Сегодня: 19 | 04 | 2024

Збірник інструкції з охороні праці у війсково-морських силах збройних сил України (частина 1)

 

5. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ В АВАРІЙНИХ СИТУАЦІЯХ

5.1. Під час роботи на лінії можуть статися такі аварійні ситуації: дорожньо-транспортна пригода, вихід з ладу вузлів та агрегатів автомобіля, пожежа.

5.2. При дорожньо-транспортній пригоді водій зобов’язаний:

– негайно зупинитися, позначити місце ДТП згідно з вимогами Правил дорожнього руху, забезпечити збереження обстановки на місці пригоди;

– сповістити про пригоду ДАІ, записати прізвища свідків і очікувати прибуття працівників ДАІ.

5.3. При виникненні аварійної ситуації під час проведення ремонту та технічного обслуговування необхідно:

5.3.1. негайно припинити роботу, огородити небезпечну зону, не пускати до неї сторонніх осіб;

5.3.2. при накачуванні знятих з автомобіля шин у дорожніх умовах встановити у вікно диска колеса запобіжну вилку або покласти колесо замковим кільцем донизу.

5.4. При виникненні пожежі водій повинен:

– зупинити автомобіль, з’їхавши на узбіччя, вимкнути запалення, вимкнути акумулятор від загальної мережі;

– швидко евакуювати пасажирів – негайно викликати пожежну частину;

– приступити до гасіння пожежі вогнегасником.

Гасити потрібно з навітряного боку, направляючи струмінь з вогнегасника на поверхню, яка горить, а не на полум’я. Гасіння потрібно починати з розлитого під автомобіль палива. Перед початком гасіння в підкапотному просторі треба відкрити замки капота і почати гасіння одночасно з відкриттям капота. При гасінні палива, яке витікає, струмінь вогнегасника необхідно направляти від низу до гирла отвору.

При гасінні декількох осередків можна припиняти подавання вогнегасного заряду за допомогою замково-пускового обладнання вогнегасника.

5.5. Негайно доповісти керівникові про аварійну ситуацію і виконувати його вказівки.

5.6. Якщо є потерпілі, подати їм першу медичну допомогу; при необхідності викликати швидку медичну допомогу. Якщо це можливо, відправити потерпілого на попутному або відвезти на своєму транспорті до найближчого лікувального закладу; повідомити там своє прізвище, номер транспортного засобу (з пред’явленням посвідчення водія та інших документів, які засвідчують особу, та реєстраційного документа на транспортний засіб). Після чого повернутися до місця пригоди.

ІНСТРУКЦІЯ

З ОХОРОНИ ПРАЦІ ДЛЯ ВОДІЯ, ЩО ЗАЙНЯТИЙ ПЕРЕВЕЗЕННЯМ ЛЮДЕЙ ВАНТАЖНИМ АВТОМОБІЛЕМ

1. Загальні положення

1.1. Дія Інструкції поширюється на всі органи і підрозділи ВМС ЗС України (далі – підрозділи).

1.2. Інструкція розроблена на основі ДНАОП 0.00-8.03-93 “Порядок опрацювання та затвердження власником нормативних актів про охорону праці, що діють на підприємстві”, ДНАОП 0.00-4.15-98 “Положення про розробку інструкцій з охорони праці”, Типового положення про порядок проведення навчання і перевірку знань з питань охорони праці та Переліку робіт з підвищеною небезпекою, ДНАОП 0.00-1.28-97 “Правила охорони праці на автомобільному транспорті”.

1.3. Перевезення пасажирів вантажним автомобілем дозволяється в кількості, яка передбачена його технічною характеристикою, при цьому пасажири не повинні заважати водієві керувати автомобілем і обмежувати огляд.

1.4. Перевезення людей до 8 чоловік, крім водія, допускається у вантажному автомобілі, що пристосований для цього, і дозволяється водіям, які мають стаж керування транспортним засобом більше трьох років і посвідчення водія транспорту категорії “С”, а в разі перевезення понад зазначену кількість (включаючи пасажирів у кабіні) водій повинен мати посвідчення категорій “С” і “Д”.

1.5. За водієм, який зайнятий перевезенням людей, наказом по підприємству (автогосподарству) закріплюється спеціально призначений для цієї мети автомобіль.

1.6. Усі водії транспортних засобів підлягають обов’язковому періодичному медичному огляду в установлені строки.

1.7. Водій, який приймається на роботу, повинен пройти вступний інструктаж з охорони праці, виробничої санітарії, пожежної безпеки, прийомів та методів надання долікарської допомоги потерпілим, бути ознайомлений під розпис з умовами праці, правами та пільгами за роботу в шкідливих та небезпечних умовах праці, правилами поведінки при виникненні аварій.

До початку роботи безпосередньо на робочому місці з водієм проводиться первинний інструктаж з безпечних прийомів виконання робіт.

Щодо проведення вступного інструктажу та інструктажу на робочому місці робляться відповідні записи в Журналі реєстрації вступного інструктажу з питань охорони праці і Журналі реєстрації інструктажів з питань охорони праці. При цьому обов’язкові підписи як того, кого інструктували, так і того, хто інструктував.

