Сегодня: 19 | 04 | 2024

ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ Вимоги безпеки при виконанні стропильних робіт


ІНСТРУКЦІЯ З ОХОРОНИ ПРАЦІ Вимоги безпеки при виконанні стропильних робіт.

1. Загальні положення.

1.1. Дійсна інструкція установлює вимоги безпеки, які необхідно дотримувати при виконанні стропильних робіт.

1.2. Дійсна інструкція розроблена на підставі Типової інструкції з охорони праці для стропальників ("Збірник типових інструкцій з охорони праці в будівництві" Київ 1983) і ДНАОП 0-1.03-93 "Правила устрою і безпечної експлуатації вантажопідйомних кранів".

1.3. До роботи стропальником можуть бути допущені особи:

    не молодше 18 років; придатні до роботі зі стану здоров'я; що мають 1 кваліфікаційну групу по електробезпеці; минулі навчання в спеціалізованих навчальних закладах по спеціальній програмі, атестовані кваліфікаційною комісією на знання "Правил устрою і безпечної експлуатації вантажопідйомних кранів" і одержали посвідчення на право проведення цих робіт, яке стропальник під час роботи повинний мати при собі.

1.4. Стропальник зобов'язаний:

1.4.1. Мати поняття про устрій крана, що обслуговується ним, знати його вантажопідйомність, уміти визначати вантажопідйомність стрілового крана в залежності від вильоту стріли, положення додаткових опор і т. д.;

1.4.2. Уміти підбирати необхідні для роботи стропи (по вантажопідйомності, числу гілок, довжині і куту нахилу гілок стропа до вертикалі) і інші вантажозахватні пристрої в залежності від ваги і характеру переміщуваного вантажу;

1.4.3. Уміти визначати придатність стропів і інших знімних вантажозахватних пристроїв і тари;

1.4.4. Уміти робити правильну обв'язку й підвішування вантажу на гак;

1.4.5. Знати дату технічного огляду крана й періодичність огляду;

1.4.6. Знати норми заповнення тари;

1.4.7. Знати встановлений порядок обміну сигналами з машиністом крана;

1.4.8. Знати порядок і габарити складування вантажів;

1.4.9. Знати порядок безпечної роботи стрілових самохідних кранів поблизу лінії електропередачі;

1.4.10. Знати прийоми звільнення від дії струму осіб, що потрапили під напругу й способи надання їм першої допомоги;

1.4.11. Знати місце розташування рубильника, що подає напругу на головні тролейні проводи або гнучкий кабель електричного крана, і уміти відключати кран від електромережі в необхідних випадках;

1.4.12. Знати й виконувати вимоги дійсної інструкції і Правила дорожнього руху по шляху на роботу і з роботи;

1.4.13. Дотримувати Правила внутрішнього трудового розпорядку й указівки свого безпосереднього керівника;

1.4.14. Знати свої права й обов'язки в основах законодавства про охорону праці.

1.4.15. Проходити повторний інструктаж із питань охорони праці один раз у 3 місяці;

1.4.16. Знати прийоми надання першої долікарняної допомоги потерпілим від нещасних випадків, правила поведінки при аваріях, пожежі, евакуації;

1.4.17. Уживати заходів по усуненню виробничої ситуації, що створює погрозу його життю, або здоров'ю навколишніх його людей;

1.4.18. Попереджати й застерігати товаришів по роботі про недозволенність порушення правил безпеки при виконанні робіт;

1.4.19. Виконувати лише ту роботу, по якій проінструктований і допущений безпосереднім керівником;

1.4.20. Не виконувати розпоряджень, якщо вони суперечать правилам техніки безпеки і даної інструкції.

1.5. Працівник, що порушив вимоги даної інструкції несе відповідальність відповідно до діючого законодавства.

1.6. При недотриманні вимог даної інструкції стропальник може бути підданий дії наступних небезпечних і шкідливих виробничих факторів:

    машин, що рухаються, і механізмів; незахищених рухливих елементів вантажопідйомних машин;  переміщуваних вантажів;  поразці електричним струмом при роботі крана поблизу діючих ліній електропередачі.

