Лекція Академічна філософія другої пол. ХІХ - поч. ХХ ст
Страница 4 из 15
Платонівське вчення про ідею П. Юркевич протиставляє не лише філософії І. Канта, а й вченню тих його наступників з табору німецької класичної філософії, що розвивали погляд на саморух ідеї, яка сама себе стверджує у світі явищ. Але, розмірковував П. Юркевич, якщо ідея не є своїм власним творцем у феноменальному світі, виникає питання, завдяки чому здійснюється вплив ідей на речі і явища. Відповідаючи на нього, П. Юркевич пояснює, «що потік речей підпорядковується вимогам ідеї внаслідок передвизначення творчої волі, яка покладає цей світ як виконавчу впаду щодо ідеї як влади закону довгої». Тим самим У загальну картину взаємодії ідеї і світу речей вводиться таємниця Божого творіння. Так вводиться друга межа, котра визначає поле вільної діяльності філософської свідомості. Якщо, з одного боку, філософія як пізнання ідеї відрізняється від науки, то, з іншого боку, здійснити філософськими засобами осягнення царства ідей виявляється неможливим. Справа, розпочата у філософському розумі, завершується за межами його завдяки укоріненому у глибинах людської душі усвідомленню добра. «Ця ідея, — пояснює П. Юркевич, — найпростішого, найзрозумілішого і найпервіснішого добра в душі проливає несподіване світло на той бік світогляду, який відкривається засобами індукції. Те, що може бути (ідея), переходить у те, що є (дійсність) за посередництвом того, що повинно бути». Отже, остаточним виправданням дійсності стає ідея добра. А це приводить до ще однієї важливої сфери у системі поглядів П. Юркевича, яку утворює філософія серця. Пошук істини добра, на думку П. Юркевича, не може обмежуватись лише зусиллями пізнавальної діяльності розуму. Здійснення добра можливе як акт щирої душі, щирого серця. Місце філософії серця у системі поглядів П. Юркевича визначається розумінням філософії, яка, на його переконання, спрямована на осмислення душі. Оскільки ж душа в людині органічно пов’язана з її тілом, то, природно, постає питання про тілесний орган духовної діяльності людини. Одні вважають таким органом голову, як вмістилище мозку, інші — серце. Розв’язання проблеми, таким чином, набирає характеру розв’язання дилеми: «серце — голова». Спираючись на авторитет Святого Письма, П. Юркевич обстоює погляд на серце як осередок духовного життя, яке визначає сутність людської особистості.
В усіх священних книгах і в усіх богонатхненних авторів серце людське розглядається як осереддя всього тілесного й духовного життя людини, як найістотнішій орган і щонайближче містище всіх сил, функцій, рухів, бажань, почувань і думок людини з усіма їхніми напрямами й відтінками…
1.Серце є хранитель і носій усіх тілесних сил людини…
2.Серце є осереддя душевного й духовного життя людини. Так, у серці зачинається й зароджується рішучість людини на ті чи ті вчинки, у ньому виникають різноманітні наміри й бажання; воно є містище волі та її жадань…
3.Серце є осереддя багатоманітних душевних почувань, хвилювань і пристрастей…
4.Нарешті, серце є осереддя моралісного життя людини… Серце є вихідне місце всього доброго та злого у словах, думках, вчинках людини, є добрий чи злий скарб людини… Серце є таблиця, на якій написаний природний моралісний закон <…>.
Не важко помітити, що така позиція органічно вписується в започатковану ще з часів Київської Русі традицію християнської філософії, яка яскраво виявляється у попередній традиції українського філософського мислення. Багатьма своїми рисами ця позиція виявляється співзвучною ідеям філософії Г. Сковороди, хоча істотно відрізняється від неї (у Сковороди серце — не орган людини).
Погляд на роль серця як осередок духовного життя людини П. Юркевич протиставляє поширюваному в філософії Просвітництва підходу, котрий ототожнює духовну діяльність із розумовою і на цій підставі, спираючись на дані фізіології та психології, вважає органом духовної діяльності голову. Поширення такого погляду має, на думку П. Юркевича, згубні для філософії наслідки. Цей погляд не може пояснити свободу волі людини, моральну цінність і значення людського вчинку. Абсолютизація такого підходу позбавляє можливості збагнути духовне життя людини як вираз неповторної, індивідуальної особистості. У сфері етики воно призводить до забуття «життєвої заповіді любові», яку (йдеться, зокрема, про Кантову етику) заступає «абстрактне і холодне усвідомлення обов’язку». Не менш неприйнятною є й інша крайність, в яку впадає містицизм, що взагалі заперечує роль розуму в духовному житті людини. Підсумовуючи, П. Юркевич підкреслює, що «істину між показаними крайнощами містицизму і емпіризму ми маємо у біблійному вченні про серце як осереддя душевного життя людини». У серці якраз і відкривається Значення розуму, «який є вершина, а не коріння», тому він має сягнути спершу серця, «щоби стати діяльною силою й рушієм нашого душевного життя».
