Заняття 1-2: Призначення склад і порядок проведення технічного обслуговування пожежних автомобілів
Навчальні питання:
1. Призначення технічного обслуговування.
2. Технічне обслуговування при зміні пожежного наряду.
3. Технічне обслуговування при роботі на пожежі.
4. Технічне обслуговування при поверненні з пожежі.
5. Технічне обслуговування №1.
6. Технічне обслуговування №2.
7. Сезонне технічне обслуговування.
Мета: Ознайомити особовий склад з технічним обслуговуванням пожежних
автомобілів.
Метод проведення: розповідь.
Матеріальне забезпечення: Стенди, плакати, пожежний автомобіль
АЦ-40(131)137
Час: 90 хвилин.
Місце проведення: Навчально-тренувальний центр.
Література: «Пожарно-техническая подготовка» Москва, 1984 г.
«Пожарные автомобили» Москва, 1987 г.
№ П/п |
Зміст |
Час (хв.) |
Організаційно-методичні вказівки |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
ВСТУПНА ЧАСТИНА1. Приймаю рапорт ЗКВ. 2. Перевіряю наявність особового складу, готовність до заняття. 3. Доводжу тему, навчальні питання та мету заняття. |
5 |
|
2 |
ОСНОВНА ЧАСТИНАТехнічне обслуговування пожежних автомобілів є сукупністю дій, застережуючих підвищені зноси, несправності і поломки агрегатів, механізмів і окремих деталей і забезпечуючих їх постійну готовність. Технічне обслуговування включає прибирання, миття, контрольно-регулювальні і кріпильні роботи, заправку горюим і мастило. Залежно від періодичності і об'єму робіт існують наступні його види: Щоденне технічне обслуговування — при зміні пожежного наряду; Технічне обслуговування на пожежі; Технічне обслуговування після повернення з пожежі або занять; Технічне обслуговування № 1 (ТО-1); Технічне обслуговування № 2 (ТО-2); Сезонне технічне обслуговування. При технічному обслуговуванні при зміні пожежних нарядів необхідно зробити наступне: Оглянути автомобіль зовні, перевірити стан коліс, карданних валів, ресор, справність замків дверей кабін кузова; Перевірити наявність пального в паливних баках, рівень масла в картері двигуна, охолоджуючої рідини в системі охолоджування і вогнегасячих речовин; Провернути на 3—4 обороти рукоятку масляного фільтру грубого очищення; Перевірити натягнення ременів вентилятора, приводу компресора і насоса гідропосилювача рульового управління; Перевірити надійність кріплення тяги рульового управління, рульової сошки, важелів поворотних цапф і вільний хід рульового колеса; Перевірити герметичність системи гальм і систем регулювання тиску повітря в шинах коліс; Перевірити затягування гайок кріплення коліс і стан шин; Перевірити стан акумуляторів, надійність кріплення їх у встановленому місці; Пустити, прогріти і прослуховувати роботу двигуна при різній частоті обертання валу. Перед пуском двигуна приєднати випускну трубу до газовідвідного пристрою. Двигун повинен пускатися стартером; Перевірити свідчення контрольно-вимірювальних приладів, дії звукового сигналу, сирени, приладів освітлення і стоп-сигналу; Перевірити при працюючому двигуні роботу зчеплення і коробки передач, дія важелів зчеплення і газу з насосного відділення, а також мановакууметра і тахометра; Перевірити наявність мастила в масельничках корпусу насоса; Перевірити дію клапанів, засувок і пінозмішувача; Перевірити насос на герметичність і справність вакуумної системи (виконати операції, вказані в п. 9.4); Перевірити справність і комплектність інструменту водія і запасних частин; Перевірити наявність, стан, укладання і кріплення пожежного устаткування і чистоту автомобіля; Результати перевірки технічного стану пожежних автомобілів внести у Відомість пожежного наряду. Технічне обслуговування автомобіля при роботі на пожежі або заняттях виконується водієм, який зобов'язаний: Стежити за температурою води в системі охолоджування двигателя. При включеному додатковому охолоджуванні температуру води регулювати вентилями па трубопроводах теплообмінника; При подачі води через кожну годину роботи мастити сальники насоса поворотом кришки пробкової масельнички на 2-3 обороти; Стежити за тиском масла в двигуні. Після закінчення роботи на пожежі або заняттях водій зобов'язаний наповнити цистерну водою і випустити воду з порожнини насоса, після чого закрити спусковий кран. При технічному обслуговуванні після повернення з пожежі або занять необхідно: Перевірити роботу зчеплення, роздаточної коробки, коробка відбору потужності і передач, ручного і ножного гальм; Перевірити на дотик нагрів маточин коліс, гальмівних барабанів, картерів коробки передач, роздаточної коробки, провідних мостів