1.7. Стропальнику повинні видаватися наступний спецодяг, спецвзуття й засоби індивідуального захисту:

    куртка утеплена - на 36 місяців; комбінезон бавовняний - на 12 місяців; рукавиці комбіновані 1 пара - на 1 місяць; каска будівельна - до зносу;

2. Вимоги безпеки перед роботою.

2.1. Перед початком роботи стропальнику необхідно :

2.1.1. Одягти й упорядкувати спецодяг, спецвзуття, ЗІЗ;

2.1.2. Одержати від безпосереднього керівника цільовий інструктаж про технологічні і безпечні способи виконання дорученої роботи;

2.1.3. Підібрати вантажозахватні пристрої, що відповідають вазі й характеру вантажу, що піднімається, стропи повинні підбиратися з урахуванням числа гілок і кута їхнього нахилу, такої довжини щоб кут між гілками не перевищував 90 град;

2.1.4. Перевірити справність вантажозахватних пристроїв, наявність на них клейм або бирок з позначенням номера, дати іспиту й вантажопідйомності;

2.1.5. Перевірити справність тари й наявність на ній написів про її призначення, номера, власної ваги і граничної ваги вантажу, для транспортування якого вона призначена;

2.1.6. Перевірити освітлення робочого місця, при недостатнім освітленні стропальник, не приступаючи до роботи, зобов'язаний доповісти про це особі, відповідальному за безпечне провадження робіт по переміщенню вантажу кранами;

2.1.7. Перевірити відповідність основи, на якій знаходиться кран, що обслуговується, указівкам, викладеним у проекті провадження робіт;

2.1.8. Установлювати кран на перекриттях і риштованні можна тільки при наявності спеціального проекту і з дозволу особи, відповідального за безпечне провадження робіт по переміщенню вантажу кранами;

2.2. При установці крана на краю або укосу траншеї (канави) необхідно керуватися вказівками, викладеними в даній таблиці:

Найменша припустима відстань по горизонталі від підстави укосу до найближчої опори машини при не насипному ґрунті, м.

Глибина виїмки, м.

Піщаний гравійний ґрунт

Супіщаний гравійний ґрунт

Суглинний ґрунт

Глинистий ґрунт

Лісовий  сухий ґрунт

1

2.50

1.25

1.00

1.00

1.00

2

3.00

2.40

2.00

1.50

2.00

3

4.00

3.60

3.25

1.75

2.50

4

5.00

4.40

4.00

3.00

3.00

5

6.00

5.30

4.75

3.50

3.50

При неможливості дотримання цих відстаней, укіс повинен бути укріплений відповідно до проекту провадження робіт.

2.3. Установлювати кран для роботи на свіже насипаному, не утрамбованому ґрунті, а також на площадці з ухилом більш зазначеного в паспорті крана, забороняється, щоб уникнути перекидання крана або поломки його стріли з появою неприпустимого перевантаження.

2.4. При необхідності установки стрілового крана на додаткові опори він повинен установлюватися на всі наявні опори. Під опори повинні підкладатися міцні й стійкі інвентарні підкладки.

2.5. Перед тим як приступити до роботи, стропальник повинен усвідомити рекомендовані інструкцією, планом провадження робіт, технологічною запискою або керівником робіт способи правильної обв'язки вантажів. Робити стропування вантажів іншими способами стропальнику забороняється.

2.6. Перед початком роботи стропальник повинний усвідомити порядок складування сталевих і збірних залізобетонних конструкцій, матеріалів і устаткування відповідно до ППР. У випадку відсутності ППР стропальник повинен одержати конкретні указівки від керівника робіт (майстра, виконроба) про порядок складування і перевірити підготовленість місць складування.

2.7. Площадки для вантажно-розвантажувальних робіт і складування конструкцій, матеріалів і устаткування повинні бути сплановані й розчищені, і мати ухил не більш 3%. У зимовий час року ці площадки необхідно очищати від снігу й льоду і посипати піском або шлаком.

2.8. Стропальник повинен пам'ятати, що на насипному і сильно зволоженому ґрунті, а також при відтаванні льоду може відбутися передчасна й нерівномірна осадка ґрунту, аж до перекидання штабелів і окремих конструкцій. На таких площадках складування конструкцій і матеріалів може провадитися тільки з дозволу керівника робіт на нетривалий час і на підкладках (лежнях), що забезпечують стійкість конструкцій, матеріалів і устаткування.

