16 | 10 | 2019

План-конспект Тема 1: Відпрацювання нормативів по спеціальній підготовці пожежних підрозділів.

План-конспект Тема 1: Відпрацювання нормативів по спеціальній підготовці пожежних підрозділів.

Проведення заняття по пожежно-стройовій підготовці

З слухачами курсів підготовки та вдосконалення начальників військових пожежних підрозділів.

Тема 1: Відпрацювання нормативів по спеціальній підготовці пожежних підрозділів.

Заняття 2: РОБОТА З ПОЖЕЖНИМИ РУКАВАМИ. стволами, РУКАВНОЮ АРМАТУРОЮ І пристоями

Мета заняття: Формування у слухачів навичок в роботі з пожежною технікою і обладнанням, організації і методиці проведення занять по ПСП, а також проведенню змагань з пожежно-прикладного спорту.

Час: 180 хв.

Місце проведення: Навчально-тренувальний центр

Література: 1. Пожежно-стройова підготовка / В. А.Бушмин, В. И. Плеханов,

А. В. Сафронов М.: Сройиздат, 1985р.

П/п

Зміст

Час

(хв)

Організаційно-методичні вказівки

1

2

3

4

1

Вступна частина

10

-  приймаю рапорт

-  перевіряю наявність о/с

-  доводжу тему та мету заняття

2

Основна частина

РОБОТА З ПОЖЕЖНИМИ РУКАВАМИ. стволами, РУКАВНОЮ АРМАТУРОЮ І пристоями

При постановці пожежного, автомобіля в бойовий розрахунок, на заняттях, після пожежі рукава укладаються на автомобіль «гармошкою», подвійними й одинарними. скатками і намотуються на задню рукавну котушку.

Рукави укладаються «гармошкою» і в пачки двома пожежними по команді: «Рукава в пачки («гармошки») - вкласти». Їх складають «гармошкою» по довжині шухляди пожежного автомобіля, потім перев'язують двома ремінцями.

При прокладці рукавних ліній пожежні беруть із шухляд рукава, покладені в пачки і «гармошки», і переносять їх у руках, пахвою, у спеціальних заплічних ранцях, на лямці.

Для укладання рукавів в автомобіль пожежні скачують їх у подвійну чи одинарну скатки, переносять у руках.» на груди, за допомогою спеціальних пристосувань і укладають у шухляди автомобіля сполучними головками назовні і закріплюють ременями.

На задню рукавну котушку рукава намотуються трьома пожежними.

По команді «Рукава на задню рукавну котушкуНамотати» водій закріплює кінець рукава зі сполучною головкою на шпульці котушки, звільняє фіксатор шпульки і двома руками утримує рукав у натягнутому положенні; пожежні № 1 і 2 беруться правою і лівою рукою за диски шпульки, обертають її проти вартовий стрілки і намотують рівними рядами шість рукавів А, з'єднаних між собою. Щоб рукав не розмотався, верхній кінець його шофер закладає під сусідній виток і закріплює фіксатор шпульки. Пожежні № 1 і 2 надягають чохол на шпульку і підвішують рукавну котушку на кронштейнах до автомобіля.

Укладання і зняття розгалуження виробляються одним пожежним. Пожежний укладає розгалуження в спеціальне гніздо шухляди автомобіля, закріплює його за допомогою хомутика з замком. Для зняття розгалуження пожежний відстібає замок на хомутику, виймає розгалуження з гнізда і переносить його в правій (лівої) руці за ручку.

Прокладка рукавів зі скаток, пачок і «гармошок». По команді «Рукав (рукава) Зі скатки (скаток) - прокласти» пожежний нахиляється і бере скатку правою рукою за кінці рукавів у сполучних головок, а з протилежної сторони. Випрямляється, піднімаючи скатку, тримає її передпліччям правої

Руки, зігнутої в лотку. Переносить вага тіла на праву ногу, заносить скатку вправо - назад, робить різкий широкий випад (крок) лівою ногою вперед, передаючи на неї вага тіла, різко викидає скатку витягнутими руками вперед, не випускаючи кінців рукава зі сполучними головками з правої руки (мал. 4). Перед кінцем розкочування рукава робить різкий ривок правою рукою назад. Кладе одну сполучну головку на землю і, тримаючи в правій руці другу, біжить убік прокладки, рукава, розгортаючи його цілком, кладе сполучну головку на землю.

При прокладці рукавів з пачок пожежний розстібає ремінці, бере верхній кінець рукава в сполучної головки і біжить убік прокладки, розгортаючи рукав (рукава) до кінця, кладе сполучну головку на землю й стає обличчям до неї.

