Сегодня: 20 | 04 | 2024

Збірник інструкції з охороні праці у війсково-морських силах збройних сил України (частина 1)

 

1.27. Храповик колінчастого валу повинен мати неспрацьовані прорізи, а пускова рукоятка – пряму шпильку відповідної довжини та міцності. Ручка пускової рукоятки повинна бути гладкою, без задирок.

1.28. Двері кабіни (салону) і капот повинні бути із справними обмежувачами відкривання і фіксаторами відкритого та закритого положення.

1.29. Не допускати обладнання салону автобуса додатковими елементами конструкції, що обмежують вільний доступ до аварійних виходів.

1.30. Аварійні виходи повинні бути позначені та мати таблички з правилами їх використання.

1.31. Забороняється утримувати у непрацездатному стані, заварювати, запирати на замки, болти тощо двері основних та аварійного (запасного) виходів.

1.32. Підніжки, буфери, спеціальні площадки повинні мати незношену рифлену поверхню і бути надійно закріплені у місцях, передбачених конструкцією транспортного засобу.

1.33. Для запобігання виникненню пожежі на автобусі забороняється:

1.33.1. подавати при несправній паливній системі бензин в карбюратор із ємності самопливом за допомогою шланга або іншим засобом;

1.33.2. проводити ремонт паливної системи при працюючому або гарячому двигуні, увімкненому запалюванні.

1.33.3. залишати в кабінах і на двигуні забруднені маслом або паливом використані обтиральні матеріали;

1.33.4. підігрівати двигун та інші агрегати відкритим вогнем, а також користуватися ним у безпосередній близькості від приладів системи живлення двигуна (у т. ч. від паливних баків);

1.33.5. палити і користуватись відкритим вогнем при визначенні наявності палива у баці, а також при заправленні автомобілів із додаткових ємностей.

1.34. Для перевірки наявності палива в паливних баках слід застосовувати спеціальні лінійки, які виключають іскроутворення в результаті ударів, переносні світильники у вибухобезпечному виконанні та інші пристрої.

1.35. Власник не має права:

1.35.1. примушувати водія, а водій не має права виїжджати на лінію, якщо технічний стан автобуса або його обладнання не відповідає Правилам дорожнього руху, Правилам охорони праці на автомобільному транспорті та Правилам технічної експлуатації рухомого складу автомобільного транспорту;

1.35.2. направляти водія у рейс, якщо він не мав до виїзду відпочинку, передбаченого чинним законодавством про працю (відпочинок повинен бути не менше подвійної тривалості часу роботи в попередній відпочинку робочий день (зміну) з урахуванням перерви на відпочинок і харчування).

1.36. При травмуванні або захворюванні необхідно припинити роботу і доповісти механіку; звернутися до медпункту.

1.37. Заявку на перевезення людей автобусом подавати за два дні до початку перевезення. У заявці вказувати кількість людей, маршрут руху, прізвище, ім’я, по батькові та посада відповідального за перевезення.

1.38. На кожний маршрут складати схему руху із зазначенням небезпечних ділянок автомобільної дороги.

1.39. Водії, які вперше працюють на автобусі, повинні пройти стажування у встановленому порядку строком до 10 днів.

1.40. Водій автобуса повинен знати і вміти застосовувати методи і прийоми надання першої медичної допомоги та користування вогнегасником (з урахуванням горіння різних речовин і матеріалів, наявних на автобусі).

1.41. При перевезенні людей призначати старшого по автобусу, прізвище, ім’я та по батькові якого заноситься у шляховий лист.

1.42. При направленні у рейс тривалістю більше однієї доби автобуси повинні додатково укомплектовуватися підставками (козельками), лопатою, буксирним пристроєм, запобіжною вилкою (переносним пристроєм) для замкового кільця колеса, а взимку – додатково ланцюгами проти ковзання.

1.43. При участі водія у технічному обслуговуванні та ремонті автобуса він повинен бути проінструктованим, враховуючи інструкцію слюсаря з ремонту автомобіля.

1.44. При роботі автобуса на газовому паливі водій повинен бути додатково проінструктований щодо правил безпечної експлуатації газобалонних установок.

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. При підготовці автобуса до виїзду на лінію необхідно перевірити:

2.1.1. технічний стан автобуса, особливу увагу слід звернути на справність гальмової системи, рульового керування, приладів освітлення й сигналізації, шин, склоочисників, а також чи правильно встановлено дзеркало заднього огляду, чи видно номерні знаки; дію дверей та чистоту в салоні;

2.1.2. перевірити відсутність підтікання палива, мастила, води;

2.1.3. наявність інструменту та пристроїв, медичної аптечки, вогнегасників, упорних колодок, знака аварійної зупинки;

2.1.4. заправку автобуса паливом, мастилом, водою, рідиною для гальм (цілісній системи пневматичних гальм) рівень електроліту в акумуляторній батареї.

2.2. Перед виїздом з гаража необхідно пройти медичний огляд та одержати підтвердження механіка про справність автобуса та інструктаж.

2.3. Виїзд автобуса на лінію з несправностями, які загрожують безпеці руху, заборонено.

2.4. Власник зобов’язаний випускати на лінію технічно справні транспортні засоби, укомплектовані згідно з п. 1.26, що підтверджується підписом у шляховому листі особи, яка відповідальна за випуск автомобіля на лінію та водія.