П. Юркевич, спираючись на обґрунтовану ним філософію серця, обстоює «гармонійне співвідношення між знанням і вірою», що враховує самостійне значення обох компонентів відношення й прагне до їхньої творчої взаємодії. У цьому він і репрезентований ним напрям вбачали запоруку подальшого прогресу філософського знання.
* * *
Творчістю представників Київської релігійної філософії не вичерпується розвиток академічної філософії України означеного періоду. В університетських колах, передусім у Київському університеті, поширюються Ідеї позитивізму, які запанували у тогочасній європейській філософській думці. Філософія позитивізму виникла як своєрідна відповідь, з одного боку на кризу, породжену просвітительською традицією раціоналістичної філософії, яка намагалася створити всеосяжні, універсальні філософські системи, перетворити філософію на «науку наук», що прибирала на себе роль диктатора щодо спеціальних галузей наукового знання, а з іншого - на бурхливий розвиток самих спеціальних наук, як природничих, так і суспільних і гуманітарних, які остаточно відокремились від філософії. Усе це спричинило загострення питання про статус філософії і її співвідношення зі спеціальними науками.
Філософія позитивізму була започаткована О. Контом, Г. Спенсером і розвинута на початку XX ст. емпіріокритицизмом. Позитивізм виходив з того, що все позитивне знання може бути одержане лише як здобуток окремих спеціальних наук, а тому філософія як особливе пізнання, що претендує на самостійне дослідження реальності, не має права на існування. Науці, твердили позитивісти, не потрібна якась незалежна філософія, що здіймається над нею. Те, що варто називати філософією, покликане здійснювати синтез наукового знання, узагальнювати досягнення природничих та суспільних наук.
Осередками розвитку академічної філософії, були університети Києва, Харкова, Одеси тощо. Але професійно-філософська активність виходила і за межі університетів. Позауніверситетською, по суті, була діяльність найзначнішого представника позитивістської філософії, що багато зробив для популяризації позитивістських ідей в Україні, В. Лесевича (1837—1905 pp.).
Володимир Вікторович Лесевич народився в с. Денисівка на Лубенщині (нині Полтавська обл.). Освіту одержав у Київській гімназії та Петербурзькій військовій академії. 1864 р., вийшовши у відставку після військової служби на Кавказі, заснував у себе, на батьківщині, першу школу для селян, де викладання велось українською мовою. Після доносу школу було закрито. 1868 р. почав співробітничати з журналом «Отечественные записки» М. Некрасова, зблизився з радикальними колами російської народницької інтелігенції. Це спричинило його заслання до Сибіру 1879 р. Через два роки він одержує дозвіл повернутись із заслання і з 1882 р. жив на Полтавщині та в Петербурзі під наглядом поліції. «Суворий логік, тонкий і проникливий критик, прекрасний стиліст, великий знавець сучасних напрямів західноєвропейської філософії, переконаний пропагандист своїх ідей», — так характеризували його сучасники.
Еволюція філософської позиції В. Лесевича наочно демонструє логіку розвитку позитивізму в європейській культурі взагалі. Напочатку творчого шляху В. Лесевич захоплювався ідеями О. Конта, його критикою теології і «метафізики». Поступово позиція В. Лесевича змінюється — через «критичний реалізм» німецьких неокантіанців К. Геринга, А. Риля, Е. Лааса, Ф. Паульсена він Переходить на позиції філософії «чистого досвіду» Р. Авенаріуса. Саме філософія емпіріокритицизму, на його переконання, є вищим здобутком розвитку наукової філософії.
Виникнення позитивізму, вважає В. Лесевич, є природним результатом еволюції наукового знання, яке вже не може задовольнитися умоглядною аргументацією та «діалектичними тонкощами». Натомість усвідомлюється потреба широко застосовувати дослідний метод, ретельно вивчати факти, що й прагне здійснити кожна наука, виробляючи на цьому ґрунті певну систему позитивного знання. Позитивізм підсумовує результати, здобуті кожною наукою, об’єднуючи їх у систему, яка є «найбільш широке, глибоке і повне, наскільки це можливо, узагальнення наукових результатів».
Сформульований О. Контом «закон трьох фаз», згідно з яким поступ людського духу відбувається через перехід від стадії теологічної до метафізичної, після чого настає час вищої стадії — позитивної, та здійснена ним класифікація наук створили необхідні передумови для виникнення позитивізму. Але, на думку В. Лесевича, надзвичайно схематичний і догматичний характер системи О. Конта не дає змоги з’ясувати механізм наукового пізнання. Тим-то виникає потреба зміцнити позитивістську концепцію О. Конта (у класифікації наук якого взагалі відсутні психологія, логіка, гносеологія й етика) насамперед гносеологічним аналізом.