Прокладка рукавної лінії з «гармошок», покладених на автомобілі, виробляється розрахунком — одна людина на рукав. По команді: «Рукавну лінію з «гармошки» на три рукава — прокласти». Пожежний № 1 бере кінець верхнього рукава, прокладає лінію на задана відстань; пожежний № 2 бере сполучну голівку другого рукава, пожежний № 3—треті рукави, допомагає прокладати лінію; водій приєднує рукавну лінію до напірного патрубка насоса.

Рукавні лінії по призначенню поділяються на магістральні і робітники. Рукавна лінія, що йде від насоса до розгалуження, називається магістральної, лінія, що йде від розгалуження до стовбура, називається робочої. Прокладка магістральних рукавних ліній зі скаток. Склад розрахунку залежить від довжини рукавної лінії. Кожен пожежний без повторних рухів прокладає по двох рукава. Вихідне положення з правої сторони автонасоса в одну шеренгу.

По команді: «Розгалуження (назвати місце його установки), Магістральну лінію на чотири рукава зі скатку-марш» пожежні підбігають до шухляд кузова автомобіля і беруть по двох скатки. Пожежний № 2 кладе один рукав на землю, а другий розгортає, приєднує сполучну голівку до патрубка насоса. Потім бере з землі другу скатку, розгортає її, з'єднує рукава між собою, прокладає лінію з двох рукавів, приєднує голівку другого рукава до голівки рукава, прокладеного пожежним № 1.

Пожежний № 1 біжить з рукавами і розгалуженням убік прокладки лінії, зупиняється приблизно там, де пожежний № 2 закінчив прокладку, розгортає один рукав, а потім другий, з'єднують їх між собою, приєднує розгалуження, прокладає лінію до місця установки розгалуження.

Прокладка відгалужених рукавних ліній із з ковзанку. Від кожної сполучної голівки розгалуження прокладається лінія одним пожежним.

Розрахунок побудований у розгалуження. По команді «Відгалужені лінії зі скаток до будинку — марш» пожежні беруть по двох скатки рукавів і прокладають лінії від розгалуження до позицій стволів, пожежний № 1— від правої сполучний, пожежний № 2-від середньої, пожежний № 3 — від лівої головки. Вийшовши на позицію. Доповідають «Перший ствол — готовий» і т. д. ,

Прокладка рукавної лінії з задньої рукавної котушки і рукавного автомобіля. Для виконання вправи підготувати автонасос, на задньої рукавний котушці якого намотані навчальні рукави. Відділення побудувати в одну шеренгу, правим флангом проти правого колеса рукавної котушки пожежного автомобіля. У процесі виконання вправи відділення пересувається до позицій ствола, Розрахунок призначається в складі водія і двох пожежних.

При прокладці рукавної лінії першим способом по команді «Стовбур (указати позицію), Лінію з задньої котушки — марш» розрахунок підбігає до рукавної котушки; пожежний № 1 звільняє фіксатор на рамі, у цей час пожежний № 2 знімає чохол. Потім обоє пожежних, тримаючи однією рукою за трубчасті ручки (№ 1 — правої, № 2—лівої), іншою рукою повертають рукоятки (на двох кронштейнах) на себе, опускають котушки на землю, підтримуючи руками за ручки, і прокладають рукавну лінію до. позиції стовбура. Пожежний № 1, створивши необхідний запас рукава, приєднує стовбур, виходить на зазначену командиром позицію і доповідає про готовність ствола. Пожежний № 2 працює підствольщиком.

Водій у момент зняття рукавної котушки звільняє сполучну голівку верхнього рукава і приєднують її до напірного патрубка насоса.

Другий спосіб застосовується у випадку прокладки рукавної лінії від місця пожежі до вододжерела. Пожежний № 1 звільняє сполучну головку верхнього рукава, приєднує її до стовбура, змотує з котушки необхідний запас рукава і виходить на зазначену командиром позицію.

Пожежний № 2 у цей час знімає чохол, стає лівою ногою на нижню задню підніжку (сходинку) з лівої сторони автомобіля, правої на кронштейн, лівою рукою береться за верхній поручень, а за обід фланця боковини шпульки, подає команду водію «Марш», що на малій швидкості веде автомобіль до вододжерела.

Пожежний № 2 гальмує правою рукою обертання шпульки і після зупинки автомобіля разом з водієм знімає котушку і приєднує рукав до напірного патрубка насоса.