2.5. Направляючи водія в рейс тривалістю більше однієї доби, власник зобов’язаний:

2.5.1. перевірити укомплектованість автобуса необхідними пристроями, устаткуванням та інвентарем згідно з п. 1.42 та їх справність;

2.5.2. повідомити водія (водіїв) про режим праці та відпочинку;

2.5.3. записати у шляховому листі маршрут руху із зазначенням місць тимчасового та тривалого відпочинку.

2.6. При направленні двох та більше автобусів в рейс для спільної роботи строком більше двох діб власник зобов’язаний наказом призначити особу, яка відповідає за охорону праці. Виконання вимог цієї особи обов’язкове для всіх водіїв групи автомобілів.

2.7. При зупинці на відпочинок за межами населених пунктів особа, відповідальна за охорону праці, повинна здійснювати контроль щодо додержання вимог безпеки праці.

3. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПІД ЧАС ВИКОНАННЯ РОБОТИ

3.1. На лінії під час керування автобусом водій повинен мати при собі:

3.1.1. посвідчення відповідної категорії з талоном на право керування автобусом, видане Державтоінспекцією;

3.1.2. талон технічного паспорту та шляховий лист.

3.2. Виконувати вимоги безпеки руху, вказівки регулювальників, світлофорів та дорожньо-сигнальних знаків.

3.3. Посадку і висадку пасажирів слід здійснювати з боку тротуарів або узбіччя дороги (за посадкою і висадкою пасажирів слідкує старший по автобусу).

3.4. Не дозволяти перевозити в салоні пасажирів більше, ніж наявна кількість місць (при відстані поїздки понад 20 км).

3.5. Перед запуском двигуна необхідно переконатися, що автомобіль загальмований гальмом, а важіль перемикання передач поставлений у нейтральне положення.

3.6. Запуск двигуна повинен здійснюватися за допомогою стартера. Використовувати пускову рукоятку дозволяти тільки у виняткових випадках.

3.7. При запусканні двигуна автобуса пусковою рукояткою необхідно, крім вимог згідно з п. 3.5, додатково додержуватись наступних вимог:

3.7.1. встановити упорні колодки з обох сторін колеса;

3.7.2. пускову рукоятку прокручувати знизу догори;

3.7.3. не брати рукоятку в обхват;

3.7.4. при ручному регулюванні випередження запалювання установлювати пізнє запалювання;

3.7.5. не вмикаючи запалювання провернути колінчастий вал, переконавшись, що важіль перемикання передач знаходиться у нейтральному положенні, ввімкнути запалювання;

3.7.6. не застосовувати будь-яких важелів та підсилювачів, що діють на пускову рукоятку або храповик колінчастого валу.

3.8. Забороняється здійснювати запуск двигуна буксируванням автобуса та перемиканням ланцюга живлення стартера.

3.9. Перед запуском двигуна автобуса, який увімкнений до системи підігрівання, необхідно вимкнути та від’єднати елементи підігрівання.

3.10. Перед початком руху водій автобуса повинен впевнитись, що всі пасажири знаходяться в салоні, а двері повністю зачинені.

3.11. Під час руху водієві автобуса забороняється відволікатися сторонніми розмовами та іншими діями, які загрожують небезпеці руху.

3.12. Раніше ніж почати рух з місця зупинки (стоянки) або виїхати з гаража, необхідно переконатись, що це безпечно для робітників та інших сторонніх осіб, подати попереджувальний сигнал і лише після цього рушати з місця.

3.13. Перед подачею автобуса назад водій повинен переконатися, що його ніхто не об’їжджає і поблизу немає людей або якихось перешкод.

3.14. Перед початком руху заднім ходом в умовах недостатнього огляду ззаду (через вантаж у кузові, при виїзді із воріт тощо) водій повинен вимагати, а власник – зобов’язаний призначати працівника для організації руху автобуса.

3.15. Особи, які знаходяться в автобусі, зобов’язані виконувати вимоги водія з питань безпеки.

При зупинці (стоянці) автобуса водій, залишаючи транспортний засіб, повинен вжити всіх заходів проти самовільного його руху: зупинити двигун, встановити важіль перемикання передач в нейтральне положення, загальмувати автобус стоянковим гальмом.

3.16. Якщо автобус стоїть навіть на незначному схилі, необхідно додатково підставити під колеса упорні колодки.

3.17. На спусках та підйомах, де спосіб постановки не регламентується засобами регулювання руху, транспортні засоби необхідно ставити під кутом до краю проїжджої частини так, щоб виключити можливість їх самовільного руху.

3.18. Виходячи із салону автобуса, водій повинен попередньо переконатися у стані поверхні (наявність вибоїн, слизькості, сторонніх предметів тощо), а при виході на проїжджу частину дороги – ще й у відсутності руху як у попутному, так і зустрічному напрямку.

3.19. Під час ремонту автобуса на лінії водій зобов’язаний виконувати вимоги безпеки праці, які встановлені для слюсаря по ремонту автомобілів.

3.20. При відсутності у водія необхідних пристроїв та інструменту для безпечного виконання конкретного виду робіт ремонт забороняється.

3.21. При вимушеній зупинці автомобіля на узбіччі або на краю проїжджої частини дороги для проведення ремонту водій зобов’язаний вмикати аварійну світлову сигналізацію та установити знак аварійної зупинки або миготливий червоний ліхтар на відстані не ближче 20 м до транспортного засобу в населених пунктах та 40 м – за їх межами.