3. Вимоги безпеки під час роботи.

3.1. При обв'язці й зачіпці вантажів:

3.1.1. Обв'язку або зачіпку вантажів робити відповідно до Типових схем стропування масових елементів і конструкцій;

3.1.2. Утворення канатних вузлів - відповідно до Типових вузлів. Стропування вантажів, що рідко піднімаються, (елементів), на які не розроблені типові схеми стропування робити відповідно до проекту провадження робіт, або під керівництвом особи, відповідального за безпечне провадження робіт по переміщенню вантажів кранами;

3.1.3. Стропування демонтованих конструкцій робити тільки під керівництвом інженерно-технічного працівника. Перевірити масу вантажу призначеного переміщенню крана за списком вантажів, по маркіруванню на вантажі, по кресленню або обмірюванням. При неможливості визначити масу (вагу) вантажу, стропальник повинний довідатися це в особи, відповідального за безпечне провадження робіт по переміщенню вантажів кранами.

3.1.4. Стропування довгих елементів (з/б опор, дерев'яних стовпів і т. п.), що піднімаються в горизонтальному положенні, варто робити не менш чим двома стропами, якщо ширина елементів перевищує 600 мм, то їхнє стропування необхідно робити чотирма стропами (петлями).

3.1.5. При відсутності на збірних з/б виробах монтажних скоб місця стропування елементів повинні бути намічені заздалегідь, за узгодженням із керівником робіт.

3.1.6. При стропуванні збірних ж/б елементів необхідно використовувати всі передбачені проектом вантажозахватні пристрої. У випадку відсутності й ушкодження монтажних петель на елементі його стропування здійснюється сталевими канатами-стропами в обхват із забезпеченням підйому в положенні, необхідному для укладання елементів на місце.

3.1.8. У випадку стропування довгих елементів без траверс кут між стропами відходячими від гака до вантажу, повинен бути не більш 90 град.

3.1.9. Стропальник повинен пам'ятати, що чим більше кут між стропами, що відходять від гака до вантажу, тим більше виникають зусилля в стропах і петлях.

3.1.10. Закріплювати строп на вантажі потрібно петлею або вузлом так, щоб строп не міг зісковзнути з вантажу, а при опусканні вантажу легко розв'язувався.

3.1.11. Монтажне кріплення сталевих канатів до вантажів, що піднімаються, і гаку крана рекомендується виконувати

: а) для стропування вантажу, що піднімається - вісімкою (зашморгом) або подвійною вісімкою

; б) при стропуванні дрібних елементів (зв'язків, прогонів і ін.) - одиночним канатом; мертвою петлею - при стропуванні універсальним петлевим стропом; заставною (мертвою) петлею - при груповому підйомі гірляндою декількох дрібних елементів;

В) для закріплення стропа на гаку крана - простою петлею, або перехресною петлею.

3.1.12. Елементи конструкцій, що не володіють достатньою твердістю, до їхнього підйому необхідно тимчасово підсилити або піднімати за допомогою траверс.

3.1.13. При обв'язці вантажу канати й ланцюги накладати на основний масив його (раму, каркас, корпус, станину) без вузлів, перекрутів і петель;

3.1.14. Під ребра вантажів підкладати спеціальні підкладки, що охороняють стропи від ушкодження.

3.1.15. Обв'язувати вантаж так, щоб під час його переміщення виключалося падіння окремих його частин (дошки, колоди, труби) і забезпечувалося стійке положення вантажу.

3.1.16. Стропування довгомірних вантажів робити не менш чим у двох місцях.

3.1.17. Зачіпку залізобетонних і бетонних виробів, а також інших вантажів, постачених петлями, римами, цапфами, робити за всі петлі, рими, цапфи, передбачені для підйому у відповідному положенні.

3.1.18. При підвішуванні вантажу на дворогі гаки стропи накладати таким чином, щоб навантаження розподілялося на обидва гаки рівномірно.

3.1.19. Невикористані для зачіпки вантажу кінці багатовитієвого стропа зміцнити так, щоб при переміщенні вантажу краном виключити можливість зачіпання цими кінцями за предмети, що зустрічаються на шляху,.

3.1.20. Переконатися, що призначений для підйому вантаж нічим не завалений, не затиснений, не укріплений і не примерз до землі.

