки діяльність. Слід Усвідомити буття як поняття, що об’єднує знання про всі його компоненти, зрозуміти світ як систему взаємодіючих субстанцій, що існує в свідомості пізнаючого суб’єкта. Матеріальний світ, простір і час не є якоюсь реальністю самі по собі. Це лише знаки духовних субстанцій, як єдиного в собі сущого буття. Світоустрій загалом є системою дедалі більшої складності та інтенсивності взаємодії духовних субстанцій, які прагнуть близькості до Бога, що висту­пає верховною субстанцією, тілом якої є увесь світ. Виходячи з цього, Процес пізнання О. Козлов інтер­претує в дусі крайнього суб’єктивізму: «Пізнання, справді існує лише і винятково в голові, в духові, в свідомості індивідуальної особи».

Цю саму тенденцію репрезентують погляди ще од­ного із значних представників тогочасної професійної філософії — Олексія Микитовича Гілярова (1855—1938 pp.).Син відомого російського публіциста і філософа, професора Московської духовної академії М. Гілярова-Платонова, О. Гіляров із 1891 p. посідав посаду професора на кафедрі філософії Київсь­кого університету. З цього часу життя його безпосередньо пов’язане з Києвом. 1922 p. Гілярова обирають акаде­міком Української академії наук. На той час він у нау­кових колах був визнаний як глибокий вчений, талано­витий історик філософії, історик культури, філософ, що розробив досить цілісний світогляд, обґрунтуванню якого було присвячено велику кількість праць, що ви­ходили із 80-х років XIX ст. й аж до 20-х років XX ст. Але процеси, що протікали протягом 20—30-х років XX ст. в Україні, не обминули і його. Наприкінці жит­тєвого шляху Гіляров починає публікувати працю «Схема історії філософії в освітленні історичного мате­ріалізму» (початок її було надруковано у «Записках со­ціально-економічного відділу Української АН». — Т. 2. — 6. — К., 1926—1927 pp.), де, «відповідаючи на со­ціальне замовлення», здійснює спробу Переглянути влас­не розуміння природи філософії відповідно до матеріа­лістичної доктрини. Спроба була невдалою і засвідчувала трагічну долю, яка судилася серйо­зному вченому, що жив і працював у тогочасній Радян­ській Україні.

Ця стаття аж ніяк не визначає місце О. Гілярова в іс­торії філософії України. Його серйозним внеском в історико-філософську науку є праці про античну філософію, філософію Платона передусім. Він — автор оригінальної філософської теорії, яку називав «синехологічним спіритуалізмом» (синехологічний по-грецьки — пов’язуючий).

Філософія, на переконання О. Гілярова, не наука, а особлива духовна діяльність, що існує поряд з наукою, поезією, релігією й щільно з ними пов’язана. «Філо­софія, — писав він у «Вступі до філософії» (1907 р.), — є спробою створити таке цілісне світорозуміння, яке за­довольняло б усі запити нашого духу, однаково теорети­чні, моральні, релігійні, естетичні; допомагало б розібратись у всіх складних питаннях життя, давало б для нього настанову». Підкреслюючи таке смисложиттєве спрямування філософського пошуку, він вважає, що За­вдання філософії впродовж історії полягало у прими­ренні «двох начал, що вічно ворогують у нашому жит­ті — істини розуму та істини серця». Синтез цих начал він називає «естетичним станом» чи красою. З огляду на це, системою, що найбільше відповідає даному ідеа­лові в історії філософії, є, на думку О. Гілярова, вчення Платона, ідеї якого «понад двадцять століть становлять несвідоме розумове надбання освічених людей».

Відродити платонізм — нагальне завдання сучасного філософського пошуку. В модерній філософії до ідеалу найбільш наближена лінія, започаткована британським суб’єктивним ідеалістом Дж. Берклі, який проголосив «цілком незаперечну» істину про те, «що ми не можемо вийти за межі духу», і розвинута Кантом. Що­правда, останній не може цілком задовольнити Гіляро­ва — на заваді тут є проголошене Кантом вчення про «річ у собі». «Якби Кант, — пояснює О. Гіляров, — не ствер­джував, що існують «речі в собі», він став би на точку зору чистого спіритуалізму і був би послідовним, але тепер нам залишається визнати його вчення незадовільним».

Задовільне розв’язання філософських проблем мож­ливе через обґрунтування ідеї про загальноєдиний духо­вний організм. З цієї точки зору увагу О. Гілярова при­вертає вчення німецького фізика, психолога і філософа Густава Фехнера. Цей значний фізик і психолог, один із фундаторів психофізики, обґрунтовував свої ідеї з пози­ції, близької до поглядів Шеллінга. Згідно з Г. Фехнером, Всесвіт — одуховлений, а матерія — лиш тіньо­вий, зворотний бік психічного. Гіляров, апелюючи до цього вчення, зазначає, що незалежно від Г. Фехнера він дійшов аналогічних висновків і вважає їх єдино прави­льними і незаперечними.

