Сегодня: 20 | 04 | 2024

Тема 9: Гусенична пожежна машина (ГПМ). Заняття 5. Можливі несправності систем, вузлів і агрегатів, способи їх усунення.

Тема 9: Гусенична пожежна машина (ГПМ). Заняття 5. Можливі несправності систем, вузлів і агрегатів, способи їх усунення.

План-конспект

Проведення заняття по пожежно-технічній підготовці

 

Тема 9: Гусенична пожежна машина (ГПМ).

Заняття 5. Можливі несправності систем, вузлів і агрегатів, способи

їх усунення.

Заняття 6. Керування лафетним стволом. Технічне обслуговування,

несправності та способи їх усунення.

Навчальні питання:

1.

2.

Мета заняття: Ознайомити особовий склад з можливими

несправностями систем, вузлів і агрегатів та

керуванням лафетним стволом

Час: 150хв.

Метод проведення: Практичне

Матеріальне забезпечення: Стенди, плакати, Пожежно-технічне

обладнання, ГПМ-54

Місце проведення: Навчальний полігон

Література: 1. Пожежно-технічна підготовка / А. В.Пенкало, І. І. Отчик,

Ю. Г.Гунбин М.: Воениздат, 1984 р.

2. Пожежно-технічне озброєння / С. В. Піголев, Ф. В. Сухоруков

М.: Сройиздат, 1956 р.

3. Технічний опис і інструкція по експлуатації ГПМ-54

П/п

Зміст

Час

(хв)

Організаційно-методичні вказівки

1

2

3

4

1

Вступна частина

1. Приймаю рапорт.

2. Перевіряю наявність особового складу, готовність до заняття.

3. Доводжу тему, навчальні питання та мету заняття.

4. Проводжу вибіркове опитування курсантів за попередньою темою

1.

2.

10

2

Основна частина

Технічне обслуговування приладів спостереження

Забруднені прилади спостереження слід протирати чистим ганчір’ям. Поверхні оптичних деталей не можна чіпати руками. Їх дозволяється протирати тільки чистою сухою фланеллю. При знятті і установці приладів спостереження потрібно дотримуватися обережності, щоб не піддати удару оптичні деталі приладів.

Обслуговуються прилади спостереження одночасно з технічним обслуговуванням машини.

При контрольному огляді перед виходом машини:

•  перевірити стан і кріплення денних приладів спостереження перед виходом в денний час;

•  в нічний час перевірити стан і кріплення приладу нічного бачення, блоку живлення, фар, високовольтного кабелю і дротів, перевірити роботу приладу
ТВН-2 нічного бачення.

При щоденному технічному обслуговуванні:

•  перевірити стан і кріплення приладів спостереження, блоку живлення, фар, дзеркал заднього виду і при необхідності, очистити їх від пилу і бруду;

•  протерти внутрішні порожнини шахт приладів спостереження.

При технічному обслуговуванні № 1 виконати роботи щоденного технічного обслуговування і додатково очистити місця укладання приладів спостереження і ЗІП, перевірити стан ременів і застібок укладання приладів.

При технічному обслуговуванні № 2 виконати роботи технічного обслуговування №1 і додатково зняти прилад ТНПО-168В, очистити від старого мастила і бруду поверхні деталей, що труться, змастити їх мастилом
ЦИАТІМ-201 ГОСТ 6267 – 74.

Технічне обслуговування редуктора

При контрольному огляді (перед виходом) і щоденному технічному обслуговуванні перевірити:

•  відсутність течі, при необхідності усунути тучу і дозаправити мастилом МТ-16п.

При технічному обслуговуванні № 1 виконати роботи щоденного технічного обслуговування і додатково:

•  очистити редуктор від пилу і бруду;

•  перевірити зовнішнім оглядом надійність кріплення редуктора, стан з’єднувальних елементів і їх стопоріння.

При технічному обслуговуванні №2 виконати роботи технічного обслуговування №1 і додатково перевірити рівень мастила в картері редуктора і при необхідності дозаправити до норми. Рівень мастила контролюється при непрацюючому двигуні мастиловимірювальним стрижнем і повинен знаходитися між двома мітками на стержні.

Замінюють мастило в редукторі при середньому ремонті машини або при розбиранні редуктора.

При заміні мастило необхідно зливати відразу ж після роботи редуктора, поки воно не охололо.

Для заміни мастила необхідно:

•  розшплінтувати і відкрутити пробку заправного отвору;

•  викрутити в днищі машини пробку лючка для зливу мастила з редуктора;

•  розшплінтувати і викрутити пробку зливного отвору в корпусі редуктора та злити мастило;

•  закрутити пробку зливного отвору і зашплінтувати;

•  вкрутити пробку в отвір днища і затягнути її повністю;

•  встановити в заправний отвір воронку з сіткою і заправити мастило в картер редуктора до норми;

•  закрутити і зашплінтувати пробку заправного отвору редуктора.

