Збірник інструкції з охороні праці у війсково-морських силах збройних сил України (частина 1)
 
15 | 08 | 2018

Збірник інструкції з охороні праці у війсково-морських силах збройних сил України (частина 1)

 

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Підготувати робочу зону для безпечної роботи:

– звільнити шляхи переміщення вантажу і місце його укладання від сторонніх предметів;

- укласти на шляху переміщення вантажу тверде покриття або настили шириною 1,5 м: на м’якому ґрунті або нерівній поверхні, на рівні головки рейки

- під час переміщення вантажу через рейкові шляхи, в інших аналогічних ситуаціях;

– перевірити достатність освітлення проходів і місць складування, за необхідністю зажадати освітлення місць вантаження, вивантаження і переміщення вантажів;

– визначити на майданчику для укладання вантажів межу штабелів, проходів і проїздів між ними;

– в холодний час року очистити від снігу, посипати піском, шлаком або іншими матеріалами покриті льодом схили і інші дільниці проходів, проїздів і вантажно-розвантажувальних майданчиків.

2.2. Перевірити зовнішнім оглядом справність вантажозахоплюючих пристосувань і наявність на них клейм або бирок з позначенням номера, дати випробування і вантажопідйомності.

2.3. Перевірити справність і роботу:

– підіймально-порівнювальних майданчиків, підіймальних платформ гідравлічних возиків і іншого обладнання;

– кінцевих вимикачів, що обмежують рух механізмів; кнопок управління (“Пуск”, “Стоп”) і аварійних.

3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ РОБОТИ

3.1. Маса вантажу, що підіймається (що знімається) вручну одним вантажником, не повинна перевищувати 50 кг.

3.2. Переміщення, навантаження і розвантаження вантажу проводити з урахуванням його категорії і заходів небезпеки.

3.3. Під час переміщення великогабаритних вантажів вручну необхідно:

– застосовувати міцні, рівні, однакового діаметра і достатньої довжини катки, кінці яких не повинні виступати з-під переміщуваного вантажу більш ніж на 30-40 см;

– катки укладати паралельно і під час руху вантажу стежити, щоб вони не поверталися відносно напрямку руху вантажу;

– для підведення катків під вантаж користуватися ломами, рейковими домкратами;

– брати каток для перекладання, коли він повністю звільниться з-під вантажу, поправляти його слід ломом або ударами кувалди;

– під час пересування вантажу стерегтися катків, що вилітають з-під вантажу, або випадкового його зриву;

– вітринне скло великих розмірів перенести на ременях попарно декільком працівникам;

– під час переміщення вантажу по похилій площині вниз застосовувати затримуюче пристосування (вірьовки, троси і т. ін.). При цьому не допускати: знаходження попереду вантажу, що скочується, переміщення вантажу швидше за швидкість переміщення працівників.

3.4. Під час переміщення катно-бочкових вантажів по горизонтальній поверхні дотримуватись наступних вимог:

– під час перекочування бочок, рулонів, барабанів і інших подібних вантажів потрібно знаходитися за переміщуваним вантажем;

– не перекочувати вантажі, штовхаючи їх по краях, щоб уникнути удару рук об інші предмети, що знаходяться на шляху перекочування вантажу;

– не переносити катно-бочкові вантажі на спині незалежно від їх маси.

3.5. Під час виконання робіт з переміщення стислих і зріджених газів в балонах, небезпечних і шкідливих речовин потрібно:

– переміщувати балони з надітими запобіжними ковпаками, що закривають вентилі, використовуючи спеціальні возики. Не переносити балони на руках;

– під час перенесення балонів по сходах використовувати носилки, які мають ремінь, що затягує;

– агресивні рідини (кислоти, луги та інші) переносити тільки в спеціальних, пристосованих для цього носилках (перевозити на возиках, тачках) в скляній тарі, вміщеній в плетені або дерев’яні кошики. Не допускати перенесення бутлів з кислотою або лугом на спині, плечах або перед собою.

3.6. Під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт і укладання вантажу на автомобіль необхідно:

– під час подачі автомобіля до місця завантаження (розвантаження) відійти в безпечне місце:

– підкласти під колеса вантажного автомобіля упорні колодки. Автомобіль, поставлений під навантаження (розвантаження), повинен бути надійно загальмований стоянковим гальмом;

– під час розвантаження автомобіля-самоскида не знаходитися в його кузові або на підніжці;

– очищати кузов автомобіля-самоскида від залишків сипучих або в’язких вантажів скребками або лопатами з довгими рукоятками, знаходячись на землі;

– перед відкриванням бортів автомобіля пересвідчитися в безпечному розташуванні вантажу в кузові;

– відкривати і закривати борти під контролем водія автомобіля одночасно двом працівникам, які знаходяться з боків борта, що відкривається;