Прокладка магістральної рукавної лінії з рукавного автомобіля виконується, водієм і пожежним. . По команді «Магістральну рукавну лінію з рукавного автомобіля до водойми — марш» водій готує

Рукавний автомобіль для руху до водойми. Пожежний відкриває задній відсік кузова автомобіля, виймає частину, рукава, кладе його на землю. Потім стає на відкидну площадку, подає команду (сигнал) водію «Марш», спостерігає за прокладанням рукавної лінії. При необхідності подає сигнал водію про уповільнення і прискорення руху автомобіля. Водій на малій швидкості веде автомобіль до вододжерела чи до пожежі. Аналогічним способом можуть бути прокладені дві рівнобіжні магістральні рукавні лінії.

З'єднання і роз'єднання головок. По команді «Рукава з'єднати» пожежний берет кінці рукавів з голівками, підносить їх до колін і повертає до повного з'єднання.

Гвинтові головки з'єднуються в такий спосіб: пожежний берет кінець рукава з головкою і затискає її колінами, потім обома руками бере накидну гайку другого рукава і з'єднує обох голівок між собою.

Якщо ж головки з'єднуються двома пожежними, те кожний з них бере головку в руки. Потім вони стають Друг проти друга, складають головки і, зжинаючи прокладки, повертають голівки назустріч одна іншої до повного з'єднання. Гвинтові головки стуляються в тім же порядку, з тією лише різницею, що пожежний, у якого в руках знаходиться накидна гайка загортає її по ходу годинної стрілки до відмовлення.

По команді «Рукав-роз'єднати» дії пожежних ті ж. що і при з'єднанні, але поворот головок виробляється в зворотному напрямку, а гвинтових проти вартовий стрілки, шляхом згортання накидної гайки.

Приєднання стовбура. По команді «Ствол Приєднати» пожежний, взявшись правою рукою за головку ствола, круговим рухом правої руки знімає лямку з лівого плеча через голову. Потім лівою рукою бере голівку рукава, приєднує до неї стовбур чи руками уперши голівку в стегно. Від'єднується стовбур у зворотному порядку, після чого надівається на ліве плече,

Приєднання рукавів до розгалуження. По команді, «Рукав к. розгалуженню— приєднати» пожежний прокладає рукавну лінію одним із зазначених вище способів, правою рукою бере сполучну голівку рукава і приєднує до розгалуження, утримуючи лівою рукою розгалуження.

Прокладка рукавної лини і з рукавної котушки і рукавного автомобіля. Для виконання вправи підготувати автонасос, на рукавній котушці якого намотані навчальні рукави. Відділення побудувати в одну шеренгу, правим флангом проти правого колеса рукавної котушки пожежного автомобілі В процесі виконання вправи відділення пересувається до позиції стовбура. Командир, що проводить заняття, знаходиться перед фронтом відділення а потім пересувається з пожежними до позиції ствола. Він будує відділення, повідомляє вправу, називає розрахунок. правила виконання вправи, дає команду для виходу його на вихідне положення і виконання вправи першим способом, стежить за діями пожежних, виправляє помилки, що допускаються.

Після цього командир розповідає правила виконання вправи другим способом і відділення виконує вправу.

Розрахунок призначається в складі водія і двох пожежних.

При прокладці рукавної лінії першим способом по команді «Ствол(указати позицію), Лінію з рукавної котушку-марш» розрахунок підбігає до рукавної котушки, пожежний,№ 1 звільняє фіксатор вільного обертання котушки, у цей час пожежний № 2 знімає чохол. Потім обоє пожежних, тримаючи однією рукою за дуги котушки (№ 1- правої, № 2—лівої), іншою рукою повертають рукоятки (на двох кронштейнах) на себе, опускають котушку на землю і прокладають рукавну лінію до позиції стовбура. Пожежний № 1, створивши необхідний запас рукава, приєднує ствол, виходить на зазначену командиром позицію і. доповідає про готовність стовбура. Пожежний № 2 працює підстволыциком.

Водій у момент зняття рукавної котушки звільняє сполучну головку верхнього рукава і приєднує її до напірного патрубка насоса.

Другий спосіб застосовується у випадку прокладки рукавної лінії від місця пожежі до вододжерела. Пожежний № 1 звільняє фіксатор вільного обертання котушки, бере сполучну головку верхнього рукава, приєднує її до ствола, змотує з котушки необхідний запас рукава і виходить на зазначену командиром позицію.