Можливі несправності редуктора

Несправність

Причини несправності

Спосіб усунення несправності

Ослаблення кріплення редуктора

Порушена центровка, погане стопоріння гайок і болтів

Відцентрувати редуктор і повністю затягнути болти або гайки, застопорити їх

Теча мастила з гнізд ведучого і відомого валів

Зношення, поломка сальникових ущільнень

Замінити сальникові ущільнення

Нагрів підшипникових вузлів

Підвищений шум при роботі редуктора

Відсутність необхідної кількості змащування руйнування підшипників, знос зубів шестерень

Долити мастило до норми, замінити підшипники, зняти редуктор, замінити зношені шестерні

Технічне обслуговування карданної передачі

При технічному обслуговуванні № 1 і 2:

•  перевірити затягування гайок кріплення фланців карданних шарнірів і при необхідності підтягти;

Змастити мастилом МТ-16п підшипники

Технічне обслуговування джерел електричної енергії

Догляд за джерелами електричної енергії викладений в Керівництві з матеріальної частини і експлуатації танка Т-55 , Воениздат, 1969 р.

При щоденному технічному обслуговуванні, необхідно провести роботи, що виконуються при контрольному огляді.

При технічному обслуговуванні №1 і №2 необхідно провести роботи, що виконуються при щоденному технічному обслуговуванні і додатково перевірити:

•  надійність установки запобіжників в гніздах;

•  при необхідності, зачистити контактні стійки запобіжників і, якщо є волога, то протерти панель запобіжників сухим дрантям.

Система пневмокерування

Технічне обслуговування

При контрольному огляді (перед виходом) перевірити стан трубопроводів і їх з'єднання.

При щоденному технічному обслуговуванні:

•  перевірити, чи немає течі води і піноутворювача в з'єднаннях водопінної системи; при виявленні усунути;

•  перевірити заправку цистерни водою і бака піноутворювачем, при необхідності, дозаправити до норми.

•  При технічному обслуговуванні №1 і 2 виконати роботи щоденного технічного обслуговування і додатково:

•  перевірити наявність мастила в масельничці і корпусі пожежного насоса;

•  перевірити наявність мастила у вакуумному насосі;

•  підтягти болти кріплення цистерни, насосного агрегату, насосної установки;

•  провести повне розбирання і чищення пінозмішувача;

•  злити відстій з бака для піноутворювача;

•  провести підфарбовування пошкоджених місць;

•  перевірити працездатність замочної арматури водопінних комунікацій;

•  перевірити герметичність насосного агрегату і водопінних комунікацій;

•  перевірити стан трубопроводів і їх з'єднань з системою пневмокерування;

•  перевірити наявність стислого повітря в балонах;

•  перевірити в русі роботу лафетного ствола.

