Методичні вказівки до самостійного вивчення та виконання графічно-розрахункових завдань“ЕКОНОМІКА Й ОРГАНІЗАЦІЯ ДІЯЛЬНОСТІ ОБ'ЄДНАНЬ ПІДПРИЄМСТВ"
Страница 6 из 9
33. Основи підприєництва та бізнесу: Підручник / В. К. Збарський, О. І. Стешук / За ред. доц. В. К. Збарського. – Вінниця: Нова книга, 2004. – 464 с.
34. Пільги для технопарків // Діловий вісник. – 2002. - №4. – С. 16
35. Селезнев В. В. Основы рыночной экономики Украины: Уч. пособие. – К., 2000. – 544 с.
36. Світова економіка: Підручник / А. С. Філіпенко та ін. – К., 2000. – 582 с.
37. Стонер Дж., Долан Е. Вступ у бізнес: Пер. з англ. – К., 2000.
38. Терлецький І. Формування предметно спеціалізованих підприємств у процесі приватизації // Економіка України. – 1996. - № 1. – С. 89-91.
39. Финансы и политика корпораций: Сб. науч. статей / Под ред. А. В. Бухвалова. – СПб., 2000. – 216 с.
40. Хозяйственное право: Учебник / Под ред. Мамутова. – К., 2002.- 912 с.
41. Шваб Л. І. Економіка підприємства: Навч. посібник. – К.: Каравела, 2004.- 568 с.
42. Экономика предприятия / Под ред. Горфинкеля В. Я. 3-е изд. – М.: ЮНИТИ, 2001. – 367 с.
43. Экономика предприятия : Учебник для вузов: Пер с нем. / Под ред. К. Ф.Беа. – М., 1999.- 928 с.
Додаток
Графічно-розрахункове завдання
Завдання 1.
Мета завдання:
Використовуючи маржинальний підхід у фінансовому плануванні роботи об'єднань підприємств (ОП) на базі вихідних даних Вашого варіанта (табл. 3):
1. Визначте обсяг виробництва і реалізації, необхідний для забезпечення беззбитковості ОП.
2. Розрахуйте зміну прибутку при змінах обсягу виробництва і ділової активності на 25 відсотків.
3. Відобразіть отримані результати в графічному вигляді.
|
|
|
Методичні вказівки до виконання
Працюючи в умовах самофінансування, ОП змушені зіставляти свої витрати з очікуваними доходами, прогнозувати прибуток (чистий доход) з урахуванням еластичності попиту, визначати пріоритетні орієнтири напрямку діяльності.
Розрахунок беззбиткової діяльності - важливий елемент економічної стратегії будь-якого підприємства. Розглянемо детальніше методику розрахунку беззбитковості функціонування ОП з використанням маржинального підходу.
Маржиналізм (від фр. marginal – граничний) – один з методичних принципів, заснований на використанні граничних величин у кількісному аналізі економічних явищ, що використовуються у сучасних теоріях попиту, ціни, ринкової рівноваги.
Як відомо, витрати будь-якого підприємства можна розділити на умовно-постійні й умовно-змінні.
Умовно-постійні витрати - це витрати, що залишаються відносно постійними протягом певного періоду і не змінюються внаслідок коливання обсягу виробництва або ділової активності підприємства.
Умовно-змінні витрати – це витрати, що змінюються пропорційно обсягу виробництва.
Рівень беззбитковості роботи підприємства - це рівень його ділової активності, при якому загальний доход рівний сукупним витратам (перевищення вартості продажів над загальними змінними витратами збігається з загальними постійними витратами). Для підприємства визначити точку беззбитковості означає розрахувати ту мінімальну кількість продукції (послуг), яку слід виробити і реалізувати для покриття своїх умовно-постійних витрат.
Визначення точки беззбитковості вимагає розрахунку маржі (контрибуції, від лат. contributio - платежі). Маржа - це різниця між доходами від продажів і змінними витратами. Маржа на одиницю продукції визначається як різниця між її ціною і умовно-змінними витратами. При цьому свій економічний зміст маржа змінює таким чином: до проходження критичної точки вона буде означати частину доходів, яка йде на відшкодування постійних витрат, після проходження цієї точки – прибуток.
Таким чином, на підприємстві можна відносно точно визначити не тільки обсяг виробництва і реалізації, яка необхідна для забезпечення його беззбитковості, прогнозувати зміну прибутку при змінах обсягу виробництва і ділової активності, але й проводити порівняльний аналіз проектів, віддаючи перевагу більш рентабельному.
Розглянемо методику розрахунку точки беззбитковості на конкретному прикладі, вихідні дані до якого наведені в табл. 1.
Таблиця 1 - Вихідні дані для розрахунків беззбитковості виробництва і реалізації продукції
Найменування показника, одиниці виміру
|
Обсяг, од. виміру
|
1
|
2
|
1. Кількість виробленої і реалізованої однорідної продукції, тис. од.
|
12,0
|
2. Виручка від реалізації - всього, тис. грн.
|
420,0
|
2.1 Те саме, на одиницю продукції, грн.
|
35,0
|
3. Витрати на виробництво - всього, тис. грн.
|
300,0
|
3.1 Те саме, на одиницю продукції, всього, грн.
|
25,0
|
В тому числі:
3.1.1 Оплата праці робітників з нарахуваннями на соціальні заходи, грн.
|
11,0
|
3.1.2 Матеріали, грн.
|
5,0
|
3.1.3 Оренда обладнання, грн.
|
1,6
|
3.1.4 Оплата праці управлінського персоналу, грн.
|
1,5
|
3.1.5 Витрати на електроенергію, грн.
|
2,5
|
З них:
3.1.5.1 На освітлення приміщення (10%), грн.
|
0,25
|
3.1.5.2 На виробництво (90%), грн.
|
2,25
|
4. Витрати на реалізацію (комісійні), грн. на одиницю продукції
|
0,75
|
5. Витрати на рекламу, грн. на одиницю продукції
|
2,0
|
6. Інші витрати, грн. на одиницю продукції
|
0,65
|
На основі наведених даних треба визначити:
І. Точку беззбитковості виробництва;