Сегодня: 25 | 04 | 2024

Навчальний посібник Управління Земельними Ресурсами В. В. Горлачук В. Г. В'юн А. Я. Сохнич (частина 2)

 

Управління природними заповідниками, біосферними заповідниками, національними природними парками, регіональними ландшафтними парками, ботанічними садами, дендрологічними парками і зоологічними парками загальнодержавного значення здійснюється їх спеціальними адміністраціями.

Спеціальні адміністрації можуть створюватись також для управління ботанічними садами, дендрологічними парками, зоологічними парка ми загальнодержавного значення та парками-пам'ятками садово-паркового мистецтва за рішенням органів, у розпорядженні яких вони перебувають.

До складу спеціальної адміністрації з управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду входять відповідні наукові підрозділи, служби охорони, господарського та іншого обслуговування.

Управління територіями та об'єктами природно-заповідного фонду, для яких не створюються спеціальні адміністрації, здійснюється підприємствами, установами, організаціями, у розпорядженні яких перебувають ці території та об'єкти.

Згідно зі статтею 13 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" право на участь в управлінні територіями та об'єктами природно-заповідного фонду мають об'єднання громадян, статутами яких передбачена діяльність у галузі охорони навколишнього середовища шляхом:

• сприяння державним органам в їх діяльності у цій сфері;

• участі у встановленому порядку у проведенні екологічної експертизи об'єктів, що негативно впливають чи можуть вплинути на стан територій та об'єктів природно-заповідного фонду; участі у контролі за додержанням режиму
таких територій та об'єктів;

• здійснення відповідно до законодавства України інших заходів, передбачених їх статутами.

У системі управління землями природно-заповідного фонду важливе місце належить фінансуванню заходів щодо природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків та зоологічних парків.

Причому фінансування заходів на землях природно-заповідного фонду загальнодержавного значення здійснюється за рахунок державного бюджету України. Для цієї мети можуть також залучатись кошти республіканського бюджету Автономної Республіки Крим (АРК), місцевих бюджетів, позабюджетних і благодійних фондів, кошти підприємств, установ, організацій та громадян.

Фінансування заходів щодо регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків та зоологічних парків місцевого значення здійснюється за рахунок республіканського бюджету АРК та місцевих бюджетів. Для цієї мети також можуть затрачатись кошти позабюджетних і благодійних фондів тощо. Витрати, пов'язані із забезпеченням охорони заказників, пам'яток природи, заповідних урочищ тощо, здійснюються за рахунок підприємств, організацій, установ, інших землевласників та землекористувачів, на території яких вони знаходяться.

Важливе значення в системі управління землями природно-заповідного фонду має надання податкових та інших пільг.

Так, кошти природних заповідників, біосферних заповідників, національних природних парків, регіональних ландшафтних парків, ботанічних садів, дендрологічних парків, зоологічних парків, а також підприємств, організацій, установ і громадян, у розпорядженні яких перебувають території та об'єкти природно-заповідного фонду інших категорій, що спрямовуються на здійснення заходів щодо охорони навколишнього природного середовища, повністю звільняються від оподаткування.

Науково-дослідні роботи на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду оподатковуються в розмірі 50 відсотків нормативів, встановлених для загального оподаткування науково-дослідних робіт.

Відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам і втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва регулюється Земельним кодексом та іншими законодавчими актами України.

Природні заповідники, біосферні заповідники, національні природні парки, регіональні ландшафтні парки, ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки звільняються від сплати земельного податку.

Підприємства, установи, організації також звільняються від плати за землі, включені до складу заказників, пам'яток природи, заповідних урочищ і парків - пам'яток садово-маркового мистецтва.

Крім того, для компенсації шкоди, заподіяної на територіях та об'єктах природно-заповідного фонду внаслідок стихійних природних явищ чи промислових аварій і катастроф, проводиться обов'язкове державне страхування зацікавлених підприємств, установ та організацій.

З метою ефективного управління земельними ресурсами на землях природно-заповідного фонду ведеться державний кадастр території, який передбачає отримання відповідної інформації, що служить основою для прийняття науково обґрунтованих управлінських рішень.

Згідно зі статтею 64 Закону України "Про природно-заповідний фонд України" порушення законодавства України про природно-заповідний фонд тягне за собою дисциплінарну відповідальність, адміністративну, цивільну або кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про природно-заповідний фонд несуть особи, винні у:

• нецільовому використанні територій та об'єктів природно-заповідного фонду;

• порушенні вимог проектів створення та організації території природно-заповідного фонду;

• здійсненні в межах території природно-заповідного фонду забороненої господарської діяльності;

• організації господарської діяльності без попереднього проведення екологічної експертизи;

• перевищенні допустимих хімічних, фізичних, біотичних та інших впливів і антропогенних навантажень;

• псуванні, пошкодженні чи знищенні природних комплексів територій природно-заповідного фонду тощо.

Отже, реалізація наведених заходів в системі управління земельними ресурсами забезпечить ефективне використання та охорону земель природно-заповідного фонду, відтворення їх природних комплексів.

7.5.2. Управління землями

Рекреаційного призначення

До земель рекреаційного призначення належать землі, які використовуються для організації туризму, проведення спортивних змагань, організації відпочинку населення. До таких земель відносяться земельні ділянки зелених зон міст та інших населених пунктів, туристичних, екологічних стежок, а також земельні ділянки при будинках відпочинку, пансіонатах, об'єктах фізичної культури і спорту, туристичних базах, земельні ділянки для дачного будівництва.

На землях рекреаційного призначення забороняється діяльність, яка перешкоджає використанню їх за цільовим призначенням, а також негативно впливає на природний стан цих земель.

Режим використання цих земель визначається Верховною Радою Автономної Республіки Крим, місцевими радами відповідно до законодавства України та Автономної Республіки Крим.

Важливо зазначити, що землі рекреаційного призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності, але у разі зміни форми власності на землю суб'єкти господарювання зобов'язані забезпечувати режим їх охорони і збереження з відповідною перереєстрацією охоронного зобов'язання.

Рекреаційна діяльність на території національного природного парку здійснюється відповідно до Положення про національний природний парк та Проекту організації території національного природного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних компонентів і об'єктів, що затверджуються Кабінетом Міністрів України.

При цьому рекреаційна діяльність організовується спеціальними підрозділами адміністрації парків, а також іншими підприємствами, установами та організаціями на підставі угод з адміністрацією парку.

Рекреаційна діяльність на території регіональних ландшафтних парків здійснюється на основі Проекту організації території регіонального ландшафтного парку, охорони, відтворення та рекреаційного використання його природних комплексів та об'єктів, який затверджується державним органом, що прийняв рішення про організацію такого парку.

Рекреаційна діяльність на території зоологічних парків здійснюється згідно з Проектом організації його території, затвердженим органом, у підпорядкуванні якого перебуває зоологічний парк, за погодженням з:

• Міністерством екології та природних ресурсів України - щодо зоологічних парків загально державного значення;

• органами Міністерства екології та природних ресурсів України на місцях - щодо зоологічних парків місцевого значення.