і проміжних опор карданного валу; Перевірити, чи немає течі пального, масла, води, піноутворювача, охолоджуючої і амортизаційної рідин; Перевірити величину вільного ходу рульового колеса, стан, кріплення і шплинтовку рульової тяги і їх зчленовувань; Спустити конденсат з повітряних балонів пневматичного приводу колісних гальм; Перевірити рівень масла в картері двигуна і охолоджуючої рідини в радіаторі; Заправити мастилом маслюку насоса і при необхідності долити масло в корпус насоса; Перевірити наявність, справність і кріплення пожежного устаткування; Усунути всі недоліки, виявлені в час і після роботи на пожежі або заняттях. Роботи по технічному обслуговуванню при зміні пожежних нарядів і поверненні з пожежі або занять виконуються бойовими розрахунками автомобілів під керівництвом їх командирів (обов'язки цих осіб бпределены Повчанням по протипожежній охороні у військових частинах, установах, підприємствах і організаціях Радянської Армії і Військово-морського Флот я). Технічні обслуговування № 1, 2 і сезонне проводяться з відповідності з вимогами Повчання по автомобільній службі Радянської Армії і Військово-морського Флоту, при цьому одночасно обслуговують і пожежне устаткування. При технічному обслуговуванні № 1 необхідно виконати роботи по щоденному технічному обслуговуванню при зміні пожежного наряду і додатково: Перевірити кріплення насоса до рами, справність його кранів, вентилів, засувок, мановакуумметрів, тахометра; При зниженні подачі насоса, появі стукоту в ньому і тому подібне розібрати насос, встановити стан з'єднання шпони робочого колеса з валом, відсутність сторонніх предметів в насосі і наявність мастила черв'ячної пари приводу тахометра; Розібрати і очистити від нагару (при необхідності) газоструйний вакуумний апарат, звертаючи особливу увагу на стан осі заслінки, густину закриття її і правильне регулювання тяги управління; Перевірити роботу вакуумного клапана; Перевірити роботу стаціонарного пінозмішувача, стан його трубопроводів, крана, зворотного клапана і місткості для піноутворювача; Перевірити насос спільно зі всмоктуючими рукавами на герметичність; Перевірити роботу пожежного насоса із забором води з відкритого джерела водопостачання. При технічному обслуговуванні № 2 виконати роботи по ТО-1 і додатково: Перевірити стан і кріплення карданних валів, шарнірів додаткової передачі на насос; Перевірити кріплення кузова, кабіни, замків, ручок дверей кабін, кузови і стан рами; Перевірити насос на подачу. При сезонному технічному обслуговуванні виконати повністю об'єм робіт чергового технічного обслуговування № 1 або № 2 і додатково: До літнього періоду експлуатації включити систему додаткового охолоджування двигуна, відключити підігрів води в цистерні і насосному відділенні і при необхідності змінити мастило в картері коробки відбору потужності на відповідну літньому періоду експлуатації; До зимового періоду експлуатації відключити систему додаткового охолоджування двигуна, включити систему обігріву насоса і води в цистерні, обладнати колеса ланцюгами протиковзання і при необхідності змінити мастило в картері коробки відбору потужності на відповідну зимовому періоду експлуатації. Змазка вузлів шасси і двигуна проводиться відповідно до заводських інструкцій з експлуатацій автомобілів |
80 |
Слідкую за тим, щоб військовослужбовці уважно слухали. Даю під запис. Питання для перевірки: Призначення та види технічного обслуговування? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно зробити при зміні пожежного Наряду? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно зробити при роботі на пожежі? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно зробити після повернення з пожежі? Даю під запис. Питання для перевірки: Хто виконує технічне обслуговування і під чиїм керівництвом? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно виконати при технічному обслуговуванні №1? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно виконати при технічному обслуговуванні №2? Даю під запис. Питання для перевірки: Що необхідно виконати при сезонному технічному обслуговуванні? |
3 |
ЗАКЛЮЧНА ЧАСТИНА1.Підводжу підсумки заняття: - вказую на досягнення навчальних цілей; - визначаю якість роботи особового складу під час проведення занять; - вказую на позитивні та негативні моменти, які виникли під час проведення заняття. 2. Відповідаю на поставлені запитання. 3. Проводжу вибіркове опитування особового складу з виставленням оцінок. 3. Ставлю завдання на самостійну підготовку. |
5 |