– відкривати для розвантаження стислих і зріджених газів в балонах той борт автомобіля, у бік якого балони лежать запобіжними ковпаками;

– розвантаження вантажів, які дозволяється скидати, проводити на естакаді, яка огороджена з боків запобіжними брусками;

– сипучі вантажі, що пилять (цемент, алебастр та інші), розвантажувати в лари та інші закриті ємності, що виключають їх від розпилювання;

– завантажувати і вивантажувати навалом вапно і інші їдкі речовини, що пилять, тільки механізованим способом, що виключає забруднення повітря робочої зони;

– спуск і підйом катно-бочкових вантажів проводити по сходах або похилах. Бочки з легкозаймистими і горючими рідинами вантажити (вивантажувати) по дерев’яних сходах або іншому безпечному пристосуванню;

– розвантажувати штучні довгомірні вантажі (колоди, дошки та інші) за допомогою міцних канатів не менше ніж двом працівникам, застосовуючи при цьому страховку вантажу канатами;

– колоди і пиломатеріали не дозволяється вантажити вище за стійки, а також розміщувати довгомірні вантажі по діагоналі в кузові, залишаючи виступаючі за бокові габарити автомобіля кінці і загороджувати вантажем двері кабіни водія;

– під час перевезення вантажів (дошки, колоди) довжиною більше за 6 м надійно кріпити їх до причепу, у разі одночасного перевезення довгомірних вантажів різної довжини більш короткі розташовувати зверху;

– під час завантаження навалом вантаж розташовувати рівномірно по всій площі кузова, він не повинен підноситися над бортами;

– ящики, бочки і інший штучний вантаж укладати щільно, без проміжків, щоб при русі він не міг переміщатися по підлозі кузова; бочки з рідким вантажем установлювати пробкою вгору;

– скляну тару з рідинами установлювати тільки вертикально, кожне місце вантажу нарізно повинне бути добре укріплене в кузові, щоб під час руху вантаж не міг переміститися або перекинутися;

– кожне місце вантажу з агресивною рідиною надійно укріпити в кузові, заздалегідь пересвідчившись в тому, що скляна тара знаходиться в дерев’яних або плетених кошиках, перекладена соломою або стружкою;

- штучні вантажі, що підіймаються над бортом кузова, необхідно ув’язати міцними канатами (ув’язка вантажів металевими канатами або дротом не допускається). Висота вантажу не повинна перевищувати висоту проїздів під мостами, загальна висота від поверхні дороги до вищої точки вантажу не повинна бути більше за 3,8 м.

3.7. Під час виконання вантажно-розвантажувальних робіт на залізничному транспорті потрібно:

- пересувати вагон по фронту розвантаження з швидкістю не більше за 2 км/ч. Робітник повинен знаходитися збоку від вагона, поза рейковою колією. При цьому не допускається ставати на шлях, штовхати вагон позаду або тягнути його на себе, а також штовхати і гальмувати вагон, тримати його за буферне пристосування;

– до навантаження і розвантаження залізничного вагона приступати тільки після повної зупинки і закріплення його з двох сторін установкою під колеса гальмових башмаків;

– для полегшення відкривання дверей вагона використовувати спеціальне пристосування;

– не знаходитися при відкриванні дверей проти дверного отвору вагона, що відкривається, у зв’язку з можливістю випадання вантажу;

– відкривати двері напіввагону з сипучим вантажем тільки спеціальним пристосуванням, що дозволяє працівнику знаходитися на безпечній відстані;

– під час завантаження в залізничний вагон ящиковий, бочковий та інші штучні вантажі укладати щільно, без проміжків.

3.8. Припинити роботи у разі:

– виявлення невідповідності тари встановленим вимогам, а також відсутності на ній чіткого маркірування або ярликів;

– виникненні небезпечних і шкідливих виробничих чинників внаслідок впливу метеорологічних умов на фізико-хімічний склад вантажу (якщо не вжиті заходи по створенню безпечних умов проведення робіт).

3.9. Під час штабелювання будматеріалів:

– штучний камінь укладати на висоту не більше за 1,5 м;

– цеглу укладати на рівній поверхні не більш ніж в 25 рядів;

– висота штабеля пиломатеріалів під час рядового укладання не повинна перевищувати половину ширини штабеля, а під час укладання в клітки – повинна бути не більше за ширину штабеля;

– штабелям з піску, гравію, щебеню і інших сипучих матеріалів потрібно додавати природний кут нахилу або захищати їх міцними підпірними стінами;

– ящики зі склом укладати в один ряд по висоті. Під час укладення і знімання ящиків зі склом працівники повинні знаходитися з торцю сторони ящика.

3.10. Дештабелювання вантажів повинно проводитися тільки зверху вниз.

3.11. Під час взяття сипучих вантажів з штабеля не треба допускати утворення підкопу.