3.1.21. Щоб уникнути закручування вантажного поліспаста, а також для супроводу й наведення на місце до конструкцій, що піднімаються, необхідно підвісити відтягнення.

3.2. При обв'язці й зачіпці вантажів стропальнику забороняється:

3.2.1. Відступати від способу стропування або зачіпки, передбаченого проектом провадження робіт;

3.2.2. Робити стропування вантажу, масу якого він не знає, або коли маса його перевищує вантажопідйомність крана при необхідному вильоті стріли крана;

3.2.3. Користатися забракованими й ушкодженими стропами, вантажопідйомними пристосуваннями, або немаркованими знімними вантажозахватними пристроями й тарою;

3.2.4. Робити обв'язку, або зачіпку стропування вантажу іншими способами, чим зазначено на типових схемах стропування;

3.2.5. Застосовувати для обв'язки й зачіпки вантажів не передбачені схемами стропування пристосування (ломи, штирі й інші);

3.2.6. Робити зачіпку піддонів із штучними вантажами без огороджень на піддонах;

3.2.7. Робить зачіпку бетонних і залізобетонних конструкцій, що не має маркірування, а також за ушкоджені петлі щоб уникнути падіння вантажу;

3.2.8. Підвішувати вантаж на один ріг дворогого гака, щоб уникнути поломки гака;

3.2.9. Робити обв'язку, зачіпку і підвішування вантажів на гак крана на відстані ближче 30 метрів від крайнього проводу ЛЕП, або повітряної електричної мережі напругою більш 42 В без наряду-допуску, і без присутності відповідального особи призначеного наказом по організації, прізвище якого повинна бути зазначена в наряді-допуску;

3.2.10. Забивати гак стропа в монтажні петлі з/б виробів або інших вантажів, щоб уникнути поломки петлі і падіння вантажу, поправляти гілки стропів у отворі гака ударами молотка або інших предметів при навантаженні стропа щоб уникнути розриву пасом троса;

3.2.11. Поправляти ударами молотка або лома стропи на вантажі, що піднімається;

3.2.12. Використовувати при обв'язці великих блоків або інших високих вантажів приставні сходи, у цих випадках варто застосовувати переносні площадки;

3.2.13. Працювати краном, гак якого не має запобіжної засувки;

3.2.14. Робити стропування дротом, мотузками, обривками тросів, а також зрощеними стропами.

3.3. Забороняється піднімати довгомірні вантажі (труби, профільну й круглу сталь і т. п. ) несамозатягуючими стропами, що складаються з двох окремих канатів, що не забезпечують цілком обхвату вантажу. Дозволяється застосовувати тільки самозатягуючі петлеві стропи, що щільно облягають вантаж, що піднімається.

3.4. Перед кожною операцією по підйому й переміщенні вантажу стропальник повинен особисто подавати відповідний сигнал чи крановику сигнальнику, а при обслуговуванні одного крана декількома стропальниками, сигнал повинен подавати старший стропальник.

3.5. Перед подачею сигналу про підйом вантажу стропальник повинен:

3.5.1. Переконатися, що вантаж надійно закріплений і нічим не утримується ( не засипаний землею, не закладений іншими вантажами, не закріплений до чого, не залитий бетоном, не примерз до землі);

3.5.2. Переконатися, що гак піднімального механізму встановлений точно над вантажем, що підлягає підйому, засувка гака спрацювала;

3.5.3. Перевірити, чи немає на вантажі незакріплених деталей і інструменту, що, падаючи, можуть нанести травму. Перед підйомом труб великого діаметра перевірити, щоб у них не було землі, льоду або інших предметів додаткової масу вантажу, або здатних випасти при підйомі;

3.5.4. Переконатися в тім, що сила вітру менше 6 балів; при вітрі силою 6 балів і більш працювати краном забороняється;

3.5.5. Переконатися, що контргруз і тильна частина крана при повороті не будуть зачіпати за конструкції, штабелі, елементи будинків і інші предмети;

3.5.6. Переконатися, що вантаж під час підйому не може за щось зачепитися;

3.6. Перед підйомом вантажу стропальник повинен перевірити відсутність людей біля самого крана на його неповоротній платформі й у зоні опускання стріли і вантажу і вийти сам із небезпечної зони.