Завдання філософії позитивізму, на думку В. Лесевича, не може обмежуватись простим підсумовуванням конкретно-наукових понять. В філософії центральне місце має посісти гносеологія, як єдина сила, здатна очистити філософське бачення від будь-яких умоглядних домішок, оскільки саме теорія пізнання завжди є опорою наукових понять. Наголос повинен бути перенесений на критичне вивчення процесу творення власне філософських понять із даних, які дають конкретні науки. Тим самим стає можливим перейти від системи О. Конта, яка створює «враження скоріше цілковитої відсутності у ній будь-якої філософії», до критичного реалізму, що обґрунтовує філософію на нових началах.
Вихідним тут є усвідомлення відносності наукової істини. «Істина, — пояснює В. Лесевич, — для нас не є щось абстрактне, ні щось таке, що може існувати незалежно від людського розуму; Істина, навпаки, є поняття відносне й умовне, результат спостереження і досвіду, проведених з допомогою методу, виробленого спеціальними науками.» Процес пізнання, на думку В. Лесевича, стає можливим в результаті відношення суб’єкта і об’єкта. Яким є об’єктивний предмет сам по собі, — не дано знати людині. На ґрунті об’єднання уявлень про одиничні факти складаються поняття, котрі одержують назву закону. А тому Відносними, релятивними є не лише уявлення, а й поняття, закони. «Ні про які вічні, незмінні закони, які правлять світом, не може бути й мови», висновує В. Лесевич. Підсумовуючи, В. Лесевич підкреслює: «Отже, ми не маємо ніякого права стверджувати, що світ є саме таким, яким ми його собі уявляємо, а тільки що, уявляючи його собі, ми можемо уявити його не інакше, як таким». В. Лесевич Абсолютизує роль суб’єктивного фактора в процесі пізнання і обґрунтовує фактично позицію агностицизму в дусі гносеології Дж. Берклі та Д. Юма.
Щодо проблеми «філософія і наука» В. Лесевич, заперечуючи претензії філософії на наднауковий статус, по суті, ототожнює її з наукою. У праці «Від Конта до Авенаріуса» Він писав «...Філософія, переставши бути окремою наукою... остаточно злилася з наукою. Такою філософією ми повинні уявити собі філософію емпіріокритичну. Вона — наука, вона — філософія, вона — наукова філософія: називайте її як хочете... І далі, немає ніякої потреби запитувати про особливий предмет філософії, особливий її метод, про спеціально нею вироблені положення, а надто і про межу, що відділяє її від науки».
Ідеї позитивізму на межі XІХ—XX ст. були досить популярні в колі природодослідників. Видатними представниками позитивістської соціології стали вихованці Харківського університету Л. Мечников та М. Ковалевський. Обидва вони більшу частину свого творчого життя провели за кордоном — Л. Мечников у Швейцарії, М. Ковалевський — у Франції, активно розробляючи соціологію в дусі позитивізму. У заснованій М. Ковалевським в Парижі Російській вищій школі читався курс історії України. Згодом він разом з М. Грушевським та М. Туган-Барановським редагував видання «Український народ в его прошлом и настоящем». Ідеї М. Ковалевського вплинули на становлення світогляду М. Грушевського. Але, загалом, серед професійних філософів в Україні позитивізм як цілісна філософська доктрина не знайшов широкої підтримки. Сприймаючи деякі ідеї позитивізму, вони критично ставляться до заперечення значення філософії, намагаються здолати кризу класичної філософії, зберігаючи при цьому за філософією право на самостійне існування.
Ця ідея послідовно запроваджувалася в життя, зокрема, плеядою професорів Київського університету, серед яких чільне місце належить Олексієві Олександровичу Козлову (1831—1900 pp.). Нешлюбний син поміщика та кріпачки, він після закінчення Московського університету зацікавився проблемами політекономії та філології. Згодом пережив захоплення соціалізмом Фур’є та Леру. До філософії виявив інтерес порівняно пізно. Вже в сорокалітньому віці О. Козлов знайомиться з ідеями А. Шопенгауера, Е. Гартмана й під їх впливом починає активно вивчати філософію. Від 1876 р. до 1886 р. він викладає на кафедрі філософії Київського університету. У Києві він 1880 р. захистив магістерську дисертацію «Метод і спрямування філософії Платона», 1884 — докторську «Генезис теорії простору і часу у Канта». Тут він видає свої твори, серед яких головними були «Своє слово», «Філософські етюди», «Філософія як наука» та ін.