24 | 05 | 2018

Збірник інструкції з охороні праці у війсково-морських силах збройних сил України (частина 1)

 

– при розкритті і огляді картерів двигунів, компресорів, зубчатих передач, холодильних машин і ін., де можливе скупчення пари пального, масла і газів вибухонебезпечних концентрацій.

У цих випадках для освітлення повинні застосовуватися переносні акумуляторні ліхтарі або переносні світильники у вибухобезпечному виконанні з електричними лампами напругою 12 вольт.

3.10. У місцях, де тимчасово зняте штатне обгороджування або поручні, необхідно захищати проходи, вивішувати знаки небезпеки, а в темний час доби передбачати освітлення. Огорожі та поручні, що знімаються на час ремонту, повинні після закінчення ремонту негайно встановлюватися на місце і закріплюватися.

Місця, де тимчасово розкритий настил, повинні бути огороджені, а в темний час доби освітлені. Зняті листи настилу повинні бути укладені і закріплені, щоб виключити мимовільне їх переміщення.

Швартові роботи

3.11. Швартові роботи, подача, віддача швартового троса проводиться тільки під керівництвом і по команді капітана судна.

На берег або інші судна швартові троси подають за допомогою кидального кінця. Подавати кидальний кінець потрібно тільки після попереджувального оклику “Бережися”.

3.12. Швартовий трос можна подати прямо з в’юшки, якщо вона має гальмо і обід для обертання. При цьому не можна нагинатися над в’юшкою при скочуванні і укладанні на неї троса.

Забороняється подавати швартові троси, що спутані, мають кілочки і не обрубані кінці обірваних дротів, а також працювати всередині бухт або шлаків, наступати на трос ногою під час його подання.

3.13. Під час швартування не дозволяється стрибати з судна на причал, берег або інше судно. Для переходу обов’язково треба покласти трап /східці/.

3.14. При накладенні огону швартового тросу на кнехти або швартові тумби руки повинні знаходитися у основи огону.

Швартові троси без допомоги огону потрібно закладати на кнехт спочатку шлагом навколо обох тумб, потім “вісімками”, при цьому забороняється притискувати трос ногою або рукою, а також допускати ковзання тросу, що витравляється, в руках.

3.15. При віддачі з кнехтів туго натягнутого тросу треба заздалегідь послабити трос і потім знімати шлаги.

При русі судна вздовж причалу за інерцією або за течією трос потрібно травити, залишаючи на кнехтах стільки шлагів, щоб затримкою корінного кінця руками можна було зупинити судно.

При закріпленні троса на кнехтах в цих умовах, треба стравити трос з такою кількістю слабкого місця, щоб можна було встигнути до його натягнення накинути необхідну кількість шлагів.

3.16. У разі попадання на гвинт кидального або швартового кінця потрібно негайно відійти від троса і повідомити про це капітана.

3.17. Заводити швартові троси на причальне пристосування в шлюзах треба з палуби судна баграми або відпорними /тичками/ крюками. Виловлювати швартові кінці, що постійно прикріплені до рим причальних споруд, треба з палуби баграми або гачками, не виходячи за леєрні огорожі або фальшборт.

3.18. При швартових операціях категорично забороняється:

– виходити за фальшборт або леєрні огорожі;

– тримати руки на планширі фальшборти в районі зіткнення судна з причалом, опускати руки за борт і перегинатися через фальшборт при подачі швартова, підкладанні кранців в момент привалу судна, а також висовуватися в ілюмінатори, що знаходяться на рівні причалу і нижче за нього.

3.19. При подачі швартова з обносового майданчика швидкохідного судна або носової частини катера, де немає фальшборту і інших огорож, під час підходу судна до причалу або іншого судна потрібно триматися за скоби або леєра, передбачені для цього.

3.20. Не можна знаходитися на лінії натягнення, на шляху можливого переміщення або поблизу натягнутого тросу, а також всередині кута, утвореного сильно натягнутим тросом при перегинанні його на роульсах, кнехтах, клюзах і т. п.

3.21. Після закінчення швартових операцій всі зайві троси повинні бути прибрані.

При застосуванні капронових тросів необхідно пам’ятати, що вони мають надмірну пружність, склистість, здатність до старіння під дією тепла і до стирання.

Забороняється експлуатувати капронові троси з розривом волокон, ознаками стирання, розрізів, зміщення пасм і інших дефектів. Капронові троси оглядаються і вибраковуються щомісяця.

Роботи з якірним пристроєм

3.22. Роботи по віддачі або підйому якорів проводяться тільки по команді капітана.

3.23. При віддачі якоря якірний ланцюг потрібно плавно пригальмувати стрічковим гальмом.

3.24. Перед віддачею якоря необхідно:

– оглянути поверхню якірного пристрою і пересвідчитися в його справності;

– пересвідчитися в справності стрічкового стопору до віддачі ланцюгового і гвинтового стопорів;

– звільнити якірний ланцюг від палубного стопору;

– пересвідчитися у відсутності людей і сторонніх предметів в ланцюговому ящику і в справності пристрою аварійної віддачі якірного ланцюга;

– пересвідчитися у відсутності людей і сторонніх предметів на лінії якірного ланцюга і плавучих засобів під носовим /кормовим/ підзором.