Всесвіт, згідно з Гіляровим, це живий організм. Все розмаїття навколишньої дійсності від початку закладене у природі духу. Першоосновою світу є свідомість. Вона не виникає і не зникає, а існує вічно. Все інше — породження свідомості. «Існує лише те, — роз’яснює О. Гіляров, — що покладається свідомістю і усвідомлюється, а те, що не покладається свідомістю і не усвідомлюється, не існує; саме поняття буття є визначенням свідомості». Якщо свідомість є основою дійсності, то сама навколо нас дійсність є ніщо інше, як знак чи символ внутрішньої духовної сутності. Природа — це символ духу, а тому, висновує він, «щоб вивчити дух, ми повинні вивчати природу, і навпаки, щоб вивчити природу, ми повинні вивчати дух». Змістом свідомості, таким чином, є Всесвіт, бо знання про нього ми можемо одержувати лише через свідомість.

Носієм свідомості є особа. Тим-то Всесвіт є сукуп­ністю осіб — носіїв індивідуальної свідомості кожного організму. В такому сенсі ми можемо говорити про на­явність людських осіб, рослинних особин, особин тва­ринних тощо. Кожна індивідуальна свідомість обмеже­на і залежить від інших свідомостей. А це, стверджує Гіляров, з необхідністю змушує визнати наявність Вер­ховної особи — особи всесвітнього організму, що єднає індивідуальні свідомості в цілісність. Лише цій загаль­ній свідомості властива абсолютна свобода, «а всі оди­ничні свідомості, — роз’яснюється у «Вступі до філосо­фії», — з усім їхнім змістом суть породження цієї всезагальної свідомості». Відмітна риса філософської позиції О. Гілярова - це Гуманістична спрямованість і загальне оптимістичне світовідчуття. Свою філософію він нази­ває «Світлою і радісною»: «Вона світла, позаяк за її принципом усе просякнуто світлом свідомості. Вона радісна, позаяк бачить у прагненні ра­дості вищий принцип світобудови; вона віддає належне всій роскоші чуттєвого світу і всім розумовим насоло­дам; вищою радістю вона визнає повноту життя і зага­лом і в цілому заперечує смерть».

***

Суб’єктивістські крайнощі, притаманні «панпси­хізму» Козлова та «синехологічному спіритуалізму» Гілярова, намагаються здолати представники Неокантіанства, до яких належить Г. І. Челпанов (1862-1936 pp.).

Георгій Іванович Челпанов народився в Маріуполі. Після навчання в Новоросійському університеті в Одесі він понад 15 років (з 1891 по 1907 p.) працює професо­ром Київського університету. Наступний період його життя проходить у Москві, де він працює професором університету, засновує й очолює перший у Росії інсти­тут психології, пише підручники з психології та логіки. Не сприйнявши марксистської філософії, він в остан­ній період свого життя зосереджується на проблемах за­гальної психології, яка, на його думку, повинна бути вільною від впливу філософії взагалі. Найбільш плід­ний, власне філософський етап його творчості, припа­дає на більш ранній період, який значною мірою пов’я­заний з його діяльністю у Києві.

Г. Челпанов виступає як проти суб’єктивістської позиції панпсихізму, що зводить фізичне до психічного і згідно з яким матерія — лише уявлення, так і проти Мате­ріалізму, який зводить психічне до фізичного і по суті ототож­нює духовне та матеріальне. Спростуванню останнього намагання він присвячує цикл лекцій, що були видані 1900 p. окремою книгою під назвою «Мозок і думка».

Г. Челпанов наполягає на істотній відмінності психічного від фізичного, які різняться як природою, так і способом пізнання. Фізичні та психічні явища не лише відмінні одне від одного, а й незалежні. Ніякого причинового зв’язку між ними існувати не може. Вони існують паралельно, але вони не рівнозначні. Відмінність тут полягає в тому, що психічним явищам притаманна більш очевидна реаль­ність. Адже безпосередньо ми маємо справу не зі світом матеріальним, а нашими уявленнями про нього: «Наше уявлення, почуття, думка і бажання, тобто на­ші психічні стани, дані нам безпосередньо, ми сприй­маємо їх так, як вони є, тимчасом як матерія у власному розумінні, або атоми, виявляється лише гіпотезою». Щоправда, це не дає права взагалі відкидати таку гіпотезу, але зумовлює необхідність зосередити увагу філософії саме на проблемах гносеології, на з’ясуванні того, як взагалі можна одержати знання про світ навко­ло нас. Тим самим логічно В центрі уваги Г. Челпанова виявляється епістемологічна, пізнавальна проблематика, що було ха­рактерним для неокантіанства взагалі, з притаманним йому прагненням обґрунтувати теорію пізнання Канта за допомогою даних новітньої науки, передусім фізіоло­гії та психології. Головне завдання гносеології, на думку Г. Челпа­нова, — З’ясувати, що в пізнанні належить суб’єктові, а що — об’єктові. Сам процес пізнання розуміється як вза­ємодія пізнаючого суб’єкта з незалежно існуючою від нього об’єктивною дійсністю. Г. Челпанов не має сумніву, що світ речей, об’єднаних матеріальним субстратом, існує незалежно від свідомості. Але наші знання про цей світ, — не є лише примітивне віддзеркалення його. Знання — результат творчої діяльності суб’єкта у відповідь на вплив об’єктивного світу і за своєю природою мають суб’єктивний характер. Відчуття звуку спричиня­ється певним об’єктивно існуючим коливанням повітря. Але сам по собі звук об’єктивно не існує. «Отже, — пише він, — зрозуміло, що потрібне вухо для того, щоб міг існу­вати звук, ясно також і те, що звук або звукове відчуття, становить чисто психологічний зміст, є чисто психологіч­ний процес, в природі об’єктивно не існуючий». Наші відчуття — не копії, а символи світу. Ми не віддзеркалюємо образ світу, а творимо його відповідно до нашої психічної організації. Істотною передумовою є й наявність в нашій свідомості апріорних понять прос­тору, часу, тотожності тощо. Сприймаючи цей бік вчен­ня І. Канта, Г. Челпанов розрізняє психологічну і гносе­ологічну природу апріорних понять. Перша полягає в тому, що вони суть функції самої свідомості, друга — що вони є логічною передумовою сприйняття або до­свіду. Погляди Г. Челпанова в цілому витрима­ні В дусі апріоризму І. Канта й спрямовуються до обґрунтування його передусім засобами психології.