Можливі несправності і методи їх усунення

Несправність, зовнішній прояв і додаткові ознаки

Вірогідна причина

Метод усунення

Насос не заповнюється водою при включенні вакуумної системи

А) велика висота всмоктування

Зменшити висоту всмоктування

Б) не закритий зливний кран насоса і замочна арматура водопінних комунікацій

Закрити кран і замочну арматуру

В) недостатньо занурена у воду всмоктуюча сітка

Занурити всмоктуючу сітку у воду не менше ніж на 0,5 метри

Г) підсос повітря у всмоктуючій лінії

Підтягти гайки з'єднання всмоктуючих рукавів

Д) розшарування всмоктуючих рукавів

Замінити несправні рукави

Е) підсос повітря через сальники насоса

Запресувати в сальники мастило. При необхідності замінити сальники

Ж) підсос повітря через з'єднання трубопроводів вакуумної системи

Усунути нещільність

З) несправний вакуумний насос

Усунути несправність

Насос не подає воду при пуску

Насос не повністю заповнений водою перед пуском

Провести заповнення насоса водою

Насос не подає воду при роботі

А) оголення всмоктуючої сітки

Занурити всмоктуючу сітку у воду

Б) засмічення всмоктуючої сітки

Очистити всмоктуючу сітку

В) зірвана шпонка валу робочого колеса насоса

Поставити нову шпонку

Г) засмічені канали робочого колеса насоса

Очистити канали робочого колеса

При роботі насоса спостерігаються стуки і вібрація

А) слабке кріплення насоса до рами

Підтягти болти

Кріплення насоса

Б) зношення шарикопідшипників насоса

Замінити підшипники насоса

В) зношення шийок валу робочого колеса насоса

Замінити вал

Г) пошкодження робочого колеса насоса

Замінити робоче колесо насоса

Д) попадання в насос сторонніх предметів

Видалити сторонні предмети з внутрішньої порожнини насоса

Вал насоса не прокручується

А) засмічення насоса

Очистити внутрішню порожнину насоса і канали робочого колеса

Б) примерзання робочого колеса

Прогріти відділення управління

При працюючому насосі моновакуумметр не показує тиск

а) несправний моновакуумметр

Замінити новим

Б) засмічений канал моновакуумметра

Прочистити канал моновакуумметра

При нормальній роботі вакуумної системи моновакуумметр не показує розрідження

А) несправний моновакуумметр

Замінити новим

Б) засмічений канал мановакууметра

Прочистити канал моновакуумметра

Пінозмішувач не подає піноутворювач

А) засмічена комунікація з цистерни до пінозмішувача

Прочистити комунікації

Б) засмічені отвори дозатора

Прочистити отвори дозатора

Замочна арматура водопінних комунікацій (клапани ДУ-90 і ДУ-125, пневмоклапан і пневмоциліндр лафетного ствола не спрацьовують при включенні

а) тиск в повітряній системі машини нижче допустимого

Підвищити тиск

Б) негерметичні з'єднання трубопроводів пневмосистеми

Підтягти з'єднання трубопроводів

В) несправний клапан обмеження тиску

перевірити клапан і усунути несправність

Г) обрив або відсутність густини контактів в електроланцюгах системи

Усунути несправність в ланцюгах системи

Лафетний ствол


Водопійний лафетний ствол (мал. 39) призначений для подачі води або повітряно-механічної піни у осередок пожежі.

Мал. 39. Комбінований лафетний ствол (вигляд зверху):

1 – труба; 2 – ствол; 3 – золотник; 4 – розгалуження; 5 – трійник; 6 – важіль

Перемикання ствола на подачу води або піни проводиться золотником 3, керованим за допомогою пневмоциліндра або вручну.

Управління стволом у вертикальному і горизонтальному напрямах здійснюється гідроциліндрами, або за допомогою ручного приводу (мал. 40).

Мал. 40. Ручний привід управління лафетним стволом:

1 – вентиль відключення гідропровода; 2 – черв'ячний редуктор; 3 – рукоятка горизонтального наведення; 4 – рукоятка вертикального наведення; 5 – маховичок замочного пристрою гідроциліндра підйому; 6 – маховичок замочного пристрою гідроциліндра повороту

Можливі несправності і методи їх усунення

Несправність

Причина

Метод усунення

Немає тиску в системі від обох насосів (за показами манометра)

А) немає мастила в баку

Залити мастило

Б) не відрегульовані запобіжні клапани

Відрегулювати запобіжні клапани

В) негерметичність сідла запобіжного клапана

Перебрати з промивкою деталей запобіжний клапан

Г) не спрацьовує в робоче положення двохпозиційний гідророзподілювач Р2

Усунути несправність електричної системи включення гідророзподілювача; при заклинюванні золотника промити золотник в бензині і продути стислим повітрям; замінити гідророзподілювач

Д) несправний манометр

Замінити манометр

Немає тиску в системі від одного з насосів

А) не герметичний зворотний клапан

Перебрати з промивкою і просушуванням деталей зворотний клапан; при необхідності притерти клапан до сідла

Б) не створює тиск насос

Замінити насос

За наявності тиску 40 кгс/см2 по манометру не працює привід повороту лафетних стволів

а) відкритий повідомляючий вентиль порожнини циліндра на лафетному стволі

закрити вентиль

Б) попадання повітря в систему

Прокачати повітря, подаючи по черзі тиск в кожну з порожнин циліндра і від'єднавши трубку, що підводить, від цієї порожнини до появи мастила без пухирців повітря

В) не герметичний один або обидва вентилі, що з’єднують порожни-ни циліндрів на лафетному стволі

притерти клапан до сідла

За наявності тиску 80 кгс/см2 по манометру не працює привід підйому кузова

Наявність повітря в системі

Прокачати повітря, подаючи по черзі тиск в кожну з порожнин циліндрів і від'єднавши трубку, що підводить, від цієї порожнини до появи мастила без пухирців повітря

Періодичне попадання повітря в гідросистему

Негерметичність з'єднань

виявити і усунути негерметичність з'єднань

Велика швидкість повороту лафетних стволів

видалені з системи дросельні шайби

Задроселювати канали трубопроводів підведення мастила до порожнин гідроциліндрів до діаметра 0,4 мм

130

Слідкую за тим, щоб в/с уважно слухали та при необхідності конспектували. Даю відповіді на поставлені питання.

3

Заключна частина

Підводжу підсумки заняття.

Відповідаю на поставлені запитання.

Проводжу вибіркове опитування особового складу.

Виставляю оцінки.

Ставлю завдання на самостійну підготовку.

10