Пожежний № 2 у цей час знімає чохол, стає лівою ногою на нижню задню підніжку (сходинку) з лівої сторони автомобіля, правої на кронштейн, лівою рукою береться за верхній поручень, а за обід фланця боковини котушки, подає команду водію «Марш», що на малій швидкості веде автомобіль до вододжерела.

Пожежний № 2 гальмує правою рукою обертання котушки і після зупинки автомобіля разом з водієм знімає котушку і приєднує рукав до напірного патрубка насоса.

Прокладка магістральної рукавної лінії з рукавного автомобіля виконується водієм і пожежним. По команді «Магістральну рукавну лінію з рукавного автомобіля до водойма-марш» водій готує рукавний автомобіль для руху до водойми. Пожежний відкриває задній відсік кузова автомобіля, виймає частина рукава, кладе його на землю. Потім стає на відкидну площадку, подає команду водію «Марш», спостерігає за прокладкою рукавної лінії. При необхідності подає сигнал водію про уповільнення і прискорення руху автомобіля. Водій на малій швидкості веде автомобіль до вододжерела чи до пожежі. Аналогічним способом можуть бути прокладені дві рівнобіжні магістральні рукавні лінії.

Підйом і прокладка рукавної лінії в сходовій клітці. Для заняття необхідні навчальні рукави в скатках, рятувальні мотузки, розгалуження, стовбури. Побудувати відділення в одну шеренгу фронтом до будинку на відстаней 10—15 м від. його;

На тренувальних у пожежного автомобіля обличчям до будинку. Оголосити вправи й ціль заняття, привести приклади застосування цих дій в умовах пожеж, пояснити, що прокладати (піднімати) рукавні лінії в сходовій клітці можна між сходовими маршами і по них.

Призначити склад розрахунку, побудувати його на вихідному положенні, розповісти правила підйому і прокладки рукавної лінії, звертаючи особливу увагу на те, щоб розрахунки діяли чітко, без переплетення рукавних ліній, заломів, правильно закріплювали рукавну лінію затримками, створювали б необхідний запас рукава для маневрування стовбуром на позиції, Потім наказати виконати вправу. При підйомі

Рукавної лінії в сходовій клітці за допомогою рятувальної мотузки пожежний № 1 зі стовбуром, рятувальною мотузкою і рукавною затримкою бігом піднімається на зазначений поверх, попереджає тих, хто знаходиться знизу: «Бережися» і, одержавши відповідь «Є, бережися», Кидає рятувальну мотузку вниз, залишивши один кінець мотузки в себе.

Пожежний № 2 розгортає рукава, з'єднує їх між собою, прив'язує до рукава мотузку і повідомляє пожежному № 1 «Готово». Пожежний № 1 піднімає рукавну лінію, залишає необхідний запас рукава, закріплює рукавну лінію за конструкцію будинку (вертикальна рукавна лінія довжиною понад один рукав закріплюється затримками під сполучними голівками кожного рукава). Пожежний №2 під час підйому рукавної лінії підтягує її на сходову клітку.

При підйомі рукавної лінії між маршами сходової клітки спочатку варто розкотити один чи два рукави, взяти один його кінець і піднятися на заданий поверх. Потім необхідно створити запас рукава, закріпити рукавну лінію затримкою, приєднати ствол, зайняти вихідну позицію і докласти про готовність стовбура.

При прокладці рукавної лінії по маршах сходової клітки пожежний розгортає один, потім другий рукав, приєднує його до першого, бере правої (лівої) рукою другий рукав у сполучної голівки і прокладає рукавну лінію по маршах на зазначений в команді поверх. Рукавна лінія повинна бути прокладена ближче до стіни. Пожежний створює необхідний запас рукава, приєднує ствол до голівки рукава і доповідає про готовність ствола.

Прокладка рукавної лінії перебіжкою, по пластунськи і на напівчетвереньках. Побудувати відділення в автонасоса, фронтом убік прокладки рукавних ліній, оголосити вправа, пояснити в яких випадках приходиться прокладати рукавні лінії перебіжками, переповзанням по пластунськи і на напівчетвереньках, Коротко пояснити і показати правила коротких перебіжок, переповзання по пластунськи і пересування на напівчетвереньках без рукавів.

Потім всім учнем варто виконати трохи раз кожен прийом пересування, показати і коротко пояснити правила прокладки рукавної лінії перебіжкою. призначити розрахунки і виконати кілька разів цей прийом. Відробити прокладку рукавних ліній по пластунськи і на напівчетвереньках.