Взагалі Психологізація філософії Є досить виразною тенденцією, що визначає творчий пошук представників академічної філософії, які діяли того часу в Україні. Ха­рактерною з цієї точки зору є позиція, яку обстоюють М. Грот та В. Зеньківський.

Микола Якович Грот (1852—1899 pp.) перші десять років свого самостійного творчого життя провів в Укра­їні. Тут починалась його філософська діяльність спочат­ку професором Ніжинського історико-філологічного інституту (з 1876 p.), а згодом протягом 1883—1886 pp. — Новоросійського університету в м. Одеса. Після цього він переїжджає до Москви, де працює професором університету, обіймає посаду голови Московського психологічного товариства, є першим редактором жур­налу «Вопросы философии и психологии». Коло філо­софських інтересів його надзвичайно широке — він за­ймався проблемами історії філософії, логіки, гносеоло­гії, етики, естетики, психології. Неоднозначною була еволюція його позиції. Впродовж років, проведених в Україні, М. Грот від точки зору, що визначалась симпа­тіями до позитивізму в дусі Г. Спенсера, еволюціонує до спроб синтезувати деякі ідеї філософії Дж. Бруно, І. Кан­та, Ф. Шеллінга, А. Шопенгауера, Е. Гартмана в само­стійній позиції, яку він характеризував як «монодуалізм». Наскрізними для творчості М. Грота є Проблеми ви­значення предмета і завдань філософії та дослідження питань теорії пізнання. Характеризуючи власні філософські пошуки, він у статті «Про спрямованість та за­вдання моєї філософії» зазначав, що його постійний ін­терес «обертався навколо питань про завдання філосо­фії і про відношення та значення думки і почуття як джерел знання».

Від витриманого в дусі позитивізму заперечення філософії як особливої науки він переходить до ототож­нення її з мистецтвом. На цьому етапі М. Грот вважає, що філософія неможлива як наука про світ загалом, але її існування виправдане, якщо розуміти її як духовну сферу, що відображає внутрішній світ людини, слугує її суб’єктивним потребам і відповідає запитам її почуттів. «Філософія, — резюмував М. Грот, — як синтез, як відо­браження суб’єктивного, як результат творчості й є ми­стецтво, а не наука». Позитивною в такій позиції була спрямованість до визначення тієї сфери буття й людсь­кої діяльності, де філософія не може бути заміненою наукою. Зрештою, розвиваючи далі аналіз, М. Грот від­різняє філософію й від мистецтва, доходячи до виснов­ку, що їй Належить особливе місце, яке не дає змоги ототожнювати філософію ані з наукою, ані з мистецт­вом, ані з релігією. Першочерговою для власне філосо­фії є розробка «вчення про світ і про ставлення до нього людини». Структуру філософського світогляду, на його думку, утворюють вчення про пізнання, філософська космоло­гія, філософська антропологія, етика. Центральне місце серед них належить теорії пізнання, яка по­винна розроблятись на ґрунті фізіології та психології.

Процес пізнання розуміється ним як такий, що ґрунтується на єдності і взаємодії органічно пов’язаних між собою зовнішнього і внутрішнього досвіду.

Життя людини є взаємодією організму з навколиш­нім середовищем, в результаті якої, з одного боку, внут­рішні відносини пристосовуються до зовнішніх, а з ін­шого — зовнішні до внутрішніх. Пристосування внут­рішніх відносин до зовнішніх називається сприйняттям, а зворотний акт — діяльністю. Кожний акт такої взаємо­дії М. Грот називає «психічним обертом», який може починатись або від середовища, ззовні, або зсередини, від самої свідомості. Ідеальний тип психічного оберту починається ззов­ні. Ми спочатку одержуємо відчуття від зовнішнього світу, оцінюємо речі об’єктивно — в думці, з огляду на цінність їх для нас, — в почутті. Із почуттів народжуєть­ся воля, з волі — дія. Так здійснюється «психічний оберт».