3.7.Для підйому або переміщення сталевих і збірних з\б конструкцій необхідно застосовувати загарбні пристосування і траверси, передбачені проектом провадження робіт і технологічною запискою даного об'єкта.

3.8. У випадку відсутності загарбних пристосувань, передбачених ППР або технологічною запискою, стропальник із дозволу керівника робіт може застосовувати інші пристосування.

3.9. При підйомі й опусканні вантажу як правило повинні застосовуватися напівавтоматичні стропи, стропи з замком або інші конструкції стропів, що дозволяють робити розстроповку із робочого місця, не підходячи до місця закріплення.

3.10. При підйомі й переміщенні вантажу стропальник повинен:

    попередньо подати сигнал для підйому вантажу, маса якого не перевищує дозволеної вантажопідйомності на висоту 200-300 мм;  перевірити при цьому правильність стропування, рівномірність натягу стропів, стійкість крана, дії гальм і тільки після цього подавати сигнал про підйом вантажу на необхідну висоту; при необхідності виправлення стропування вантаж повинен бути опущений. перевірити по покажчику вантажопідйомності, що встановлений машиністом виліт стріли відповідає масі вантажу, що піднімається; перед горизонтальним переміщенням вантажу переконатися, що вантаж піднятий на висоту не менш, ніж на 0.5 м вище зустрічних на шляху предметів; супроводжувати вантаж при переміщенні і стежити, щоб він не переміщався над людьми і не міг за що-небудь зачепитися; якщо супроводжувати вантаж не представляється можливим, то за його переміщенням повинен стежити машиніст крана, а якщо вантаж знаходиться в зоні,, що обдивляється не з кабіни машиніста, повинен стежити другий стропальник або сигнальник.

3.11. Для запобігання мимовільного розвороту довгомірних і громіздких вантажів під час їхнього підйому або переміщення, а також для наведення вантажу на місце застосовувати спеціальні відтягнення.

3.12. Робити укладання вантажу на платформи автомашин (причепів) рівномірно, не викликати порушення рівноваги транспортних засобів; стежити, щоб транспортні засоби були укріплені щоб уникнути їхнього довільного переміщення; уживати заходів, щоб занурені на транспортні засоби вантажі були надійно закріплені щоб уникнути зсувів у процесі транспортування.

3.13. При підйомі й переміщенні вантажу стропальнику забороняється:

3.13.1. Знаходитися на ньому самому і допускати перебування на ньому інших осіб;

3.13.2. Знаходитися під піднятим вантажем або допускати перебування під ним інших осіб;

3.13.3. Відтягати вантаж під час його підйому, переміщення й опускання, щоб уникнути аварій крана;

3.13.4. Робити навантаження й розвантаження автомашин, причепів, піввагонів, якщо в них знаходяться люди;

3.13.5. Поправляти ударами молотка, лома і т. п. канати, ланцюги, який обв'язаний вантаж, що піднімається;

3.13.6. Користатися зношеними несправними, що не мають клейм або бирок загарбними пристосуваннями й тарою.

3.14. При роботі самохідних стрілових кранів поблизу ліній електропередачі стропальник повинен бути особливо уважним і строго керуватися указівками викладеними в додатку "Робота крана поблизу ЛЕП".

3.15. При роботі самохідних стрілових кранів щоб уникнути затиснення між поворотною й неповоротною частинами крана стропольщик не повинен знаходитися в небезпечних місцях на ходовій частині крана сам і не допускати перебування інших осіб.

3.16. При необхідності перенесення гнучкого кабелю, що живить кран під час роботи, стропальник повинен попередити машиніста про те, щоб він не працював краном у цей час.

3.17. Якщо під час підйому або переміщення вантажу стропальник помітить несправність крана, він зобов'язаний негайно подати сигнал про припинення підйому (переміщення вантажу) і повідомити про неї крановику.

