Сегодня: 19 | 04 | 2024

ТИПОВЕ ПОЛОЖЕННЯ ПРО ЗАПРОВАДЖЕННЯ ЕНЕРГЕТИЧНОГО МЕНЕДЖМЕНТУ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ ТА УСТАНОВАХ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

 

·  ДСТУ 4472-2005. Енергозбереження. Системи енергетичного менеджменту. Загальні вимоги [4]. Стандарт поширюється на діяльність, пов’язану з організацією робіт по створенню та експлуатації системи енергетичного менеджменту на промислових підприємствах, встановлює вимоги до самої служби енергетичного менеджменту, її функцій та складових, підготовки персоналу служби енергетичного менеджменту, проведення внутрішнього енергетичного аудиту, проведення моніторингу і здійснення коригувальних дій у сфері енергоефективності та енергозбереження, аудиту служби енергоменеджменту та критеріїв його проведення;

·  ДСТУ 4715-2007. Енергозбереження. Системи енергетичного менеджменту промислових підприємств. Склад та зміст робіт на стадіях розроблення та впровадження [5]. Стандарт встановлює склад та зміст робіт на стадіях розроблення та впровадження служб енергетичного менеджменту на промислових підприємствах, встановлює вимоги до послідовності робіт щодо розроблення та впровадження служб енергоменеджменту, проектної та експлуатаційної документації.

·  EN 16001 Системи енергетичного менеджменту – вимоги та керівництво до застосування (Energy management systems - Requirements with guidance for use)

·  На затвердження до Держспоживстандарту направлено національний стандарт України – ДСТУ „Енергозбереження. Енергетичний менеджмент у виробничих системах. Перевірка та контроль функціонування системи енергетичного менеджменту”.

3.2. Порядок створення служби енергоменеджменту

Роботи з запровадження енергетичного менеджменту в закладах та установах міністерства повинні починатися з призначення компетентного фахівця на посаду енергоменеджера. Це не усуває потреби в існуючих фахівцях, службах і підрозділах, що відповідають за використання енергетичних та інших ресурсів, а скоріше вносить більш чітку спрямованість у вирішення питань раціонального їх використання. Енергоменеджер повинен мати прямий доступ до керівництва закладу або установи міністерства і користуватися повною його підтримкою. Енергоменеджер повинен підпорядковуватися:

·  у вищих навчальних закладах ІІІ-ІV рівнів акредитації – проректору по адміністративно-господарській діяльності або проректору по економічній діяльності,

·  у вищих навчальних закладах І-ІІ рівнів акредитації (технікуми) та професійно-технічних навчальних закладах - заступнику директора по адміністративно-господарській діяльності,

На яких і покладено відповідальність за використання ПЕР.

Введення посади енергоменеджера повинно бути закріплено наказом керівника закладу або установи міністерства з подальшим розробленням положення про службу енергоменеджменту та посадових інструкцій фахівців.

Після запровадження системи енергоменеджменту, енергоменеджер закладу або установи міністерства зобов’язаний забезпечити на систематичній основі надання інформації з питань енергоресурсозбереження керівництву закладу для вироблення управлінських дій. Крім того, він доповідає проректору або заступнику директора з адміністративно-господарської діяльності та приймає участь в оперативних нарадах керівництва закладу.

Для ефективного функціонування енергоменеджменту необхідно безперервно повторювати цикл: „Планування – Виконання – Перевірка – Покращення” (рис.2.1) для вдосконалення процесу функціонування системи. Дотримання цього циклу неминуче повинно призводити до покращення енергетичних показників та енергетичної ефективності закладу МОН.

 

Рис.2.1 Цикл „Планування – Виконання – Перевірка – Покращення” (PDCA)

Розроблені та запропоновані заходи щодо енергозбереження доводяться до керівництва закладу або установи міністерства а також до всіх структур для сприяння у їх реалізації.

Усі співробітники навчального закладу або установи МОН зобов’язані дотримуватись положень політики закладу в сфері енерго - та ресурсозбереження, особисто сприяти досягненню мети та виконання завдань, беручи участь в реалізації конкретних енергоощадних заходів тощо.

Для кожного закладу МОН структура системи управління енерговикористанням відмінна. Тому впровадження енергоменеджменту необхідно проводити враховуючи суттєву відмінність навчальних закладів та установ МОН, що зумовлена:

структурою самого закладу або установи міністерства та кількістю студентів (учнів), науково-педагогічного та обслуговуючого персоналу; кількістю та типами споруд, що знаходяться в складі закладу або установи міністерства (учбові корпуси, гуртожитки, їдальні, тощо);