11 | 12 | 2017

ЛЕКЦІЯ На тему: Пожежні автомобілі загального призначення.Класифікація пожежних автомобілів.Призначення. Загальна будова автоцистерни та авто насоси.Насосна установка пожежного автомобіля.Тактико-технічні дані основних автомобілів. 2004

ЛЕКЦІЯ На тему: Пожежні автомобілі загального призначення.Класифікація пожежних автомобілів.Призначення. Загальна будова автоцистерни та авто насоси.Насосна установка пожежного автомобіля.Тактико-технічні дані основних автомобілів. 2004

ПЛАН ЛЕКЦІЇ:

ВСТУП

1.  Класифікація пожежних автомобілів

2.  Призначення. Загальна будова автоцистерни та авто насоси.

3.  Насосна установка пожежного автомобіля.

4.  Тактико-технічні дані основних автомобілів.

1.  Класифікація пожежних автомобілів та їх характеристики.

Пожежні автомобілі (ПА) створюються на базі серійно випускаємих транспортних засобів без будь-яких змін їх силових агрегатів.

Транспортні засоби які використовуються для ПА:

-  автомобілі основні;

-  тягачі;

-  амфібії;

-  річні та морські суди;

-  танки;

-  поїзди;

-  літаки;

-  вертоліт та ін.

Шасі вантажних автомобілів мають найбільше застосування для виготовлення ПА тому їх вибір залежить від:

-  призначення ПА;

-  пожежної небезпеки об`єкту

-  дорожніх умов експлуатації.

Шасі вантажних автомобілів класифікуються:

-  по типу двигуна:

Бензинові карбюраторні;

Дизельні;

Газобалонні;

-  по прохідності:

Нормативної прохідності – експлуатується на дорогах шосейних або з твердим покриттям;

Підвищеної прохідності з 2 та більш ведучими мостами, використовуються для руху в тяжких дорожніх умовах.

Характер дорожніх умов надає вирішальний вплив на вибір типу шасі.

По вантажопід`ємності:

-  малої менше або= 2т;

-  середньої = 2...3,5 т

-  повишеної більше 3.5 т.

В теперішній час в пожежній охороні експлуатуються ПА на різних шасі, які в залежності від свого призначення класифікуються:

-  основні (АЦ, АН);

-  основні зі спеціальними засобами гасіння (АП, АА, АГВТ, АКТ, АВ та ін.);

-  спеціальні (АЛ, АТ, АТС, АСО, АКП, АШ та ін.);

-  допоміжні та пристосовані для гасіння пожеж.

В залежності від кількості виводимої води та вантажопід`ємності автомобілі АЦ класифікуються:

-  легкого типу;

-  середнього типу;

-  важкого типу.

Найбільш розповсюджені базові шасі для утворення ПА ГАЗ-53, ГАЗ-66, ЗИЛ-130, ЗИЛ-131, ЗИЛ-133ГЯ, УРАЛ-375, КАМАЗ-43202, КАМА-53213.

2. Загальний устрій пожежного автомобіля (ПА).

Автоцистерни (АЦ) та авто насоси (АН) відносяться до основних автомобілів загального призначення. Вони служать для доставки до місця пожежі бойового розрахунку, пожежного устаткування, запасу води, піноутворювача та подачі вогнегасячих засобів в очаг пожежі.

При цьому АН обов`язково потрібно ставити на вододжерело, а АЦ подає вогнегасячи засоби як з установкою на вододжерело так і без установки, вона також можу бути використана як проміжна ємність при подачі води в перекачку.

Загальний устрій АЦ:

1.  Двигун.

2.  Шасі базового вантажного автомобіля.

3.  Пожежний насос.

4.  Силова передача до насосу та ведучім колесам.

5.  Вакуумна система.

6.  Водопінні комунікації.

7.  Ємності для види та піноутворювача.

8.  Система вихлопу та обігріву.

9.  Система додаткового охолодження.

10.Додаткове електроустаткування.

11.Додатковий привід управління газом, сцепленням та стартером із насосного відділення.

12.Кузов

Двигун – це машина яка перетворює теплову енергію в механічну роботу. Він приводе в роботу усі механізми автомобілю.

Шасі – складається з трансмісії, ходової частини та механізмів управління.

Пожежний насос – служить для подачі води та рас твору ПО в рукавні лінії.