3.18. При опусканні вантажу:

3.18.1. Попередньо оглянути місце, на яке необхідно опустити вантаж, і переконатися в неможливості падіння, перекидання й сповзання вантажу;

3.18.2. На місце установки (укладання вантажу) попередньо укласти надійні підкладки з дерева для зручності витягу стропів з-під вантажу і для наступного його стропування;

3.18.3. При укладанні довгомірних і спеціальних конструктивних елементів, гнучких і деформуючих конструкцій, особливо бетонних і залізобетонних щоб уникнути їхніх деформацій і руйнування, необхідно точно дотримувати схему розташування підкладок відповідно до вказівок ППР, або виконавця робіт або особи, відповідальної за безпечне провадження робіт по переміщенню вантажів кранами.

3.18.4. Знімати стропи з вантажу або гака лише після того, як вантаж буде надійно встановлений, а при необхідності і закріплений.

3.19. Стропальнику забороняється:

    Установлювати вантаж на тимчасові перекриття, труби або інші місця, не призначені для укладання вантажу; звільняти краном затиснені вантажем стропи або чалочні канати щоб уникнути ривків, небезпечних для крана; робити розвантаження вантажів на укоси котловану і траншів; знаходитися на вантажі після його розстроповки як до підйому крановиком стропів у неробоче положення, так і під час їхнього підйому; подавати вантаж у віконні прорізи і на балкони без спеціальних прийомних площадок або спеціальних пристосувань.

3.20. При складуванні вантажу:

3.20.1. Конструкції й матеріали варто укладати в штабелі в такий спосіб:

    плити перекриттів - у штабель висотою не більш 2.5 м на підкладках і прокладках; круглий ліс - у штабель висотою 1.5 м із прокладками між рядами й установкою упорів проти розкочування, ширина штабеля менше його висоти не допускається; пиломатеріали - у штабель висота якого при рядовому укладанню складає не більш половини штабеля, а при укладанні в клітки не більш ширини штабеля; труби діаметром до 300 мм у штабель висотою до 3м на підкладках і прокладках із кінцевими упорами;

3.20.2. Розташовувати штабелі складованих матеріалів біля брівок, виїмок (котлованів, траншів) допускається тільки на відстані, обумовленій розрахунком укосів на стійкість, але не менш 1.0 м.;

3.20.3. При виконанні робіт на штабелі висотою більш 1.5 м необхідно застосовувати переносні інвентарні сходи;

3.20.4. Застосування прокладок круглого перетину при складуванні будівельних матеріалів у штабелі забороняється.

3.20.5. Прокладки і підкладки в штабелях варто розташовувати в одній вертикальній площині (строго один під одним), їхня товщина при штабелюванні плит, блоків і т. п. повинна бути більше висоти виступаючих монтажних петель. Монтажні петлі залізобетонних виробів повинні бути звернені догори, а заводське маркірування убік проходу.

3.20.6. Вивантажувати вантаж на рейкові шляхи й міжколійя, а також захаращувати їх якими-небудь предметами забороняється.

3.20.7. Відкривати борта навантажених залізничних платформ, автомобілів і звільняти конструкції від ув’язочного дроту дозволяється тільки після попередньої перевірки стійкості покладених на них конструкцій і матеріалів. У необхідних випадках треба додатково тимчасово закріпити або зв'язати конструкції. При відкриванні бортів навантаженого автомобіля ніхто не повинний у ньому знаходитися.

4. Вимоги безпеки по закінченні роботи.

4.1. Упорядкувати своє робоче місце;

4.2. Перевірити надійність складування матеріалів, конструкцій і т. д.;

4.3. Забрати інструмент і пристосування в спеціально відведене місце;

4.4. Докласти майстру або виконробу про закінчення роботи.

5. Вимоги безпеки в аварійній ситуації.

5.1. При виникненні аварій і ситуацій, що можуть привести до аварій і нещасних випадків, необхідно негайно припинити роботи і сповістити відповідального за провадження робіт (майстра, виконроба);

5.2. Під керівництвом відповідального за провадження робіт оперативно вжити заходів по усуненню причин аварії або ситуацій, що можуть привести до аварій і нещасних випадків;

5.3. Про потерпілих і травмування, отруєнні, раптовому захворюванні необхідно негайно сповістити відповідального за провадження робіт, повідомити в медпункт і вжити необхідних заходів для надання першої долікарняної допомоги в залежності від виду, характеру травми або захворювання.

Розробив __________________________

УЗГОДЖЕНО:

 Начальник 
 служби охорони праці _______________ 

 Начальник
 юридичного відділу __________________