1.8. Під час роботи на водія можуть діяти такі небезпечні і шкідливі фактори виробничого середовища:

– підвищені нервове та фізичне навантаження;

– монотонність праці;

– підвищена або знижена температура повітря;

– підвищена швидкість руху повітря у теплий період року;

– підвищені рівні шуму і вібрації;

– наїзди транспортних засобів, що рухаються;

–  наїзди при запуску двигуна, самовільному русі транспортних засобів;

– термічні фактори (пожежі, вибухи при подачі палива в карбюратор двигуна самопливом, перевірці наявності палива в баці з використанням відкритого полум’я, опіки парою, водою із радіатора);

– злочинні дії пасажирів та інших осіб;

– падіння вивішених на домкраті частин мікроавтобуса;

– засліплення світлом фар у темну пору доби;

– підвищена загазованість робочої зони парами бензину, оксидами вуглецю і азоту.

1.9. Водій, який приймається на роботу, після первинного інструктажу на робочому місці має протягом 2–15 змін (залежно від стажу, досвіду і характеру роботи) пройти стажування під керівництвом досвідчених кваліфікованих водіїв або спеціалістів, які призначаються наказом (розпорядженням) по підприємству.

1.10. Водій, зайнятий перевезенням людей, здійснює доставку робітників до місця роботи і назад до пунктів харчування, медичних закладів, а також інші перевезення, пов’язані з виробничою діяльністю підприємства.

1.11. На кожний маршрут перевезення робітників до місця роботи складається схема руху із зазначенням небезпечних ділянок шляху.

1.12. Водій повинен працювати на спеціально обладнаному для перевезення людей автомобілі в спеціальному одязі і взутті, які передбачені Типовими галузевими нормами: комбінезон бавовняний, рукавиці комбіновані двопалі. У зимовий період: куртка і брюки бавовняні на утепленій прокладці.

Під час виконання робіт по утриманню і ремонту автомобільних доріг – додатково жилет сигнальний.

1.13. Водій повинен виконувати вимоги діючих “Правил дорожнього руху” і цієї Інструкції.

1.14. Водій повинен вживати всіх можливих заходів, щоб запобігти й усунути небезпеку під час руху.

1.15.За невиконання даної Інструкції водій несе відповідальність згідно з чинним законодавством України.

2. ВИМОГИ БЕЗПЕКИ ПЕРЕД ПОЧАТКОМ РОБОТИ

2.1. Перед виїздом на лінію водій повинен перевірити технічний стан автомобіля, який гарантує безпеку руху і безперебійну роботу на лінії, звернувши особливу увагу на:

– справний стан гальм, рульового керування, кабіни, шин, приладів освітлення та сигналізації, склоочисників;

– наявність та справність інструменту і інвентарю;

–заправку автомобіля паливом, мастилом і водою;

– рівень гальмової рідини та електроліту;

– тиск повітря у шинах відповідно до норм;

– надійність закріплення бортових запорів та наявність всередині кузова заборонних написів: “У кузові не стояти”, “На бортах не сидіти”;

– наявність поза кабіною в місці, доступному для людей, які знаходяться в кузові автомобіля, вогнегасника місткістю не менше 2 літри.

2.2. Вантажний автомобіль, призначений для систематичного перевезення людей, повинен бути обладнаний підніжками, розташованими безпосередньо під дверима для входу та виходу людей.

2.3. Вантажний автомобіль, призначений для систематичного перевезення людей, має бути обладнаний звуковим або світловим зв’язком між кузовом і кабіною, драбинкою для посадки і висадки пасажирів, освітленням всередині кузова.

2.4. Вантажний автомобіль, обладнаний для перевезення людей, щоквартально повинен проходити технічний огляд в територіальних органах Державтоінспекції.

2.5. Перед виїздом на лінію для перевезення людей водій повинен переконатися в тому, що автомобіль чисто вимитий, обладнаний:

– тентом або іншим пристроєм, який захищає людей від атмосферного впливу;

– рівною підлогою без наскрізних отворів та щілин;

– випускною трубою глушника, що виведена за габарити кузова на 30–50 мм з виносом у правий бік;

– закріпленими сидіннями в кузові на відстані не менше 0,3м від верхнього краю борту і 0,3–0,5м – від підлоги.

Сидіння, що розташовані вздовж заднього або бокового борту, повинні мати міцні спинки.

2.6. Якщо під час огляду автомобіля виявлено недоліки, несправності і усунути їх своїми силами неможливо, водій, не приступаючи до роботи, повинен повідомити про це особу, що відповідає за технічний нагляд.

2.7. Перед виїздом з гаража водій повинен одержати від особи, відповідальної за експлуатацію транспортних засобів, інструктаж про порядок руху, особливості маршруту і помітку в шляховому “Придатний для перевезення пасажирів” із зазначенням кількості пасажирів, що водночас допускається до перевезення. В шляховому листі має бути записано прізвище старшого, який їде в кузові автомобіля.

2.8. Забороняється перевезення людей в кузові вантажних автомобілів, що спеціально для цього не обладнані, а також у буксировочному або такому, що буксирує, автомобілі.