При прокладці рукавної лінії перебіжкою вихідне положення пожежних — у кінця рукавної лінії, прокладеної від автонасоса до границі, далі якої звичайним шляхом прокладати рукавну лінію не можна; на землі знаходиться необхідна кількість рукавів у скатках; пожежний № 1 має стовбур, надягнутий на ліве плече,

По команді «Ствол (указати позицію), Лінію (указати кількість рукавів), Перебіжкою — марш» пожежні беруть по одному рукаві в скатці, намічають шлях руху, пожежний № 1 перебігає, використовуючи укриття, до місця роботи, показуючи своїм рухом напрямок прокладки рукавної лінії. Принесений рукав він залишає в резерві на випадок подовження рукавної чи лінії заміни рукава, що вийшов з ладу. Пожежний № 2 приєднує рукав до рукавної лінії і прокладає свою рукавну лінію, використовуючи укриття, потім приєднує її до рукава, прокладеному пожежним № 3.

Інші пожежні перебігають по напрямку, зазначеному пожежним № 1, і виконують ті ж прийоми. По закінченні прокладки рукавної лінії пожежний № 1 (ствольщик) приєднує стовбур і доповідає про готовність його. Після цього пожежні № 2 і 3 залишаються в місця роботи зі стовбуром. Один з них працює підстволыциком, іншої спостерігає за рукавами і при необхідності заміняє рукава, що вийшли з ладу, а також працює підствольщиком чи ствольщиком.

При прокладці рукавної лінії переповзанням по пластунски вихідне положення пожежних розрахунків — у границі ураженої зони на відстані 5—7 м друг від друга.

По команді «Ствол (указати позицію), Лінію (указати кількість рукавів), По пластунськи Марш» пожежні, беруть по одному рукаві в скатці, розгортають їхній і намічають шлях руху, пункти зупинки. Кожен берет лівою рукою кінець розкатаного рукава, перекидає його через голову на праве плече так, що¬

Би він знаходився на спині, лягає на землю і починає рух по пластунськи.

При прокладці рукавної лінії переповзанням на напівчетвереньках пожежні діють так само, як при прокладці рукавної лінії переповзанням по пластунськи.

Скочування рукавів в одинарну і подвійну скатки. По команді «Рукав в одинарну скатку — скачати» пожежний берет сполучну головку, накладає її на поверхню рукава і, просуваючи вперед, скачує його (мал. 6).

Скочування рукавів у подвійну скатку виробляється двома пожежними по команді; «Рукав у подвійну скатку — скачати». Рукав згинається по довжині навпіл так, щоб верхня половина його була коротше приблизно на 0,7 м нижньої. Скачується рукав від місця перегину однієї пожежним за правилами одинарної скатки, а другий пожежний вирівнює рукав і натягає, його, рухаючи назад.

Укладка рукавів у пачки і збирання їхньою вісімкою. Рукави укладаються в пачки двома пожежними по команді: «Рукава в пачки - укласти». Їх складають «гармошкою» по довжині шухляди пожежного автомобіля, потім перев'язують двома ремінцями.

Збирання рукавів «вісімкою» виробляються одній пожежним по команді «Рукав вісімкою» — забрати». Пожежний берет у праву (ліву) руку сполучну голівку і, розставивши руки трохи більше ширини пліч, опускає вниз спочатку ліву (праву) руку, підхоплюючи рукав знизу, а потім праву (ліву) і т. д. При збиранні рукава «вісімкою» пожежний просувається вперед, не перетаскуючи рукав по землі, якщо ж рукав мокрий, забрати його допомагає другий пожежний, випускаючи оду з рукава. Піднесений рукав до автомобіля кладеться на землю, сполучна голівка, що була в руці, виймається із середини рукава і кладеться на рукав.

Збирання заморожених рукавів. По команді «Заморожені рукавиЗабрати» пожежні спочатку відігрівають голівки гарячою чи водою парою, роз'єднують їх, після цього відігрівають місця згинів і складають рукава «гармошкою». Роз'єднання сполучних голівок із внутрішнім зачепленням можна зробити постукуванням дерев'яним молотком по замороженій голівці з наступним роз'єднанням її за допомогою ключів.

Заміна гумових прокладок у сполучних голівках. По команді «Прокладки — замінити» ті, яких навчають, виймають пальцями правої руки прокладки зі сполучних голівок і обома руками заміняють їх іншими.

160

3

Заключна частина

Підводжу підсумки заняття. Відповідаю на поставлені запитання. Проводжу вибіркове опитування особового складу. Виставляю оцінки. Ставлю завдання на самостійну підготовку.

10