Сегодня: 20 | 04 | 2024

План-конспект Тема 15: Експлуатація пожежних автомобілів. Заняття 10-11

План-конспект Тема 15: Експлуатація пожежних автомобілів. Заняття 10-11

Заняття 10. Показ технології виконання операцій під час проведення

на пожежному автомобілі сезонного технічного обслуговування

(підготовки до зимового періоду експлуатації).

Заняття 11. Практичне виконання операцій з проведення на пожежному

Автомобілі обслуговування під час гасіння пожежі.

Навчальні питання:

1.Виконання операцій під час проведення на пожежному автомобілі

сезонного технічного обслуговування

2.Виконання операцій з проведення на пожежному автомобілі

обслуговування під час гасіння пожежі.

Мета заняття: Ознайомити особовий склад з проведенням на пожежному

автомобілі обслуговування під час гасіння пожежі та сезонним

технічним обслуговуванням під час проведення операцій на

пожежному автомобілі

Час: 150хв.

Метод проведення: Практичне.

Матеріальне забезпечення: Пожежно-технічне обладнання, пожежний автомобіль

Місце проведення: НТЦ.

Література: 1. Пожежно-технічна підготовка / А. В.Пенкало, І. І. Отчик,

Ю. Г.Гунбин М.: Воениздат, 1984 р.

2. Пожежно-технічне озброєння / С. В. Піголев, Ф. В. Сухо

3. Пожежна техніка / Дзикас Н. М., Шебеко Н. Д. М.: Технічне

управління, 1974 р

П/п

Зміст

Час

(хв)

Організаційно-методичні вказівки

1

2

3

4

1

Вступна частина

1. Приймаю рапорт від чергового по групі про наявність особового складу до занять.

2. Перевіряю наявність особового складу.

3. Доводжу тему та мету заняття.

4. Проводжу вибіркове опитування курсантів за попередньою темою

1. Призначення, загальна будова відділень кузова (корпусу)

пожежного автомобіля.

2.Розміщення пожежного обладнання та інструменту на пожежних

автомобілях.

10

2

Основна частина

СО здійснюється двічі на рік, проводиться разом з черговим ТО-1 (ТО-2) і включає в себе:

промивку системи охолодження двигуна, паливного бака і продувку трубопроводів (восени), радіатора опалювача кабіни (кузова) і пускового підігрівача;

перевірку стану і дію кранів системи охолодження і зливних пристроїв у системах живлення і гальм ;

зняття паливного насосу високого тиску, промивка та перевірка стану і роботи на стенді (восени);

зняття карбюратора і паливного насосу, промивку та перевірка стану і їх роботу на стенді (восени);

перевірка стану лакофарбових покрить (за необхідності автомобіля підфарбувати);

перевірку стану гальмівних накладок (у разі необхідності замінити);

заміну мастила у маточинах коліс;

зняття переривача-розподільника, очищення, перевірку його стану (за необхідності відрегулювати на стенді);

зняття генератора і стартера, очищення, продувку внутрішньої порожнини, заміну зношених деталей і змащення підшипників;

перевірку справності датчика включення муфти вентилятора системи охолодження, датчиків аварійних сигналізаторів у системах охолодження і змащування двигуна;

перевірку працездатності шторок радіатора, щільності дверей, вікон, установку (зняття) чохлів утеплення;

здійснення сезонної заміни масел відповідно до хіммотологічної карти.

Рекомендації з експлуатації пожежних автомобілів у літній і зимовий періоди

Надійна робота пожежних автомобілів у літній і зимовий періоди забезпечується своє­часною спеціальною підготовкою техніки і особового складу, а також строгого дотриму­вання правил експлуатації техніки.

Зимові умови вимагають від водіїв особли­вої уваги і накладають на них ряд додатко­вих обов'язків.

Для підтримки нормального теплового ре­жиму і збереження тепла двигуна на капот автомобіля повинен встановлюватись утеплю­ючий чохол; під час стоянки автомобіля і при виїзді на пожежі жалюзі радіатора повинні бути зачиненими.

Під час обслуговування системи охолод­ження необхідно ретельно перевірити справ­ність термостата, зливних кранів і контроль­них приборів, а також впевнитися, чи нема де-небудь у з'єднаннях протікання охолоджу­ючої рідини.

На автомобілях з дизельними двигунами необхідно перевірити стан системи підігріву палива.

Для підтримки пневматичної гальмівної системи автомобілів на шасі Камаза не рідше одного разу у неділю заміняти технічний спирт у запобіжнику проти замерзання.

Під час обслуговування автомобілів необ­хідно систематично перевіряти роботу фільтрів грубої і тонкої чистки системи змащування двигуна.

При низькій температурі дуже важливо слідкувати за тим, щоб в пальне не потрапля­ла вода. Замерзаючи, вона утворює кристалики льоду, котрі, проникаючи у паливопровід, мо­жуть визвати перебої або майже припинити подачу пального.

