Назва теми
Курсу
|
Обсяг годин
|
№ заняття
|
Питання для обговорення
|
Форми поточного контролю
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
РОЗДІЛ І. ФІЛОСОФІЯ, ЇЇ ПОХОДЖЕННЯ, ПРОБЛЕМАТИКА ТА ФУНКЦІЇ
|
Філософія, її походження, проблематика і функції.
|
2
|
1
|
1. Філософія як особлива форма суспільної свідомості. Предмет філософії.
2. Філософські проблеми і напрямки.
3. Проблема методу в філософії. Філософія і світогляд.
4. Гуманізм філософії. Пріоритет загальнолюдських цінностей в філософському світогляді.
|
Семінар-розгорнута бесіда з оцінюванням знань
|
РОЗДІЛ ІІ. ІСТОРИЧНІ ТИПИ ФІЛОСОФІЇ
|
Філософія Стародавньої Індії та Китаю
|
2
|
2
|
1. Зародження філософської думки.
2. Філософія у Стародавній Індії і Стародавньому Китаї.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
Антична філософія
|
2
|
3
|
1. Філософія Стародавньої Греції, її космоцентричний характер.
2. Вчення про буття і людину.
3. Антична діалектика.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
Антична філософія
|
2
|
4
|
1. Філософські погляди Платона. Його онтологія, гносеологія, етика, політика.
2. Внесок Арістотеля у скарбницю світової філософської думки.
3. Філософія еллінізму.
4. Римська філософія. Неоплатонізм.
|
Семінар-захист рефератів з їхнім подальшим обговоренням і оцінюванням
|
Філософія Середньовіччя та Відродження
|
2
|
5
|
1. Середньовічна філософія, її релігійний характер.
2. Схоластичність. Теоцентризм. Номіналізм і реалізм.
3. Філософія А. Блаженного і Ф. Аквінського.
4. Західноєвропейська філософія епохи Відродження (ХV-ХVІст.). Її антропоцентричний характер.
|
Семінар-дискусія з оцінкою викладачем теоретичного рівня знань студентів
|
Західноєвропейська філософія XVII-XX ст.
|
2
|
6
|
1. Західноєвропейська філософія Нового часу і Просвітництва (ХVІІ-ХVІІІст.)
2. Німецька класична філософія. Марксистська філософія
3. Особливості сучасної зарубіжної філософії.
4. Екзистенціальна філософія, її основні напрямки.
5. Неопозитивізм. Філософські проблеми психоаналізу. Психоаналіз і неофрейдизм.
6. Сучасна релігійна філософія. Неотомізм, його еволюція, принципи, риси.
|
Семінар-дискусія з оцінкою викладачем теоретичного рівня знань студентів
|
Історія української філософії X-XX ст.
|
2
|
7
|
1. Філософські ідеї в Київській Русі (ІХ-ХП ст.).
2. Філософія Відродження та Просвітництва в Україні.
3. Києво-Могилянська академія – центр філософської думки в Україні у ХVII-ХVIII ст. Філософія Г. Сковороди
4. Українська і російська філософії ХІХ-ХХ ст.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
РОЗДІЛ ІІІ. ФІЛОСОФСЬКЕ РОЗУМІННЯ СВІТУ: БУТТЯ, МАТЕРІЯ ЯК ВИХІДНІ КАТЕГОРІЇ
|
Філософське розуміння світу:буття, матерія як вихідні категорії
|
2
|
8
|
1. Категорія буття: її сенс і специфіка. Основні форми і діалектика буття.
2. Проблема субстанції. Категорія матерії.
3. Рух, простір і час як атрибути матерії.
4. Проблема різноманітності, єдності, вічності і безмежності матеріального світу.
|
Семінар-дискусія з оцінкою викладачем теоретичного рівня знань студентів
|
Діалектика та iї альтернативи. Концепція розвитку
|
2
|
9
|
1. Діалектика як вчення про універсальні зв'язки і розвиток. Об'єктивна і суб'єктивна діалектики. 2. Діалектика і догматичне мислення. Принципи діалектики.
3. Ідеалістична діалектика Гегеля і матеріалістична діалектика Маркса. Діалектична і метафізична концепції розвитку.
4. Модифікації діалектики в сучасних філософських доктринах (негативна діалектика франкфуртської школи).
|
Опитування за лекційним матеріалом і самостійно опрацьованою рекомендованою літературою
|
Свідомість. Філософія мови
|
2
|
10
|
1. Проблема свідомості в філософії. Свідомість як світ суб'єктивної реальності.