3.25. При вибиранні якоря якірним пристроєм необхідно:

–  упевнитися у відсутності людей на лінії руху якірного ланцюга і в ланцюговому ящику, а також у відсутності плавучих засобів під підзором судна;

– стежити за ходом якірного ланцюга на зірочку ланцюгового барабана, якірного пристрою і дією відбійника ланцюга. При заїданні ланцюга робота якірного пристрою повинна бути негайно зупинена для усунення несправності;

– затиснутий у зірочки ланцюгового барабана якірний ланцюг звільняти тільки зворотним ходом якірного пристрою;

– підіймаючи якір за допомогою ручного приводу, стежити, щоб вали /собачки/ правильно і вільно переміщалися в повзуні і запобігали зворотному ходу вала. Вимбовки /рукоятки/ повинні щільно, повністю вставлятися в гнізда /на ручний вал/ якірного механізму. Забороняється навалюватися на вимбовки корпусом тіла при підйомі якоря і використовувати випадкові предмети замість вимбовок;

– очищення якоря за бортом /від тросів, ланцюгів і інших предметів/ треба проводити тільки з колиски (альтанки). Забороняється вставати при цьому ногами на якір. Перед початком роботи з очищення якоря якірний ланцюг повинен бути закріплений гвинтовим і стрічковим стопорами. Після очищення якоря пуск брашпиля дозволяється тільки після виходу людей з колиски (альтанки).

3.26. При вибиранні якоря той, хто спостерігає за його положенням і якірним ланцюгом, повинен розміщуватися в безпечному місці і не перегинатися через фальшборт.

Після підйому якоря якірний ланцюг необхідно міцно закріпити стрічковим гальмом і палубним стопором, ланцюгову зірочку вимкнути від силового приводу якірного пристрою. При наявності ручного приводу, після підйому якоря ручки і вимбовки повинні бути зняті і прибрані на штатні місця.

Робота з трапами і східцями

3.27. Переходити з судна на берег або з судна на судно і навпаки належить тільки по встановлених трапах /східцях/, які повинні бути перевірені і мати поручні.

3.28. Трапи і східці подаються і забираються за розпорядженням капітана і можуть бути подані за умови, якщо:

– швартування закінчено, судно закріплене і не може пересуватися;

– підходи до місць встановлення трапів і східців безпечні і вільні.

3.29. Поданий трап повинен щільно лежати краями або крайніми ребрами жорсткості на опорній поверхні або кормі борта обома кінцями без перекосів і в стійкому положенні. Трап повинен бути закріплений так, щоб не рухався по борту судна або дебаркадера в горизонтальному напрямку. У робочому положенні леєрні тросики повинні бути туго затягнуті.

3.30. На трапах і східцях забороняється:

– скупчення людей понад норми навантаження;

– рух зустрічних потоків, якщо трапи для цього не призначені.

У разі переміщення судна у місцях швартування за метерологичними умовами, через судно, що проходить близько, та з інших причин рух людей по трапах або східцях припиняється.

Біля трапа або східців повинен знаходитися рятувальний круг з кидальним кінцем.

3.31. Боцман повинен стежити за справністю трапа або східців, їх кріпленням і леєрною огорожею, а в темний час доби також за їх освітленням.

3.32. Усі східці повинні бути закріплені і очищені від бруду, снігу, льоду, масел, а при температурі нижче 0°С посипатися піском.

3.33. Для гарантування безпеки забороняється бігати по трапах і східцях, переходити з судна на судно, на берег або на причал без трапів, по дошках, несправних або ненадійно укладених трапах.

Роботи на висоті і забортні роботи

3.34. Роботи на висоті і забортні роботи проводяться тільки з дозволу капітана.

3.35. Забороняється виконувати забортні роботи і роботи на висоті під час руху судна, за винятком аварійних випадків. У аварійних випадках повинна забезпечуватися повна безпека працюючого.

3.36. Члени екіпажу, що працюють на висоті і за бортом, зобов’язані користуватися рятувальними робочими жилетами, запобіжними поясами і страхувальними кінцями. Безпека роботи забезпечується через страхування працюючих членами команди, які знаходяться на палубі і діють під керівництвом командного складу.

Біля місця робіт повинен знаходитися рятувальний круг з кидальним кінцем завдовжки не менше 25 метрів.

3.37. Виконувати забортні роботи з шлюпок забороняється.

3.38. При роботі на висоті інструмент потрібно тримати в сумці або кріпити до пояса працюючого.

Малярні роботи

3.39. При проведенні малярних робіт у внутрішніх приміщеннях із застосуванням шкідливих матеріалів ілюмінатори і двері необхідно тримати по можливості відкритими. При недостатній природній вентиляції треба встановити ефективну примусову вентиляцію.

При тривалій роботі з фарбами, що шкідливо впливають на організм, належить через годину роботи виходити на 10 хвилин з приміщення на свіже повітря.