Взимку необхідно регулярно перевіряти ступінь зарядки акумуляторної батареї, не допускаючи при цьому розрядки більш, ніж на 25%, інакше електроліт може змерзну­ти і банки акумуляторів будуть зіпсовані.

З настанням холодів напірний патруб­ки й спускні краники насоса слід тримати від­критим, закриваючи їх тільки тоді, коли пра­цює насос, і під час перевірки його на «сухий» вакуум.

Пожежні автомобілі, у зимовий період не­обхідно тримати у зачиненому і теплому при­міщенні з температурою повітря не нижче + 10°. При більш низькій температурі двигу­ни автомобілів рекомендується прогрівати (спосіб прогріву вибирається залежно від кон­кретних умов).

Під час стоянки автомобіля в гаражі необ­хідно щоденно слідкувати за тим, щоб вода чи пінозмішувач не потрапляли до насосу. При виявленні підтікання цей недолік необ­хідно терміново ліквідувати.

Для забезпечення нормальної роботи тех­ніки на пожежах слід:

— під час стоянки в автомобілях, які не ви­користанні на пожежі, треба періодично про­грівати двигун;

— перед використанням насоса після дов­гої стоянки обережно повернути колінчастий вал двигуна заводною ручкою при включено­му насосі;

— після установки належного режиму ро­боти двигуна разом з насосом закрити двері насосного відділення і спостереження за по­казниками приладів провадити через вікно;

— при тимчасовому припинені подачі во­ди насос не виключати, а, закривши вентилі напірних патрубків, продовжувати роботу двигуна з насосом на малих обертах;

— коли надовго припинена подача води, від'єднати всмоктуючий і напірний рукави і ліквідувати повністю воду із насосу за допо­могою зливних кранів;

При використанні котушки першої допомо­ги для подачі води від'єднати шланг котушки і вилити воду із шланга і вісі котушки.

Під час експлуатації автомобіля в період літніх умов особлива кількість пилюки у по­вітрі в суху погоду призводить до підвищеного зносу деталей, які труться що порушує їх нор­мальну роботу.

Для попередження попадання у двигун пилю­ки треба періодично промивати фільтруючий елемент повітряного фільтра, перевірити рі­вень і чистоту масла в його резервуарі і при необхідності заміняти масло. Заправляти авто­мобіль паливом рекомендується закритим струменем, в місцях, що захищені від вітру. Перед встановленням на місце кришок горло­вини баків їх слід ретельно відчистити від пилюки.

Підвищена температура повітря знижує ефективність роботи системи охолодження, викликаючи необхідність частої заливки води, що призводить до великого відкладення на­кипу. Для меншої втрати охолоджуваної во­ди дуже важливо слідкувати за герметичніс­тю системи охолодження, перевіряти роботу клапанів пробки радіатора і цілісність її прокладок.

Випаровування електроліту із акумуляторної батареї влітку збільшується, тому рівень його слід періодично перевіряти, своєчасно доливаючи дисциліровану воду

Наявність піску, і пилюки на дорогах вима­гає старанного догляду за ходовою частиною, силовою передачею і механізмами управлін­ня автомобілем. Особливо великому зносу на пилових шляхах і пісках підлягають відкриті вузли і деталі: пальці, втулки, ресори, кар­данні зчленування, шворні і шарніри перед­ніх ведучих мостів, зчленування рульових тяг, тяги і пальця амортизаторів. Ці вузли і деталі необхідно своєчасно відчищати від бру­ду і пилюки, частіше перевіряти їх змазку.

В особливих запилених умовах змащувати механізми і заміняти змазку в агрегатах автомобіля слід в два-три рази частіше, ніж вказано у таблиці змащування.

ПРИ РОБОТІ НА ПОЖЕЖІ ВОДІЙ ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ:

— забезпечити надійність установки автомобіля і безпеку його від дії вогню;

— при роботі від водоймища напірні рукави не повинні мати різких перегинів, а всмоктуюча сітка повинна бути повністю занурений у воду і знаходитися нижче за дзеркало води не менше 20 см;

— через кожну годину роботи мастити підшипники і сальники насоса поворотом на 2—3 обороти кришок колпачковых масельничок при відкритих кранах масельничок;

— періодично стежити, чи не підтікає вода через з'єднання, сальники насоса, напірні вентилі, з системи охолоджування двигуна (основної і додаткової), чи не підтікає масло з двигуна, коробки передач і коробки відбору потужності;

— стежити за температурою води в системі охолоджування двигуна; в літній період відкривати капот двигуна і жалюзі радіатора; при включеному додатковому охолоджуванні температуру води регулювати вентилями лінії теплообмінника;

— стежити за тиском масла в двигуні.

130

Слідкую за тим, щоб в/с уважно слухали та при необхідності конспектували. Даю відповіді на поставлені питання.

3

Заключна частина

Підводжу підсумки заняття.

Відповідаю на поставлені запитання.

Проводжу вибіркове опитування особового складу.

Виставляю оцінки.

Ставлю завдання на самостійну підготовку.

10

Керівник заняття:

Капітан О. В. Чарторійський