Силова передача ПА має два призначення для передачі обертаючого моменту до ведучіх коліс та ПН.

Розділяються на:

-  базову – сцеплення, коробка, передач, роздаточна коробка, карданна передача, головна передача, диференціал, напівосі.

-  Додаткова – коробка відбору потужності, карданна передача до ПН.

-  Вакуумна система – для відсмоктування повітря з полості насосу та всмоктуючої лінії при начальному заповненні насосу водою.

-  Водопінні комунікації – це трубопроводи, вентилі з`єднані з насосом ємності для води та ПО, а також дозволяючи приготувати розчин води в потрібній пропорції.

-  Ємності для води – служать для зберігання визначеної кількості води, ПО та для доставки їх до місця пожежі.

-  Система вихлопу та обігріву – служить для обігріву насосного відсіку до цистерни взимку.

-  Система додаткового охолодження – забезпечує безперервну 6-ти годинну роботу двигуна при температурі навколишнього повітря 35.

-  Додаткове електроустаткування – маячки, фара, прожектор, плафони відсіків, кабіни бойового розрахунку, під світка вакуум клапану інше. Сюди відноситься додатковий привід управління стартером з насосного відділення.

-  Додатковий привід сцеплення та газу – дозволяє керувати двигуном з насосного відділення.

-  Спеціальний кузов – служить для розміщення в ньому особового складу бойового розрахунку, пожежного устаткування, спорядження та захисту їх від атмосферних явищ.

-  АН та АНР – оборудовані ПН вони схожі за устроем з АЦ але на них відсутня цистерна для види, але збільшений запас ПО та кількість рукавів.

-  Фарбування автомобіля ПА – фарбують в червоний колір. Впізнавальні знаки наносяться білою фарбою, кольорографічні схеми регламентовані ГОСТ 21392-75.

3. Насосна установка пожежного автомобіля.

Загальний устрій:

-  корпус;

-  вал;

-  робоче колесо.

Корпус – із сілу міна (АЛ-9В) однозавітковий, уліткообразний. Один спіральний відвід дозволяє обом напорним патрубкам працювати з однаковими витратами на повну потужність, зручність компановки.

Але в даному випадку вал насосу працює на ізгіб з боку спірального отводу, т. я. на нього діє великий гідравлічний тиск води.

До корпусу кріпляться:

-  кришка;

-  колектор;

-  колодязь;

-  зливний кранік з проволоченою тягою.

Кріплення насосу до рами:

-  2 на корпусі;

-  2 на колодязі.

Кришка виконана з алюмінієвого сплаву, кріпиться до корпусу шпильками, на ній передбачені:

-  фланець для кріплення дифузору;

-  отвір.

До кришки 6 шпильками кріпиться всмоктувальний патрубок ПН, який закривається заглушкою. До всмоктувального патрубку підходить трубка з цистерни в насос.

Колектор – кріпиться на фланці спірального відводу. Служить для розподілу води в насосні лінії та в цистерну.

Устрій:

-  корпус;

-  засувка з насосу в цистерну або до стаціонарного лафетного стволу;

-  два напорних патрубка з засувками, клапани засувок відкриваються під тиском води.

Корпус має:

-  фланець для кріплення вакуумного клапану;

-  фланець для кріплення пробкового крану;

-  отвір ;

-  отвір для труби додаткової системи охолодження.

Корпус насосу пов`язаний з колектором отвіром для випуску повітря з насосу при його заповненні водою з цистерни ПГ і воно служить для попередження утворення повітряної подушки в верхній частині ПН.

Колодязь виконаний з АС сплаву кріпиться до корпусу за допомогою шпилек та служить масляною ванною для змазки валу, його підшипників та привода тахометру.

З другого боку до колодязя кріпиться шпильками корпус приводу тахометра з кришкою та арміровааним сальником. В колодязі на 2-х шарікових підшипниках встановлено вал ПН.

Вал ПН – сталь 40 х. На одному кінці валу кріпиться робоче колесо, на другому кріпиться черв`як приводу тахометру та фланець карданної передачі. Фланець карданної передачі кріпиться шайбою з гайкою.

Привід тахометра:

-  черв`як на валу;

-  косо зуба шестерня з валіком від неї здійснює передачу на Мвр на гнучкий вал тахометру.

Уплотнення валу здійснюється 4 сальниками АСК-45, служить для герметизації всмоктуючої та робочої полостів насосу.