Сегодня: 20 | 04 | 2024

РОБОЧА ПРОГРАМА З КУРСУ “ Філософія в західній Європі ХІХ століття ” Спеціалізація “Етика”

 

План

1.  Принцип людської індивідуальності як центральна ідея філософії К‘єркегора.

2.  Три способи жижття.

3.  Суб‘єктивність істини, “страх” і “хвороба до смерті”.

Тема 3. Шопенгауер як засновник філософії життя і прозвісник некласичної філософії у цілому.

План

1.  Світ як Воля та уявлення в філософії Шопенгауера.

2.  Ірраціоналізм та пессімізм філософії Шопенгауера.

3.  Етична та естетична концепції Шопенгауера.

Тема 4. Ніцше як ідейний натхненник некласичної філософії. Основні теми філософії Ніцше.

План.

1.  Життя і філософська творчість Ніцше. Cоціальні і гносеологічні витоки «філософії життя» Ніцше. Ідея «періоцінки усіх цінностей». «Аполонівський» і «діонісійський» початки кльтури.

2.  Вчення Ніцше про пізнання, про роль і призначення науки, про істину. Тлумачення позитивізму як прообразу нігілізму.

3.  Ставлення Ніцше до християнства. Теза про «Смерть Бога» і витоки європейського нігілізму. Ідея «вічного повернення». Концепція «надлюдини» та її соціально-політичні наслідки.

4.  Культурно-історичне значення філософії Ніцше.

ТЕМАТИКА І ПЛАНИ СЕМІНАРСЬКИХ ЗАНЯТТЬ – 10 год.

Тема 1. Філософія позитивізму

План

1. Основні ідеї позитивізму, сформульовані О. Контом.

2. Основні положення позитивної філософії Д. С. Мілля і Г. Спенсера.

3. Другий позитивізм, або емпіріокритицизм Е. Маха та Р. Авенаріуса.

Тематика доповідей та рефератів:

1.  Історчині та ідейні передумови формування позитивістських ідей.

2.  Криза філософії як науки – антиуніверсалістська орієнтація: критика класичних форм метафізики в позитивізмі.

3.  Принцип відностності знання і нове розуміння істини в позитивізмі.

4.  Тлумачення Контом класичної метафізики як “негативної філософії”.

5.  Контівська концепція самропізнання і склад “наук про дух”.

6.  Д. С.Мілль і йго концепція методу.

7.  Класифікація наук за Контом і Спенсером.

8.  Спенсер про еволюцію та його ставлення до дарвінізму.

9.  Вчення Спенсера про суспільство та її біологізаторські тенденції.

10.  Місце позитивізму в історії філософії.

11.  Позитивізм та прниродничонауковий матеріалізм (К. Фогт, Я. Молешот, Л. Бюхнер).

12.  Соціокультурні та природничонаукові умови виникнення та поширення емпіріокритицизму.

13.  Специфіка емпіріокритицизму по відношенню до «першого» позитивізму в тлумаченні джерел і змісту знання.

Література:

14.  Авенариус Р. Философия как мышление о мире сообразно принципу наименьшей меры силы.- СПб., 1899.

15.  Асмус В. Ф. Огюст Конт // Асмус В. Ф. Историко-философские этюды.- М., 1984.- Стр. 203-216.

16.  Зотов А. Ф. и Мельвиль Ю. К. Буржуазная философия середины ХIХ - начала ХХ века.- М., 1988.- гл. 3, 4.

17.  Конт О. Курс позитивной философии.- СПб., 1900.- Т. 1.

18.  Конт О. Курс позитивной философии. Общий обзор позитивизма. - Родоначальники поитивизма.- СПб., 1912.- вып. 4, стр. 1-46, 49-53, 61-63, 71-74, 80-83.

19.  Конт О. Дух позитивной философии.- СПб., 1906.

20.  Ленин В. И. Материализм и эмпириокритицизм. ПСС - Т. 18.

21.  Мах Э. Анализ ощущения и отношение физического к психическому.- М., 1908.

22.  Мах Э. Популярно-научные очерки.- СПб., 1909.

23.  Мах Э. Принцип сохранения работы. История и корень его. - СПб., 1908.