2. Відображення як загальна властивість матерії.
3. Якісні відмінності форм відображення різних рівнів матерії.
|
Опитування за лекційним матеріалом, обговорення студентських доповідей за рефератами
|
Свідомість. Філософія мови.
|
2
|
11
|
1. Виникнення суспільних форм свідомості. Свідомість і мозок. Ідеальне і матеріальне.
2. Свідомість і мова. Несвідоме в людському бутті.
3. Структура і рівні суспільної свідомості.
4. Форми суспільної свідомості: політика, право, мораль, мистецтво, релігія.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
Пізнання. Наукове пізнання
|
2
|
12
|
1. Пізнання як теорія відображення і людська діяльність. Суб’єкт і об’єкт пізнання.
2. Єдність чуттєвого і раціонального в пізнанні. Практика - основа і мета пізнання, критерій істини.
3. Об’єктивність істини. Діалектика абсолютної і відносної істини. Догматизм і релятивізм.
4. Співвідношення і структура емпіричного і теоретичного рівнів знання.
|
Опитування
За лекційним матеріалом і самостійно опрацьованою рекомендованою літературою
|
Природа як предмет філософського осмислення
|
2
|
13
|
1. "Природа" як прояв буття. Природа як географічне середовище. Географічний детермінізм. Геополітика: сутність та сучасні форми вияву.
2. Біосфера. Ноосфера. Техносфера. Ідеї В. І.Вернадського про ноосферу, їхня актуальність у сучасних умовах.
3. Діалектичний взаємозв'язок природи і суспільства. Екологія трудової діяльності соціуму. Народонаселення. Ідеї Мальтуса та боротьба навколо них.
4. Протиріччя в системі "суспільство-природа". Екологічні проблеми та шляхи їх вирішення.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
РОЗДІЛ IV. СУСПІЛЬНА ФІЛОСОФІЯ
|
Суспільство як об’єкт філософського аналізу
|
2
|
14
|
1. Специфіка предмета соціальної філософії.
2. Суспільне життя як єдність суспільного буття і суспільної свідомості.
3. Діалектика матеріального і духовного виробництва.
4. Зростаюча роль сфери обслуговування, зокрема – торгівлі і громадського харчування.
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|
Проблема людини в філософії. Особа і суспільство. Філософія права.
|
2
|
15
|
1. Актуальність проблеми людини. Філософське розуміння людини.
2. Антропосоціогенез. Людина як індивідуальність, особистість.
3. Природне і суспільне в людині. Вплив НТР і її соціальних наслідків на людину як біологічний вид.
4. Філософія права, її основні принципи та категорії.
|
Семінар-дискусія
|
Культура і цивілізація. Філософія релігії, моралі, мистецтва.
|
2
|
16
|
1. Поняття культури. Культура як міра розвитку людини. Матеріальна і духовна культура.
2. Суспільство і культура. Національні, класові і загальнолюдські риси духовної культури. Політична і правова культура. Культура спілкування. Культура обслуговування.
3. Культура і освіченість, духовність, інтелігентність. Культура і демократія.
4. Поняття цивілізації. Типи цивілізації. Проблеми цивілізаційного розвитку.
5. Філософія релігії, моралі, мистецтва як складові частини духовної культури людства.
|
Співбесіда
|
Цінності, їx роль в житті особи і суспільства. Аксіологія.
|
2
|
17
|
1. Поняття і природа цінностей. Цінності в структурі соціуму.
2. Класифікація цінностей: по предмету; матеріальні і духовні, по суб'єкту; індивідуальні, групові, загальнолюдські, економічні, політичні, релігійні.
3. Проблема формування ціннісних орієнтацій в процесі виховання і навчання.
4. Співвідношення мети і засобів як аксіологічна проблема. Цінності як ядро світоглядної проблематики. Свобода як цінність.
|
Семінар-“мозковий штурм” з оцінюванням теоретичних і практичних знань студентів
|
Прогрес і глобальні проблеми сучасності. Філософія науки та техніки. Філософія економіки.
|
2
|
18
|
1. Філософське розуміння прогресу і його критерії. Співвідношення науково-технічного, соціального і духовного прогресу в сучасну епоху.
2. Єдність і багатоманітність світової історії. Діалектика добра і зла, прогресу, свободи і справедливості.
3. Особливості наукового пізнання та його роль у сучасній техногенній цивілізації.
4. Взаємозв’язок проблем філософії та економіки у сучасному цивілізаційному просторі..
|
Семінар-опитування за лекційним матеріалом
|